Nästa artikel
Så blir nya Opel Astra
Nyheter

Så blir nya Opel Astra

Publicerad 1 juni 2015 (uppdaterad 1 juni 2015)
Nu släpper Opel bilder på och information om nya generationens Astra – Lättare, uppkopplad och utrustad med smarta strålkastare.
Nya Opel Astra anno 2016 ska ha världspremiär på bilsalongen i Frankfurt i september i år.

Den är mindre än sin föregångare – med 4,37 meter från nos till stjärt har den krympt 5 centimeter och axelavståndet har även det minskat med några centimeter.  Opel har också bantat ner nya Astran med upp till 200 kilo.

Designmässigt har den lånat attribut från konceptbilen Monza och motoralternativen inkluderar en 3-cylindrig turbomotor med 105 hk och en turbofyra på 1,4 liter och 145 hk. Dieselmotorerna är olika versioner av 1,6 CDTI och börjar på 110 hk.

En annan nyhet för modellen är att den kan utrustas med Led-strålkastarna Intelliux, som anpassar ljusstyrka och längd efter analyser av omgivningen.

När det gäller säkerhetssystem kan Astra utrustas med såväl vägmärkesavläsare, vingelvarnare och kollisionsvarning med autobroms, som avancerad parkeringsassistans, vilken automatiskt parkerar bilen utan att föraren behöver styra.
 
Från 2016 får Astra
Opels nya OnStar-tjänst, som innebär att bilen automatiskt ringer ett servicecenter i händelse av en olycka. Bilen blir också en rullande Wifi-hotspot med 4G infotainmentsystem.

Diskutera: Vad tycker du om nya Opel Astra?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-06-01 22:55
crylen

Som vanligt av opels senare modeller en fullträff. Helt rätt att bromsa utvecklingen på större bil vid varje ny generation. sen kan man ju tycka som man vill om teknikutvecklingen på insidan som verkar vara ett måste numera för varje biltillverkare. men design på ut och insida mycket snyggt.

#2 • Uppdaterat: 2015-06-01 23:24
Reverend Benny

Snygg mix. Lite Mazda framtill, Alfa Gulietta bak och en touch av Citroën DS5 på sidorna. Bäst av allt och mest välkommet är uppdateringen av interiören. Utgående modells interiör matchade inte alls dem trevliga utsidan.
Men varför erbjuds inga el-hybrider eller biogasbilar? Drivlinorna finns ju in-house så hoppas att detta kommer erbjudas längre fram.
Känns som Opel är på rätt väg.

#3 • Uppdaterat: 2015-06-02 00:17
N-iklas

Jag kan lika bra redan i början rekommendera ett närmre studium av konceptbilen Flextreme GT-E från 2010.
Bakdörren hittas redan på första Flextreme 2007, om man undrar varifrån utseendet kommer.
En hel del från andra Opel också, inre armstöden och handtagen, troligen med röda ljuslinjer, är från Zafira osv.

#4 • Uppdaterat: 2015-06-02 06:34
VW Polo 2012

Sååå snygg, den designen på mina VWs . Men jag är tyvärr är jag lite skeptisk mot Opels kvalitet.

#5 • Uppdaterat: 2015-06-02 07:44
Hackenbush

Gillar inte den påtagliga kilformen som gör bakåtsikten nästan obefintlig.

#6 • Uppdaterat: 2015-06-02 08:38
Lars58

Hade väntat lite mer av Monza Concept i fronten men den här blev ändock snygg som tusan. Snyggast i klassen. Kvalitet och köregenskaper var på topp i förra versionen så detta är nog mitt nästa köp.

#7 • Uppdaterat: 2015-06-02 08:44
Grosser

Ser fram emot en provkörning nästa(?) vår.

#8 • Uppdaterat: 2015-06-02 09:03
Gäst (ej verifierad)

Dagens modell är redan den en av klassens absolut mest intressanta alternativ och den här lär ju vara ännu bättre. Snygg, körglad och en kvalitet som överglänser det mesta som produceras i Europa.

Vi kan väl hoppas på en något bekvämare fjädring på denna och då blir den riktigt intressant. Men här i Svedala har den givetvis ingen chans mot Golf och Auris. Bara för att folk inte orkar bry sig...

#9 • Uppdaterat: 2015-06-02 09:26
Styggavargen

Vi får se om de där 200 kg verkligen kommer att bantas bort, är inte så övertygad om den saken. Astra har nästan alltid varit tung och törstig i förhållande till sin storlek.

#a • Uppdaterat: 2015-06-02 09:58
Lars58

Styggavargen. 120-200kg beroende på modell HAR bantats bort. Sen får vi hoppas att det inte går ut över den solida känslan i karossen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.