Nästa artikel
Renault Twin Run – smakprov på nästa Twingo
Nyheter+50 bilder

Renault Twin Run – smakprov på nästa Twingo

Publicerad 27 maj 2013 (uppdaterad 27 maj 2013)
Med en 320 hästkrafter stark racerbil ger Renault en första antydan om hur nästa generation Twingo kommer att se ut.

I samband med Formel 1-helgen i Monaco presenterade Renault nya konceptbilen Twin Run, en slags hyllning till 80-talsrallybilen R5 Turbo och mer sentida GTI-bilen Clio V6, men också som ett första smakprov på nästa generation av citybilen Twingo.

Nuvarande Twingo har hängt med sedan 2007 och nästa år är det dags för avlösning. Uppföljaren utvecklas tillsammans med tyska Daimler, som bygger nästa generation Smart på samma tekniska plattform.

Twin Run mäter knappt 3,7 meter längden, vilket gör den drygt en decimeter längre än dagens Twingo. Den storleken kan mycket väl bli aktuell för nästa Twingo, men i övrigt är Twin Run en helt annan skapelse.

Bilen är byggd på ett rörramschassi och en mittmonterad V6-motor levererar 320 hästkrafter till bakhjulen via en sekventiell låda med diffbroms. Vikten är endast 950 kilo och sprinten från stillastående till 100 km/tim avverkas på 4,5 sekunder.

Klicka på bildspelet i högerspalten för att se ett stort galleri med fler bilder.

Diskutera: Vad tycker du om Renault Twin Run?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2013-05-29 06:50
trasten

Undrar vad dom fick för ränta?

#9 • Uppdaterat: 2013-05-29 10:28
Raphael

En till aspekt, vilket är skälet till att de fick lånet, det är att Twingo/Smart kommer att använda ny teknik för el, elhybrid och nya karossmaterial för lägre vikt och högre hållfasthet - allt får att vara så energisnålt som möjligt. Detta är ett avancerat miljöbilsprojekt. Twingon med mittmotor bensin med många hästkrafter som vi ser på bilden och som artikeln lyfter fram, det är mer en "show off" för att visa vad de kan och för att skapa lite glamour och image kring den kommande betydligt mer miljövänliga produkten.

Lånet går således inte till den reguljära produktionen eller utvecklingen av andra Renault-modeller, utan till ett dyrt och kostsamt specialprojekt som tar fram ny och exklusiv miljöteknik.

#a • Uppdaterat: 2013-05-29 10:57
Raphael

Det är alltså inte hela Renault som får lånet, utan bara ett specialprojekt. Till skillnad från Saab som lånade pengar till hela verksamheten - och därför blir det fel att jämföra med Saab då förhållandena är så olika, även om man kan säga att hela Saab var ett specialprojekt i sig. :)