Bild
Nästa artikel
Nyheter

Riktad insats mot mittfilsåkare

Publicerad 5 februari 2015 (uppdaterad 5 februari 2015)
Polisen i Södertälje ska under två dagar ägna sig åt att se till att trafikanterna på E4/E20 håller sig i rätt fil. Fyra patruller och en informationskampanj ska se till att filbyten sker vid rätt tillfälle.
På onsdag eftermiddag, efter en dags insats hade ett tiotal bilister bötfällts för att ha brutit mot paragraf sju i Trafikförordningens tredje kapitel. 500 kronor har det kostat för de förare som inte lyckats hålla sig så långt till höger som möjligt.

Polisen i Södertälje menar att "mittfilsåkning" varit ett problem sen motorvägen byggdes om till tre filer. I och med insatsen och informationskampanjen hoppas man nu att trafikflödet ska bli bättre.

Diskutera: Är "mittfilskörning" ett problem?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2015-02-05 09:11
Styggavargen

JA, mittfilskörningen är stort problem. Vägen utnyttjas inte maximalt. Även på vanliga 2-filiga motorvägar kör många för länge i vänsterfilen. Svensken ligger också på farthållaren i rusningstrafiken och vägrar anpassa sig vilket blockerar trafiken i onödan. Många använder inte gas och broms utan ligger och fiser i samma körfält med sin farthållare. Håll ditt fordon till höger om möjligt, bromsa för att komma in i lucka om du inte skall förbi... annars tryck på gasen för att snabbt köra om och åter in i höger körfält. Håll alltid avståndet till framförvarande bil (ca 3 sekunder bra väglag och över 5 sek vid sämre väglag). Det borde inte vara så svårt att förstå dessa enkla regler. Hjälps åt i trafiken och visa hänsyn. Att köra bil är som att spela fotboll, man måste ha koll på sina medspelare och underlätta och hjälpas åt, svårare är det inte. Arrogans och horn i pannan och allmänt dumdristigt beteende skapar alla dessa kökrockar på motorvägarna.

#2 • 2015-02-05 09:17
VW Polo 2012

Det var den dummast insats från polisens sida jag varit med om. Vad ska jag nu ligga i för fil, jag som alltid ligger i högerfilen när jag inte är på omkörning. Och vad ska frugan och jag snacka skit om hädanefter, om folk kör som dom ska?

#3 • 2015-02-05 09:30
Thommys

Teoretiskt låter det märkligt att vi ska ha en körfil och två omkörningsfiler. Att ha tre filer för att öka kapaciteten försvinner då. Men som det ser ut i praktiken i dag så ligger de flesta i mitten och högerfilen är tämligen tom. Av de som bara ligger och stirrar in i baken på bilen framför oavsett hastighet, hade det varit bättre om dessa åker längst till höger i större omfattning. Då ökar framkomligheten. Nu går det ibland oftast fortare i högerfilen än mittfilen så det kan vara bra att polisen uppmärksammar folk på vad man bör tänka på.

#4 • 2015-02-05 09:43
bgl

Lägg dessa övervakningsresurser på 2-filiga gator och motorvägar där alltför många ligger kvar i vänsterkörfält.
Körfältsbyte från mittfil kräver uppsikt åt båda sidor samtidigt och är ett moment som förekommer så sällan att mycket få förare får tillräcklig vana.
Titta för övrigt på USA med långt mer än 3 filer, inte "tusan" ligger förare och försöker flytta sig till höger så fort som möjligt!

#5 • Uppdaterat: 2015-02-05 12:36
Peugeote-Pär

Är ju bra att Polisen kollar detta, eftersom detta är något som Svensken är världssämst på som så mycket annat...

#6 • Uppdaterat: 2015-02-05 12:41
trasten

Då blir jag ju av med min egna privata fil.Jag körde till Södertälje häromdagen och var helt ensam i högerfilen, som vanligt! =)

#7 • Uppdaterat: 2015-02-05 13:25
Reverend Benny

@Peugeot-Pär
Det kan iofs bero på att 3 filer är lite nytt här i Sverige, men då samma beteende finns på vägar med 2 filer så är det på tiden att folk får lära sig den hårda, kostsamma vägen.
Testa samma beteende i något annat europeiskt land så får du ett par helljus och någon som hänger sig på tutan om man ligger och dräller i en omkörningsfil i onödan.

#8 • 2015-02-05 13:43
mw73

Är det så att om hastigheten på vägen med trefiligt är max 70, då får man köra om bilar till höger?
Någon som vet?

#9 • 2015-02-05 13:56
kallbil

" Om körbanan är indelad i körfält som anvisats för olika vägvisningsmål genom körfältsvägvisare, får fordon föras i det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.
På en väg där den högsta tillåtna hastigheten är 70 kilometer i timmen eller lägre och körbanan har minst två körfält för trafik i samma riktning som anges med vägmarkering, får förare använda det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden." 3 kap 6 § i trafikförordningen

#a • 2015-02-05 14:29
JanneAMG

i Sthlms innerstad (och där jag inte hittar) där det är tre filer kör jag ofta i mittfilen eftersom jag då kan välja väg när jag ser skylten var jag ska. Detta därför en del idioter inte fattar vad det betyder när man blinkar och vill byta fil utan själva blinkar och tutar. Man kan ju fråga sig varför det alltid ska vara så f-bt bråttom.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.