Bild
Nästa artikel
Så mycket kostar Fords laddhybrider

Så mycket kostar Fords laddhybrider

Nyheter

Svenskt pris på laddbara suvarna Kuga och Explorer. Bara en av dem är berättigad till klimatbonus.

Både Kuga och Explorer kan beställas nu och första leveranserna kommer i april 2020. 

Ford Kuga som laddhybrid sägs kunna ge 5,6 mil i elektrisk räckvidd och förbrukning på 0,14 liter milen vid blandad körning. Priset startar på 436.200 kronor och på den summan kan man dra av 33.344 kronor i miljöbonus. Ford räknar med att sälja 1.300 plug in-varianter av Kuga under nästa år. 

Så mycket kostar Fords laddhybrider

Sjusitsiga och fyrhjulsdrivna Ford Explorer har 4,4 mils räckvidd på el. Bilen kostar från 820.900 kronor och missar precis utsläppsgränsen för att vara berättigad klimatbonus.
 

Så mycket kostar Fords laddhybrider

Regeringen föreslog i september att gränsvärdet för vad som utgör en klimatbonusbil bör höjas från 60 till 70 gram per kilometer i och med den tuffare skatteberäkningen som träder i kraft vid årsskiftet.

Men inte ens det räcker för Explorer, som med sina deklarerade 71 gram per kilometer släpper ut för mycket. 

Diskutera: Vad tycker du om Ford Kuga och Ford Explorer?

Kommentarer

#1
2019-11-11 14:39

Maria,
När du skriver "... så tillkommer miljöbilsbonus på 33.344 kronor" menar du då att den är borträknad eller att den ska dras ifrån priset?

#2
2019-11-11 16:35

Mäkinen. Priset är innan bonusen är dragen. Jag ska formulera om så det blir tydligare.

#3
2019-11-11 17:29

Undrar om dom har samma sanslösa puckelrygg på bagagegolvet som mondeon.
Otroligt dålig lösning.

#4
2019-11-11 17:39

mso 1000, det får vi väl hoppas med tanke på att detta är en helt ny modell av Ford Kuga. För övrigt ett konkurrenskraftigt pris, billigare än Passat GTE.

#5
2019-11-11 18:20

Hur går det för Ford i Sverige?

Det finns ingen Fordhandlare i vare sig Örebro eller Västerås, två storstäder med svenska mått mätt.

#6
2019-11-12 07:59

Ligger något högre i pris än konkurrenten Peugeot 3008 hybrid. Men lär inte vara intressant för andra än företag. Detta är tjänstebilar, fleet cars, inte något som privatköpare väljer.

#7
2019-11-12 09:47

Raphael,
Min fru vill ha en laddhybrid när hon byter bil. Hon är inte ett företag utanför arbetstid.

#8
2019-11-12 09:49

Raphael: Statistik på att laddhybrider inte köps av privatköpare nåt nämnvärt? Du kanske har rätt att merparten går till företag, men vad gör det? Blir bilen mer ointressant för det?
Jag har flera bekanta som privat köpt laddhybrider och åker 90% av sin körning på bara el....

#9
2019-11-14 08:49

Mäkinen, roligt för dig att din fru vill ha en Kuga eller 3008 laddhybrid, och jag hoppas att hon har råd med det. Annars tror jag faktiskt att privatpersoner mer tittar på billigare laddhybrider än dessa som är mer anpassade som tjänstebilar och där även agenturen och ÅF-arna satsar på business-2-business marknaden.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.