Bild
Nästa artikel

Minst problem med Honda och Renault

Nyheter

En bil fick byta vindruta tre gånger, i en bil gick ett fäste till hatthyllan sönder och en bil fick tätas med silvertejp. Läs om alla fel hos bilarna i långteststallet 2009.

När långteststallet 2009 slutsummeras kan det konstateras att ingen bil har klarat sig helt utan verkstadsåtgärder.

Rent tekniskt har Honda Jazz och Renault Mégane varit stallets mest problemfria bilar.

Här följer en komplett rapport om alla problem hos förra årets långtestbilar:


FORD FIESTA
Värmepaketet fungerade inte som det skulle i början av året. Det tog drygt tre månader (!) innan felet avhjälptes på garantin.

Sedan dess har kylan lyst med sin frånvaro och därför har vi inte kunnat testa det uppdaterade värmesystemet i skarpt läge.

I övrigt har Fiestan varit felfri, bortsett från de plåtskador den fick vid en krock.


HONDA JAZZ
Inga allvarliga fel rapporterade. Enda missödet är att märkes-emblemet på bakluckan ramlat bort.

Dessutom har bilen återkallats för byte av varningsetikett för bilbarnstolen fram. Texten var felöversatt.

Det stod "Placera aldrig en framåtvänd bilbarnstol…" där det skulle stå "Placera aldrig en bakåtvänd bilbarnstol…"

Jazz tycks dessutom vara extra känslig för stenskott. Tre gånger har vi tvingats byta vindruta på bilen, det är nytt rekord!

Inredningsmaterialen håller heller inte högsta kvalitet. Det har redan nötts hål på golvmattan vid gasfoten.


RENAULT MÉGANE
Skrapet i växellådan vid snabba uppväxlingar till femman, som noterades i början av testperioden, har försvunnit av sig självt.


Renaulten är därmed felfri, bortsett från de skador vi själva vållat i form av en krasch mot ett räcke och en avsliten kontakt till partikelfiltret.

Vid senaste service gjordes en kostnadsfri omprogrammering av styrenheten till dörrlåsen. Elektroniken har på en del bilar (dock icke vår) varit opålitlig och på egen hand låst upp dörrarna.

Vid servicen byttes även ett fäste till en av hatthyllestropparna bak och det kostade 132 kronor.


VOLKSWAGEN GOLF
Elfönsterhissen till sidorutan på förarsidan har gått sönder en gång och bytts på garantin.

Dessutom har båda fönsterhissarna fram åtgärdats vid ytterligare ett tillfälle, på uppdrag av generalagenten.

Detta eftersom flera Golf av den nya modellen har haft problem med funktionen. Åtgärden var kostnadsfri och gjordes i samband med service.

Ett annat fel är att servostyrning och antisladdsystem vid upprepade tillfällen har strejkat vid kallstarter i minusgrader, men det försvann så småningom av sig självt.

Även i Golfen har ett fäste till en av hatthyllestropparna bak gått sönder. I det fallet kostade reparationen hela 1 696 kronor!     


VOLVO XC60
En miss i konstruktionen ledde till att dörrlåsen frös ihop under den kalla årstiden.

Felet, som drabbat ytterligare ett hundratal tidiga XC60, åtgärdades på garantin och har inte kommit tillbaka.

I övrigt har Volvo-suven fungerat klanderfritt.

Men den ljusa interiörklädseln hade vi kunnat vara utan. Den är inte ljus längre!

Läs hela slutrapporten om långteststallet 2009 i förra årets sista nummer, Vi Bilägare nummer 18/2009.

Diskutera: Vilken bil i långteststallet 2009 tycker du är mest intressant?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Volvo RWD
2010-01-15 22:49

När jag först läser att det är minst problem med Honda & Renault så blir jag nyfiken. Men när jag har läst igenom om dom olika problemen med bilarna så kan jag konstatera att om jag fick välja något utav dom här olika felen på bilarna så skulle jag helst tagit det frusna dörrlåset som jag tycker mest är jordnära och en grej som man kan tillfälligt förebygga på närmaste mack tills det har åtgärdats gratis såklart på garantin. Förstår inte riktigt det där med tejpen föressten, vad är det för fel på vanlig frysolja/fett? Ej fungerande värmepaket, byta vindruta 3 gånger, skrap i växellådan och ett antal tråkiga fel på golfen skulle jag välja bort utan någon som helst tvekan.

#1
Pär
2010-01-16 17:30

Felet med fruset lås är att det inte är själva låskolven utan låshaspen i dörrstolpen.
Har haft sådana bilar och det är inte kul att köra omkring med ett snöre från dörren till något ini bilen (eller tejp på utsidan, vilket jag tycker verkar vara en farlig lösning) ända tills det blir plusgrader.
Det hela är typiskt fel som orsakas av materialkombination (plasbussningar) ihop med olyckligt toleransutfall (dvs. man vet i förväg att det kommer hända på ett visst antal bilar).
Typiskt dålgt konstruktionsarbete / för snål projekttid / projektbudget.
Är säkerligen ett fel som kommer att åtgärdas allt eftersom klagomålen flyter in (är ju bara att minska trycket i plastsprutmaskinen) men typisk fel som är tecken på lite hejsansvejsaattityd i framtagandet...

#1
Volvo RWD
2010-01-16 18:26

Pär: Förstår jag dig rätt om det är det som låste i dörren hakar fast i själva karossen? Kan man inte få bort det genom att spruta frysolja? Felet drabbade trots allt bara ett hundratal tidiga XC60, inte
10 000 och det som orsakade förfrysningen åtgärdades snabbt. Så många fler klagomål lär inte komma in då vintern "snart" redan har passerat mer eller mindre.

#1
Volvo RWD
2010-01-16 18:28

låset i dörren hakar fast i karossen som fryser*

#1
Simon
2010-01-17 02:20

En riktig skitbil, inte nog med att man får tejpa dörrar, utan att den drar med bränsle en en bensinare och att bältet går upp, annars blir det som aktuellt visade en bil som får bärgas när kylan slår till....
Milkostnaden ska vi inte ens prata om.....

#1
Volvo RWD
2010-01-17 03:00

Simon: Jag såg en gång på TV att en Lexus bärgades, silka skitbilar. Vibilägare har inte haft några sådana problem som jag kan se det. "I övrigt har Volvo-suven fungerat klanderfritt." När du säger milkostnad, vad jämför du då med för bilar? Knappast med ett antal konkurenter i samma klass. Vad får du allt ifrån egentligen..

#1
Simon
2010-01-17 20:43

Skillnaden var väl att Lexusen bärgades för att den krockat och att Volvon bärgades för att den inte startade i kylan trots att det var en ny bil....:)
Om du undrar över milkostnaden så jämför jag med bilar av samma storlek men billigare i inköp, billigare i service, och därmed också mindre värdeminskning, ex Honda CRV, Toyota Rav4, Santa Fee..
Samtliga betydligt billigare att äga...

#1
Volvo RWD
2010-01-17 23:12

Det är möjligt, Lexusen kanske skenade iväg :). Man prioriterar olika, dom modellerna du nämner innehar inte samma prestanda som XC60 och det är också därför ganska narturligt att den drar mer. Jag tycker man får mer bil för pengarna i XC60 om man jämför med dom modellerna, både både när det gäller komfort, säkerhet, köregenskaper och prestanda. Sen har väll Christer gjort det andra ganska klart i kommentaren till den andra artikeln hur det är.

#1
Hanzzon
2010-01-18 00:27

Volvo RWD, Det stämmer tyvärr inte riktigt då prestandan är fullt jämförbara eller till och med sämre för XC60.
Sen att XC60 skulle vara mer prisvärd för sina pengar än tex Toyota Rav4 eller Santa Fe får vara din åsikt om du nu tycker så, en XC60 AWD är 87000kr dyrare i grundpris än en snabbare och snålare Rav4, för dom pengarna borde den väl oxå vara bra mycket bättre så att säga att den är prisvärd för pengarna tycker jag inte riktigt stämmer.

#1
Volvo RWD
2010-01-18 00:47

Hanzzon: En XC60 drar 1dl mer i Sverigecykeln än en RAV4, däremot är den snabbare till 100 km/h, XC60 är tom 0.2 sekunder snabbare än angivet (9,3 sek 0-100km/h) Toyota RAV4 ligger på 10,7 sek 0-100 km/h. Dvs 1,4 sekunder slöare än XC60. Så var fick du ifrån att Toyotan skulle vara snabbare? Toyota RAV4 tappar rejält på komfort, köregenskaper och den aktiva säkerheten.

#1
Torslanda
2010-01-18 00:57

http://www.alltommotor.se/tester/bilar/mazda/test-mazda-cx7-diesel-suveran-suv-1.19518

#1
Simon
2010-01-18 01:07

Volvo rwd nu har du läst på dåligt, Rav4 177 hkr diesel 0-100 9,3 och 0,67 blandad körning....:)

#1
Volvo RWD
2010-01-18 01:15

Simon: Nej jag har läst helt rätt, fyrdubbel kollat det. Allt enligt Teknikens världs mätningar.
177 hk/ 400 NM.

#1
Simon
2010-01-18 01:22

Jag kan inte kolla vad eller hur teknikens värld har mätt, jag kan bara läsa fabriksuppgifter och då går 0-100 på 9,3 sekunder...

#1
Volvo RWD
2010-01-18 01:23

Dom siffrorna du anger är Toyotas egna siffor, sorry dom stämmer inte överens med verkligheten ser det ut som.

#1
Volvo RWD
2010-01-18 01:25

Jag (och dom flesta andra) anser nog Teknikens världs siffror ha mer trovärdighet än tillverkarnas egna pepprade siffro (oftast).

#1
Volvo RWD
2010-01-18 01:26

Med "oftast" menar jag att siffrorna oftast är pepprade (dvs överdrivet bra) och inte tvärtom, sämre än vad dom egentligen är.

#1
Simon
2010-01-18 01:32

Jo, visst kan det vara så och det ser man inte minst på Volvons förbrukning, att i gynsamma förhållande komma ner i 0,77 på landsväg är ju riktigt dåligt, är det den uppgraderade Rav4 du läst om eller 06-09...?

#1
Simon
2010-01-18 01:42

Kan ju tala om att jag själv är ägare till en 06 Rav4 bensin, uppgiven förbrukning 0,86 blandad körning, jag har åkt många långresor med farthållaren och 120 km/t på motorväg och landat mellan 0,73-0,76 med bensinmotorn... Sällan att den går över 0,8 har jag farthållaren på 90 väg så landar den under 0,7 vilket jag är grymt nöjd med.... Så det har bara varit en positiv överraskning...:)
I princip kan jag säga att den går lika snålt som min Auris gjorde...
Det tycker jag är grymt bra... Även komfortmässigt är jag grymt nöjd, det som kunde varit ytterligare något bättre är väl ljudisolering, men det är inget jag stört mig på..

#1
Volvo RWD
2010-01-18 01:43

Simon: Det är korrekt. Jag har jämfört teknikens världs tester i Sverigecykeln och det skiljer 1 dl (0.8-0.9) emellan dom men som sagt har XC60 övertaget då när det kommer till prestandan. I Sverigecykeln testar man förbrukningen i en maskin som skapar exakt samma förutsättningar för alla bilar och då får man fram en perfekt jämförelse.

#1
MCTAR
2010-01-18 08:01

Om man får lägga sig i så tycker jag att det inte går att jämföra en rav4 med en xc60. Det är som att jämföra en Tata Nano med en C30.

#1
Simon
2010-01-18 14:01

MCTAR så stor är inte skillnaden... En mer premium och den andra lite mer basic, men det är en mycket bekväm och bra bil...

#1
Nicklas
2010-01-20 19:41

Honda en av de med minst problem?? Att byta vindruta 3 gånger och att mattan redan är utsliten är tydligen små problem i sammanhanget.. Kul att se att perfekta och övereklamerade Golfen har så många fel.. Vakna motorjournalister.. snälla..

#2
Sakari
2010-11-18 14:50

Mycket får ni i rena kontanter om ni berömmer dom troligen sämsta bilarna i Sverige

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.