Nästa artikel
Reseavdrag 2022 och 2023: Här är nya förslaget efter kritiken
Nyheter

Reseavdrag 2022 och 2023: Här är nya förslaget efter kritiken

Publicerad 3 maj 2022 (uppdaterad 3 maj 2022)
Efter den hårda kritiken mot regeringens nya förslag om reseavdrag höjs nu nivåerna.

Regeringen har fått hård kritik för det nya förslaget om att byta ut den gamla milersättningen med ett nytt reseavdrag.

Tanken är att det nya avdraget inte ska ta hänsyn till vilket färdmedel som används. Det är avståndet mellan bostaden och arbetsplatsen som spelar roll. Förslaget kan kosta bilisterna tusenlappar, enligt organisationen M Sverige, och tar heller inte hänsyn till den som använder sin privata bil i jobbet.

– De får i princip betala för att arbeta, har tjänstebilskonsulten Ronny Svensson tidigare sagt.

Nu visar regeringen upp ett nytt förslag som även ska ta hänsyn till bilister som använder sin privata bil i jobbet. De kan dra av kostnader på 25 kronor per mil jämfört med 18,50 kr i dag. Det är visserligen en höjning, men för många täcker avdraget ändå inte milkostnaden.

Ska gynna långpendlare

Den så kallade kilometersatsen höjs från fem till åtta kronor per mil och ”avståndstaket” för hur långt det får vara mellan arbetet och bostaden höjs från åtta till tolv mil.

– Med dessa förslag kan vi ge ett utökat stöd till den som har långt till jobbet, säger finansminister Mikael Damberg (S).

I samma förslag höjs avdraget för drivmedel för den som åker på tjänsteresor med förmånsbil till tolv kronor per mil. Den som har elbil får däremot avdraget sänkt till sex kronor per mil.

Om ändringarna röstas igenom av riksdagen träder de i kraft den 1 januari 2023.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (9)

  • 3 maj 2022 junkers skrev: Ha ha ha, ja…
  • 3 maj 2022 Ha ha ha, ja du…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.