Bild
Nästa artikel
S: Inför alkolås i alla nya bilar

S: Inför alkolås i alla nya bilar

Nyheter

Alkolås i nya bilar skulle rädda 100 liv per år. Det menar Socialdemokraterna som vill låta montera alkolås i alla nya bilar.

I en motion till riksdagen föreslår Socialdemokraterna att alkolås ska införas i samtliga nya personbilar samt alla bussar och lastbilar.

– Var fjärde dödsolycka i trafiken skulle kunna förhindras om man införde obligatoriskt alkolås. Dessutom skulle man spara i storleksordningen sex miljarder till samhället, säger Anders Ygeman (S), ordförande i trafikutskottet, till TT.

Socialdemokraterna menar att regeringen borde arbeta mot att göra alkolås i nya personbilar till EU-standard samt att ansöka om att få införa reglerna snabbare än andra länder.

Regeringen tror på frivillighet
Tidigare har regeringen föreslagit att alkolås ska delas ut som straff vid rattfylleribrott för att undvika risken för återfall. Om propositionen godtas införs reglerna nästa sommar.

Men att gå hårdare fram vill inte infrastrukturminister Catharina Elmäster-Svärd (M).

– Det är redan över 10 000 som använder sig av alkolås på frivillig väg. Det här kommer ändå, säger hon.

Catharina Elmsäter-Svärd hoppas istället att alkolåsen ska bli fler genom teknikutveckling och en ny lag som träder i kraft 1 juli nästa år som hindrar att alkolås höjer förmånsvärdet.

Diskutera: Tycker du att alla nya bilar ska utrustas med alkolås?

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
hasche
2010-11-17 15:39

Bra förslag. Många kör fulla, okej om de kör ihjäl sig själv med det drabbar även andra tyvärr.

#2
2010-11-17 15:47

Ännu ett synnerligen vettigt förslag från socialdemokraterna. Att inte alkolås är infört på bred front tidigare är ett mysterium. Men det är klart, då skulle inte alla rödmosiga borgare och direktörer kunna ta sig hem från golfbanan. Bara tekniken i alkolåsen är tillförlitlig är det en mycket bra idé.

#3
sweeny
2010-11-17 16:01

så det är bara "borgare och direktörer" som kör rattonyktra...? vakna upp o ta av dig nattmössan, Gösta... och nu är den notoriskt opålitliga tekniska lösningen med alkolås helt plötsligt inte något hinder för sveriges mest teknikfientliga person, som knappt ens litar på ABS-bromsar? men det går ju inte kritisera ett förslag som kommer från vänster hur dåligt det än är...

#4
2010-11-17 16:12

Sossarna håller på att avskaffa sig själva genom att komma med det ena dummare förslaget efter det andra.

Alkolåsen är ju fullständigt genomkorkade.
Vilka är de till för?
De som inte är så korkade att de kör rattfulla behöver dem ju inte.
Och de som kör packade ser ju snart till att fixa dem på ett eller annat sätt så att de kan köra ändå.

Sedan får man ju inte glömma det ökande bruket av tyngre droger som inte påverkar alkolåset ett dugg.

Det här är tramsförslag som så ofta förr från rödögda politiker.

Det enda som hjälper är fler trafikkontroller.

#5
sweeny
2010-11-17 16:16

det är lugnt, Saabnisse. läste nyss att de på allvar funderar på att ta in Bosse Ringholm som partiledare, så de finns nog inte kvar till nästa val...

#6
Erling Nordle
2010-11-17 16:21

Jaha, och det tar trettio år innan riskgruppen köper en så modern bil.
Detta är bara en sak som cementerar en åldrande miljöovänlig bilpark i Sverige när nybilsförsäljningen sjunker då den nya småbilen troligen blir 30 tusen dyrare.

#7
lubos
2010-11-17 17:39

Alkolåset i nuvarande utförande är alldeles för lätt att manipulera genom att t ex be något barnbarn "blåsa åt morfar" och sedan gladeligt åka sin tur!
Om det ska göra nytta måste det vara betydligt mer sofistikerat, t ex känna av spritångorna i bilen, känna av rattrörelserna eller något liknande.

#8
rampage
2010-11-17 17:48

Men hallå, varför ska alla betala för att det finns idioter som kör fulla! Inför också droglås, idiot lås och ett IQ och reaktions test innan vi kör iväg med bilen, gärna ett syntest och en läkarundersökning också!
Förbjud alkohol så slipper vi alla problem som det ställer till.
Vi kan inte skydda oss mot alla idioter hur vi än gör.

#9
hasche
2010-11-17 18:41

Fler nykterhetskontroller vore bra. Kanske inte stå och bötfälla dem som kör lite fort men blåsa tar ingen normal skada av och ger inte polisen dåligt rykte.
Men nya bilar innehåller så mkt onödigt skit så ett alkolås kan folk lika gärna betala till, har ju sina fördelar iaf till skillnad från vissa lyxgrejer.

#10
Marc
2010-11-17 19:18

Ett alkolås som är lätt att kringgå kommer inte spara 100 liv/år. Möjligen ca 7. Finns billigare sätt att få ner antalet trafikoffer.

#11
Marc
2010-11-17 19:19

PS. Dock ganska vettigt för yrkesfordon.

#12
2010-11-17 19:53

http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=410&typ=mot&rm=2010/11&bet=T9

Rattonykterhet kostar och fylla i allmänhet kostar skattebetalarna mycket pengar.

Men någonstans måste man försöka vara nykter och iaf. försöka överblicka konsekvenserna av det man föreslår.
Kommer förslaget om det antas, troligen eller mindre troligt få den effekt man önskar, till vilken kostnad och för vem?

Socialdemokraternas "kris" tycks i nyktert tillstånd inte vara helt överblickbart..

#13
2010-11-17 19:56

Alkolås är inte en partipolitiskt fråga.
Jag anser att alkolås, eftersom det finns borde vara lika självklart som tändnings och dörrlås. De hindrar inte alla från brott men absolut de flesta. Ett manipulerad alkolås ska naturligtvis leda till åtal och höjd försäkringspremie.
Ett alkolås i varje ny-bil och priset är inte mer än en fönsterhiss.
.
Varför är en del av så mycket emot alkolås? Ja, man undrar?

#14
Raymond K
2010-11-17 21:06

Alkolås är bra men alla de som kör drogpåverkade då?
dom är ju lika farliga som fulla förare.

#15
Marc
2010-11-17 21:07

Jes, nu när du undrar, fast du antagligen läst föregående kommentatrer, så kommer du nog undra resten av ditt liv.

#16
hasche
2010-11-17 22:52

Har man inget att dölja är det bara att blåsa och börna iväg.

#17
E Bergqvist
2010-11-17 23:42

Jag tycker det är viktigare att körkorten dras in genom läkarutlåtande i större utsträckning för hysteriska olämpliga bilförare med damp adhd.

#18
j a r l
2010-11-18 00:36

Hur skall då Schyman ta sig till jobbet?

#19
sweeny
2010-11-18 09:45

skulle aldrig ens drömma om att sätta mig bakom ratten när jag druckit, men jag är emot ett generellt alkolås. De har brister i tekniken som gör dem opålitliga samt att de inte gör något åt pundarna.

#20
Sune S
2010-11-18 09:50

En inbyggd test som kontrollerar både synskärpa och reaktionsförmåga minskar risken för olycker ännu mer.

#21
Jay
2010-11-18 14:57

Ja, jag vill inte ha alkolås i min bil. Så enkelt är det - är det så svårt att begripa för maktfullkomliga sossar?

#22
hälge
2010-11-18 16:28

Det låter som en lysande ide!
Jag tycker vi börjar med att införa det i glesbygdslänen, och glöm inte snöskotrarna!

#23
2010-11-18 16:34

Angående drogproblematiken så är det en annan fråga. Dålig syn, sjukdomar och andra oförmågor att säkert framföra fordon är ännu en annan fråga.
.
Alkolås-motståndarna är nog de som borde få installerat ett sådant först, helst i ytterdörren :o)

#24
sweeny
2010-11-18 20:16

en enkel generalisering, Jes. jag och de flesta med mig behöver inget alkolås, vill heller inte betala för det för att kunna köpa ny bil. Ett motstånd betyder inte per automatik att man är "skyldig". sätt det i långtradare och bussar först, där man antingen transporterar mycket folk eller en olycka blir en total katastrof.

#25
Marc
2010-11-18 20:36

Jes, du lider av dumma och insiktslösa fördomar visavi dina medtrafikanter. De som verkligen behöver alkolås skrattar bara åt förslaget. Vi som inte behöver alkolås, är inte intresserade att betala för onödig merutrustning. Du är av samma ull, som de som föreslår högre vinpriser och återgång till alkoholransonering. "Vi som inte har problem, kan gott betala lite extra, för den goda sakens skull." (Själv är jag yrkesförare med utmärkt fungerande alkolås.)

#26
2010-11-18 21:01

Som sagt, ett alkolås monterat i nyproduktionen skulle inte betyda mer extra kostnad än den där 13 de högtalaren.
Varför i lastbilar och bussar? Klarar yrkesförare inte sina relationer till alkohol och trafik?
Och, nej Marc jag lider inte av något av vad du nämner. Men tydligen skrattar du, av någon anledning åt förslaget varemot jag betraktar det som ett seriöst steg mot ett räddat oskyldigt liv.
Jag är yrkesförare och vad jag har sett, upplevt och är helt övertygad om är att, påverkade bilförare är den i särklass högsta risken och sannolika orsaken till dödsfall i trafiken. Svenska yrkesförare förekommer däremot sannolikt sällan i statistiken.
Därför är jag av en annan uppfattning än dej, och helt utan att påstå att Du skulle direkt lida av något på grund av Din uppfattning, vill jag ändå anse att jag har rätt att tycka att, jag har rätt och du har fel.
(hur vet du att alkolåset fungerar? :o) )

#27
2010-11-18 21:48

Jes, du måste se till dt som är realistiskt.
jag hoppas att du inte är lika vänstervridet naiv som Gösta L.
Jag vill upprepa vad jag skrev tidigare och det är något som faktiskt har stöd för inom polisen som jag har ett visst samarbete med.
"Alkolås,
Vilka är de till för?
De som inte är så korkade att de kör rattfulla behöver dem ju inte.
Och de som kör packade ser ju snart till att fixa dem på ett eller annat sätt så att de kan köra ändå.
Sedan får man ju inte glömma det ökande bruket av tyngre droger som inte påverkar alkolåset ett dugg.
Det här är tramsförslag som så ofta förr från rödögda politiker.
Det enda som hjälper är fler trafikkontroller."

#28
sweeny
2010-11-18 21:57

jes, om en busschaufför eller lastbilschaffias kör på fyllan kan skadan bli så pass mycket större än svenne banan i sin 240. eller blev det helt plötsligt ett motstånd där? alla som inte hyllar förslaget behövde det ju bäst själv antydde du ju nyss... eller är yrkeschaufförer bättre människor än andra rent generellt...?

#29
Marc
2010-11-19 09:28

1. Jes, att en och annan förare "dagen efter" inte får igång sitt fordon, är ett gott tecken på att låset sköter sej.
2. Din jämförelse med en 13:e högtalare var inte lyckad. De alkolås som säljs nu kostar ca 17-18.000 kr. Givetvis skulle det bli billigare vid fabriksmontering. Men att hoppas på under en 10-del av dagens pris är att hoppas för mycket. Låsen innehåller dyrbar teknik, som inte går att jämföra med de alkomätare som säljs här och där. (Den svenske oppfinnar-jocke som hade hittat på ett billigt alkolås för ett par år sedan, har jag inte hört nåt om på senare tid.)
3. Kostar låsen som en 13:e högtalare, typ 300 kr, så vore det väl värt pengarna.
4. Innan man inför fler trafikkontroller och förbjuder nalle-vinglare, så tycker jag ändå alko-lås i privatbilar är över-teknik.

#30
sweeny
2010-11-19 10:11

Att vi har rattfyllon på våra vägar är illa nog, men att läkarna inte plockar körkort av parkinson-patienter som knappt kan lyfta fötterna när de går eller halvblinda gubbar som inte bytt glasögon sedan 60-talet är ganska skrämmande det också... min bror stod vakt vid vätternrundan för ett par år sedan, kom en gubbe som vägrade svänga åt det håll han blev anvisad för han "kunde bara svänga höger" pga att han inte kunde vrida på huvudet åt andra hållet.

#31
357:an
2010-11-19 16:38

Jag hänger på sweeny: "Jag och de flesta med mig behöver inget alkolås, vill heller inte betala för det för att kunna köpa ny bil. Ett motstånd betyder inte per automatik att man är "skyldig"." Det finns faktiskt en till parameter i sammanhanget, nämligen den att jag vill kunna köra min bil med 0,25 promille i blodet. Varför? Jo, jag anser det vara försvarbart att med 0,25 promille alkohol i blodet kunna transportera t.ex. en person som mitt under en fest har fått hjärtinfarkt i händelse av att ingen ambulans finns tillgänglig (vilket faktiskt händer ofta i mindre städer där sammanslagningar lett till ambulansbrist) eller i händelse av att en tillgänglig ambulans inte hittar ute på vischan! Tänk er då att stå där och INTE kunna göra ett skit för att kunna rädda personen. Och kom inte och tjata dynga om att "Jamen, då kan du i stället köra ihjäl personen". Det krävs allt mer än 0,25 promille för det. Och visst är det lustigt överlag att man är ok som bilförare vid 0,19 promille men "full" vid 0,20... Morsning!
Till Jes kan jag bara säga att påverkade svenska lastbilschaffiasar finns det gott om - antingen de druckit alkohol eller är påtända av hasch eller liknande. För att inte tala om hur sömniga en del är. Sjung inte lastbilschaffisarnas lov. Fler kontroller av dess är på sin plats.

#32
2010-11-19 18:48

357;ans utsvävningar lämnar jag därhän.
.
Marc, ett alkolås monterat i fabrik kostar en struntsumma. Sveriges mest sålda bil kostar 300.000 kr så även om ett alkolås skulle adderar 10 pistoler så är det faktiskt bara att välja bort elhissarna bak så har du råd ändå.
Andra förseelser, såsom mobilprat är en annan fråga. Fler kontroller ser jag egentligen gärna men är lite mer än trött på att polisen mest kontrollerar oss (yrkesförare) och nästan alltid samma seriösa åkerier. Det är emellertid också en annan fråga.
Jag finner inget vettigt argument mot obligatoriskt alkolås i alla motordrivna fordon, oavsett vikt. Nåja, lite överkurs med mopeder kanske.

#33
Stefan Eriksson
2010-11-19 18:58

Ett mycket dåligt förslag,varför skall vi som aldrig
skulle köra bil drog eller alkoholpåverkade tvingas betala?möjligen ett bra förslag om det helt finansierades av höga böter för alla idioter som kör bil påverkade av alkohol och /eller droger.

#34
357:an
2010-11-19 18:58

Jag har läst många av Jes kommentarer och en sak kan man konstatera: Ingen får kritisera Jes för då blir han rosenrasande och aggressiv. Lastbilschaffisar behöver synas ofta och hårt. Det är ett yrke, och yrkesfolk ska leverera. Ta bara en sådan sak som osurrad last i skåpen. Totalt livsfarligt.

#35
2010-11-19 20:10

Saabnisse, vi har diskuterat det tidigare på forumet.
Det är, enligt min åsikt mycket realistisk att montera alkolås i bilfabrik. Kostnaden är försumbar och nyttan enorm.
Visst finns det både narkomaner, sjuka, halv och hel blinda och kunniga alkoholister där det kanske inte gör den största nyttan men alkolåset skulle ändock hindra de flesta (sådana som 357an i denna tråd) från att köra bil när de inte ska det. En vanlig rattfylleristen är varken alkoholist eller narkoman. Han/hon är en vanlig Svensson som inte hade tänkt att köra egentligen. Och en del, tja kanske de flesta, alkoholister vet ju inte ens om att de är just alkoholister ... så de kör ändå.
Jag tror att det finns mycket att vinna på alkolås i dessa 1500 kilos missiler.
Nog skulle det rädda något oskyldigt liv? Så om vi/du/jag/alla kostar på oss en smärre merkostnad i bilägandet, si så där en knapp tusing om året så finns det en stor mänsklig vinst att hämta. Om så bara ett enda oskyldigt liv sparades, vilket troligen är mycket lågt räknat så ser jag inte att min peng har gått förlorad.
Min personliga politiska hemvist är ointressant. Alkolåsfrågan är inte, varken block eller partipolitisk. Att nu socialdemokraterna motionerar denna fråga har inte med mej att göra, jag hade mest gärna sett att regeringspartierna hade lyft frågan i positiv anda :o).
Jag respekterar folks olika politiska åsikter men tycker väl inte att detta är helt rätt forum att diskutera ren politisk ideologi.

#36
2010-11-19 20:21

Nej 357:an, jag blir aldrig rasande eller aggressiv. Du har nog läst fel.
Och min last surras aldrig, sådant skiter jag i. Det får skvalpa därinne bäst f** det vill :o)

#37
2010-11-19 20:29

Gillar du bälteslagen Stefan Eriksson?
Varför ska vi som aldrig krockar behöva betala för bilbälten?
.
Varför ska jag vara med till att betala väktare, poliser, försvar och sjukhus ... Jag är ju varken kriminell, tänker starta ett krig eller är sjuk?.
.
Nåväl, du tänker förstås inte köra bil onykter. De flesta rattfyllerister tänkte inte heller köra bil men grejen är ju att du näppeligen behåller din nyköpta bil tills den ska skrotas. Kan du garantera för nästa köpare?

#38
2010-11-19 20:32

Jag har inte koll ... men vågar faktiskt sätta en tia på att MHF är för obligatorisk alkolås.
Vadå, MHF;are behöver väl inte alkolås?
:o)

#39
357:an
2010-11-19 21:38

Ja du Jes, nog skvalpar det rejält där inne...

#40
2010-11-19 22:19

Tja du 555:an.
Mycket du inte vet!
:o)

#41
2010-11-19 22:35

Stoppa farliga förare,sluta upp med alkolåsen
längre straff för rattfylla

#42
Kretipletinus
2010-11-20 12:45

men Jes vet allt som vanligt... måste vara underbart att vara så upplyst, varför kör du bara lastbil? du borde ju vara professor på något universitet någonstans, eller få vara med i "på spåret" åtminstone...

#43
Stefan Eriksson
2010-11-20 17:45

Alkolås är som många andra säkerhetsåtgärder
bara för oss som inte behöver dem,rattfyllerister
kommer att hitta sätt att köra bil på fyllan i alla fall.

#44
Erik Johansson
2010-11-20 17:56

Sätt alkolos på dumma politiska uttalanden istället!

#45
2010-11-20 22:46

Till Kretipletinus vill jag påtala att jag säjer min mening. Genomgående skriver jag "att jag tror" eller "min uppfattning är".
Jag utger mej inte för att veta i alla lägen men en sak vet jag och det är, att jag gärna skulle lägga en peng på att slippa rattfylleristen på vägen.
Jag har ännu inte läst ett enda vettigt argument mot obligatorisk alkolås i personbilar, inte utifrån mitt perspektiv i varje fall.

#46
Kretipletinus
2010-11-21 18:08

Jes, du har alltså inte läst flertalet inlägg här... tex tror jag Stefan Eriksson har rätt i det han skriver. Du antyder ju inte helt oblygt att de som med rätta är emot "kollektiv bestraffning i förebyggande syfte" själva inte skulle ha rent mjöl i påsen vilket är ganska trångsynt, och gör det nästan omöjligt att argumentera med dig. Du verkar ha cementerat din uppfattning i frågan och avfärdar andras argument som ovidkommande. Detta förslag är som att jaga småfågel med luftvärnskanon. men om du nu inte är säker på dig själv, sätt in alkolås i dina bilar då.

#47
bozidar
2010-12-07 12:19

kan det vara det här som fick S att förlora i valet? hmm.

#48
bozidar
2010-12-07 12:22

istället att satsa på polisen o ha hårdare straff för rattfylla S vill göra det billigare för dom o häva lasset o kostnad på oss. att VI som sköter oss ska betala för snåla politiska beslut...Fyyyyy

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.