Bild
Nästa artikel
Så blir nya Opel Astra – debut 2015

Så blir nya Opel Astra – debut 2015

Illustration

Så här kommer nästa Opel Astra att se ut, spår Vi Bilägares illustratör. Modellen, som är Opels viktigaste, lanseras 2015.

Om knappt två år, på vårkanten 2015, tänker Opel presentera nästa generation, den femte, av sin viktigaste modell. Det handlar om Golf-utmanaren Astra, som i nuvarande skepnad debuterade 2009.

Den nya kompakta Opeln blir först ut med märkets nya formspråk, som första gången visades i designstudien Monza på bilsalongen i Frankfurt tidigare i höst. Större grill och kraftigare luftintag i nosen ska ge en kaxigare framtoning, menar Opels designteam.

Den nya Astran byggs, för att spara utvecklingskostnader, inte på någon ny teknisk plattform. I stället används en kraftigt modifierad version av den gamla arkitekturen.

Yttermåtten blir i sort sett desamma som för dagens Astra. Men genom ett längre axelavstånd får den nya Opeln bättre kupéutrymmen.

I basversion får Astra V en trecylindrig bensinturbo på 1,0 l/114 hk. Den är tänkt som ett motdrag till Fords prisade EcoBoost-motor. En annan nyhet är dubbelkopplingslådan DCT, som har utvecklats i samarbete med franska Peugeot/Citroën. 


Tre modellvarianter är beslutade. I tur och ordning kommer en femdörrars halvkombi, en fyradörrars sedan och en riktig kombi. Alla lanseras under 2015. En sportigare OPC-version är också att vänta. Däremot finns för närvarande inga planer på någon hybrid eller renodlad elbil.

Diskutera: Vilka förväntningar har du på nästa Opel Astra?

Taggar: Nyheter, , Opel Astra

Kommentarer

#1
2014-01-23 10:01

Nog så viktig modell för Opel och jag hoppas dom får bra ordning på den. Man har ju faktiskt lyft kvalitén de senare åren mot te.x. 90 talets ök. Dock tycker jag Opel har design problem. Dom verkar hela tiden snegla på Audi och andra och sedan "kopiera" men då har de andra börjat med nya designer. Man ligger liksom efter hela tiden.
Vore nog bättre att försöka skaffa en egen identitet, men GM verkar vara för fega för sånt tjafs. Sedan är jag lite misstänksam till samarbetet med PSA. Utan att var expert på franska bilar så känns kvalitén inte "prima" inom den sfären och är det något Opel behöver, så är det bättre kvalité.

#2
2014-01-23 11:35

"Större grill och kraftigare luftintag i nosen" - ja, detta party kommer Opel sent till om de joinar det först 2015 när detta party redan nu känns överspelat, gammalt och blasé. Tittar vi på Peugeot så har de förstått detta och övergått till en mer modest framtoning i sina senaste modeller, utan denna överdesign av grillar och kraftiga luftintag med maxisize på märkesemblem.

#3
2014-01-23 12:00

Är illustratörens teckning en ren gissning eller bygger den på fakta?

#4
2014-01-23 12:45

Gillar man att söka runt på Webben och leta efter nyheter snabbare än biltidningarna hittar dem (vilket jag råkar göra) så såg jag liknade för nästan två månader sedan.

Denna är förstås rent kludd mot originalbilderna från Auto Bild

http://www.google.se/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&docid=Axsshkj6phPAdM&tbnid=dPrnaNIXweaBYM:&ved=0CAUQjRw&url=http%3A%2F%2Fwww.bild.de%2Fauto%2Fauto-news%2Fopel-astra%2Fcomputerzeichnung-neues-modell-2015-32457172.bild.html&ei=vwDhUvDlG7T74QTGyoD4DA&bvm=bv.59568121,d.bGE&psig=AFQjCNHPugbVEpKJtRRnVSnMJOhMPYImnw&ust=1390563641846360

Denna bygger på preliminära uppgifter från tyska tidningar.
Kombinerat med vad Opel sagt om framtidens design och hur den ska se ut.

Dessutom går det inte att hålla med om att Opel skulle kopiera någonting eftersom bilarna skiljer sig från alla andra, det är snarare precis tvärt om.

Personligen avskyr jag Peugeots design som mjäkig och feg.
Men bilen är för mig en nöjespryl och inget arbetsverktyg så innehållslösa bilar är supertrista som jag ser det.

#5
2014-01-23 16:09

Alla gissningsbilder har bara flyttat fronten ifrån Monza konceptet till befintlig modell....trovärdigt? Knappast!

#6
2014-01-23 16:53

Samarbetet med PSA sker väl mest på Last o busstillverkningen. Det är väl där som GM vill att Opel ska samarbeta tror jag. Sen är Renaults lätta last och bussar, som Opel sätter sitt emblem på, inga kvalitets eller komfortmässiga under. Nej där är VW och Mercedes outstanding.

#7
2014-01-23 17:29

Samarbetet med PSA innebär att nästa Opel Zafira bygger på PSA-koncernens bottenplatta EMP2 (samma som används i C4 Picasso II och Peugeot 308 II) och Zafiran kommer även att byggas av PSA. Jag har dock inte sett om det är klart om det blir någon av fabrikerna i Frankrike eller om det blir fabriken i Vigo Spanien (där C4 Picasso II och C-Elysée samt Peugeot 301 byggs idag, och som nu till våren startar produktionen av C4 Cactus). GM och PSA samarbetar även när det gäller minibussar i B-klassen, det vill säga efterträdarna till dagens Opel Meriva och C3 Picasso. Det sker även ett visst teknikutbyte mellan dem.

Och så har GM och PSA ett samägt inköpsbolag ihop, det innebär att de har en enad front när det gäller förhandlingar med underleverantörer.

#8
2014-01-23 17:52

Men de ä väl bara att se efter hur det varit?

Meriva 2003
Astra 2004
Och senaste
Insignia
Meriva
Zafira
Har alla sett ut som prototypen
Adam fick också en grill och låg front som föregicks av Flextreme

Man har uttryckligen sagt att kommande bilar kommer att se ut s här.
Det talar för att det är trovärdigt att den kommer att likna Monza.
Att påstå att det inte är trovärdigt - baserat på denna bakgrund är inte alls trovärdigt.

#9
2014-01-23 18:03

Det är givetvis mycket mer trovärdigt att säga att det är trovärdigt för det är inte trovärdigt att säga att det inte är trovärdigt, och detta är då fullständigt trovärdigt - eller inte trovärdigt. Helt enkelt glasklart, kan inte sägas tydligare.

#10
2014-01-23 19:18

Raphael: Det är bra att de samarbetar men äckliga opel ska inte påverka PSA´s kvalitets bilar så länge det är så allt ok de ska vara glada att de ska lära sig hur man bygger bil ;-)

#12
2014-01-24 08:15

Du har fel Gunnar 44. Det är Hyundai H-1 som är outstanding.

#13
2014-01-24 11:03

Och Mercedes lastbilar generellt kan väl inte vara outstanding eftersom de också säljer dekaltrimmade Renault-bilar. :-)

#14
2014-01-24 11:06

Janne G...du bör nog skilja på transportbilar och lastbilar. Finns garanterat inget Renault i MB:s lastbilsprogram.

Lastbilarna under varumärket Renault ägs för övrigt av Volvo.

#15
2014-01-24 11:32

Ok. I min värld är transportbil en slags lastbil.

#16
2014-01-24 11:33

... och i så fall säljer Opel inga lastbilar alls.

#17
2014-01-24 11:37

Opel har en gång i tiden tillverkat lastbilar under namnet Opel Blitz men det var många år sedan.

#18
2014-01-24 12:13

Jo. Opels storhetstid som lastbilstillverkare var ju före andra världskriget. Eller, om man ska vara lite cynisk, under själva kriget. Sista "riktigta" Blitz-bilarna byggdes 1975 (sedan satte man Opel-emblem på Bedford CF, men det är väl en transportbil då).

Vad få känner till är ju att blixten i Opel-emblemet har sitt ursprung i just Blitz-lastbilarna.

#19
2014-01-24 14:26

Dubbelkopplingslådan är intressant för det finns två projekt här - Opel (GM) har sin lösning och PSA har sin. PSA var långt gånget i utvecklingen av sin egen låda innan de inledde samarbetet med Opel, även om PSA:s låda inte var lika färdig som Opels - men PSA:s lösning är mer kompakt, väger mindre och är mer energieffektiv och, enligt de franska teknikerna, helt överlägsen den låda som Opel arbetade på. När samarbetet inleddes så gav PSA:s ledning en order om paus för den egna utvecklingen av lådan, medan man diskuterade hur man skulle gå vidare med Opel. Nu vet jag inte vad det har blivit av det hela, om man har gjort en ny låda med input från Opel och PSA (knappast troligt att man har haft tiden att göra det) eller om man valt Opel eller PSA:s egna lådor. Senast jag hörde var att teknikerna på PSA har fått klartecken att färdigställa PSA:s egen dubbelkopplingslåda.

Gällande farhågor för kvaliteten, ja om nu Renault (EDC, i samarbete med Getrag) och Fiat/Alfa (TCT, i samarbete med Fiat-ägda Magneti Marelli) kan göra bra dubbelkopplingslådor som inte har problemen som VW:s låda har, så ser jag ingen anledning till att tro att PSA skulle vara sämre. Och om Opel har valt sin egen låda som de arbetade på, så varför skulle den vara lika dålig som VW? Jag menar, inte ens Ford har lyckats göra en lika dålig låda som VW i frågan om kvalitet och hållbarhet. VW är ett unikum på marknaden här. :)

#20
2014-01-24 14:30

Att lådan väger mindre är inte alltid en fördel. Se bara på folkvagns DSG-låda. tyskarna har alltid varit optimeringskåta och där gick man för långt.

#21
2014-01-24 14:37

Nu bör det i ärlighetens namn sägas att det är DQ200-lådan som VW har problem med, de andra DSG-lådorna från VW fungerar bra. DQ200-lådan är utvecklad av ett litet brittiskt företag och använder mindre olja än de andra. Ursprungskonceptet till DSG utvecklades av BorgWarner och detta använder VW på licens. Varianten DQ200 togs fram för de mindre motorerna och den lådan har haft många problem sedan debuten 2008. Jag tror att det är fullt möjligt att lära sig av VW-gruppens misstag med DQ200 och göra på ett annat sätt i en helt ny låda.

#22
2014-01-24 15:17

Det räcker nog med att dimensionera upp lådan något kilo fördelat på några kritiska punkter så håller den bättre - om man har plats; annars blir det en ny låda.

#23
2014-01-24 15:20

Beror ju på vilken motor du sätter framför och hur tung bilen är samt utväxlingsförhållandet... Dessa saker spelar en avgörande roll för dimensioneringen.

#24
2014-01-24 19:13

Jag saknar N-iklas kommentar på den här artikeln, jag vill höra hans åsikt om nya Astran! Jag gillar Opel Astra, det var nära jag köpte en ny förra året!

#25
2014-01-25 00:49

Vad som står i artikeln är i stora drag vad som är ganska säkra uppgifter sedan kan man pussla ihop fler saker av enstaka uppgifter.

Insignia och Astra kör parallellt och blir klara med något års mellanrum.
Båda tycks hämta tydlig inspiration från Monza.

Ännu mer påkostat och förfinat med aggressiv sportig stil.
Ljusteknik kommer att vara ett starkt tema även i inredningen gissningsvis och höjd kvalitet – igen… är vad som sagts av Mark Adams.
Inredningen kommer att bli helt ny och elegant på alla nivåer alltså fortfarande väldigt annorlunda.
Med möjlighet att - välja - mycket avancerade datoriserade funktioner.

De tidigare visade Matrix-strålkastarna med mycket avancerad datorkraft kommer på Astra i vilket ingår en mer avancerad frontkamera.
Och en 8-växlad automat som ska växla snabbare och ännu smidigare än tidigare.

Dubbelkopplings växellådor tror Opel inte på då de är för komplicerade och kommer det som uppgifter säger är det en eftergift för marknadens efterfrågan.
(En kritisk inställning till tekniken brukar vara bra för kvalitén.)

Längre axelavstånd och ganska troligt baserad på en
omfattande omarbetad bottenplatta från den nuvarande modellen.
Vilket är ekonomiskt klokt eftersom nuvarande Astra bygger på ny teknik som det vore dumt att kasta efter bara sex år.

Det tyder dessutom på att nästa Astra kommer att bli lika massiv och välbyggd, men vikten ska ändå minska mot nuvarande, Astra ska bli betydligt mer ”effektiv” säger man.
Kvalitet är ett starkt kort och man tänker inte offra det för att följa en trend.

Opel har som enda biltillverkare sagt att man kan uppnå låg förbrukning utan dramatiskt sänkt vikt.
Nya Insignia med oförändrad vikt och ändå 98g CO2 visar att det tydligen är sant.

Lågt luftmotstånd ner kring 0.25-26 är troligt.

GTC kommer att bli än mer lik Monza minus en annan akter, bara bakljus, lister och mekaniken i bakluckan med dolda plåtskarvar är rätt, annars kommer det att se relativt annorlunda ut.

Äkta luftslits i framskärmen har diskuterats men inget har sipprat ut om det.

Sedan tillkommer de 3-cylindriga motorerna med effekter på 115-ca 150 hk. 1.2, 1.4 och en 1.5 utan turbo kommer under året.

#26
2014-01-25 01:03

Och med det kan jag avslöja att jag roat mig med ett psykologiskt experiment genom att dölja mig bakom ett annat namn och vara lite provocerande.

Det är intressant att vem man är har oftast mycket större betydelse än vad man säger eller skriver.

Avsky för en viss person gör att han orättvist utsätts för hat inte baserat på vad man gör utan på vem man är.

Om jag skrivit det som skrivits under detta alias hade det tagit hus i helv…

Nu passerade det rätt smidigt.
Det visar att ordet inte är det som stör.

Detta falska alias kommer inte att ses fler gånger.
Jag fuskar nämligen inte.

#27
2014-01-25 10:05

N-iklas - du har inte funderat över att det kan ha att göra med att man under sitt normala alias kan ha upprepat sitt mantra så många gånger att många tycker att det börjar bli lite tjatigt... Medan en "ny" kommentator har en viss "frist" innan man börjar se ett återkommande tema i kommentarerna ? Bara min amatörmässiga gissning men jag tror inte att det är konstigare än så.

#28
2014-01-25 10:10

Ja det skall bli spännande att se hur Opel får till nya Astra. Bolaget balanserar som bekant på ruinens brant och det enda som på lång sikt kan rädda dem - precis som i fallet Fiat och PSA - är en ökad efterfrågan på bilar i EU.

Hur Opel tacklat sina lönsamhetsproblem med nya Astra - förutom att man inte har råd att ta fram en ny plattform och annan nödvändig teknik - får framtiden utvisa. Men det finns förstås en överväldigande risk för att Opel tvingats att spara in på komponentval för att ens ha en chans att överleva. Och med detta följer en sämre produkt. För är bilen dyrare att bygga än vad kunderna betalar - eller är beredda att betala - så går man med förlust. Och det gör Opel med besked, med nära 16 miljarder närmare bestämt. Enligt prognos kommer detta att fortsätta i alla fall till 2016 - vilket troligtvis är en undervärdering.

Så det man funderar över är vilka som ger upp först? GM och Opel (samt tyska staten) eller PSA och Citroen/Peugeot (och franska skattebetalarna). En nackdel kan vara att Frankrikes satsfinanser ser rätt illa ut - nästan i paritet med PSA-gruppen. Opel tillhör GM och är uppbackat av EU:s starkaste ekonomi så ur det perspektivet ser det bättre ut.

MVH AL

#29
2014-01-25 16:21

Om man ser till kvalitén, hoppas jag inte att Opel samarbetar med PSA, när det gäller personbilar. Opel har ju under ca 5 års tid legat på topp hos Dekra
Både verkstads och kundenkäter, när det gäller kvalitet och tillförlitlighet. Inget Franskt märke kommer i närheten. Visserligen är Dekra ett Tyskt företag men liknande resultat hittar man även i Franska motortidningar.
Och med egen erfarenhet av bilbesiktningar, som anställd. Vidhåller jag att Mercedes och VW är outstanding när det gäller lastvagnssidan. Hyundai är här lika skrattretande som Renault och Opel. Det är bara att klonstatera fakta.

#33
2014-01-25 19:52

Christer_1" Jag har inte kritiserat ngn för att man är dålig på si eller så, jag kan väl lära mig att skriva rätt? Det är däremot personangrepp.

#34
2014-01-25 19:57

Nåja, crister_1, kasta inte sten i växthus;-) Det är mellanslag efter komma och punkt... Alltid;-)

#36
2014-01-25 23:54

"Dubbelkopplings växellådor tror Opel inte på då de är för komplicerade och kommer det som uppgifter säger är det en eftergift för marknadens efterfrågan."

Så de tror inte på det och ändå utvecklar de en egen? Verkar ju märkligt... Kanske för komplicerade för Opels konstruktörer? Men andra tillverkare har ju lyckats bra (förutom VW med sin DQ200).

#37
2014-01-25 23:56

Gunnar44, du får nog vänja dig vid att nästa Zafira byggs av PSA och i grunden blir samma som Citroën C4 Picasso fast med annat yttre skal och Opels motorer, och nästa Opel Meriva delar bottenplatta och flera komponenter med nästa generation C3 Picasso. Detta kommer innebära ett lyft för Opel med modern teknik och komfort på ett sätt som de inte varit i närheten av tidigare.

#38
2014-01-26 11:21

Nej tvärtom Raphael. PSA har inget att tillföra Opel. Se bara på lätta lastbilar och Bussar. Där kan man bara konstatera att Mercedes och VW har bättre komfort och kvalitet än motsvarande Franska märken inklusive Opel och Nissan som delar samtliga komponenter utom emblemen.
På personbilssidan har första modellen av Meriva och Zafira delat komponenter med PSA, men Opel ändrade redan under inledningåret till "egen" produktion förkommande årsmodeller.
Komfortmässigt har Opel stolar av samma höga klass som Volvo, om möjligt ännu bättre!! Se bara på utlåtandet från läkare och Ryggspecialister. Att man dessutom samarbetar med Recaro gör ju inte saken sämre.

#39
2014-01-26 14:18

Gunnar, jag förstår inte varför du tar upp lastbilar och bussar när Opel och PSA har ett samarbete främst inriktat på personbilar. Sedan är du felinformerad om Zafiran och Merivan. Opel Meriva baserar sig på Opel Corsa och Corsan delar 30 procent av sina komponenter med Fiat Grande Punto. Fiat, inte PSA. Men kanske du har förväxlat och trott att FSA = PSA? (FSA = Fiat SpA).

Nästa generation Opel Zafira som introduceras 2015 kommer att byggas av PSA på EMP2-plattformen, samma som C4 Picasso II, Peugeot 308 och nästa generation av de större bilarna från PSA-gruppen. Det lutar åt fabriken i Socheaux, men eventuellt blir det fabriken i Vigo, Spanien på samma lina som C4 Picasso.

Nästa generation Opel Meriva och C3 Picasso kommer även de att dela plattform och byggas i samma fabrik.

När det gäller stolar och komfort så anser jag att Opel har inget som slår färden i en C4 Picasso, det är vad jag kallar komfort det med stora fluffiga stolar och utmärkt stöd. En Zafira är i jämförelse stötig, bullrig och hårda tråkiga säten som jag sitter väldigt illa i (jag har haft oturen att åka Zafira flera gånger när jag beställt taxi från flygplatsen).

Jag tror att kunderna till nästa generation Zafira kommer att uppskatta fördelarna som samarbetet med PSA ger i fråga om komfort och bränsleeffektivitet.

#40
2014-01-26 15:35

Hm, är mycket förvånad över att finna ett städat klimat.

Vill endast komplettera med att nämna att Meriva och Citroën C3 kommer att tillverkas hos Opel i Spanien där Meriva nu tillverkas, troligen ville PSA ha den tillverkningen också men eftersom den spanska fabriken tillverkar bilar med Europas högsta kvalitet (vilket är allmänt bekant får man hoppas) sa man tydligen blankt nej till de franska kraven.

Troligtvis kommer Meriva och Zafira att drabbas av dålig kvalitet i chassit i framtiden när de byggs på franska komponenter, utslitna stag, bussningar och lager - om det nu stoppar där?
Men då vet vi vem vi ska skylla på eller hur...
Tyvärr inget att göra åt när pengarna styr.

Erfarenheterna från samarbetet med Renault avskräcker med 100 % underkända bilar pga. dålig kvalitet på chassikomponenter.
Lyckligtvis är övriga franska samarbeten nedlagda.

Anledningen till att man menar Dubbelkopplingslådorna är för komplicerade är för att de är för tunga, kräver för mycket onödig teknik som gör dem sårbara och dyra att serva och dyra att byta kopplingar på.
Och de är dyra att tillverka och vad får man tillbaka?

Inget mer än kunder som tycker det är kul att leka.

Nix det argumentet nobbar Opel.
Det uppväger inte de tekniska bristerna.

Precis av samma orsak vägra man använda konventionella skjutdörrar, tunga, komplicerade och fula och vinsten man får tillbaka är för liten.

#41
2014-01-26 17:42

Kul när man diskuterar vilken som är bäst (minst dålig) av två av marknadens absoluta lingonseriespelare.

N-iklas....du tror mycket om Opel men att de inte hänger med i tekniska utvecklingen beror helt och hållet på GM:s katastrofala ekonomi.

#43
2014-01-26 21:52

Har SiggeN köpt sig en ny Opel Insignia? Det visste jag inte. Gudars skymning. :)

#44
2014-01-27 11:27

Bättre veta än tro.
Hittills har du misslyckats med att visa att du vet något överhuvudtaget - ser inte så bra ut.

Lika barn lika bäst.
Att jag fastnat för Opel beror på att Opel liksom jag går emot strömmen, har andra idéer, åsikter, synsätt, värderingar och prioriterar samma sak som jag.

Opel är inget kommersiellt företag som bara är efter att följa trender, massproducera skit och håva in pengar.
Opel skulle aldrig göra en så dålig bil som Golf.
Eller Ford.
Men människor är inte intresserade av att vara annorlunda.
Därför gillar man inte Opel.

Opel har ställt sig utanför i opposition till majoriteten och gruppen och alla som gör det är ett hot.
Därför trakasseras man för att tvingas in i ledet som alla andra som snällt följer reglerna.

#45
2014-01-27 12:47

"Opel är inget kommersiellt företag":..nä det märker man när man tittar på resultaträkningen.

"Opel har ställt sig utanför i opposition till majoriteten "....verkar inte särskilt smart om man vill överleva som företag.
Enda anledningen för ett företag (ej religiös sekt som Opel inte är) är att tillverka det kunderna efterfrågar till rätt pris.

"Opel skulle aldrig göra en så dålig bil som Golf.
Eller Ford."...nä Astra har alltid varit en mönsterbil...NOT! Kadett och tidigare Astramodeller är långt ifrån perfekta,

Du slås mot väderkvarnar när du ger dig på klassledande Golf som hyllats unisont av motorpressen. Men naturligtvis vet du bättre och alla andra har fel.

Vissa gör närmast religiösa tolkning av sina favoritföretag. Man tror tom man har direkt insyn i företag...

#46
2014-01-27 13:34

SiggeNn - inte bara insyn - man är säkert medlem av ledningsgruppen också...:)

#47
2014-01-27 17:18

Det kan nog hända att jag är lite fel beträffande PSA, Men faktum kvarstår dock på lätta lastbilara o bussar från Renault som delar hela den fordonsflottan med Opel, Nissan med fl. Hur mycket PSA är inblandad där vet jag inte med säkerhet, men enligt GM sägs att samarbetet ska utvidgas till att omfatta även personbilssidan. Men det är GM det. Opel har ju väldigt dåliga erfarenheter av samarbetet med Renault när det gäller personbilssidan. Opel GT samt de övriga Oplar som tillverkades av Renaultfabriken i Belgien, var ju av bristfällig kvalitet. Det är visserligen historia -(70-tal), men jag tror nog Opel tänker sig för.
Opels framgångar hos DEKRA har med all sannolikhet medfört att man vill vara med i kvalitetstoppen.
Jag ställer en liten fråga i detta sammanhang. Hur många gånger har Opel återkallat bilar på grund av fel de senaste åren? Jag känner inte till något fall de senaste åren. Däremot har ju ett flertal andra märken återkallat tusentals bilar.

#48
2014-01-27 17:31

"Det kan nog hända att jag är lite fel beträffande PSA"

Ja en hel del fel vill jag påstå. :)

"Men faktum kvarstår dock på lätta lastbilara o bussar från Renault som delar hela den fordonsflottan med Opel, Nissan med fl."

Hur kom Renault in i bilden i den här diskussionen? Det är PSA som Opel samarbetar med på personbilssidan.

"Hur mycket PSA är inblandad där vet jag inte med säkerhet, men enligt GM sägs att samarbetet ska utvidgas till att omfatta även personbilssidan."

Gunnar, PSA och Opel samarbetar redan på personbilar. Det är ju det jag har försökt att tala om i flera inlägg nu. Opel och PSA har ett gemensamt bolag för inköp till sina fabriker, och de utvecklar även modeller tillsammans - som nästa generation Zafira som bygger på C4 Picasso och nästa generation av Opel Meriva och Citroën C3 Picasso som bygger på samma plattform och delar teknik med varandra. Zafiran kommer att byggas av PSA-gruppen i en PSA-fabrik, det är redan klart.

"Opel har ju väldigt dåliga erfarenheter av samarbetet med Renault när det gäller personbilssidan."

Det är Renault det.

"Opel GT samt de övriga Oplar som tillverkades av Renaultfabriken i Belgien, var ju av bristfällig kvalitet. Det är visserligen historia -(70-tal), men jag tror nog Opel tänker sig för."

Du talar om 70-talet och mycket har hänt sedan dess. Och som jag har sagt, det är redan klart att PSA kommer att tillverka nästa generation Zafira i en PSA-fabrik.

"Jag ställer en liten fråga i detta sammanhang. Hur många gånger har Opel återkallat bilar på grund av fel de senaste åren? Jag känner inte till något fall de senaste åren."Däremot har ju ett flertal andra märken återkallat tusentals bilar."

En intressant fråga, för precis samma kan skrivas om PSA. När såg du en återkallning gällande PSA senast? Volkswagen och Toyota tycks dominera återkallningarna rejält. Och apropå Toyota, just Citroën C1 och Peugeot 107 återkallades år 2010 med några tusen bilar i Sverige på grund av problem med pedaler som kan fastna - och vem är det nu som har designat tekniken i dem och står för produktionen? Jo just det, Toyota! (de är samma bil som Toyota Aygo).

Huruvida Opel blir en mer kvalitetsinriktad samarbetspartner för PSA än Toyota, det återstår att se när produkterna är färdiga.

#49
2014-01-27 17:52

Jag har haft opel förut, Kadett E, rekord, ascona, som jag hade rostade framför mina ögon, köp en opel bli belåten se naturen genom plåten ;-) Asconan tappade hela bakaxeln och låg efter bilen ;o))

#51
2014-01-27 20:50

@Crister_1: Jaja, Uno Lööw ? det kan nog stämma det ;-)

#52
2014-01-27 20:56

Rost är ett gånget kapitel för Opel. Från årsmodellerna kring 90 och nyare är karosserna galvade.
När det gäller PSA är jag inte övertygad om att något samarbete med PSA ännu. Det är ju inte så länge sedan GM förklarade att de ville se ett samarbete mellan GM och PSA, därmed inte självklart att Opel följer GM s önskan.
Men jag ska forska vidare, jag har ju haft kontakter inom bilindustrin, som numera är pensionerade. De kanske kan ge någon information.

#53
2014-01-27 21:25

Rost har nog plågat Opel längre än till 1990 Gunnar. Galvning allenast räcker inte.
T ex var vår Corsa -B 98 kemiskt ren ifrån nån form av rostskyddsmedel på bakre delen av bilen (undertill). När jag uppmärksammades på detta i samband med en besiktning 2003 så bestämde jag mig för att byta bort bilen så snart som möjligt. Den var fortfarande fin så det var inget bekymmer och då blev det en Corsa C -02 istället - en bil som hade en helt annan rostskyddsbehandling. Så Gunnar - lägg på 10 år till på din angivelse 1990 så kanske du kommer sanningen närmare om när Opels rostskydd började vara värt namnet. Sen hade vi Corsan ända till sommaren 2013 med ytterst få synbara rostangrepp (nåt lite vid bakre vänstra dörrens nederkant) - alltså inget att bråka om. Dock drogs den med en hel del reparationer trots förhållandevis kort körsträcka.

#54
2014-01-27 21:41

Gunnar, eftersom du inte tror mig när jag säger att GM och PSA samarbetar så länkar jag till PSA:s officiella pressrelease från 2012 om samarbetsavtalet med Opel.

"PSA Peugeot Citroen (PSA) and General Motors (GM) today confirm the signature of major agreements in the execution of their Global Strategic Alliance. Consistent with the terms of the Master Agreement dated February 29, 2012, the Alliance partners have signed definitive agreements related to three of the initial vehicle projects as well as to the purchasing joint venture."

http://www.psa-peugeot-citroen.com/en/media/press-releases/psa-peugeot-citroen-and-general-motors-report-further-progress-on-their-global-strategic-alliance

#55
2014-01-27 21:44

Och här är information om detta från GM:

"General Motors chief executive Dan Akerson has said GM and PSA Peugeot Citroen aim to begin joint development of at least two passenger cars by this autumn and described the new alliance between the companies as a changed way of doing business for the Detroit-based automaker.

The cars are likely to go on sale by 2016 in global markets, Akerson told the Wall Street Journal (WSJ)."

http://www.just-auto.com/news/gm-psa-alliance-will-start-with-two-cars-paper_id121412.aspx

#56
2014-01-27 21:45

Det kan stämma till viss del, eftersom galvning och rostskydd inte kom samtliga modeller till del under samma modellår. Men jag ar ju även jobbat med besiktningar och vad jag kunnat se och som även statistiken visar Astra rostfri från 98B, Omega från 01, så där kan det nog stämma. Övriga modeller fasades in allt eftersom från årsmodellerna 90 till 00.
När det gäller PSA, var det inte klart med samarbete mellan PSA och Opel/GM vid mötet i November 2013, så något samarbete äger inte rum ännu. Dessutom klargjorde GM, att man skulle lägga ner Chevrolet i Europa till förmån för Opel/Vauxhall.
Eller som man från bägge håll framhöll att man på egen hand tagit fram flera grundtyper av mindre drivlinor och att Både Opel o PSA på varsitt håll utvecklat nya modeller av mindre drivlinor och bilmodeller aktuella till 2020-talet, var det inte längre aktuellt eftersom överskottet av producerade bilar i Europa skulle vara i paritet med den andel bilar som GM sålt som Chevrolet.

#57
2014-01-27 21:49

GM köpte 7 procent av aktierna i PSA, men sålde dessa aktier nyligen vilket har orsakat stor spekulation om vad det berodde på - men GM:s officiella information är att det inte påverkar deras samarbete utan samarbetet fortskrider.

Sedan nedanstående information till pressen har det utkristalliserats två tydliga projekt - vilket är de jag har berättat: alltså en MPV i B-segmentet (ersättaren till dagens Opel Meriva och Citroën C3 Picasso) och en MPV i C-segmentet (ersättaren till dagens Opel Zafira och Peugeot 5008). Här samarbetar Opel och PSA om den grundläggande tekniken och bottenplattan, och bilarna kommer även tillverkas tillsammans. MPV i C-segmentet (Zafira och 5008) kommer tillverkas av PSA, troligen Socheaux medan MPV i B-segmentet (Meriva och C3 Picasso) lutar åt tillverkning av Opel i Spanien. Det är ca 1 1/2 år kvar tills bilarna börjar produceras så det finns fortfarande utrymme tidsmässigt att fatta definitivt beslut om detta och inleda förproduktionen.

#58
2014-01-27 21:56

Gunnar, det är bara att läsa infon daterad 2013-12-12 från PSA och GM.

"Confirm continued cooperation for two products based on PSA platforms in B-MPV and C-CUV segments
Add new generation B-segment light commercial vehicle cooperation
Announce balanced cross vehicle manufacturing
Proceed with purchasing collaboration and confirm early favorable results
Drop collaboration on B-segment platform and associated small petrol engine following detailed evaluation
PARIS/RUSSELSHEIM -- PSA Peugeot Citroen and General Motors today announced further steps in their strategic Alliance. The Alliance remains structured around the main pillars of joint programs – purchasing and logistics, focused on Europe, and extends into cross manufacturing.

The two companies confirmed continued cooperation for two products based on PSA platforms – the B-MPV multi-purpose vehicle and C-CUV crossover-utility vehicle programs. Additionally, the partners will cooperate on new generation products in the light commercial vehicle B-segment, based on a PSA new generation platform. The first vehicles from the Alliance are expected to launch starting in 2016."

http://media.gm.com/content/media/us/en/chevrolet/news.detail.html/content/Pages/news/emergency_news/2013/1212-PSA.html

#59
2014-01-27 21:57

Så sent som i november 2013 hade inte Opel gått med på något samarbete. Dessutom var en av anledningarna till det tänkta samarbetet att GM ansåg att det tillverkades för många bilar i Europa.
Efter förhandlingar med Opel, blev det så, att GM beslöt att ta bort Chevrolet från den europeiska marknaden, till förmån för Opel/Vauxhall.

#60
2014-01-27 21:59

Gunnar, du har dessutom fel när du påstår att GM och PSA inte samarbetar. De har samarbetat sedan 2012. Och samarbetet har rent praktiskt resulterat i ett samägt inköpsbolag, och som du ser av pressreleasen från 2013-12-12 så fortsätter de med den överenskommelsen "Proceed with purchasing collaboration and confirm early favorable results". Detta innebär att de redan har fått positiva resultat (kostnadsbesparingar) genom detta samarbete.

Dessutom jobbar Opel och PSA-gruppens tekniker ihop med varandra sedan 2012.

Jag börjar verkligen undra vad din definition av "samarbete" egentligen innebär eftersom du säger att något samarbete inte existerar här......

#61
2014-01-27 22:01

"Så sent som i november 2013 hade inte Opel gått med på något samarbete"

Fel, samarbetet undertecknades redan i 2012 som den första pressreleasen jag länkat till visar, så där har du helt fel faktiskt. Och som du ser av pressreleasen från 2013-12-12 så fortsätter detta samarbete.

#63
2014-01-27 22:08

Jag tycker det är dags Gunnar att du börjar tro på dessa företags officiella pressreleaser som visar att deras strategiska allians har varit igång sedan 2012 och fortsätter. Så ditt prat om att de inte samarbetar det vet jag inte var du har fått ifrån, du kanske tänker på lastbilar igen... :)

#64
2014-01-27 22:14

Gunnar påstår att GM och PSA inte hade kommit överens om något samarbete så sent som november 2013, fast GM och PSA:s egen pressrelease från 20 december 2012 visar klart och tydligt att de undertecknade ett avtal om just en strategisk allians, alltså ett samarbete, som är ett slutligt avtal om samarbete - som bygger på deras första avtal om en programförklaring och att de skulle undersöka ett samarbete och det första avtalet undertecknades den 29 februari 2012.

"PSA Peugeot Citroen (PSA) and General Motors (GM) today confirm the signature of major agreements in the execution of their Global Strategic Alliance. Consistent with the terms of the Master Agreement dated February 29, 2012, the Alliance partners have signed definitive agreements related to three of the initial vehicle projects as well as to the purchasing joint venture.
"
http://www.psa-peugeot-citroen.com/en/media/press-releases/psa-peugeot-citroen-and-general-motors-report-further-progress-on-their-global-strategic-alliance

Nu tycker jag att Gunnar ska be om ursäkt för den desinformation som han har spridit i denna tråd.

#65
2014-01-27 22:19

Och här har vi ett officiellt uttalande från GM daterat 19 mars 2012 som följer på den avsiktsförklaring som undertecknades 27 februari, det som ledde till det slutgiltiga undertecknandet av en strategisk allians mellan GM och PSA den 20 december 2012.

http://www.just-auto.com/news/gm-psa-alliance-will-start-with-two-cars-paper_id121412.aspx

Alla dessa pressreleaser från 2012 fram till den senaste jag länkat daterad 2013-12-12, visar med all önskvärd tydlighet att PSA och GM har haft ett samarbete igång sedan 2012 på personbilssidan och fortsätter detta samarbete.

#62
2014-01-27 22:23

Jag erkänner att jag jag på en punkt inte var helt uppdaterat, som pressreleasen från 2013-12-12 visar så har GM och PSA nu bestämt fabrikerna för tillverkningen.

"As announced in October, B-MPVs from both companies will be built in the GM España plant in Zaragoza. Today, the partners announced they would build their future C-CUVs in the French PSA plant in Sochaux."

Och som du ser Gunnar, apropå ditt prat om november 2013, så bestämde GM och PSA i Oktober 2013, alltså månaden innan, produktionen av dessa bilar. Det står i GM:s egen pressrelease!

#66
2014-01-27 22:24

Det som GM och PSA droppade under hösten 2013, det var utvecklingen av en gemensam bil för B-segmentet och en gemensam motor för denna (detta är ett annat projekt än B MPV som de fortsätter med). Det var detta som GM och PSA släppte på grund av att båda tillverkarna redan hade för mycket egen utveckling igång på området som inte var synkat, men de andra projekten fortsätter med oförminskad styrka.

#67
2014-01-28 07:00

PSAs svenska pressavdelning är väldigt aktiv i denna Opel-tråd måste man konstatera.

#68
2014-01-28 09:49

Nej Raphael, jag har inte kommit med desinformation utan ställer mig bara frågande till att Opel och PSA skulle ha ingått något avtal om samarbete. De artiklar du hänvisar till, kan jag inte se annat än att GM vill ha ett samarbete.
Jag har inte hittat något i de informationssidor som Opel har,( även interna inloggningssidor) att Opel skulle ha något samarbete med PSA gruppen. Inte heller har jag hittat något om detta hos vare sig Citroën eller Peugeot.
Men som jag tidigare nämnt i tråden, ska jag föröka ta reda på mera via de kontakter som jag har.
Som jag ser det efter det jag läst, kan jag inte annat än att ställa mig frågande till uppgifterna om att samarbetet redan skulle äga rum.

#69
2014-01-28 09:58

Gunnar, jag har angett länkar till PSA och GM:s gemensamma pressreleaser! Det är intressant att du kallar en pressrelease för artiklar, att du inte har lagt märke till att de är pressreleaser innebär att du inte har läst dem - och när du inte har läst dem så förstår jag att du inte har hittat något i dem. Får jag då föreslå att du faktiskt läser dem innan du uttalar dig om att de inte innehåller något?

Och dessa pressreleaser finns på GM och PSA:s officiella hemsidor avdelningen för pressreleaser! Det är ju där jag har hämtat dem ifrån.

#70
2014-01-28 10:02

Gunnar, åter igen - följande pressrelease finns i PSA-gruppens media-rum på engelska på deras hemsida. Du har den fullständiga länken här:

http://www.psa-peugeot-citroen.com/en/media/press-releases/psa-peugeot-citroen-and-general-motors-report-further-progress-on-their-global-strategic-alliance

Om du läser denna officiella pressrelease så innebär det en annonsering av ett avtal där PSA och GM ingår i en strategisk allians, detta är inte en önskan om en strategisk allians, inte en vilja om en strategisk allians, utan detta är undertecknandet av avtalet om en strategisk allians. Åsiktsförklaringen till den strategiska alliansen undertecknades i februari 2012, men själva den strategiska alliansen avtalades det om slutgiltig i december 2012 inklusive avtal om produktutveckling.

"PSA Peugeot Citroen (PSA) and General Motors (GM) today confirm the signature of major agreements in the execution of their Global Strategic Alliance. Consistent with the terms of the Master Agreement dated February 29, 2012, the Alliance partners have signed definitive agreements related to three of the initial vehicle projects as well as to the purchasing joint venture."

#71
2014-01-28 10:06

Och sedan har vi GM:s pressrelease från 2013-12-12, som hittas i GM:s pressrum på GM:s officiella hemsida. Detta innehåller ytterligare detaljer om GM och PSA:s *samarbete*.

http://media.gm.com/content/media/us/en/chevrolet/news.detail.html/content/Pages/news/emergency_news/2013/1212-PSA.html

Vänligen notera: "The two companies confirmed continued cooperation for two products based on PSA platforms – the B-MPV multi-purpose vehicle and C-CUV crossover-utility vehicle programs. "

Och vänligen notera där "continued cooperation" - det betyder ett fortsatt samarbete. Märk skillnaden mellan att starta ett nytt samarbete och att fortsätta med ett existerande, och "continued cooperation" innebär att GM och PSA fortsätter det existerande samarbetet, det står ju tydligt och klart i detta officiella dokument!

Detta är ett samarbetsavtal ett "cooperation agreement".

#72
2014-01-28 10:20

Gunnar, faktum är att GM och PSA har skapat ett gemensamt bolag för inköp, det lanserades den 25 februari 2013! Namnet på detta bolag är GM PSA Purchasing Europe. Om inte detta är ett samarbete, vad är det då?

Här är hemsidan för bolaget:
http://www.gmpsapurchasing.com

Syftet med detta bolag är att vara en plattform för inköp av varor till GM och PSA:s fabriker, det är ett GM-PSA företag som hanterar gemensam logistik och inköp, och som du ser så har det om en månad varit aktivt och operativt under ett års tid.

Bakgrunden till detta bolag är ett avtal som undertecknades mellan GM och PSA under juli 2012, där bolagen avtalade om att GM lägger ner sitt eget inköps och logistikbolag i Europa och ska flytta tillgångarna till PSA:s bolag GEFCO. GEFCO har därefter ombildats till det gemensamma bolaget GM PSA Purchasing Europe,, vilket alltså skedde i slutet av februari förra året!

Så GM och PSA samarbetar, detta är fakta!

#73
2014-01-28 10:24

Fakta är även att GM och PSA undertecknade ett samarbetsavtal den 1 Oktober 2013 om utvecklingen av en B MPV (ersättaren till Meriva och C3 Picasso) där Opels tekniker står för bottenplattan och där PSA:s tekniker står för drivlinan (motorer och växellådor). I detta ingår ett avtal där GM har förbundit sig att köpa motorer från PSA-gruppen.

Och så har vi avtalet om en större bil i C-segmentet som en crossover / MPV där detaljerna blev slutliga 12 december 2013, påskrivet och klart.

#74
2014-01-28 10:34

Raphael...less is more...vem tror du orkar läsa ditt ordbajseri?

Håll det kort så finner kanske någon åtminstone dina kommentarer intressanta och läsvärda.

#75
2014-01-28 10:54

SiggeN, jag har anmält ditt inlägg då det innehåller personangrepp. Jag skulle uppskatta mer seriositet från din sida än dina nedsättande epitet.

Mina inlägg innehåller seriös fakta och djuplodande information, jag tänker sannerligen inte be om ursäkt för att jag för en seriös och saklig diskussion.

#76
2014-01-28 11:15

Om vi omformulerar SiggeNn's inlägg och citerar trådens frågeställning istället - alltså "Vilka förväntningar har du på nästa Opel Astra?" !
Men starta gärna en tråd i Forumet om GMs och PSAs eventuella samarbete så kan den diskuteras där i lugn och ro.

#77
2014-01-28 11:48

Tänk vad trevligt vi skulle kunna ha det om deltagarna i detta forum var mer intresserade av att diskutera bilrelaterade spörsmål än att diskutera personer. Jag väljer självfallet den längd på mina inlägg som jag anser bäst framhäver det jag vill säga, det är konstnärlig frihet. Jag är medveten om att det inte passar alla, men jag går inte omkring och klagar på att andra skriver kort och ointressant även fast jag tycker det - det tycker jag att ni ska tänka på. Jag håller mina klagomål på att ni skriver för kort för mig själv. Och mer har jag inte att säga om det, den diskussionen om text längd är avslutad från min sida.

#78
2014-01-28 12:33

När det gäller motorer är det högst tveksamt om Opel kommer att använda något från PSA, de ursprungliga planerna har övergetts i och med att Opels nya motorer blivit klara och man har också övergett användandet av små dieselmotorer till förmån för den nya serien 3-cylindriga bensinmotorer, så den enda nisch där en PSA motor kunde ha passat in är därmed avskaffad.

”Enda anledningen för ett företag är att tillverka det kunderna efterfrågar till rätt pris.”

Men det innebär oundvikligen att det mesta som tillverkas är skräp eftersom majoriteten inte har kunskap, insikt, intresse eller kompetens att önska sig det bästa.

Så bara för att någon vill ha och tycker om skräp ska man tillverka skräp.
Det är ett nonchalant och kortsynt synsätt som kommer att innebära förintelsen av mänskligheten och allt liv på planeten.

Att världen är full av människor som struntar i detta gör det bara viktigare att prioritera arbetet med dessa grundläggande existentiella frågor.

#79
2014-01-28 12:43

Jisses, hade nästan glömt varför jag ej läst VIB på länge…

Det nya formspråket från Monza koncepbilen kommer förhoppningsvis på fler modeller framöver. Skulle tillföra nuvarande snygga Astra och Insignia modeller lite mer attityd. Lite råare och tuffare.

#80
2014-01-28 13:28

Då är det 1-1 Raphael - för jag undviker å min sida att läsa långa, svamliga och upprepande inlägg...:)
Slutet gott, allting gott !

#81
2014-01-28 23:13

Det finns tydligen de som ser diskussioner som en tävling där man räknar poäng och ställningar, och så finns det de som diskuterar för att sprida information och kunskap. Jag har aldrig varit en tävlingsmänniska, jag förstår inte poängen med att räkna ställningar. Däremot tycker jag om att diskutera på ett seriöst och sakligt sätt, med inslag av humor här och där.

#82
2014-05-03 12:50

Enligt senaste nytt - kommer en dubbelkopplingslåda, är det inte en PSA utan en ny 7-växlad från Chevrolet.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.