
Bilägare som fått problem med 12-voltsbatteriet vet hur irriterande det kan vara. Om batteriet laddar ur, till exempel om bilen står oanvänd länge, kan den vägra att starta eller ge ifrån sig konstiga felmeddelanden.
Systemet med 12-voltsbatterier har även följt med till nya elbilar, trots att de har ett större högspänningsbatteri för att driva bilen framåt.
Tesla har tidigare visat upp en lösning för att byta ut dagens 12-voltsbatterier mot ett 48-voltssystem. Nu går den amerikanska elbilstillverkaren Rivian ett steg längre och söker patentskydd för en elbil helt utan lågspänningsbatteri.
”Systemet med 12-voltsbatterier har även följt med till nya elbilar”
I stället för ett vanligt 12-voltsbatteri vill Rivian använda elbilens högspänningsbatteri och dela upp det i två kretsar. Med hjälp av en spänningsomvandlare kan exakt rätt spänning skickas ut till bilens olika system, exempelvis 12 eller 48 volt för olika komponenter.

Det finns också ett säkerhetssystem som övervakar att spänningen är stabil. Enligt Rivian blir systemet enklare, lättare och pålitligare än ett 12-voltssystem.
Ett problem som behöver lösas är att bilens högspänningsbatteri vanligtvis kopplas bort vid en olycka. Om bilen blir helt strömlös behövs en ny lösning för detta. Dessutom är hela bilbranschen i dag uppbyggd kring 12-voltssystemet i olika komponenter, så att byta till Rivians lösning blir förmodligen inte så lätt för de biltillverkare som köper in en stor del av sina komponenter från underleverantörer.
Som vanligt med patentansökningar gäller att de inte alltid blir verklighet, så det återstår att se om Rivians idé om en ”12-voltsfri” elbil kan sättas i serieproduktion.