Bild
Nästa artikel

Så mycket kostar 4000 mil

Nyheter

Hur mycket kostar det att köra en ny bil 4 000 mil? Vi Bilägare har lagt ihop alla kostnader för långteststallet 2009 till en vägd milkostnad.

Alla långtestbilar har inte rullat lika långt under året.

Vägd milkostnad
Det gör att den faktiska milkostnaden inte kan användas för en direkt jämförelse mellan bilarna.

Därför redovisar vi även en vägd milkostnad, där alla beräkningar är gjorda med utgångspunkt från en körsträcka på 4 000 mil.

Fiesta är billigast
Billigast per mil är Ford Fiesta och dyrast är Volvo XC60.

Volvo-suven kostar mer än dubbelt så mycket som Forden att köra.

Den största utgiftsposten är värdeminskningen.

1. Ford Fiesta    27:53 kr/mil
2. VW Golf    29:73 kr/mil
3. Honda Jazz    30:50 kr/mil
4. Renault Mégane    31:67 kr/mil
5. Volvo XC60    56:23 kr/mil

Diskutera: Vilken bil ur långteststallet 2009 skulle du helst äga?
Taggar: Nyheter
Så mycket kostar 4000 mil

Kommentarer

#1
Simon
2010-01-15 18:01

Stackars människa som köper en XC60 om den inte står på bärgningsbilen för att den inte startar i kyla så kan bältet öppna sig eller så får man tejpa dörrarna med silvertejp som om detta inte vore nog så drar den mer diesel en en modern bensinmotor....
När man sen ser kostnaden så har man svårt att förstå den som betalar dessa pengar...

#1
Christer W.
2010-01-15 22:45

Glömt ta dina mediciner idag Simon?

#1
Christer W.
2010-01-15 22:52

Kanske överreagerade lite. Simon, jag vill siffror som säger att XC60 ofta "står på bärgningsbilen". Sedan vill jag se informationen du baserar ditt påstående att XC60 inte startar i kyla. Jag vill också veta vilken modern bensinmotor som drar mindre än 0.6l/mil i en bil av XC60's vikt/storlek. Dörrlåsen vet jag att det har varit problem med så det kan du strunta i. Så, upp till bevis.

#1
Larsson
2010-01-16 16:41

Verkar som att Volvo kanske inte alls går sönder så mycket som många här på huvudsidan vill påstå? Iallafall om man kollar på långfärdstester och undersökningar. Tex Simon, Hanzzon, Conny verkar gilla att trycka ner på Volvo så fort tillfället kommer. Kanske inte är nöjda med sina egna bilar helt enkelt? Vivolvohatare.se, börjar det här likna lite annars.

#1
Kjell-Åke
2010-01-16 19:25

Vad glad jag blir när jag ser dessa siffror, glad för att jag alltid har kunnat äga begagnade bilar och inte haft känslan att behöva hävda mig inför grannen och glänsa med nya bilar. Av ovan nämnda bilar är ju Volvon det enda vettiga alternativet för en någorlunda stor familj. Men ekonomiskt sett ett bottennapp.

#1
Simon
2010-01-17 02:33

Crister W, inga problem jag andvänder inte medeciner utan kikar på klara fakta, antagligen läser du inte VIB tester, i bästa fall kan man köra xc60 på 0,77
"Etappens testförare har ägnat en del kraft åt att utröna hur den fyrhjulsdrivna Volvo-suven ska köras för att rulla så snålt som möjligt. Han konstaterar att bilen på långfärd kan klara sig på nedåt 7,7 l/100 km. Men då krävs att man inte gasar för mycket"
Att Volvos Diesel har problem i kyla visades på aktuellt dä man inte kunda starta en XC60 utan den fick bärgas....:)
Silvertejpen kan du se på bild här på VIB....:)
Bältesproblemen kan du läsa om här...:)
http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=14450
Vad mer tror du inte på....?

#1
Simon
2010-01-17 02:35

Larsson, tagga ner....

#1
Gurra
2010-01-17 12:17

Bry er inte om Simon. Han är en av dom som måste såga alla andra märken än det han själv kör (vilket förmodligen är Toyota). Anledningen är att han helt enkelt är för fattig för att köra något bättre.

#1
Volvo RWD
2010-01-17 15:08

Simon: Ge oss lite exempel på bilar i samma klass som XC60 som har en testförbrukning på under 0.77L/mil, eller ge oss massa exempel på bilar i den klassen som har en mycket lägre milkostnad? Alla bilmärken får göra återkallelser, stora som små. Se bara på Toyotas skenande bilar, knappt 10 000 bilar är ingenting i jämförelse. Visst Toyota säljer fler bilar såklart men även i proportion till det så är det fortfarande inte att jämföra med. Din argumentation är minst sagt löjlig. Varför tar du ens upp något som du har sett på Aktuellt? Så om jag ser en Mazda eller Toyota som får bärgas längs vägen ja då är det inga bra bilar. Tillåt mig att skratta...

#1
Simon
2010-01-17 20:50

He, he... Gurra, tänk om du visste hur fel du har, jag kunde lika gärna köpt Lexus, BMW eller Volvo eller nåt annat..... Men jag är för smart för det...:) Jag skänker helldre bort pengar till välgörenhet och andra intressanta projekt, det ger mig så mycket mer glädje i livet än att bränna dom på dyra bilar...
Å andra sidan har jag 4 bilar själv och frun 1.....:)

#1
Simon
2010-01-17 21:12

Volvo rwd, läs om läs rätt, den hadde ingen testförbrukning på 0,77, det var en sifrra man kunde komma ner till på långkörning om man ansträngde sig....:) Testförbrukningen slutade om jag inte minns fel på 0,89 med en diesel och det tror jag till och med att du förstår att det är dåligt....
Så då vet du nog också att många storleksmässigt likvärdiga bilar går betydligt snålare, till och med en del med bensinmotorer....
Jag tycker inte det är löjligt att tycka att en ny premiumbil oavsett om det är BMW, AUDI eller VOLVO inte startar i kyla eller att se fotot i VIB där man får tejpa igen dörrarna på en ny bil med silvertejp... Eller att bältet gått upp, eller att bränsleledningar lossnar...

#1
Christer W.
2010-01-17 21:40

"Håller man gaspedalen i schack går det att köra på omkring 6 l/100 km på övervägande landsväg och motorväg. I blandad körning hamnade vi på i genomsnitt 7,2 l/100 km." http://www.nwt.se/mera/motor/article622708.ece. --------------------------------------------------------------Jag har en Volvo Diesel. Har inga som helst problem att starta min i kyla (-30 i dalarna nu i vinter t.ex). Du har alltså sett EN bil på aktuellt som inte startade , är det det du baserar din åsikt på? --------------------------------------------------------------
Ang dörrarna. Förra veckan ringde min kollega från parkeringen på jobbet. Hon var stressad eftersom hon inte fick upp dörrarna på sin Toyota Yaris och skulle hämta barnen på dagis. Jag Gick upp till parkeringen, men när jag drog i handtagen för att få upp dörrarna kändes det som om handtagen skulle lossna. Därfar drar jag nu enligt ditt resonemang slutsatsen att alla Toyota fryser igen på vintern och inte går att öppna. --------------------------------------------------------------
Alla märken återkallar bilar. Faktumet att bältet i extremfall kan öppnas vid en sidokollision är så klart inte bra (men kan hända en gång på miljonen eftersom det var en plastbit som lossnade vid kollisionen och tryckte på låsknappen så att bältet öppnades). Chansen är nog större att mattan lägger sig på gaspedalen och bilen skenar....

#1
Christer W.
2010-01-17 21:57

I mitt inlägg nedan har jag försökt dela av det eftersom man inte kan ha tomma rader i kommentarerna (vilket är extremt dåligt). Det gick dock inte så bra.

#1
Volvo RWD
2010-01-17 23:16

Tror knappast jag behöver bemöta Simons svar då Christer tog orden ur mun på mig..

#1
Simon
2010-01-18 01:15

Crister W din länk funkar inte ens så det är lite svårt att veta vad det är du klippt ut....
Min åsikt att det är dåligt om en ny XC60 inte startar i kyla oavsett om det är en enda eller fler står jag fast vid, en svensktillverkad bil i den prisklassen borde väl klara svens kyla eller...?
Din jämförelse med Yarisen är lite rolig, vart i mitt inlägg ser du att jag skriver att "alla" XC60 vägrar starta...????? Nej håll dig till det jag skrev och hitta inte på så mycket....:)

#1
Göran
2010-01-18 01:38

Simon, min Toyota Auris startade inte en gång en morgon nu för en månad sen, puttade in den i ett varmgarage, efter att ha stått där ett dygn så gick den igång, prövade först efter några timmar men gick inte. Den bilen är inte mycket för kyla =/, lite jobbigt att den är så opålitlig får jag säga. Sluta snälla att beskylla xc60 för att inte klara av kylan bara för att du såg de en gång.... Kan hända vilken bil som helst, se bara på min auris. Testlaget här på vibilägare har väll i vilket fall inte haft problem med xc60 i kylan. Varför hyser du sånt agg på Volvo för? Jag har ägt många bilar och jag kan inte påstå att Toyota är bättre på något sätt alls än Volvo, alla bilar har sina för och nackdelar så är det bara men att hålla på som du gör påminner mer om ren avundsjuka. Kör du vad du kör och var nöjd med det istället!

#1
Henrik
2010-01-18 01:45

Nya Renault Mégane är ingen trevlig bil - varken att köra eller äga. Fiesta och Golf däremot är verkliga fullträffar i respektive klass.

#1
Jack Black
2010-01-18 08:12

Det är ju ett känt faktum att Toyota RAV4 brinner titt som tätt. Det har jag sett med egna ögon på en bild på internet. Därför måste det vara sant att alla RAV4 är rullande halmkvastar som när som helst kan spontanantända. http://www.gonetraveling.co.uk/uploaded_images/P5213094-771324.jpg

#1
Jack Black
2010-01-18 11:03

Christers länk fungerar här: http://www.nwt.se/mera/motor/article622708.ece

#1
Simon
2010-01-18 14:08

Tack Jack black för länken, den förklarade ju det jag misstänkte, en drive framhjulsdriven snikvariant med dålig dragförmåga..... Jämför inte det med en 4-hjulsdriven bil....
Var får du det ifrån att det är känt att Rav4 brinner ? Källa..?
Göran, REG NR Tack.....

#1
Göran
2010-01-18 17:37

Simon: Jag vill inte hänga ut mig på internet med namn och adress. (man kan bara smsa regnumret till VV så får man de). Om du väljer att inte tro på den trots allt realistiska situationen så är det din sak. Toyota kan jag förknippa med bra ekonomi, dock så har dom märkbart högt buller och säten som inte jag klarar av en längre sträcka till exempel. Men billiga att hålla så därför fick min fru en.

#1
Simon
2010-01-18 18:29

Det respekterar jag även om många här har lagt in sina reg nr... Varför jag frågade var för att det inte såg så trovärdigt ut att bemöta med en Auris som du säger dig äga för att i nästa minut vars sur för att jag berättat att jag tycker det var dåligt att se en ny XC60 bli bärgad... Gör inte en höna av en fjäder...
När du nu säger att Aurisen skulle vara bullrig och ha dåliga säten tvivlar jag än mer på din berättelse, jag har själv ägt en Auris i 2 år och kan inte hålla med dig, däremot reagerade man på att Golf var bullrig, men Aurisen är inte utmärkande bullrig trots att jag hadde ett mer odämpat Ferritasystem på min....

#1
Göran
2010-01-18 18:58

Allt beror ju på vad man jämför med. Jag vill ha mjukare säten. Jag vet att bland annat att teknikens värld kritiserade Auris för detta med ljudnivån. Den är faktiskt rätt lågväxlad också, sånt påverkar.

#1
Simon
2010-01-19 01:25

Göran, helt rätt fast tvärtom...:) Jag hittade testen i teknikens värld, så här skrev man...: Dessutom skulle motorn må bra av en sjätte växel eftersom varvtalet är drygt 3 000 r/min redan i 100 km/h. Dessbättre är isoleringen god och man störs inte nämnvärt av det förhållandevis höga varvtalet.
Auris har sen länge 6-växlad låda så det är åtgärdat, angående stolarna skriver de följande....: Stolarna är i vilket fall bra med höjdjustering och ratten är justerbar åt båda hållen.

#1
Conny Karlsson
2010-01-19 03:54

Eftersom jag har en Auris så vill jag vara med i diskutionen. En Auris 2,2 diesel, sexväxlad naturligtvis. Angående buller så är det ju från däcken det kommer då bilen har 225/45-17" som orginal. Så visst bullrar det endel pga etta. Men inte bullrar bilen mer än VW Golf. Sedan stolarna i våran Auris är väldigt bekväma måste jag säga. Dock har vi skinnklädsel i våran bil om de stolarna är bättre än tyg vet jag inte. Men jag vet att stolar i förra generationens Avensis med skinnklädsel var bekvämare än de med tyg. Dels var de elinställbara om sedan stoppningen skilljer vet jag heller inte. Men de var bekvämare att sitta i. Om det är lika i Auris vet jag inte. Ljudet från motorn är ganska väl dämpat och upplevs inte som störande.
Dock tycker jag inte att bilen är speciellt snål på diesel. Men visst 177hk och 400n/m kräver ju sitt. ca 7,0/100km vill den ha enligt färddatorn. Men vi för tanknings dagbok och vad långt vi kör. Så jag har inte räknat på detta under hela tiden vad vi förbrukat. Så jag återkommer när jag räknat ut detta får vi se hur färddatorn stämmer med verkligheten. Bilen har ju också en helt annan hjulupphängning bak än övriga Auris modeller, den är också sänkt hela 1cm. Bilen är mycket komfortabel att åka långt i och är mycket rymlig för sin storlek man sitter bra i stolarna som jag sa och även i baksätet. Dock kunde det vara mer påkostad isolering vad gäller däckbulleret. Man har nu också äntligen fått ordning på gnisslandet från bromsarna av Bosch tillverkning, men det tog 2år! Har aldrig varit med om något liknande förut från Toyota. Men då har man tidigare haft Nippon Denso på Japan byggda Toyota.

#1
Göran
2010-01-19 17:10

Jag har ingen Golf så jag vet tyvär inte, kanske ska pröva en.
--------------------------------------------------------
Simon jag citerar: "Däremot är motorn onödigt lågt växlad och varvar 3000 r/min redan vid 100 km/h. Dessättre är även motorn bra isolerad i lagliga farter. Tyvär uppstår en del vindbrus från framrutan/backspeglarna och det redan vid måttlig fart. Du glömde en del ;).
-------------------------------------------------------
Johan Ålander tycker till om Toyota Auris:
Toyota kan mycket bättre än såhär. Rätt snygg inuti men varför har man valt så enkla material. Allt känns tunt och rappligt. Klädseltyget påminner om farmors stödstrumpor. Motor och växellåda är ok men känns inte bättre än något annat. Det här är inget för mig.
------------------------------------------------
Såhär skriver man bla i testet från 2009: Motorn är på 1,6 liter och ger 124 hk. Motorn ger ett bra vridmoment över ett brett register, motorn känns japanskt symaskinssmidig. Men den är på tok för törstig. Under testveckorna snittade vi 0.87 liter per mil. Körglädjen knockar inte föraren, bilen känns på det hela taget ganska neutral. Fjädringskomforten är bra. I undanmanöverprovet klarar Auris en relativt hög hastighet, men vi tycker att bakvagnen tillåts sladda ut väl mycket. Antisladdsystemet borde jobba mer. Auris är absolut en bra bil, men testvinnare? Nej, framför allt för att motorn inte matchar den lilla turbomotorn i Golf 1,4 TSI. Det saknas också KOMFORT och KÖRGLÄDJE.
------------------------------------------------------
Inget fel på höjdregleringen i sätena. Hurvida sätena är mjuka eller inte är helt min egen uppfattning. Det beror såklart på vad man jämför med.
------------------------

#1
Simon
2010-01-19 18:55

Göran du hänvisar till ett annat test än det jag läste där man enbart körde Auris.... Vindbrus från speglar och framruta är något jag aldrig upplevde under min 2 år, iofs. har jag aldrig någonsin lyssnat efter det heller...:) Så så störande har det varit för mig...:) Jag lyssnar gärna på musik så jag missar väl alla mystiska ljud man kan upptäcka kanske.....

#1
Conny Karlsson
2010-01-19 23:33

Göran och Simon.
Varför länkar ni inte till de tester ni citerar ur så vi alla kan ta del av det. Dessutom känns det bättre med källhänvisning i alla lägen. Att det skulle vara någon fara med att uppge regnr på en bil kan jag inte förstå, vad kan hända Göran? Jag själv har uppgett det flera gånger, inget har hänt och jag har inget att dölja med det jag skriver......

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.