
Så funkar ”krälande krabbläget” i Hummers nya elbil
GM väcker liv i varumärket Hummer med eldrivna modeller som också kan kräla i sidled.
Nästa månad är det nypremiär för ett märke många hunnit glömma, nämligen Hummer. General Motors ”militärbilsmärke” hade sin glansperiod under 2000-talet men blev senare en symbol för överdrivet törstiga suvar och skrotades.
I oktober ska GM återigen väcka liv i varumärket Hummer, men den här gången är det eldrift som gäller. Hummer ska dyka upp i flera olika versioner och tanken är att utmana Tesla Cybertruck.
Nu visar GM upp ett av Hummers partytrick i form av ett särskilt ”krabbläge”. Tack vare fyrhjulsstyrning kan bilen kräla fram i sidled som en krabba.
Fyrhjulsstyrning har funnits i personbilar i många år och blev först populärt bland japanska bilmärken under 1980-talet. Nu har tekniken fått en nystart och erbjuds i flera bilmodeller, framför allt för att ge smidigare köregenskaper i stadstrafik, roligare kurvegenskaper på landsväg eller bättre stabilitet på motorväg.
Hummer ska istället använda fyrhjulsstyrningen för bättre framkomlighet i terrängen, och tack vare att elmotorerna som driver hjulen kan justeras helt individuellt ska smidigheten i terrängen bli bättre.
Det återstår att se om Hummerköparna faktiskt hittar någon praktisk användning av krabbläget eller om det bara är ett roligt trick att visa upp. Eventuellt kan det göra utkörningen från parkeringsplatsen smidigare. Bilen kan dock inte kräla helt i sidled utan bara diagonalt.
Läs också: Första bilden på Hummers massiva elpickup
Kommentarer
Just xc90 är en tjiitbiiil
På tal om att de "krabbar" eller? Skumt inlägg på artikeln annars. :)
Har alltid velat ha en bil som kan kräla i sidled, inte för att jag har nytta av det utan för att det ser tufft ut.
Till vilken nytta,är den bra för miljön,kanske vid trånga parkeringar det är väl ingen lite bil
Till vilken nytta,är den bra för miljön,kanske vid trånga parkeringar det är väl ingen lite bil
En helt ointressant bil.
Hummer är tillbaka, men lär dra en del bränsle.
Knappast användningsbart i skogen. Ännu bredare bil, och dubbelt motstånd när ytterligare lera ska pressas bort för extraspåret.