Bild
Nästa artikel
Så tycker omvärlden om nya Polestar 2 – får både beröm och kritik

Så tycker omvärlden om nya Polestar 2 – får både beröm och kritik

Nyheter

Polestars nya elbil får gott om beröm från flera utländska biltidningar. Men det finns också några punkter som behöver förbättras.

Volvokoncernens prestandamärke Polestar ska börja leverera sin första helt eldrivna bil till köparna inom kort. I samband med det bjöd Polestar in till provkörning och våra första intryck av Polestar 2 kan du läsa här.

”Polestar har lyckats göra en körglad och praktisk elbil i premiumklassen som kommer att göra livet surt för många konkurrenter. Sett till vad man får för pengarna är priset nästan överkomligt”, skrev vår utsände Tommy Wahlström.

Även flera utländska tidningar och bilsajter har nu fått provköra Polestar 2 på hemmaplan. En av dem är brittiska Autocar som beskriver designen som något nytt i bilvärlden och lite ”kantigt robotaktig”. Kvalitetskänslan i ”veganinteriören” får också pluspoäng.

”Kupén är inte överdrivet rymlig men fyra vuxna av medellängd kommer bekvämt få plats”, skriver Autocar, som även berömmer infotainmentsystemet som utvecklats tillsammans med Google. Fjädringen beskrivs dock som ”överraskande hård”, och det är ett tema som återkommer i flera andra provkörningar.

Läs också: Så bra är nya Polestar 2 – här är första provkörningen

Så tycker omvärlden om nya Polestar 2 – får både beröm och kritik

”Tröttsam fjädring”

Konkurrenten Auto Express kallar Polestar 2 för ”den första riktiga utmanaren till Tesla Model 3, och en bra sådan”. 

”Den är snyggare med en mer traditionell och bättre byggd interiör och kommer locka alla som helt enkelt inte vill ha en Tesla. Men den är inte riktigt lika snabb och går inte riktigt lika långt som en något billigare Model 3, samtidigt som den hårda fjädringen kan bli lite tröttsam”, skriver tidningen, och avslutar:

”Om du kan leva med det är dock Polestar 2 ännu ett bra skäl att överväga att gå över till en helt eldriven bil.”

Top Gear håller liv i hyllningskören och kallar detta ”en av de mest kompletta elbilarna du kan köpa med superb byggkvalitet och som är bra att köra”. Den har även låg ljudnivå från elmotorn och bara ett lågt vinande från backspeglarna på engelsk asfalt.

Kritik riktas dock mot att bromspedalen har lite för mjuk känsla, att accelerationen inte är riktigt är på Teslanivå och – återigen – att prestandapaketets fjädring, som kan justeras manuellt, är för hård.

”Det är ett bisarrt beslut: manuellt justerbara dämpare är ett enormt nördigt försäljningsargument, men hur många Polestarägare kommer egentligen spendera sina söndagar beväpnade med skruvmejslar för att justera dämparna?”, frågar sig tidningen.

Läs också: ”Polestars besked om snabbladdning är en besvikelse”

Så tycker omvärlden om nya Polestar 2 – får både beröm och kritik

Fysiska knappar

En annan tidning, What Car, nämner att Polestar inte har tillgång till något eget laddnätverk som Tesla. Istället får Polestarägarna tillgång till en så kallad laddtagg från Plugsurfing som samlar ihop flera olika laddnätverk. Men det blir ingen särskild rabatt för Polestarägarna.

Däremot delar What Car ut pluspoäng för utrymmet fram, men i baksätet kunde utrymmet vara bättre. Bagageutrymmet nås dock med en halvkombibacklucka till skillnad från Tesla Model 3 som bara har en liten sedanlucka.

What Car gillar också att exempelvis speglarna kan justeras med vanliga, fysiska knappar och inte bara med en pekskärm som i Model 3. 

I Norge berömmer sajten Motor.no möjligheten till dragkrok och den förhållandevis höga dragvikten på 1 500 kilo. Även bagageutrymmet får beröm.

”Det verkar större än sina 405 liter, mycket på grund av ett långt och lättlastat golv. Men höjden är begränsad. Skidluckan i baksätesryggen är däremot ett klart plus som många elbilar saknar”, skriver sajten, som beskriver köregenskaperna som ”formidabla” men kritiserar hur mycket det dundrar från 20-tumshjulen på norsk asfalt.

Taggar: Nyheter, Polestar 2

Kommentarer

#1
2020-07-08 13:42

Lika ful bakdel som på alla Volvo's. Urghh

#2
2020-07-08 14:05

Den verkar helt klart vara en imponerande bil. Prislappen kommer dock hålla mig borta. Skulle jag haft råd så hade jag troligen valt denna över en Tesla model 3.

Hade Polestar haft ett lika stort och eget laddnätverk som Tesla så hade det inte varit någon tvekan, men att Tesla har det är det som skulle kunnat få mig att välja model 3 ändå. Plugsurfing är smart, men vad jag har hört gör det ett laddningen blir dyrare om ändå mer smidig.

#3
2020-07-08 14:43

Är bakpartiets likhet med Volvo 340 en medvetet gjord designdetalj? ;)

#4
2020-07-08 16:23

Visst, man får kisa en del för att se Volvo 340, men proportionerna finns där på något vis. ;-)

Jag gillar det jag ser av bilen, får se hur den blir i verkligheten. Ett begagnatköp om tre år, kanske?

#5
2020-07-08 17:18

Om man vill stötta världshistoriens största diktatur så...

#6
2020-07-08 18:05

Inte är Volvo och Polestar några folkbilar längre.

#7
2020-07-08 18:36

Stora hjul, är detta nytt mode...finns inget positivt med allt för stora hjul... mest nackdelar.

#8
2020-07-08 19:03

Tyvärr för trång i baksätet. Det och det lilla bagageutrymmet gör att P2 inte funkar för oss.

#9
2020-07-08 19:19

Stygga: Jag har 19-tums på min, det är inte så enkelt att det mest är nackdelar med stora hjul och inget positivt. Det handlar om rätt chassi m.m. till det bara.
Du har dock rätt när man klämmer på stora hjul pä en bil med ett billigt chassi, t.e.x. Octavias eller liknande.

#10
2020-07-08 20:51

Testerna har förmodligen gjorts med de 20" hjul som sitter på de som är extrautrustade.
Standard är 19" och personligen hade jag valt 18" om det varit aktuellt, det ger mer gummi mot vägbanan och tystare färd.
Sedan är det ju feltänk när man utrustar en bruksbil med sportfjädring, kinesisk eller inte.

#12
2020-07-08 21:57

Skulle köpa performance-packet lätt. Skitbra med feta bromsar och justerbara dämpare.
Skulle sätta på lite mindre fälg på bilen och köra med mjukare inställningar.
Sen när man kört skiten ur den efter par år så tightar man bara upp dämparna lite.
Både kompression och rebound samt fjäderväg är väl justerbara?
Vips, lite mer tryck i fjädringen igen.

#13
2020-07-09 21:14

Denna bil likt Huawei ska inte säljas i den fria världen. Låt Kina ha Polestar kvar innanför sitt teritorium, varje exemplar gynnar Kinas position i världen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.