Bild
Nästa artikel

Tuffare skatteberäkning gav ökat antal nya bilar

Nyheter

Till årsskiftet väntar strängare utsläppsreglementet WLTP när bilskatten ska beräknas. Det gör att många passade på att köpa ny bil innan de nya reglerna träder i kraft.

Under september 2019 registrerades 26.758 nya personbilar. Det är en ökning med 40,0 procent jämfört med samma period i fjol.

Enligt branschorganisationen Bil Sweden, som sammanställt statistiken, ligger förklaringen till den kraftiga uppgången i att många tar tillfället i akt att köpa ny bil nu, innan nya skatteregler börjar gälla från och med 2020. Då ska en bils fordonsskatt beräknas utifrån tuffare utsläppsmätningarna WLTP, istället för som idag den ”snällare” körcykeln NEDC. 

– Den årliga fordonsskatten för en ny personbil som registreras i början på januari 2020 kommer i många fall att vara fem gånger högre än motsvarande bil som nyregistrerades i juni 2018. De kraftiga fordonsskattehöjningarna slår hårt mot både personbilar och lätta lastbilar. Det kommer nu att bli en fortsatt ryckig marknad med rusning för att köpa malusbilar under resten av året och minskade registreringar efter årsskiftet, säger Mattias Bergman, vd för Bil Sweden. 

Andelen laddbara bilar, det vill säga såväl elbilar som laddhybrider, utgjorde i september 13,5 procent av nyregistreringarna.
– Sverige håller sig väl framme när det gäller laddbara bilar. Under det första halvåret i år var Sverige etta inom EU och trea i Europa, efter Norge och Island, för andelen laddbara bilar av de totala nybilsregistreringarna, säger Mattias Bergman.

Diskutera: Vad tycker du om statistiken?
Klimatbonusbilarnas 10-i-topp september 2019

(Placering, modell, typ, antal registreringar)

1. Tesla Model 3, elbil, 716 st. 
2. Mitsubishi Outlanbder, laddhybrid, 283 st.  
3. Kia Niro, laddhybrid, 259 st.
4. Kia Optima, laddhybrid, 250 st.
5. Tesla Model S, elbil, 197 st. 
6. Volvo XC60, laddhybrid, 189 st.
7. Volvo V60, laddhybrid, 177 st.
8. Renault Zoe, elbil, 148 st.   
9. Nissan Leaf, elbil, 142 st. 
10. Volkswagen e-Golf, elbil, 132 st.

Klimatbonusbilar definieras som elbilar, laddhybrider med koldioxidutsläpp max 60 g/km och gasbilar oavsett koldioxidutsläpp, som nyregistrerats från 1 juli 2018.

Bilmärkenas 10-i-topp september 2019

(Placering, märke, antal registreringar, marknadsandel 2019)

1. Volvo: 4253 st, 17,9%
2. Volkswagen: 4022 st, 12,9%
3. Kia: 2180 st, 7,7% 
4. Toyota: 1801 st, 6,5%   
5. BMW: 1523 st, 5,8%  
6. Mercedes: 1455 st, 5,8%  
7. Audi: 1362 st, 5,6%
8.  Skoda: 1222 st, 5,4% 
9. Hyundai, 711 st, 1,7%
10. Renault, 673 st, 3,4%

Bilmodellernas 10-i-topp september 2019

(Placering, modell, antal registreringar)

1. Volvo S/V60: 1800 st.
2. Volkswagen Golf: 1383 st.  
3. Volkswagen Tiguan: 1008 st.
4. Volvo XC60: 973 st.
5. Volvo S/V90: 799 st.  
6. Tesla Model 3: 716 st.
7. Kia Niro: 692 st.
8. Kia Ceed: 661 st. 
9. Volkswagen Passat: 516 st.
10. Toyota Corolla: 499 st.

Bil Sweden har i sin nyregistreringsstatistik för personbilar endast förstagångsregistreringar av bilar som tillverkats under de tre senaste åren. Direktimporterade bilar eller andra äldre bilar som registreras för första gången i Sverige ingår inte.

Kommentarer

#1
1
2019-10-01 11:40

Dumskallar som passar på att köpa en sämre produkt. Visar bara att hårdare krav verkligen behövs när folk gör felprioriteringar.

#2
2019-10-01 11:45

Vet inte om jag är dålig på matte men om Tesla sålde 716 st. Model 3 i September så borde väl Tesla varit på plats 9 över mest sålda bilmärken?
Inte ens med på 10 i topp fast de sålde mer av bara en modell än vad Hyundai och Renault gjorde med alla sina modeller?

#3
2019-10-01 11:57

Frågan med Tesla har varit uppe tidigare, och om jag minns rätt har Tesla självt begärt (av Bilsweden) att inte redovisas som märke, men däremot per modell. Oklart varför. De sålde ett antal S också ser man i excel-bladet från Bilsweden.

#4
2019-10-01 12:00

Långt ned i listan ser man att Ssangyong hade 384 registrerade bilar jan-sep 2018, men 0 (noll!) i år. Vad hände? Har de givit upp Sverige? Eller är 384 felaktigt?

#5
2019-10-01 12:11

Henrik M: Det stämmer som ToRy skriver, Tesla vill inte vara med i Bil Swedens statistik över fabrikat/importör, enbart bilmodeller. Därför hamnar Tesla som bilmärke under Bil Swedens statistik "övriga fabrikat". Därför kan man heller inte utläsa någon marknadsandel för 2019, vilket är möjligt för de andra bilmärkena.

#6
2019-10-01 12:30

Tittar man på Tesla specifikt, så har man sålt 1.002 bilar under September (marknadsandel ca 5,5%) = en 9:e plats i listan. På årsbasis blir det 4.848 bilar (marknadsandel 1,85%) = en 16:e plats. Undrar varför man vill mörka detta, när det ändå är så enkelt att räkna ut?

Hur som helst - märket är numera verkligen något att räkna med även i Sverige. Ska vi gissa på en marknadsandel på 3% och en plats kring 12 när året är slut?

#7
2019-10-01 12:49

Audi: Det tror jag med är en ganska bra gissning. Hade de sålt Model 3 hela året kanske lite högre, men ja, jag tänker inte sätta emot dig på den gissningen! :)
Rätt imponerande ändå, och det utan att lägga en dollar på direkt reklam.

#8
2019-10-01 14:13

Måste Bil Sweden göra som Tesla vill? Är de andra importörerna OK med att inte alla finns i listan? Varför kommer egentligen statistiken från en lobbyorganisation och inte från Transportstyrelsen?

#9
2019-10-01 17:37

Och nu idag rapport om tvärnit i Svensk ekonomi med ytterligare tokrasande krona.
Jättebra ide då att chockhöja alla skatter, det får säkert fart på konsumtionen och bilförsäljningen.
Detta land är kapat av extremister.

#10
2019-10-01 18:38

Att folk älskar bilar som drar massor med bränsle kan jag inte förstå, men antagligen är det flesta modeller på listan företags bilar. Hur många hade Volvo sålt om enbart privatpersoner köpt!?

#11
2019-10-01 19:15

Vargen: Sist jag tittade var Volvo XC60 tredje mest sålda till privatperson, 60-serien på 6e plats och 90-serien på 9e så svaret är att även privatpersoner köper dem till väldigt stor del.

#12
1
2019-10-01 20:58

XC60, en på tok för dyr bil som drar på tok för mycket bränsle. Är det verkligen så många som köper Volvo privat så är det för enkel att få lån.

#13
2019-10-01 21:04

1: Eller så kanske folk över lag har det bättre ställt än en del tror?
Sen att kalla XC60 dyr tycker jag inte stämmer, rustar du upp konkurrenterna till samma nivå kostar de oftast mer.

#14
2019-10-01 21:14

Volvo är en av marknadens säkraste bilar och vinner då marknad.
Tänka att sitta i en farlig VW Upp där registrerings skylten är krocksonen.

#15
2019-10-01 21:37

"Tänka att sitta i en farlig VW Upp där registrerings skylten är krocksonen"

Det går inte att ta detta seriöst när det är så mycket fel i meningen...

#16
2019-10-01 23:34

Om man köper ny bil redan nu, först och främst p g a kommande skatten, ingår då en stor skämskudde på köpet? = )

#17
2019-10-02 07:55

Läste nyss att Tesla sålde fler bilar i Norge under september än alla bensin och dieselbilar kombinerat.
Elbilar kommer nog aldrig att slå. :D

#18
2019-10-02 09:48

Jag är glad att jag köpte min senaste Audi innan både malus och nu snart den kommande fordonsskattehöjningen på nya bilar. MP och dess belackare borde bojkottas i nästa val och ställas till svars för att äldre smutsiga bilar körs längre än nödvändigt.

#19
2019-10-02 10:17

Tur att jag bytte bil i år. Malusskatten på min bil nu är verkligen rimlig och inget att klaga på. Om tre år är skatten 360:-/år

#20
2019-10-03 16:34

Håller med "Låg".

De bedriver en klimatpolitik som hetsar folk till att köpa ny fossilbil för att undvika högre skatter vid ett senare datum samt gör det så dyrt med nya mer miljövänligare bilar i skatt att folk hellre tittar på att köpa begagnade bilar som släpper ut mer, men har betydligt lägre skatt.

Varför inte ta tag i de äldre riktigt smutsiga bilarna och höja skatten där? Nu straffas man ju för att man köper en mycket mer miljövänlig bil.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.