Bild
Nästa artikel

Renault Zoe – rapport från provkörningen

Direktrapport

Vi Bilägare har provkört nya versionen av elbilen, som nu kan snabbladdas och tar sig 15 mil längre än förut. Här är första intrycken.

Hej Maria! Hur går det med laddningen?
– Det går bra! Står här vid en CCS-laddare på Sardinien och ska just fylla på lite el i nya Zoe. Det är just en av nyheterna med tredje generationen av bilen, att den kan snabbladdas med upp till 50 kW. 

Vad mer är nytt?
– Själva batteriet är lika stort som förut, men de har fixat och trixat med kemin och stuvat om, så att det blivit mer energitätt. Det är nu på 52 kilowattimmar. Och kraftfullare batteri innebär ju också mer i räckvidd. 39,5 mil efter full laddning.  

– Utseendemässigt så är fronten ny och det finns numera LED i både fram- och baklyktor. Nyheterna på insidan är bland annat elektronisk växelskiftare, och så finns det ett nytt körläge som gör att bilen bromsar om man släpper gasen. Plus nytt material i instrumentpanelen och infotainmentsystemet har stöd för att koppla in smartphone.   

Hur är den att köra då?
– Det finns två motoralternativ, på antingen 108 hästkrafter eller 135. Jag kör just nu det starkare. Det är inte det där elbils-schvunget man är van vid när man startar, troligtvis på grund av att vridmomentet är rätt lågt. Ingen blixtrande prestanda, men bilen tuffar på fint och det märks att Renault jobbat med ljudisoleringen. 
 

Något mindre bra?
– Man kan tyvärr fortfarande inte höja eller sänka stolen, vilket gör att det kan bli knepigt att hitta bra körställning. 

När kommer den till Sverige och vad kommer den att kosta?
– I mitten av oktober sker den svenska lanseringen. Det finns tre utrustningsnivåer, Zen, Intense och Edition One. Sedan beror priset på om man väljer att köpa det med bilen eller om man vill hyra ett batteri istället och betala månadsavgift. I enklaste utförandet kostar Zoe 286.990 kronor utan batteri och 366.990 kronor med batteri. 

Läs hela provkörningen av Renault Zoe i Vi Bilägare nr 13/2019, i butik den 8 oktober.

Diskutera: Vad tycker du om Renault Zoe?

Kommentarer

#1
2019-09-14 10:21

Synd att de behåller den onödiga mittkonsolen, så här små bilar behöver utrymmet för lite bredare stolar och växelväljaren kan med fördel placeras på brädan eller under ratten.
Och så gäller det att räkna noga på om det är mest lönsamt att leasa batteriet eller att pynta upp 80000:-, fördelar och nackdelar?

#2
2019-09-14 11:22

Bra räckvidd och en ganska snygg facelift, men 366 inkl. Batteri är för högt för en bil som är liiite för liten för många som endabil. Då känns ju kommande instegsmodell av ID.3 som mer bil för 350.
Men säljs det verkligen nya bilar 2019 utan höjdjusterbar förarstol?! Det är illa.....

#3
2019-09-14 11:31

"Man kan tyvärr fortfarande inte höja eller sänka stolen"
Märkligt, vad tjänar då resten av grejorna till?
Lite som att glömma bort att montera dörren.

#4
1
2019-09-14 13:01

Just stolarnas uteblivna justering är ett jätteproblem, en sitter tokhögt vilket ger en obehagskänsla, och priset är ju faktiskt också för högt. Men ganska snygg nu och helt rätt väg att gå med växelväljaren till skillnad från Toyota som görs precis tvärtom.

#5
2019-09-14 13:41

Succén fortsätter. Men konkurrenterna klarar 100 kW laddning. Zoë kommer säkert även i fortsättningen vara en storsäljaren på elbilsmarknaden. Och klarar tydligen av laddning på vintern bättre än Hyundai-Kia som täpps igen av snö fram.

#6
2019-09-14 14:22

Raphael: Vad har du för källa på att det är vanligare men snöproblem vid laddluckan på Kia/Hyundai än Zoe?
Fast storsäljaren är den ju inte längre, iaf inte här, kollar du sålda ex i år så har Model 3 sålt fler och den kom först i Mars. Ser du totalt så nådde zoe 150.000 bilar i maj 2019 och Model 3 200.000 bilar i feb 2019.....så att säga att Zoe är storsäljaren då den sålt mindre på dubbla tiden? Näää....

#7
2019-09-14 17:06

@Raphael
Minns kommentar förut om kvalitet snö sitter fast Hyundai-Kia på eluttag från front.
Det är olika bilmärken smak och Fransk skönhet. Förut har jag haft hyrbil vid service har jag åkt både Citroën C3 och Renault Clio på årsmodell 2017 för jag upplever inte Clio för gungig landsväg men C3 är underbart som inte gungig landsväg. Jag trivs mest helhet på C3 än Clio om det väljer bara Fransk bil. Min bil Fabia är topp komfortabel och vibrationsfri men klädsel och interiör då är det C3 trivs bäst.

#8
2019-09-14 21:30

En bil för 366 990 kr som man inte kan höja eller sänka förarstolen i? Låter som ett dåligt skämt. Men det gör tyvärr att den går bort för min del.

#9
2019-09-14 21:47

Ja GF, Renault har visat sedan länge att det går bra med eluttag i fronten. Även Nissan. De klarar vinter och snö. Att Hyundai-Kia snöar igen är bara märkligt. De har ju snö i Sydkorea. Så bara underligt att de missat snösäkra luckan.

#10
2019-09-15 09:03

GF, jag lånade en Fabia senast när min bil var inne på service. Jag fick inte till körställningen bra och jag upplevde växellådan som lös och den lilla bensinaren som svag, man fick trycka ner gasen långt innan det hände något. Och inredningen var hård billig plast. Men största problemet, det var ljudnivån. Vägbullret var iaf dubbelt mot min bil. Jag fick ont i huvudet av det lågfrekventa mullret på grov asfalt. Så ingen Skoda för mig.

#11
2019-09-15 11:41

Skoda och vw är inte direkt kända att göra tysta bilar.

#12
2019-09-15 11:50

Raphael: Nu har du i 2 inlägg lagt fram att Zoe inte fryser i laddluckan medans Kia/Hyundai gör det. Källa på det? Jag googlade och hittar konstigt nog en mängd rapporteringar på is/snöproblem med Zoe:s laddlucka....hur förklarar du det?

#13
2019-09-16 16:01

367 kkr!? Det är väl typ 60 kkr mer än nuvarande version. Så himla trist. Priset måste ned för att elbilarna ska slå!

#14
2019-09-16 16:20

När priserna stiger blir ju bil på månadskostnad vanligare, men kanske man ska kalla det mil på månadskostnad istället?

#15
2019-09-16 19:13

Skoj med alla nya elbilar.
Inte det bästa miljöalternativet med allt inräknat
Men:
Fick bli Tesla för mig.
Annars skulle jag sakna prestanda från den Subaru WRX som fick bli delfinansiering till min Model 3

#16
2019-09-16 20:51

367000 för den där??
Jaja...

#17
2019-09-16 21:20

Apkungen, med batteriköp så ligger instegsmodellen av gamla Zoe på strax under 340 000 kr. Intense-modellen kostar 352 000 kr och väljtrustade Bose hamnar på över 360 000 kr. Gamla modellen. Listpriser. Så jämfört med dem så är den nya inte så mycket dyrare.

Om du istället hyr batteriet för en månadskostnad om 699 kr, så betalar du 70 000 kr lägre i pris. Men det kan vara en dålig affär för om du köper en med batteriet och lånar pengar så kan månadskostnaden bli lägre än om du köper en med batterihyra för lånade pengar och då betalar billån + batterihyra. Så man ska tänka sig för.

#18
2019-09-16 21:21

Men jag tror priserna sjunker nästa år. Den som vill vara först betalar mest.

#19
2019-09-17 01:02

Och medan vi svenskar försöker rädda planeten genom att köpa trånga och svindyra batteribilar köper amerikanerna en Ford F-150 pickup var 30:e sekund. Massiva 2,5-tonspjäser som tankas med frackingbensin för sisådär 7 kr/litern. Ingen amerikansk politiker som är rädd om livet och karriären säger ett pip om höjd bränsleskatt. Givetvis säljer Fords konkurrenter också alla pickuper de hinner bygga. Ju större V8:a, desto bättre. Samtidigt projekterar kineserna för hundratals nya flygplatser till 2035 och två nya kolkraftverk i m-å-n-a-d-e-n till 2030. Men vänta bara, snart kommer amerikanerna och kineserna att se hur vi svenskar gör och då …

#20
2019-09-18 08:35

Såg väldigt många Zoe och elbilar i Portugal, kul att se att även mindre rika länder faktiskt satsar.

#21
2019-09-19 13:28

När en medelstor elbil i suvversion kostar under 230.000 kr och får dra minst 1500 kg då kanske men bara kanske köper jag en 1-2 år gammal sådan. Eftersom detta aldrig kommer bli en realitet så nej. Jag köper aldrig en ren elbil. Renault Zoe är, trots längre aktionsradie, en ren stadsbil för max 2 personer utan behov av riktigt bagageutrymme. OBS! Jag är 71 år och kör kanske bil i max 15 år till.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.