Bild
Nästa artikel

Så mycket kostar Volkswagen Up

Nyheter

Volkswagen har släppt de svenska priserna på kommande citybilen Up. Den billigaste varianten kostar strax över 100 000 kronor.

”Priser och ytterligare detaljer väntas till slutet av 2011” skrev Vi Bilägare.se när den lilla citybilen Volkswagen Up presenterades i augusti. Volkswagen håller vad de lovar och presenterar de svenska priserna för bilen på årets sista arbetsdag.

Up kommer att få sin svenska premiär i slutet av februari. Entusiastiska köpare kan dock förhandsbeställa sitt exemplar av bilen, som kommer i två versioner som kostar antingen 107 000 kronor eller 127 000 kronor i grundversion.

Den något billigare varianten kallas för ”move up!”och kommer med en motor som ger 60 hästkrafter. Dyrare ”high up!” har en motor som ger 75 hästar. Den är även utrustad med bland annat extra högtalare, luftkonditionering och 15-tums lättmetallfälgar.

Extrautrustning
För den som är intresserad av att utrusta bilen lite extra kan man köpa till farthållare, parkeringssensorer och färddator för 3 900 kronor, ett panoramasoltak för 7 400 kronor och/eller ett läderpaket för 4 800 kronor. De två första kan köpas i ett paket tillsammans med sportchassi och tonade rutor för 12 500 kronor. Dessutom finns ett designmässigt paket för 8 200 kronor.

Volkswagen Up kommer att lanseras med gasmotor under nästa höst. Volkswagen har också avslöjat planer på en eldriven variant för släpp 2013. Up innehåller även systemet City emergency, som ska förhindra krockar i hastigheter under 30 km/tim.

Diskutera: Vad tycker du om priset på Volkswagen Up?

Kommentarer

#1
2011-12-30 19:50

Det är faktiskt för billigt :o)

#2
2011-12-30 21:30

Jag håller med dig Jes_. Mycket bil för pengarna och med tanke på att den inte kommer från ett lågprisland. Jag förstår inte hur tyskarna bär sig åt. Hur kan de med sina höga industrilöner hålla så konkurrenskraftiga priser och ändå leverera bilar med så hög kvalité och säkerhet?

Min bror köpte till en farthållare till sin Toyota Yaris en gång. Endast farthållaren kostade 6800 kr. Och den fungerar inget vidare heller. Den överreagera på vart enda backkrön. Farten ökar 10 km/h. Därför måste han stänga av farthållaren vid varje backkrön. Tacka vet jag tyska farthållare. De håller farten exakt.

#3
2011-12-30 23:05

Var du helt nykter nu Thommys? Tror du verkligen att det är tyska svålnackar som sitter och skruvar ihop Up.ar? VW-märket är riktigt genomtyskt. Men fabrikerna för Up ligger i låglöneländer. Ävenså kunderna. Plus ev. Thommys.

#4
2011-12-30 23:09

PS. Thommys, jag gissar att dina funderingar om tyska resp. japanska farthållare också är lätt bestruken. Hälsa din bror det.

#5
2011-12-31 09:47

Pender. Må hända att just Up sätts samman i annat land än Tyskland (dock ej i Indien eller Kina eller något andra riktigt arbetskraftsbilligt land). Men det är tysk gedigen teknik. Det är beundransvärt att de tysktillverkade vagnarna som ligger i de lägre prisklasserna ändå går med vinst. Det visar på väl organiserade fabriker och produktion, skickliga företagsledare och utomordentligt duktiga ingenjörer.

Det kan hända att många kunder finns i andra länder än Eu. Men det är priser i svenska kronor vi pratar om.

Det är inga funderingar över farthållare, det är fakta från verkligheten.

Och du, här dricks det inte med automatik bara för att det är fredagskväll.

#6
2011-12-31 10:00

I Bratislava, Slovakien tillverkas VW Up. Här tillverkas Kia Ceed också.

#7
2011-12-31 21:52

Hoppas bilen blir bättre att köra än tex. Polo för den är inget att hänga i julgranen, andra gör det mycket bättre.

#8
Juppe
2012-01-01 11:17

@Pender m.fl
Var bilen tillverkas spelar ingen roll, eller menar ni att människor i vissa länder inte är lämpade för att bygga kvalitetsbilar? Det finns ett ord för såna åsikter ...

Det är ju inte direkt så att VW ber någon halvskum individ i ett låglöneland att de ska bygga en bil åt dem och så blir det som de blir.
Det är fortfarande extremt hårt reglerat. Fabriken, komponenterna och hela produktionslinan med arbetsprocesser, QA och konstruktionsprocesser är VW's och det finns absolut ingen som helst anledning varför den geografiska positionen där detta arbete utförs skulle ha någon som helst inverkan på resultatet.

#10
2012-01-01 12:51

PS. Min mamma, som korrekturläste, menar att det fattas ett t, i förra kommentarens ord kommenatorer. (2:a raden, 3:e stycket.)

#11
2012-01-01 13:02

@Pender

"Juppe visar prov på en alltför vanlig egenskap, som utmärker en del kommenatorer här: "Oförmåga att förstå enkel svenska" Det finns ett ord för den egenskapen: "Svårartad dyslexi"."

Snacka om att ha flera fel på begränsad yta. För det första så är inte dyslexi något uttryck för "oförmåga att förstå enkel svenska" utan helt enkelt läs och skrivsvårigheter. Det har alltså inget med förmågan att förstå och är heller inte begränsad till det svenska språket.

Dessutom är "svårartad dyslexi" två ord, inte ett. Så du klackade liksom bollen i eget mål där, min käre Pender.

Mvh Rustan Werling a.k.a Andreas B

#13
Juppe
2012-01-01 20:18

@Pender
Vad är det du inte förstår? Läs min kommentar igen. För det första så var den riktad till dig "med flera" - alla som påpekade att Up inte tillverkas i Tyskland.
För det andra, om det har en påverkan på bilens kvalitet var en FRÅGA. Vet du vad det betyder?

Om du nu, som jag, anser att det inte har någon som helst betydelse var den tillverkas, varför ens påpeka det?

#14
2012-01-02 05:54

Juppe, ja, du formulerade som en fråga. Men det uppfattades som att Pender m.fl. skrivit om bristande kvalitét från låglöneländer. Vilket Pender m.fl. inte gjort. Det var bara nåt som dykt upp i din egen hjärna. Och när nåt dyker upp i din hjärna, bör du undvika att föra över dessa tankar i andras hjärnor. Där dom aldrig funnits.
Du anser att det intehar betydelse var en bil tillverkas. Jag inte din åsikt. Det har t.ex.mycket stor betydelse för tillverkningskostnaden, var bilen tillverkas. Vore det inte så, skulle nog fler tyska bilar skruvas ihop i Tyskland.

#15
2012-01-02 11:06

Kul att de säljer farthållaren för ett vettigt pris, så man slipper köpa till dyraste tillvalet för att få denna vettiga finess.

#16
2012-01-02 12:16

Verkar ju rätt vettig i pris även om den med lite utrustning närmar sig Polon.
Ford Ka har fått en hel del skit för att den bara har 3 "dörrar" vilket troligtvis även Up! kommer att få!?

Blir kul att se hur bilen upplevs mot konkurrenterna!

#17
2012-01-02 12:51

Jag har full förståelse för såväl yngre som äldre som vill ha en ny, liten, smidig och ekonomisk bil. Bor man dessutom i städer med trånga ytor omkring sig blir förståelsen ännu större. Och så får man bli ägare till en Volkswagen - Das Auto. Bara det!

#18
2012-01-02 23:45

Är riktigt nyfiken på nya Up, specielt då mellanmotorn (runt 60HK) kommer komma som biogas, ska bli intressant och se vad den landar på i pris.

#19
2012-01-03 13:43

Juppe: Tom. Toyota har insett att det spelar en stor roll var bilarna tillverkas för kulturella skillnaderna är väldigt stora. Det sade dom rakt ut i BBC:s dokumentär. Lättare att kontrollera dom som jobbar på företaget men väldigt svårt om allt görs hos en underleverantör. PSA har i viss mån infört nära kontroll också på underleverantörernas arbetsprocesser och detta har redan gett tydliga resultat dvs. kvaliteten har blivit bättre och framför allt jämnare.

En stor risk som kom upp i dokumentären var samma risk som VW nu tar dvs. försöker använda samma delar i olika storlekar av bilar. I Toyotas fall blev det en katastrof, för samma fel spred sig till en massa olika modeller, men har man tur så kan man väl lyckas!? ;)

#20
2012-01-03 15:48

Peugo.

Vad är det för dokumentär du pratar om? Kan du länka till den så man kan få se den?

mvh Conny Karlsson

#21
hokus pokus
2012-01-03 20:25

Över 100 000 för en "mopedbil" som dessutom är tillverkad av VW? Nej tack!

Hellre en begagnad Aygo. KVALITET

#22
Juppe
2012-01-03 21:21

@hokus pokus
Varför använder du inte ditt riktiga konto? Var du tvungen att skapa ett nytt för att sprida din Toyota-dynga i varenda artikel?
Att ViB inte gör något åt sånt här är början till slutet för den här sidan ...

#23
2012-01-04 18:37

Shogun: Hittade den inte men den är från 2010 och heter "Total Recall: The Toyota Story". På youtube fanns en med nästan likadan namn men den var inte den samma. http://www.bbc.co.uk/programmes/b00rq3mq

#24
Uno Larsson biltekniker
2012-01-04 21:38

Juppe: Jag kan stå för att jag är Uno Larsson. Och det jag skriver är sanningen, Aygo är ett bättre alternativ, dessutom till ett lägre pris. Att inte skriva det vore helfel, jag vill inte göra samma allvarliga misstag som ViB gjort i artikeln.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.