Små och mellanstora elbilar är numera billigare att äga än vanliga bensin- och dieselbilar i de allra flesta europeiska länder. Det visar en ny undersökning från leasingföretaget Leaseplan.
Rapporten släpps för sjätte året i rad och listar milkostnaden för att äga olika typer av bilar i olika europeiska länder. I ägandekostnaden ingår bränsle/energi, värdeminskning, skatt, försäkring och underhåll under fyra år och 3 000 mil per år.
”Sverige sticker ut som ett av de länder där det är mest kostnadseffektivt att välja elbil. I Sverige är totalkostnaden för att äga en elbil lägst i Europa, efter Tyskland och Grekland”, skriver Leaseplan.
Många leasingtagare som har elbil klagar dock på laddinfrastrukturen. Bara drygt en av tio bilförare känner sig bekväma med att åka på långresa i Europa med elbil.
Totalkostnad för att äga en bil i D2-segmentet (till exempel Polestar 2 och Mercedes EQA).
| Land | Kostnad elbil |
| Grekland | 7 463 |
| Tyskland | 7 603 |
| Sverige | 7 693 |
| Österrike | 8 323 |
| Finland | 8 563 |
| Danmark | 8 573 |
| Slovakien | 8 653 |
| Portugal | 8 913 |
| Frankrike | 8 993 |
| Italien | 8 993 |
| Belgien | 9 053 |
| Norge | 9 083 |
| Spanien | 9 363 |
| Storbritannien | 9 453 |
| Nederländerna | 9 503 |
| Irland | 9 764 |
| Luxemburg | 10 184 |
| Ungern | 10 524 |
| Schweiz | 10 614 |
| Tjeckien | 12 224 |
Kommentarer till artikeln (4)