Bild
Nästa artikel
Volkswagens transportbil Caddy tillverkad mellan 2012-2013 kan ha fel på en jordskruv.
Volkswagens transportbil Caddy tillverkad mellan 2012-2013 kan ha fel på en jordskruv.

Risk att Caddy självstartar

Nyheter

Nu ska 67 000 exemplar av Volkswagens transportbil återkallas globalt – varav 3 000 i Sverige.

En jordskruv i vissa av Volkswagens Caddy-modeller kan sitta löst och orsaka att bilen startar på egen hand.

– Det kan finnas en risk för olika problem vid bilens startprocedur eller att den i värsta fall kan starta själv via aktivering från låsets fjärrstyrning, säger Marcus Thomasfolk, pressansvarig på Volkswagen Sverige.

Felet rör 67 000 bilar globalt, enligt nyhetsbyrån Reuters. I Sverige berörs 3 000 fordon med manuell låda utan start/stopp-funktion, tillverkade mellan maj 2012 och januari 2013. Ägarna till dessa har kontaktats via brev.

Åtgärden att fixa den lösa jordskruven tar cirka 30 minuter och det finns enligt Marcus Thomasfolk inga uppgifter om några incidenter kopplade till felet i Sverige.
 
Diskutera: Känner du någon som berörs av återkallelsen?

Kommentarer

#1
2016-02-22 15:04

Är inte detta en del i den nya tekniken som så många vill ha?
Självstartande bilar, självstart snart i en bil nära dig.

#2
2016-02-22 15:59

De flesta har väl DSG-lådan därav det "låga" antalet drabbade.

Lite som på min gamla SAAB 900 som kunde få för sig att hoppa iväg bakåt titt som tätt.

#3
2016-02-22 16:23

Intressant värre detta! Caddybilarna sticker iväg själva och volvobilarna stannar själva......Ett steg mot självkörande bilar....Får nog ha mc-utrustning på sig på parkeringarna....Spännande

#4
2016-02-22 16:25

"En jordskruv i vissa av Volkswagens Caddy-modeller kan sitta löst och orsaka att bilen startar på egen hand."

Hmm, undrar var skruven egentligen sitter löst?

Jag har min bild väldigt klar var felet sitter. Upplevde det med en Passat -96, som efter 4 år hade så mycket elfel att kostnaden i reparationer vida översteg bränslekostnaden. Jag skrev till VW, men de tyckte inte att mina besvär och kostnader var att ta hänsyn till. Har sedan dess köpt 4 nya bilar. Ingen av dessa har varit en VW och jag kommer aldrig någonsin köpa en VW igen. Det fusk som uppdagats det senaste året har förstärkt min övertygelse.
Därmed inte sagt att de andra bilar jag haft har varit problemfria, men där har tillverkaren/generalagenten ändå åtgärdat problemen.

Jag hatar inte VW, anser att sådana känslor inte hör hemma för något så trivialt som bilar. Jag känner mig dock mycket lurad av VW. Visst accepterar jag att saker går sönder, men att lödningar i diverse reläer skulle ha så dålig kvalitet att bilen inte är körbar och att VW inte anser sig orsakat det hela...
Så det blir aldrig någon VW igen. Inte för mig eller hustrun.

#5
2016-02-22 16:29

På de gamla 900 och 99 var det en fjäder i tändlåset / backspärren som gick av när den blev gammal och trött. Inte alltför högteknologiskt, men nog så irriterande.

#7
2016-02-22 18:52

Gäller nog inte den jord man har på mattorna. Det är nog så att tekniken har nått till vägs ände medan bilmeckarna är kvar och stampar på samma ställe.

#8
2016-02-22 19:58

Valde också bort VAG i förmån för Mazda

#9
2016-02-22 20:08

Har både VW och Mazda - och även Kia. För säkerhets skull...:)

#11
2016-02-23 01:00

Vilken typ av fusk det är den här gången? Ska bilen köra själv tillbaka till fabrik och senare säljas på nytt?
Jo, VW behöver mycket kontant nu.

#13
2016-02-23 19:42

Självstart, ja det hette så, fanns långt tidigare. När min far och hans bror köpte en T-ford runt 1920 var den också utrustad med självstart!

#14
2016-02-24 10:43

"Av jord är du kommen och av jord skall du åter varda".
Dags att begrava VW?
Nä , skämt åsido så känner jag flera som har som har dom som företagsbilar men inte haft detta bekymmer. Andra bekymmer ja, som växelåderas, servopumps haverier mm, men inte just detta fel. BTW, byggs inte just Caddyn i Seats fabriker? Dom kanske har sämre jordmån i Spanien? (OBS Skämt)

#15
2016-03-02 16:52

Hej på dig Kloten. Ja det var länge sedan men än lever gubbaskruttet. Apropå Caddybilarna så är det jäkligt bra bilar ty vi har två på jobbet. Än har de inte stuckit iväg själv dock....

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.