Nästa artikel
Så klarar elbilarna ”finska frysboxen” med 40 minusgrader
Nyheter

Så klarar elbilarna ”finska frysboxen” med 40 minusgrader

Publicerad 4 februari 2023
När det blir riktigt kallt kan alla bilar ha svårt att starta. Men de fem elbilarna som ingick i norska elbilsföreningens test klarade utmaningen ganska bra – med vissa undantag.

Att elbilens räckvidd blir kortare på vintern är inget nytt – kallt väder påverkar batteriet och förbrukningen blir högre. Tidigare i veckan kom ett nytt räckviddstest från norska organisationen NAF, där även Vi Bilägare deltog. Där kördes bilarna i ned till 19 minusgrader.

Men hur klarar sig elbilarna när det blir ännu kallare än så? Det har norska elbilsföreningen testat.

Testet gick ut på att placera fem elbilar i en särskild ”frysbox” på en testanläggning i Finland under natten. Temperaturen gick ned till omkring 40 minusgrader som mest. Testet gick alltså inte ut på att mäta räckvidden, utan att se om bilarna över huvud taget gick att starta.

– Både Renault Megane E-Tech och BMW iX1 kunde väckas, få vindrutorna isfria, fixa acceptabel kupévärme och sedan köra ut ur kylrummen, säger testchefen Ståle Frydenlund.

”Det är större chans att starta en elbil än en fossilbil när det är så kallt som i det här testet”

Testerna utfördes på en anläggning i Finland.

En anledning till att Renault var så effektiv kan enligt honom vara att det lilla 12-voltsbatteriet kan ha underhållsladdats av högvoltsbatteriet under natten.

Kia Niro och Nissan Ariya kunde väckas efter att ha placerats i frysboxen under en natt, men efter en stund blev det bara svart och bilen stängdes av. Kia höll igång i elva minuter, Nissan bara fyra. Ännu sämre gick det för MG 4 där 12-voltsbatteriets spänning sjönk till kritiskt låg nivå. Även högvoltsbatteriet blockerades i 40 minusgrader.

– Det är så klart förståerligt om alternativet är bestående skador på batteriet, säger Ståle Frydenlund.

Enligt honom är alltså 12-voltsbatteriet som oftast ställer till med problem när det blir riktigt kallt. Det lilla batteriet ska ha rätt spänningsnivå. Men enligt testchefen står det klart att elbilarna ändå klarat utmaningen ganska bra.

– Det är större chans att starta en elbil än en fossilbil när det är så kallt som i det här testet. Elbilens 12-voltsbatterier behöver inte ge ström åt glödstift och startmotor som ska starta en dieselmotor. Men det finns ändå anledning att underhållsladda 12-voltsbatteriet i elbilen om man kör täta och korta turer i mycket kallt väder.

Även elbilsägare kan behöva underhållsladda 12-voltsbatteriet under kalla vintermånader.

Så påverkas batteriet

Uppmätt spänningsnivå i volt före och efter testet.

Bilmodell Kväll Morgon
Kia Niro EV 12,72 11,72
BMW iX1 12,84 14,8
MG 4 13,72 3,15
Nissan Ariya 14,47 11,42
Renault Megane E-Tech 14,98 15,12

Källa: Norsk elbilforening

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (46)

  • 6 februari 2023 OK. om ett separat…
  • 6 februari 2023 Om det är miljö som gäller…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.