Bild
Nästa artikel
Så blir nya Opel Astra

Så blir nya Opel Astra

Nyheter

Nu släpper Opel bilder på och information om nya generationens Astra – Lättare, uppkopplad och utrustad med smarta strålkastare.

Nya Opel Astra anno 2016 ska ha världspremiär på bilsalongen i Frankfurt i september i år.

Den är mindre än sin föregångare – med 4,37 meter från nos till stjärt har den krympt 5 centimeter och axelavståndet har även det minskat med några centimeter.  Opel har också bantat ner nya Astran med upp till 200 kilo.

Designmässigt har den lånat attribut från konceptbilen Monza och motoralternativen inkluderar en 3-cylindrig turbomotor med 105 hk och en turbofyra på 1,4 liter och 145 hk. Dieselmotorerna är olika versioner av 1,6 CDTI och börjar på 110 hk.

En annan nyhet för modellen är att den kan utrustas med Led-strålkastarna Intelliux, som anpassar ljusstyrka och längd efter analyser av omgivningen.

När det gäller säkerhetssystem kan Astra utrustas med såväl vägmärkesavläsare, vingelvarnare och kollisionsvarning med autobroms, som avancerad parkeringsassistans, vilken automatiskt parkerar bilen utan att föraren behöver styra.
 
Från 2016 får Astra
Opels nya OnStar-tjänst, som innebär att bilen automatiskt ringer ett servicecenter i händelse av en olycka. Bilen blir också en rullande Wifi-hotspot med 4G infotainmentsystem.

Diskutera: Vad tycker du om nya Opel Astra?
Taggar: Nyheter, Opel Astra
Så blir nya Opel Astra
Så blir nya Opel Astra
Så blir nya Opel Astra
Så blir nya Opel Astra
Så blir nya Opel Astra
Så blir nya Opel Astra

Kommentarer

#1
2015-06-01 22:55

Som vanligt av opels senare modeller en fullträff. Helt rätt att bromsa utvecklingen på större bil vid varje ny generation. sen kan man ju tycka som man vill om teknikutvecklingen på insidan som verkar vara ett måste numera för varje biltillverkare. men design på ut och insida mycket snyggt.

#2
2015-06-01 23:24

Snygg mix. Lite Mazda framtill, Alfa Gulietta bak och en touch av Citroën DS5 på sidorna. Bäst av allt och mest välkommet är uppdateringen av interiören. Utgående modells interiör matchade inte alls dem trevliga utsidan.
Men varför erbjuds inga el-hybrider eller biogasbilar? Drivlinorna finns ju in-house så hoppas att detta kommer erbjudas längre fram.
Känns som Opel är på rätt väg.

#3
2015-06-02 00:17

Jag kan lika bra redan i början rekommendera ett närmre studium av konceptbilen Flextreme GT-E från 2010.
Bakdörren hittas redan på första Flextreme 2007, om man undrar varifrån utseendet kommer.
En hel del från andra Opel också, inre armstöden och handtagen, troligen med röda ljuslinjer, är från Zafira osv.

#4
2015-06-02 06:34

Sååå snygg, den designen på mina VWs . Men jag är tyvärr är jag lite skeptisk mot Opels kvalitet.

#5
2015-06-02 07:44

Gillar inte den påtagliga kilformen som gör bakåtsikten nästan obefintlig.

#6
2015-06-02 08:38

Hade väntat lite mer av Monza Concept i fronten men den här blev ändock snygg som tusan. Snyggast i klassen. Kvalitet och köregenskaper var på topp i förra versionen så detta är nog mitt nästa köp.

#7
2015-06-02 08:44

Ser fram emot en provkörning nästa(?) vår.

#8
2015-06-02 08:54

Riktigt riktigt snygg både på ut och insida är denna Opel. Väldigt bra gjort att kunna banta bort 200kg från bilen också. Saknar bara en hybridversion i någon form på den.
Litar mer på Opels kvalitet än VWs. Och framförallt kundvården när något händer.......
Kul att det anrika märket verkar vara på väg tillbaka på allvar, man var ju uppväxt i baksätet på en vinröd Rekord -58 som signaturen hultarn visar upp på forumet, dock annan färg.

#9
2015-06-02 09:03

Dagens modell är redan den en av klassens absolut mest intressanta alternativ och den här lär ju vara ännu bättre. Snygg, körglad och en kvalitet som överglänser det mesta som produceras i Europa.

Vi kan väl hoppas på en något bekvämare fjädring på denna och då blir den riktigt intressant. Men här i Svedala har den givetvis ingen chans mot Golf och Auris. Bara för att folk inte orkar bry sig...

#10
2015-06-02 09:26

Vi får se om de där 200 kg verkligen kommer att bantas bort, är inte så övertygad om den saken. Astra har nästan alltid varit tung och törstig i förhållande till sin storlek.

#11
2015-06-02 09:31

Styggavargen.

Läs artikel texten, fråga artikel författaren om uppgifter inte stämmer och inte mig.
Fortfarande så är det bra om man bantat bort upp till 200kg. Tycker precis tvärt om att Astra varit rätt bra isolerad och går tyst mot många konkurrenter, tex Golf.

#12
2015-06-02 09:35

Styggavargen.

Ser nu att du ändrat ditt inlägg till mig strax innan jag svarade, bra så.......

#13
2015-06-02 09:58

Styggavargen. 120-200kg beroende på modell HAR bantats bort. Sen får vi hoppas att det inte går ut över den solida känslan i karossen.

#14
2015-06-02 10:20

Får hålla med Lars58, hoppas viktnedgången inte märks eller att man kapat vikt så att saker som rostskydd, ljudisolering, krockskydd och hållbarhet blir lidande.
Eller så kanske det bara är så att Astra varit en tyngre bil och numera kommit ner i vikt och matchar konkurrenterna. Ska bli intressant att se specifikationerna på bilen när den släpps.

#15
2015-06-02 10:35

Astra har tidigare varit en av de absolut tyngsta i klassen. Nu har man förhoppningsvis börjat använda moderna material och fått mer vikten och bränsleförbrukningen.

Designen har väldigt mycket influenser ifrån DS4. Designen kommer bli gammal snabbt.

Äntligen har man rensat upp i knappträsken (hur ska fanatikerna bortförklara detta? Knapparna var ju helt överlägsna. Inte lätt vara märkestok.)

Trollen bor i de värmländska skogarna.

#16
2015-06-02 11:00

Kollade lite siffror från dagens Astra och vikt som anges för 1,4 bensin halvkombi är 1373.
Ställer man det mot t.ex. VW Golf med liknande motor och halvkombiutförande så ligger den på 1225 så den angivna viktminskningen kanske inte är en sån stor bravad ändå.

#17
2015-06-02 11:03

SiggeNn.

Finns inte mycket troll här nu, de flesta har flyttat.......de har nog andra nick nu......

#18
2015-06-02 13:34

Och i sann tysk anda har man inredningen i klatschigt mörksvart utförande!
Inget piggelin här inte.
Nu gäller det bara att kolla om stolarnas stoppning är av den klassiska träbänksmodellen som tyvärr är så vanlig i billigare tyska bilar.

#19
2015-06-02 14:06

Saabnisse...vi har hört det nu till leda.

Du vill inte ha svart inredning, du vill ha en låstsas-SUV, du vill ha små fälgar.

Bra så...men vi orkar inte bry oss!

#20
2015-06-02 14:23

Saabnisse.

Håller med dig helt! Automatlåda ska man ha också. Men så billig är väl inte Astra? Även om de kanske är en av de billigare tyska. Ljusare klädsel både textil och skinn finns nog att välja på för den som vill ha.

#21
2015-06-02 14:39

Shogun, priserna vet vi ju inget om än, men ska man gå efter andra tyskar i samma klass så är risken att den utrustas med träbänkar som standard och med stoppade stolar som tillval. då man för dyra pengar samtidigt tvingas välja utrustning som man inte behöver eller vill ha.

Sigge, du har helt fel jag vill inte ha någon låtsassuv, jag föredrar LC och den passar inte alls in på det du tror.
Att jag sedan mest åker 9-5 och V70 är en annan sak.
Men de har bekväma stolar och ljus inredning!
Jag vill inte ha stora fälgar, det är riktigt, men 16" tycker jag är lagom på en bil i den här klassen.
Och det är riktigt att jag inte gillar begravningsinteriörer, jag förstår inte varför tyskarna inte presenterar sina bilar lite mer färgglatt som t.ex. fransmännen.

#22
2015-06-02 15:37

Stolarna i Astra är tänkta att bli ett säljargument.
Opel har sagt upp avtalet med underleverantören Lear och byggt en egen fabrik enbart för dessa stolars skull.
En nyhet är möjligheten att öka och minska bredden genom att justera sidostödet i rygg och dyna ut och in.
Den är också gjord för mindre fälgar än tidigare.

#23
2015-06-02 15:52

Rätt snygg, lite asiatiskt anonym men med mer distinkta linjer.

Inredningen är ett klart lyft gentemot tidigare Astra, att den är svart ska väl spegla sportighet förmodar jag men det kommer säkert fler färger att välja mellan.

#24
2015-06-02 16:12

N-iklas.

Det var ju intressant med stolarna, de måste ju bli bekväma när man kan variera sidostödet efter kroppsstorlek. Kan man även förlänga lårstödet i sittsen på stolarna, vet du det?

#25
2015-06-02 16:29

Förklara gärna va problemet är med astras nuvarande stolar.

#26
2015-06-02 16:36

Opel har tagit några kliv framåt under senare år och blivit en bil som man kan tänka sig som ett alternativ till Volkswagen Polo och Golf. En Opel Corsa som andrabil till frugan är ett mycket vettigt alternativ. Synd bara att GM står som ägare. Men jag har seriöst börjat kika lite på Opel nu.

#27
2015-06-02 16:40

N-iklas.

Ser nu att du skrev dyna ut och in......det verkar ju toppen!

#28
2015-06-02 16:56

Den är intressant och jag ska helt klart kolla den när den kommer och det N-iklas skriver tycker jag verkar lovande.
Men jag får en liten rysning när jag tänker på kostnaden för alla de tillval när det gäller bl.a. säkerhet som går att göra.

#30
2015-06-02 20:39

Ja, det sägs så, stolarna skall gå att justera på 18 olika sätt och är av en väldigt högteknologisk konstruktion med låg vikt, de exakta detaljerna får man nog inte veta fören september.
Eluppvärmt baksäte också.

Kunde kanske nämna också att den 1.4 på 145 hk som nämns är en helt ny 4-cylindrig 1.4 version av den 3-cylindriga, vilket innebär samma teknik med ljudisolering, balansaxel, ny typ av kamaxelkedja osv.

#31
2015-06-02 20:48

Tycker denna Opel ser riktigt trevlig ut. Interiören känns fräsch likaså, långt från forna tider.

Önskemål från min sida är:

Kombi
Fyrhjulsdrift
Bra ljudisolering
Hög säkerhetsnivå samt intelligent preventiv teknik (hur klarar den en älgolycka exempelvis?)

Snyggt jobbat Opel: Det ser lovande ut. Har GM öppnat plånboken nu?

MVH AL

#32
2015-06-02 22:01

Tänk att bara för sju, åtta år sedan tyckte jag att det mest humana vore att bara lägga ner skiten (inte bara Astra utan hela märket). Och idag kan jag bara säga Whow ! - Fan vad snygg den nya astran var.

Hade en hyrbil på jobbet i Tyskland för några år sedan. Blev otroligt besviken när jag fick en Opel, men mina fördomar besannades inte. Den var riktigt nice även i höga farter på Autobahn.

Men det var nog nära att det sket sig, för så dåliga dessa bilar var för tio+ år sedan ! - Knappt man trodde det var sant.

#33
2015-06-02 22:46

MVH AL, vad skall du ha fyrhjulsdrift på en sådan här bil för? Bor du norr om Dalälven långt ut i skogen? Det höjer bara vikten på bilen och drar upp förbrukningen helt i onödan, och 99.9% av tiden har du inte nytta av den. Det råder någon form av "fyrhjulsdrifts" sjuka nu för tiden, alla bilar skall ha det... men i över 95% av fallen är det helt onödigt och egentligen mest nackdelar. Fyrhjulsdrift är förenat med framkomlighet och jag tror denna bilen klarar sig hur bra som helst där man skall köra den utan fyrhjulsdrift. Och nej, man behöver inte fyrhjulsdrift för att man kör på grusvägar eller på vintern när det är snö. Lätta bilar kommer fram lättare än tunga vid dåligt väglag. (kör inte fast lika lätt).

Säger bara en sak, förstör inte denna vackra bil med fyrhjulsdrift och fula plastskärmar. (Våga vägra plastskärmar!)

#34
2015-06-02 22:45

Är väldigt nyfiken på när nya Insignia kommer, om den har drag från nya Astra så kan den nog bli väldigt intressant.

#36
2015-06-02 23:03

RCS-51, låter som min kompis som köpte en XC70 istället för en V70..frågade varför han måste ha fyrhjulsdrift. Svaret "Åker till fjällen varje år". I flera årtionden har folk kört dit med vanliga personbilar (framhjulsdrivna oftast) utan problem. Det där med behov och verklighet har fått ett större glapp, egentligen finns inte behovet men man vill ha det "för att".. "kanske händer det att jag fastnar"..osv. Har varit i fjällen minst 12 år utan fyrhjulsdrift och aldrig ens varit i närheten av problem trots över 2 meter snö där. Antingen är vägen skottad och alla bilar kommer fram, eller så är den igensnöad och ingen kommer fram (inte ens med fyrhjulsdrift). Man tror att fyrhjulsdriften löser alla problemen.

#37
2015-06-03 07:41

Eftersom jag inte fick något svar ang stolproblemet i astran tidigare i tråden så anser jag de bero på personlig uppfattning av märket ( de ska vara negativt ) i övrigt är de som de skrivs, numera är folk så märkvärdiga att dom knappt kan åka till affären utan infotainmentsystem fyrhjulsdrift och plastskärmskanter, va är de som har hänt med mänskligheten. Trender kommer och går men en del består, marknadsföring kanske, den lyckades när mountainbiken kom, då lyckades den att få större delen av dom cyklande att cykla tungtampade cyklar med breda grova däck i stan ? Där lyckades marknadsföringen verkligen.

#38
2015-06-03 09:11

@hx30, vad är "behovet" med en sån här bil för över huvud taget? En Dacia Sandera räcker väl gott?

#39
2015-06-03 10:31

crylen, håller med dig. Folk tänker inte idag. Och om de tänker så tänker de bara på sig själva. I USA börjar man gå över till mer Crossover bilar istället för stora SUV's. Här i Sverige har det blivit omvänt, 15-20 år efter USA börjar vi köpa en massa stora SUV's med fyrhjulsdrift...vad blir bättre av det? Och alla som tex Swemba som pratar om behov, varför köptes inga CR-V i början av 2000 talet?...plötsligt skall man ha en CR-V som ändå funnits att köpa i Sverige sedan 1997 men först nu 18 år senare börjar den sälja som smör!? Har behovet ökat så mycket på senare tid?

#40
2015-06-03 10:34

Jag tror knappast uppkopplade bilar och infotainment är en trend. De flesta köpare idag vill ha något som enkelt fungerar ihop med deras smarta enheter och inte tvingas tillbaka till 80 talet så fort dom hoppar in i bilen.
Känner man oro inför ny teknik och har "det var bättre förr" som mantra så finns ju fortfarande möjligheten att köpa begagnat.

#41
2015-06-03 12:47

Nja de är ju inte direkt att känna oro för teknikutvecklingen, att allt de här tar över va de igentligen handlar om. De snackas infotainment hit och infotainment dit vem som är bättre än den och den osv. Men de är ju upp till var och en va dom vill nyttja av nymodigheterna för de sitter ju snart i var bil.

#42
2015-06-03 12:50

Opel har i det tysta arbetat stenhårt och sitter i dag på en bra hand.
Astran är skitsnygg och enligt test mycket lovande, normal o sport inställning mm mm.

Vilket bryderi det råder här i kring SUV och fyrhjulsdrift, det är väl upp till marknaden som vill ha och är villig att betala för det.
Med det kassa vägnät som vi har så är det inte alls konstigt.

#43
2015-06-03 13:51

Det visar ju bara på vad långt före Honda var med CRV och vad som kom att efterfrågas framöver, bekväma bilar att ta sig i och ur, precis som det var förr när man klev rakt in i bilen med hatten på, precis som det ska vara. Kanske beror detta på att folk tänker idag, de vill ha en bekväm bil, inte en som man ramlar ned i........

#44
2015-06-03 14:21

HX30 undrar varför jag vill åka fyrhjulsdrivet. Nu har jag ju inte så många fyrhjulsdrivna bilar hemma. Den enda som driver på alla fyra är BMW:n. Resterande tillgängliga bilar (Volvo V70 D4, Saab 9-5 Aero samt Citroen Berlingo) är framhjulsdrivna. Dock kör jag mest BMW:n respektive Berlingon.

Har man inte kört en fyrhjulsdriven vagn så kan jag förstå att det kan tyckas som onödigt:-). Men för oss som är vana vid att kunna ta oss fram oavsett väderlek och som tycker det är pinsamt att stå och spinna vid rödljusen, eller som gillar att kunna köra över en snöig mittsträng utan kännbar avdriftsvinkel, ja för oss gäller fyrhjulsdrift. Det är för mig en ren komfortdetalj, dessutom ökar det körglädjen många gånger om (särskilt i halka). Det är en viss känsla att vrida runt ratten och trycka gasen i botten och dra bilen genom kurvorna. :-)

Så om jag någon gång skulle köpa mig en Astra - vilket förvisso är osannolikt - så är fyrhjulsdrift ett starkt köpargument för mig. För er som inte gillar komforten och framkomligheten kan ju då med fördel välja den framhjulsdrivna varianten. Jag lovar att hånle lite extra åt er den dagen det snöat och jag dundrar förbi er i vänsterfilen på motorvägen:-)....

MVH AL

#45
2015-06-03 14:25

Swemba: Dacia erbjuder för övrigt en utmärkt fyrhjulsdriven variant med sin Duster. Den lär vara synnerligen effektiv, fyrhjulsdriften alltså:-)....

Så inte ens lågprismärken som Dacia har kunnat negligera fyrhjulsdriftstrenden. Tvärtom!

MVH AL

#46
2015-06-03 16:10

MVH AL. du kommer jag skratta när det väl släpper och du slår rekordet för hur långt ut i åkern man kunde komma. Som bärgaren säger "fyrhjulsdrivna hamnar bara längre ut i åkern". Jag föredrar att ta det lugnt istället. Fyrhjulsdriften hjälper dig inte när det väl släpper, det är du med på AL!? Du kan köra snabbare genom en kurva, det stämmer utan att det släpper....men sen då!? Du får inte kortare bromssträcka med fyrhjulsdrift, snarare lite längre (bilen är tyngre). Återigen hoppas jag att du förstår skillnaden mellan framkomlighet och att kunna köra snabbt på motorvägen vid halka (det är inte samma sak). Fyrhjulsdrift handlar om framkomlighet och du har nästan bevisat för mig att du lyckas köra alla dina andra tvåhjulsdrivna bilar utan problem, så varför fyrhjulsdrift? Jag tror du är lite skadad av media när det gäller just fyrhjulsdriften. Ta gärna en halk-körningskurs på närmsta stad för att få full koll på läget.

Tog själv en halk-kurs (över 20 år sedan sist) november 2014 och rekommenderar alla att göra det samma när man byter bil för att få koll på köregenskaperna för den nya bilen. Mycket nyttig teori också i samband med halkkörningen.

#47
2015-06-03 16:12

Med tanke på tidigare frågor, en tysk text uppger att denna Astra kommer med en autobroms som är verksam upp till 60 km/t och ett vingelsystem som kan styra emot om man far över på fel sida.

#48
2015-06-03 16:15

@Styggavargen

"Fyrhjulsdriften hjälper dig inte när det väl släpper, det är du med på AL!? Du kan köra snabbare genom en kurva, det stämmer utan att det släpper....men sen då!? "

Fel igen! Kan du inte bara sluta komma med dumma påståenden? Det verkar ha blivit ditt signum? Ledtråd: Rallybilar kör med konstant släpp i alla kurvor.

#49
2015-06-03 18:24

Tack för tipset Styggavargen: Men jag har kört en hel del bil i halka, både i verklig trafik som på avlysta provbanor allra längst uppe i norr. Jag kan redan direkt säga, att fyrhjulsdrift är överlägset - även (och framförallt) när det släpper. Men för körning på sådan nivå måste du som förare veta vad du gör, vilket många inte gör (därav att de hamnar längre ut på åkern).

Här är det också stor skillnad mellan olika awd-system. Hos Volvo (Haldex och viscokopplingen) går det tryggt och understyrt. Den är ytterst spårstabil och enkel att köra - även om det släpper. Audi med torsen och särskilt BMW ställer högre krav på föraren att inte "fega ur" (läs, släpp inte på gasen). Det här gäller även med antisladdteknik.

När man lär sig köra fyrhjulsdrift och utnyttja det, ja då vill man inte vara utan. Styggavargen borde helt enkelt testa -så blir även han såld.

MVH AL

#50
2015-06-03 21:35

Den nya Astran såg helt okej ut, men för inte Opel en tynande tillvaro, åtminstone i Sverige?

Jag tycker att man ser allt färre Oplar i trafiken trots att de senaste modellerna har varit snyggare än vissa äldre tiders Oplar. Jag hoppas givetvis på att Opel växer som märke, det behövs lite fler bilar i "mellansegmentet". Med "mellansegmentet" menar jag varumärken som ligger mellan de billigare koreanerna, och franska diton och Ford och premiumbilarna Mercedes (som jag själv kör) BMW och Audi. VW och Volvo brukar kategorisera som premium light även om Volvo förhoppningsvis blir premium "på riktigt". Det behövs för att Volvo ska tjäna pengar.

Nu kan man ju diskutera vad som egentligen är premium, men det är en annan diskussion...

#52
2015-06-03 22:51

"Ja vilket elände att Opel för en tynande tillvaro i Sverige. För Sverige är väl hela världen? Not!" skriver
RCS-51

Jag har inte påstått att Sverige är hela världen och jag har inte koll på Opels globala försäljning. Men jag tycker att Opel inte är lika vanliga på våra vägar som förr. Jag kanske har fel... Och jag har absolut inget emot Opel.

Mitt inlägg var även lite av en fråga...

#53
2015-06-03 23:18

Och nu vart de pajkastning, trådurspårning, de är väl så kanske att man köper den bil man tror ska uppfylla de kvar som är, förflyttning av passagerare och gods, va jag reagerar på är att allt ska vara så smärtfritt numera tex det stora omaket att med handkraft öppna och stänga en luckan bak på en kombi ? Sätt bara foten under bakdelen på bilen så öppnar den sig själv, jättebra sägs för om händerna är fulla med matkassar så slipper du sätta ner dom och öppna luckan , bär dom matkassar i armarna fortfarande ? Nya astran ser iallafall jättefin ut.

#56
2015-06-04 01:22

Om man begränsar sig till fjärröppning av bakluckan med knapp inifrån, så införde Opel elektromagnetisk öppning av bakluckan på sedanmodeller 1978 (enbart lyxmodellerna) torsionsfjädrar under hatthyllan gjorde att luckan svängde upp av sig själv.

Elektrisk öppning och stängning fanns på sista Vectra som tillval.

Omega 1994 öppnade man bakluckan (sedanmodeller) genom att trycka emblemet inåt i överkant eller lyfta i underkant, det fungerade bra med kassar i händerna, ett tryck med tummen bara - också självöppnande.
Hoppa på ett ben med tunga kassar i händerna, undrar om alla verkligen kan göra det bekvämt utan risk att tappa balansen?

Nya detaljer om Astra - sidostöden i stolarna är luftkuddar som sköts med elektriska luftpumpar.
En 1.4 utan turbo med 100 hk blir grundmotor, samma bas som 3:an och den på 145 hk.
Viktminskning på standardutrustad 1.0 105 hk - 150 kg mot nuvarande 1.6 115 hk och 1.4 turbo - 140 kg mot motsvarande.
Priset skall med grundutrustning ligga ca 5000 kr under motsvarande Golf.

#57
2015-06-04 08:27

RCS-51 tagga ner lugna sig lite nu, du behöver inte gå i taket och ifrågasätta vilken värld jag lever i . Jag vet mycke väl när Opel införde aut öppning på vectran nu pratar jag inte bara Opel när de gäller öppning utan bilar generellt .

#58
2015-06-04 08:45

"Jag lovar att hånle lite extra åt er den dagen det snöat och jag dundrar förbi er i vänsterfilen på motorvägen:-) "

Och det sägs av en som kritiserar andra för att de kör för fort...

Visst kan man ta sig fortare fram med 4wd, men bromssträckan blir inte kortare. Alltså ökar riskerna betydligt jämfört med 2wd, och därmed också risken för skador och dödsfall.

Man ska inte heller blanda ihop aktiv körning på en avlyst bana med givna förhållanden, med körning på allmän väg med alla dess risker och en vanlig "Svensson" vid ratten.

#59
2015-06-04 11:39

Jag skrev det där sista raderna med ett visst mått av ironi Hultarn, vilket inte kräver något under av läsförståelse för att inse:-).

Visst är det sant, att fyrhjulsdrift drar upp hastigheterna när det är halt. Som förare känner man inte halkan. Med en annan hastighetsfördelning, eller rättare sagt, en större andel av trafikarbetet utförs i den percentil där skadeandelen är högre - så ökar risken för dödsolycka. Fyrhjulsdrift ställer alltså, precis som du är inne på, större krav på förarens riskmedvetenhet.

Observera alltså att ingen påstått att fyrhjulsdrift ökar säkerheten. Fyrhjulsdrift innebär däremot en högre komfort, med bättre riktningsstabilitet och framkomlighet - i kombination med utrymme för lite extra körglädje (när andan faller på). Just komforten och valmöjligheten är synnerligen viktigt för mig och därför efterfrågar jag fyrhjulsdrift.

MVH AL

#60
2015-06-04 11:45

N-iklas: Är det verkligen standardutrustning med luftkuddar i stolarna? Det finns ju även hos andra fabrikat - oftast i dyrare modeller - och då som tillval. Om Opel däremot skickar med det som standard i en volymbil skulle det verkligen innebära en stor USP för modellen tror jag.

Elektrisk öppning av bagageluckan är för övrigt en trevlig detalj. Men, den fungerar inte alltid. Både snö och smuts kan störa funktionen. Men med en ren bil är det rätt praktiskt om man har grejer i handen. Nödvändigt? Tja, det är nog ett mer filosofiskt resonemang. Det är i alla fall komfortabelt vilket är viktigt för mig.

MVH AL

#63
2015-06-04 14:40

Det borde bli samma som nuvarande, en standard stol, en sportstol och en AGR stol - också kallad komfortstol - när det gäller luftkuddarna specifikt bör de vara standard i AGR stolen eftersom nuvarande har allt standard utom ventilation som bara är standard på det dyraste utförandet.
Man kan också variera om man vill ha delvis eller helt elektrisk justering.

De skall finnas med luftkuddarna, massage och ventilation, troligen är luftkuddarna standard därför att det är direkt funktion medan massage och ventilation får ses som lyx och därmed extrautrustning.

Till nuvarande Astra kostar dessa komfortstolar 3900 extra, det går också att välja enbart den för förarstolen.
En ren gissning är att det kommer att se ungefär lika ut med utrustning på denna .

Hur de övriga två (gissningsvis) utrustningsnivåerna på dessa nya stolar ser ut och vad som ingår där går inte ens att gissa eftersom det är en ny typ av konstruktion som inte har något alls som liknar tidigare stolar eller teknik.

#64
2015-06-04 16:54

Mycket snyggt och personligt med en tilltalande interiör.
Känns mycket mer åtråvärd än en Golf.
Kan dock hålla med Hackenbush att de kunde hållit igen lite på kilformen (även om den inte kommer upp i Volvos avarter).
Att döma av flera kommentarer så verkar fler nu få upp ögonen för Opel, som jag alltid tyckt varit lite väl underskattat.

Lite intressant att AL, som alltid brukar åberopa statistiska utfall, väljer fyrhjulsdriftens fördelar som trots allt inte alls avspeglar sig i statistiken. Det känns också som att AL överutnyttjar marginalerna. Läs Styggavargens kommentar.
Fast även jag kan tänka mig fyrhjulsdrift... :-)
Ser att AL förklarade det hela med att det var ett visst mått av ironi - som alls inte är så lätt att inse i skrift.

Hur som helst så gillar jag denna Opel!

#65
2015-06-04 22:05

(Finns bilder som visar bakåtsikten, det skymmer snett bakåt, men rakt bakåt är det bättre än nuvarande.
Bättre sikt var ett av målen.)
Om jag skall säga något själv uppskattar jag att backspeglarna är så lågt placerade att man kan se över dem snett framåt, vissa bilar har enorma speglar som tar bort all sikt snett fram.

#66
2015-06-05 11:58

Tack för bra info N-iklas.

#68
2015-06-11 10:39

Spirou . Ett ESP - eller egentligen antispinnfunktionen som ofta ingår i antisladdtekniken (idiotiskt på en fwd f.ö) - tillåter hjulspinn. Är det en framhjulsdriven bil brukar man lägga en hastighetsskillnad på mellan +5- och +10 km/h som gräns innan motoreffekten successivt stryps. Hos bakhjulsdrivna bilar är gränsen mindre (>1 km/h). Men, principen är att systemet aktiveras först när hjulen spinner. Därför kan man bli stående med spinnande hjul - och om det är tillräckligt låg friktion - strypt motor vid rödljusen. Något de flesta troligtvis upplevt någon gång. Framkomligheten minskar i regel med antispinnfunktionen inkopplad - dock lite beroende på konfiguration (då en del system också innehåller elektronisk starthjälp).

Att dubbdäck skulle kunna utgöra ett substitut till fyrhjulsdrift är också det grovt felaktigt. Faktum är, att jag kan montera ett par sommardäck på min fyrhjulsdrivna bil och fortfarande ha en bättre framkomlighet och accelerationsförmåga i halt väglag än vilken dubbdäck som helst. Det här är enkelt att visa både teoretiskt som praktiskt. Att det skulle vara säkrare med dubb har heller ingen visat. Skillnaderna är mycket små.

Vad gäller mittsträngar gäller ungefär samma sak. En tvåhjulsdriven bil har i princip alltid sämre kursstabilitet än en fyrhjulsdriven, även om det precis som du skriver skiljer sig åt mellan olika fyrhjulsdriftsystem.

Om jag skall gå på ren känsla här så tror jag inte att Spirou har testat fyrhjulsdrift, jag tror t.o.m inte att han har någon större erfarenhet av antispinnteknik heller. Så testa gärna och återkom!

MVH AL

#70
2015-06-11 13:01

Spirou, jag håller med dig i stora delar. Fyrhjulsdriften skall ses som framkomlighet och inget annat. Börjar man tro att det skall hjälpa en vid halt väglag (risk för sladd) så är man lite snett ute på det. De flesta kommer fram med en vanlig tvåhjulsdriven bil. Nackdelarna med 4wd är som du säger högre förbrukning. Det verkar finnas en övertro på fyrhjulsdrift, att har man bara det så kommer ingen olycka att kunna ske. Jag tror det är just det som säljer in fyrhjulsdriften, folk tror att det är en säkerhets pryl när det egentligen handlar om framkomlighet.

#71
2015-06-11 13:07

Riktiga vinterdäck är viktigast, https://youtu.be/mfuE00qdhLA

Visst är det så att den fyrhjulsdrivna kommer hela vägen upp med riktiga däck...skam vore det annars. Men en vanlig tvåhjulsdriven bil med bra däck kommer man långt med, och antagligen är inte fyrhjulsdriven bil avgörande för vanliga människors behov som många vill få det till. Tycker det skrivs många anledningar hit och dit för att man skall försvara sitt inköp av en fyrhjulsdriven bil när antagligen det i 9 av 10 fall var helt onödigt.

#72
2015-06-11 13:48

Spirou: Antispinnteknik bygger på att drivhjulen roterar fortare än det icke drivande hjulparet. Samma princip - och sensorer - som hos ABS alltså. Även ABS jämför rotationshastigheten mellan hjulen, och när man låser ett hjul blir skillnaden i hastighet stor nog för att systemet skall aktiveras. Då släpper ABS på bromstrycket hos ett eller flera hjul så att samtliga hjul roterar med samma hastighet - med följden att man kan bibehålla en acceptabel styrförmåga. ABS går in först när hjulet låst sig alltså.

Samma sak gäller antispinnteknik (inte att blanda ihop med ESP - som arbetar med gyrosensorer och beräknar avdriften). Utan hjulspinn, ingen insats från antispinnsystemet (precis som hos ABS). Är friktionen tillräckligt låg (vilket den oftast är vid rödljus vintertid i takt med att spillvärme från motorerna smälter snön och bildar en tunn hinna med is när kylan kommer åt) spinner de drivande hjulen. Systemet ingriper då, eftersom hastighetsskillnaden mellan hjulparen överstiger ett kritiskt värde, och drar ner på motoreffekten ända tills hastigheten är samma för båda hjulparen. Står då bakhjulen mer eller mindre stilla kommer systemet att sträva mot bakhjulens rotationshastighet (genom att strypa motorn). Bilen kommer då inte ur fläcken (p.g.a minskad motorkraft) och framkomligheten blir sämre än om man kopplat ur hjälpen. Vid särskilt besvärliga förhållanden rekommenderar därför ibland instruktionsböckerna med mera att man kopplar ur antispinnsystemet. http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-battre-framkomlighet-utan-e...

Dubbade vinterdäck har mycket riktigt bättre fäste på isigt underlag än vanliga friktionsdäck. I alla fall så länge däcken är nya. Redan efter en säsong (eller i takt med att dubbutsticket försämras) så minskar skillnaderna. Detta finns det vetenskapliga mätningar som stödjer (se VTI meddelande 965). Ett bra dubbat vinterdäck når på is en friktionskoefficient om 0,2, medan friktionsdäcket presterar c:a 0,1 under samma förhållanden (VTI 965). Stoppsträckan kommer alltså att skilja sig åt, i alla fall så länge det är is. Den typen av underlag är dock mycket sällsynt, så rent praktiskt är inte skillnaderna lika stora. Det har hittills varit svårt att visa på avgörande skillnader i olycksfrekvens mellan däckstyperna. Det finns flera skäl till det.

Att en bil skall ha acceptabla däck är dock en helt annan diskussion, som på intet sätt skall motsäger fyrhjulsdriftens fördelar. Det finns inget som säger att den genomsnittliga fyrhjulsdrivna bilen har sämre däcksutrustning än en tvåhjulsdriven. En del fyrhjulsdrivna bilar är extra känsliga för variation i däcksutrustning och brukar få detta kontrollerat som en del i bilens föreskrivna service. Så snarare torde det vara ett motsatt förhållande som råder, förutom att de i sig är dyrare (med tillhörande betalningsvilja hos konsumenten),

Vad gäller mittsträngar och kursstabilitet blir en fyrhjulsdriven bil alltid mer stabil än en tvåhjulsdriven bil. Det går enkelt att bekräfta via fordonsdynamikens orubbliga lagar.

MVH AL

#73
2015-06-11 13:57

Styggavargen. En fyrhjulsdriven bil har en väsentligt mindre risk för sladd än en tvåhjulsdriven. Förutsatt en given hastighet och friktion (allt annat lika). I halt väglag märkes detta extra tydligt, eftersom motorns moment skapar en stabiliserande effekt på varje hjul. På tvåhjulsdriven bil rullar ett hjulpar med, och har därför en större avdrift.

Vill man pröva hur detta fungerar kan man göra följande. Ta ut er framhjulsdrivna bil på ett halt underlag. Kör i 55-60 km/h, frikoppla och sväng tvärt till höger och vänster och så höger igen. På tredje svängen kommer er bil att vända runt - om ni inte släpper upp kopplingen och trycker ner gasen och drar rätt bakhjulen med hjälp av motorns moment. Motorns skapar alltså en motverkande kraft - ett moment som överstiger sladdens motsvarande kraft (annars vänder bilen i alla fall). Ett ESP fungerar på precis samma sätt, fast via frambromsarna istället.

Hos en fyrhjulsdriven bil ligger denna stabiliserande kraft med hela tiden, och därför går den så otroligt mycket stabilare vintertid än en tvåhjulsdriven variant.

MVH AL

#75
2015-06-11 15:29

Spirou. Antisladdtekniken har inget med framkomligheten att göra. Det har heller inte antispinnfunktionen. Det du tänker på är elektronisk diffbroms, som många bilar är utrustade med. Denna "fattigmansdiff" bromsar det hjul som spinner fortast även på den drivande axeln och förbättrar därigenom framkomligheten något. Den praktiska spärrverkan är dock inte mer än några procent. Och visst står de framhjulsdrivna bilarna stilla vid rödljusen om det är halkigt, i alla fall i jämförelse med fyrhjulsdrift. Elektroniska diffspärrar med några procents spärrverkan motverkar inte detta särskilt mycket. Att strypa motorkraften gynnar sällan framkomligheten, särskilt inte eftersom systemet drar ner effekten fram till dess att de drivande hjulen har samma rotationshastighet som de icke-drivande.

Vill jag ha en kompetent vinterbil så köper jag en fyrhjulsdriven bil, som dessutom oftast har samma bromsfunktion som den du åberopar i fallet framhjulsdriften och ESP- fast då på samtliga fyra hjul istället. Det fungerar både bra och dåligt, eftersom systemet lägger av när bromsarna blir för varma. Men åter, fyra hjul driver bättre än två. Elektronik kan inte ändra på det.

Vad gäller dubbade vinterdäck föredrar jag faktiskt friktionsvarianten. De ger en underbar komfort och fungerar fint i de miljöer där jag kör. Det finns inga belägg för att de totalt sett är trafiksäkerhetsmässigt sämre än dubbade vinterdäck. En vinterväg innehåller som bekant fler saker än is, inte minst förekommer det också kompensationseffekter, vilket inte skall förringas. Personligen tror jag heller inte att det är någon större skillnad mellan olika märken, skillnaden är mest konstruktionsbetonad. VTI har studerat det (och fann inga signifikanta skillnader mellan lågprisdäck och dyra exklusiva dito).

Vad som sedan är overkill för normalbilisten, oavsett det handlar om dubbade vinterdäck eller fyrhjulsdrift, är upp till var och en att bedöma. Varje trafikant kan sina egna förhållanden bäst, vilket också konstaterats i en rad utredningar inom ämnet. Så den som generaliserar och polariserar debatten är nog ingen annan än Spirou själv.

MVH AL

#77
2015-06-12 12:51

Spirou: Funktionen och kalibreringen hos olika elektriska bromsar varierar, de blir förstås aldrig lika effektiva som en "riktig" diffspärr (liknande den som förekommer hos sportbilar eller inom militära sammanhang). Hos eldiffen är det vanligt att ingreppet ligger vid +25 km/h mellan de drivande hjulen (den av flertalet leverantörer rekommenderade gränsen). Bromsen aktiveras då, med följden att diffen inte öppnar sig (på grund av spinnande hjul) ytterligare. Momentet från motorn kvarstannar därigenom på det andra hjulet som har bättre fäste (istället för att gå upp i rök). När varvtalsskillnaden mellan hjulen sedan understiger +25 km/h så släpper bromsen. Och så återupprepas vid behov proceduren igen ända tills materialtemperaturen blir för hög, då stängs systemet av automatiskt(det är därför som funktionen bara fungerar i lägre hastigheter, bromsarna skulle annars snabbt bli överhettade).

Notera alltså: Det skickas ingen kraft mellan hjulen som det ibland står i tidningarna. Kraften är konstant. I det här läget är det därför ofta klokt att inte strypa motorn via trotteln (antispinn) eftersom det hjulet med bäst fäste då får mindre kraft. Det är därför som man med fördel kan koppla ur sin antispinnfunktion vid start i hal backe etc. Många motortidningar har testat detta, och konstaterat samma sak.

"ABS-baserade 4WD-system klarar backen sämre än andra system. När det börjar spinna bromsar ABS-sensorerna upp de spinnande hjulen och till slut bromsas hela bilen in och blir stående, annars kan överhettning göra att bromsverkan försvinner. Av det skälet blir backtagningsförmågan ofta bättre när
man kopplar ur antispinn och antisladd." (s 40)
http://egmont-media.s3-website-eu-west-1.amazonaws.com/ams/biltester_pdf...

Den elektroniska spärren bygger alltså på att hjulspinn uppstår. Och därför står det fortfarande bilar och spinner vid rödljusen, särskilt i jämförelse med de fyrhjulsdrivna varianterna.

Dubb eller inte är rent säkerhetsmässigt av underordnad betydelse. Det som hittills visat sig vara mest effektivt är en riskmedveten förare. Dubben har inte en påvisbart lägre olyckskvot än vanliga friktionsdäck. Hypotetiska körprov säger alltså inget om den samlade säkerheten, utan återspeglar snarare däcktypernas maximala prestanda. Ute i verkligheten kör folk sällan så nära gränsen. Tvärtom kör de flesta enligt ungefär samma upplevda risk, d.v.s med dubb i något högre hastighet än om de valt friktionsdäck istället. Olyckskvoten blir därför ungefär densamma oavsett däckstyp. Fenomenet kallas för riskkompensation och är väl utrett inom trafiksäkerhetsforskningen.

Vad gäller mitt personliga val av fyrhjulsdrift gäller det fortfarande komforten - inte säkerhet eller något annat. Det är skönt med framkomligheten och körstabiliteten som fyrhjulsdriften erbjuder. Om andra sedan anser att det räcker med framhjulsdrift är upp till dem. Det är som sagt deras värdering, inte min.

MVH AL

#78
2015-06-12 13:18

Här Spirou, hittade jag en utmärkt film som visar skillnaderna mellan en riktig diffspärr och en "el-broms". På framhjulen på en AWD sitter det en elektronisk diffbroms, som alltså använder bromsarna för att bromsa in spinnande hjul. På bakhjulen sitter det dock en riktig diffspärr.

Kolla 0,44 in i filmen. Båda bakhjulen driver, studera dock hur framhjulen rör sig. Ja, du ser själv.
Det är skillnad på elbroms och en spärr således.

https://www.youtube.com/watch?v=ZZ1j0AAwjAM

MVH AL

#80
2015-06-12 16:28

http://www.wheels.ca/news/does-all-wheel-drive-actually-help-in-winter-d...

Läs detta AL så kanske du förstår vad jag menar, fyrhjulsdrift är framkomlighet mestadels. Jag kör hellre långsammare vid dåligt väglag och planerar inte köpa fyrhjulsdrift förrän den dagen jag verkligen behöver det. Tyvärr tror jag att fyrhjulsdrift idag säljs in som säkerhet vilket kan få motsatt effekt, dvs att man kör fortare än vad man borde i tron att det räddar dig ur situationerna som kan uppstå vid sladd.

#81
2015-06-12 16:37

Nu har jag själv bilar med elektronisk diffspärr Spirou. Min första egna bil som hade denna utrustning var en Volvo 850 Turbo som jag hämtade ut 1995. ;-), men jag provade systemet (ACT+T) redan i slutet av 80-talet. På mina nuvarande bilar finns utrustningen med, både i fram- som fyrhjulsdrivet utförande. Jag har också ägt ett par bakhjulsdrivna bilar med tekniken (BMW) och likaså fyrhjulsdrivna som både har elektronisk som mekanisk diff. Dessutom har jag militärt förarbevis så jag har rätt bra koll på systemens funktion. Elektronisk diff är inte i närheten av ett riktigt system, utan mera en "hjälp". Hjulen spinner fortfarande, ja faktum är, att systemet bygger på hjulspinn för att ens vara verksamt. Körning i terräng blir alltså inte särskilt effektiv - vilket ju heller inte är meningen.

Allt väggrepp handlar om friktion. Dubb eller inte. Systemen kan sedan hantera tillgänglig friktion på olika sätt. Har man fyra hjul i backen har man potentiellt en högre tillgänglig friktion. Det både känns i form av framkomlighet som körstabilitet. Sedan skiljer det sig åt mellan olika awd-system, precis som att det finns olika kalibreringar av diverse antisystem. Men grundprincipen är att fyra hjul har ett bättre grepp än två - eller ett halvt om det är halt. Jag tror heller inte att ett specifikt däcksmärke medför en högre framkomlighet än något annat - inte ens monterat på en ny Astra:-). De eventuella skillnader som möjligen kan påvisas (oklart i vilken omfattning) är slumpmässiga. Dubb ger dock bättre fäste än friktionsdäck, i alla fall på is.

Återigen har jag inga synpunkter på folks val av fyrhjulsdrift eller däcksval. Det är upp till var och en att göra sitt val utefter ens egna preferenser. "Normalbilisten" - enligt vilka kriterier den nu definieras - väljer alltså bäst själv om fyrhjulsdrift är att föredra eller inte. Och uppenbarligen tycker allt fler att fyrhjulsdrift är trevligt, vilket jag kan förstå. :-) Vill man sedan åka en framhjulsdriven Astra försedd med dubbade vinterdäck (som sliter ner vägarna och förpestar luften för andra) kan jag förstå det på samma sätt.

MVH AL

#83
2015-06-12 20:39

Nya uppgifter har släppts om Astra.
Ingen sensation, men några småsaker.

Grundpriset är 3000 dyrare än billigaste Golf, men den har bara 85 hk medan Astran har 105, så närmast jämförbara Golf blir 1.2 110 hk 13 000 dyrare.

1.0 kommer med Easytronic som tillval.

Den uppgivna 1.4T på 145 hk har i själva verket 150, och en mellanversion på 125 hk kommer också, tidigare var det ingen skillnad i vrid mellan den på 140 hk och den på 120 hk, om det kvarstår ger den på 125, troligen 250 Nm.
Enligt uppgift skall 1.4 T 150 hk vara 4.3 sekunder snabbare från 80 – 120 km/t.

Astran lyckas slå Golfen i deklarerad lång förbrukning och Co2 på - vanliga - bensin och diesel.
Lägst för bensin är 4.2 och 96 g. - 3-cyl.
Och diesel 3.4 och 90 g. - 1.6 95 hk.

1.6 dieseln på 136 hk ligger på 3.7 och 99 g.
Golfs motsvarande är 3.8 och 99 g. - men med bara 110 hk.

LED Matrix stålkastarna kostar 10 700 kr och stolarna 3700 extra.

#85
2015-06-13 10:49

Det där är lätt enkelt att räkna på Spirou. Antisystemens bidrag till ökad framkomlighet ligger ute i marginalen, även om det kan finnas situationer där de kan finnas större skillnader - exempelvis split fiction.

En modern bil i golfklassen har jag kört, både i halka som med awd och en del på avlysta provbanor uppe i norr.. Dock har vi större bilar i familjen just nu. Min sista golfklass-bil var en Ford Focus -2009. Den hade ESP och stod stilla vid minsta lilla motlut vintertid. Urkopplat ESP gick däremot bra - så länge man backade upp. Varför det blir så har jag redan visat.

Bra däck ökar dock alltid framkomligheten - med eller utan ESP. Men det är ett annat resonemang.

MVH AL

#87
2015-06-14 13:39

En liten detalj gällande automatlådor och antispinnsystem, vissa kan starta bilen på en högre växel.
2:an är vanligt.
Opel var först med det 1987 (3:de växeln) tyvärr är den typen av informationer svåra att få veta om man inte har tillgång till instruktionsboken.
(Vectras automat kunde starta på 4:de växeln.)
(Nu var visserligen Opels program ett vinterkörningsläge och inte bara en starthjälp eftersom växellådan på detta program inte växlar under denna höga växel någon gång så länge hastigheten inte överstigit 80 km/t.
Volvo fick samma i början av 90-talet men där är det endast en starthjälp. )

#89
2015-06-15 01:24

Jag har då inbillat mig att ju mindre "kraft" som kommer ut till hjulen desto lättare för ett antispinnsystem att hantera det?
Jag har någon gång starta på 2:an på vintern och det märktes tydligt, en 6-cylindrig motor med kraft, ju svagare motor desto lättare borde det vara.
Har i varje fall aldrig sett en bil med ett antispinnsystem som inte spinner med hjulen när dess kapacitet har överskridits.
Opel hade denna växellåda, antispinn och diffbroms samtidigt.
Det tycks fungera, det finns ett klipp från you tube där en Omega MV6 drar igång en Volvo långtradare (utan släp) som kört fast i halka.
https://www.youtube.com/watch?v=vq8Vmh9V7Pg

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.