Bild
Nästa artikel
Så klarar du vinterkörningen

Så klarar du vinterkörningen

Nyheter

Så här ska du göra om du kör av vägen i eller fastnar snöoväder.

De senaste dagarna har flera delar av Sverige drabbats av kraftig snöfall, hårda vindar och kyla. Det har skapat glashala vägar och snödrev med avåkningar och seriekrockar som följd. Även om det värsta ovädret verkar vara över kan det ändå vara bra att få en påminnelse om vad man ska göra om man fastnar i snöoväder eller åker av vägen i vinterväglag. Försäkringsbolaget If har sammanställt några goda råd.

Varningsblinkers ska slås på och varningstriangel ställas ut, ring därefter vägassistans. Det gäller att sätta sig i säkerhet så fort som möjligt – både ur trafiksäkerhetssynpunkt och värmesynpunkt.
– Att sitta kvar i bilen vid vägkanten kan vara förenat med stora faror. If ser många exempel på människor som blir skadade när de blir påkörda på det viset, säger Dan Falconer, motorexpert på If.

Även om du har varningsblinkers på blir bilen snabbt osynlig om snön vräker ner.
– Men befinner ni er långt från närmsta hus är det naturligtvis säkrare att sitta kvar i bilen, särskilt om man har små barn med. Håll motorn igång och försök att hålla värmen och hungern stången och humöret uppe i väntan på hjälp, säger Dan Falconer.

If har sammanställt en lista på vad som bör finnas med i bilen på vinterresan (se nedan). Vi Bilägare har testat flertalet produkter som kan vara till hjälp, bland annat Isborttagningsmedel, nödladdare till mobilen, bogserlinor, första hjälpen-kit och startkablar.

Diskutera: Har du några tips och råd för att klara vinterkörningen på bästa sätt?
Utrustningslista för bilen:
  • Startkablar 
  • Bogserlina,
  • Snöskyffel
  • Sand eller grus i flaska (om du kör fast). Du kan också lägga en golvmatta under däcket för att få grepp.
  • Reflexväst 
  • Varningstriangel
  • Fulltankad bil
  • Tillräckligt med spolarvätska och gärna en färdigblandad flaska i reserv
  • Ficklampa
  • Filt 
  • Värmeljus och tändstickor

Dessutom kan det vara bra att:

  • Ha varma, lättåtkomliga ytterkläder
  • Vara klädd i varmt underställ och rejäla skor
  • Ha fulladdad mobil samt ett extra batteri/power bank 
  • Medtaga mat och dryck, gärna varm
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2018-03-01 12:36

En dieselbil kan ju stå på tomgång utan problem tills tanken börjar bli tom. Vet inte om en bensinmotor klarar tomgång någon längre stund? Någon kanske vet.

#3
2018-03-01 13:48

Är det så nyttigt att sitta inuti en bil som går på tomgång en längre stund?

#4
2018-03-01 14:15

Är det så nyttigt att stå i en snödriva och förfrysa kroppsdelar?

#5
2018-03-01 14:20

Pinjong @ Det är klart att en bensinmotor kan gå på tomgång minst lika länge som en Diesel. Varför skulle den inte kunna det??
En Dieselmotors sämsta driftfall är att gå på tomgång vad gäller livslängd, nedsotning av partikelfilter mm. Dessutom klarar den inte att hålla sig själv och kupén varm utan tillsatsvärme. Så kör bränslevärmaren och låt Dieselmotorn stå tills det är dags att ladda batteriet. En varm bensinmotor mår som bäst när den går på tomgång och blir inte kallare av att hålla kupén varm.
Så stäng av motorerna när Ni går in på macken eller affären. Alltför vanligt att just Dieslar står och går till ingen nytta trots tomgångsförbud, Start-Stopp funktion som tydligen stängs av och en bränsleförbrukning som bara går till kråkorna samt att förgifta människor och natur med kväveoxider från just Dieselmotorer.

#6
2018-03-01 14:45

@snabb95: mycket bra och korrekt sammanfattning. Kan bara tillägga att motorer med turbo som belastats hårt mår bra av att inte stängas av direkt utan att man med fördel låter bilen går på tomgång några minuter så att turbo hinner svalna.

#7
2018-03-01 15:45

Jag säger inte att man SKA låta motorn gå på tomgång i normalfallet men artikeln handlar om nödfall.

#8
2018-03-01 15:57

När det gäller utrustningslistan vad man skall ha med sig i bilen, varningstriangel är det enda som besiktningen godkänner.

#9
2018-03-01 17:03

Som alltid mobil+laddare och kreditkortet, det är grunden.
Varningstriangel och ett par reflexvästar ligger fint nedpackade bak i bilen.
Är det riktig vinter dit jag ska så följer lite extra kläder.
Det räcker så det är inte Sibirien detta.

#10
2018-03-01 17:45

Bra/varma kläder denna årstid. Det är det absolut viktigaste enligt mig oavsett om du är mitt ute i ingenstans eller på en 2+1 väg och bilen fallerar på något sätt.

#11
2018-03-01 17:49

Leif Larsson, varningstriangel är det enda i utrustningen som BP kräver, men de kan godkänna lite av varje av det övriga även om det inte finns några krav.

#12
2018-03-01 19:38

Det är nog rätt många som inte tagit till rådet om snöskyffeln. Men folk är innovativa, jag har sett snöborttagning både med isskrapa och kreditkort. Snö på mark alltså, för att rensa framrutan är ju kreditkortet inte ens ovanligt.

#13
2018-03-01 20:21

Köp en stor tung fyrhjulsdriven suv så är problematiska vinterväglag ett minne blott...

Sen kan man tjäna en slant på att dra upp alla dessa tvåhjulsdrivna bilar ur diket... :-)

#14
2018-03-02 07:17

Konstig rubriksättning, har man kört av vägen har man ju INTE klarat vinterkörningen!

#15
2018-03-02 08:56

Re Prestigelös: Du vet att fyrhjulsdrivna bilar råkar ut för FLER olyckor vid vinterväglag än tvåhjulsdrivna dito?
https://www.expressen.se/motor/trafik/fyrhjulsdrift-ar-farligare-pa-sno-...

#16
2018-03-02 10:06

Och det beror på däcken eller fyrhjulsdriften? Folksam och deras "undersökningar" har genom åren visat sig ha en väldigt låg nivå på hur man gör en bra undersökning.

Blir nästintill tragiskt, när man börjar gå på ett försäkringsbolags studier och kommer med statistiska "sanningar" baserat på det.

Läs på och tänk om.

#17
2018-03-02 11:20

Re Volvo XC90. Tror nog du ska tänka efter lite... och inte förkasta statistiken så lättvindligt. Folksams olycksstatitsik är väldigt genomarbetad och seriös. Självklart beror det på fyrhjulsdriften. Folk känner sig helt enkelt säkrare med fyrhjulsdrift, kör fortare och tar större risker. Man känner heller inte lika snabbt att det är halt. Och tyvärr bromsar man inte bättre med en fyrhjulsdriven bil och samma fysikaliska lagar gäller även för dessa.

#18
2018-03-02 12:04

Det faktum att folk som har fyrhjulsdrift i större utsträckning köper dubbfria vinterdäck, är alltså helt ovidkommande? Nej skulle inte tro det. Särskilt inte när det gäller just inbromsningar och sladd, enligt Folksam. Folksam har många gånger fått regelrätta och fullkomligt uppriktiga klagomål på deras sk statistik.

#19
2018-03-02 18:40

Ähh, det är ingen rocket science att kolla hur stor andel av fyrhjulsdrivna bilar som råkar ut för olyckor, jämfört med tvåhjulsdrivna dito. Det fattar du väl? Vet du inget om statistisk bearbetning? Och ditt resonemang går ut på att det är smartare att köpa dubbdäck än fyrhjulsdrivet. Bra så i så fall, för det är betydligt billigare!

#20
2018-03-02 19:03

Om man vill visa på något med statistik, så går det att göra. Att det man visar med hjälp av sin statistik, måste dock vara väldigt väldigt väl genomtänkt. Denna studie kollar enbart på fyrhjulsdrift kontra tvåhjulsdrift. Att då inte ta med parametrar som är oerhört viktigt för hur seriösa resultat man får fram, är det som är så grymt vanligt när man visar på sina statistiska "bevis". Att det finns stora brister i Folksams undersökningar är vida känt. De har blivit rätt så brända vid granskning av deras så kallade bevis. Det du vill försöka få mitt resonemang att handla om, är precis samma typ av slutledningsförmåga som Folksam tar till. Rökridå och populistiskt hittepå, för att vinna gillande.

#21
2018-03-02 20:39

I artikeln länkad av saabium:
”Folksam tittade på data från 35 000 av polisens olyckrapporter och bearbetade sedan informationen för att gallra bort felkällor och felaktiga jämförelser. ”

Jag är övertygad om att Folksam har koll på parametrar som med dubbar och utan dubbar...

#22
2018-03-02 21:09

Jag vet inte hur ni ser på det, men när man ligger på motorvägen och kör lugnt pga snö kommer SUV med fyrhjulsdrift farandes som om det vore sommar. Ibland är man lite rädd att fäste skall släppa och de drar in en mindre bil i en olycka. En SUV ägare får sällan ta smällen för att de tar stora risker.

#23
2018-03-03 08:58

Då får väl de som har små bilar, inse att de har köpt en osäker bil och hålla sig hemma då. SUV SUV SUV SUV SUV SUV SUV SUV SUV SUV

#24
2018-03-03 19:47

SUck, blir så trött på Vargens SUV kommentarer. Ser hur många bilar som helst framför allt BMW,Audi men även andra ”vanliga” bilar Vargen. Som kör som det vore sommar. Har inget med SUV å göra det har med det som sitter innanför pannbenet att göra= dom är idioter. Och såna finns tyvärr överallt. Ingen normal funtad människa tror att en SUV är säkrare grepp på. Har ju framförallt med däck och 4hjulsdriften å göra.

#25
2018-03-03 20:30

Bilar finns för alla typer av människor. Jag som är nästan 2m lång föredrar att inte leka Skalman in och ur bilen. Trött på å slå i huvet eller behöva häva sig upp ur en bilstol. För mig är bilar som Octavia,Passat,V70 etc idiotbilar som jag inte skulle vilja ha om jag ens fick dom gratis. Men spyr aldrig galla över dom ändå. Konstigt att människor som Vargen med flera e precis tvärtom närmste gäller SUV och Diesel.

#26
2018-03-04 00:15

Jaehh ..hursomhelst och så vidare med SUV eller inte men att detta gepäck med allt inklusive ett stormkök och en fläta vitlök hängandes i backspegeln... det skapar bara stress.
Sakens natur är besvärjande! Det som du tror det kommer för att du söker.
Herre je hade jag skyffel och sand med i bilen så satt jag fast i vart motlut men det har jag aldrig haft och har aldrig heller fastnat.
Far min hade bilen full med den tredje dagen saker då atombomben briserat och jorden gått in i en atomvinter, honom och hans bil fick man hala upp ur diken var vinter...en gång stod han utan byxor i 7 grader minus i tre timmar innan att en bonde råkade komma förbi..inte hjäpte nödkiten då hans bil stod på taket i ett krondike vars kanter kilade fast dörrarna. Jag kan svära på att det var hans "bra att ha utifall att" prylar som skapade auran som gjorde att han ständigt åkte på tråkigheter med bil, det man tror det kommer till en.

#27
2018-03-04 20:21

Några konserver är aldrig fel, även om kall gulaschsoppa kan smaka lite så där - dock bättre än inget! Ett par paket knäckemackor fungerar alltid. Kanske en tub Kalles kaviar? En tub räkost? Några vattenflaskor? Det har jag alltid liggande i bilen! Sedan kan en bag-in-box vara bra att ha - särskilt en röd sådan (men kör inte sedan) ;) ;)

Att ha motorn gående på tomgång är inga problem oavsett bränsleslag. Se bara till att avgaserna helst blåser bort från bilen.

#28
2018-03-05 08:17

Håller nog med VolvoXC90 om det där med statistik. Kan inte heller förstå varför man blir dum i huvudet och tar större risker bara för man köper en SUV. Om så skulle vara fallet, att intelligensen försvinner med SUV så ökade de som är dumma rejält ifjol eftersom Sveriges mest sålda bil var XC60. Jag tror nog att med lite lämpligt tolkad statistik så kan man nog visa att alla som kör med friktionsdäck på sin Skoda och kallar sig Vargen råkar ut för flera olyckor än alla andra.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.