Bild
Nästa artikel
Renault backar 19 procent

Renault backar 19 procent

Nyheter

Under årets första sex månader sjönk Renaults rörelseresultat med hela 19 procent jämfört med samma period 2010.

Vi Bilägare har tidigare i år skrivit om Chevrolet och Skodas försäljningsrekord och Volkswagens storvinster. På annat håll i bilbranschen har man dock lättare att hålla sig för skratt.

Renaults rörelseresultat sjönk nämligen med 19 procent första halvåret 2011 jämfört med samma period förra året, skriver 4WheelsNews. En låg efterfrågan på den europeiska marknaden förvärrades av leverantörsproblem och högre kostnader för material.

Enligt Renault kostade jordbävningen i Japan, som var del i leverantörsproblemen, företaget 150 miljoner kronor, skriver 4WheelsNews. Leverantörsproblemen beräknas avta under andra halvåret.

Renaults marknadsandelar i Europa sjönk från 10,5 procent till 9,5 procent, skriver 4WheelsNews.

Enligt 4WheelsNews sjönk vinsten från 780 miljoner euro första halvåret 2010 till 630 miljoner euro första halvåret 2011. Samtidigt hade en ännu lägre vinst, 595 miljoner euro, förutspåtts av analytiker.

Diskutera: Vad tycker du om Renaults resultat?

Taggar: Nyheter, , Renault

Kommentarer

#1
2011-08-01 16:11

Ja Renault Group innehåller ju Renault, Nissan och Dacia. Japankrisen drabbade nog märket Nissan mer än Renault. I Europa går Dacia från klarhet till klarhet och ökar starkt. Märket Renault säljer bra av Clio och Mégane, men Lagunan har blivit en flopp försäljningsmässigt - tråkigt för det är en bra och väldigt kompetent bil.

#2
2011-08-01 16:13

Inte helt oväntat. Renault gör ointressanta bilar, förutom kanske rena transportfordon, laståsnor.

#3
2011-08-01 17:51

Jag körde en Megane -07 i tjänsten. Man var tvungen att öppna dörren för att de elektriska aktiviteterna typ fläktar och halvljus skulle skulle upphöra. Engelsmännen fick kritik för sitt elektriska system Lucas. Om Lucas sa man: Mannen som uppfann mörkret. Jag tror inte fransoserna klarar det bättre. Pinsamt!

#4
2011-08-01 18:08

Bästa Renault bilen! Resten är JUNK !

http://4.bp.blogspot.com/-6ooq-gJP7Eg/ThCHdYi_cKI/
AAAAAAAAay4/fYE3a4oOOFU/s1600/renault-12-1.jpeg

#5
2011-08-01 20:15

Jag gillade min Mégane 04 hur bra som helst. Den styrdes ju med kort. Elen var på tills man gick ut. Ja, vad var det för fel med det då? Och varför hade du på fläkten istället för att stänga av den eller är du en sådan som kör manuell fläkt som ska kontrolleras av tändningsnyckeln? Halvljuset hade follow-me-home funktion. Pinsamt? Fungerade hur bra som helst. Jag gillade idén med nyckelkort.

#6
2011-08-02 08:01

andjan: det ska ju vara så! radio och fläktsystem är igång tills förardörren öppnas, det är inget "fel" utan kostruerat så och bara för att du inte ser nyttan med det innebär det inte att det är odugligt. för halvljuset finns en så kallad "follow-me-homefunktion" som gör att ljuset lyser upp framför bilen i någon minut, moderna bilar har det så. de flesta bilar av idag har elsystemet igång på ett eller annat sätt i flera minuter efter att man låst bilen pga alla datorer. jag har under mina snart 7,5 år med 2 olika Megane bara haft ett enda elektriskt fel, det var stereon i förra bilen som fick processorfel strax innan garantin gick ut, men den var ju också tillverkad av Philips i Holland...

#7
2011-08-02 09:40

Självklart var kortet ute och motorn avstängd då jag upptäckte att halvljus och fläktar var på. Modernt??

#8
2011-08-02 09:47

andjan: det finns en tanke bakom det, bekvämligheterna ska vara igång en stund efter att man stängt av motorn, man kanske behöver plocka ihop lite grejor innan man går ut eller sitter och väntar på något. inte dumt om fläkten går en stund då för att hålla imma eller värme borta. dessutom släcks lyset efter ca 30 sekunder. Att du inte begriper dig på det säger ju mer om dig än om bilkonstruktörerna, det finns gott om folk som uppskattar dessa finesser. allt stängs ner när föraren öppnar dörren, det är så det är tänkt. Herregud, vilket ickeproblem...

#9
2011-08-02 12:34

"Renault Laguna det är en bra och väldigt kompetent bil"!! Hmmm.

http://www.teknikensvarld.se/nyheter/110802-reanult-samst/index.xml

#10
2011-08-02 17:01

Det är just finessen att innebelysningen är på 30 sekunder efter att nyckeln/kortet är uttaget som är bra. Då man låser dörren släcks allt. Det är logiskt för mig. Men att fläkter och halvljus går för fullt drar ju bara ur batteriet om inte motorn är på. Vad är det för bekvämt med det?

#11
2011-08-03 08:27

om batteriet drar ur på 30 sek ska det nog bytas i alla fall... Var det manuell AC kan jag förstå om det blåser vidare i den fläkthastighet som är inställd, ECC gör det iaf inte, follow-me-homefunktionen har inte jag påslagen hela tiden utan aktiverar om det behövs. "problemet" löst... de flest kliver dessutom ur bilen snabbare än inom 30 sekunder och då stängs fläkten av ändå. Ser inte hur detta skulle kunna vara ett problem.

#12
2011-08-03 11:21

Det var förfärligt vilket totalt stöd Renault har, intressant.
Det är nästan så man börjar tänka på Saab.

Förresten är den nya Megane en riktig traktor, ett arbetsfordon totalt råbarkat och utan minsta finess, känns som en BMW från 1980-talet.

Gamla Megane var ju en ren lyxbil i jämförelse, så när som på en av bilvärldens hemskaste växelmekanismer, kändes som om växelspaken var gjord i tunn plast och skulle brytas i småbitar vid varje växling.

#13
2011-08-03 11:45

vad är problemet med att man försöker förklara en funktion som felaktigt framställs som ett fel? det förekommer väl i trådar om alla möjliga bilmärken? Om jag inte minns fel, N-iklas, så brukar du hylla Opel både här och där och det är ju ett märke som liksom Renault brukar hackas på, även där i många fall i onödan... Traktor? de flesta omdömen om modellen brukar handla om att den är bekväm... Oftast skrivna av folk som kan och har kört en väldans massa olika bilar.

#14
2011-08-05 18:00

Förutom den taffliga rubriken, så är det sant att Renault minskat sin marknadsandel betydligt. Och minskat sin vinst än mer. Men jag är ganska övertygad om att dagens resultat, har sin grund i gårdagens krånglande bilar. Ser man på den mest omfattande tillförlitlighetsstatistiken i Europa (ADAC), så ligger Renault i topp med flera av sina nya modeller. (Tillsammans med tyskar, typ MB, som fuskar sej förbi i statistiken, genom att ha egna servicebilar.) Vi får väl se vad som händer framöver. Jag tror starkt på Renault. (Dock har jag ett visst köpmotstånd gentemot ett märke, där somliga modeller krävt att man lyfter ut hela motorn för att byta koppling. Eller näst intill för att byta en strålkastarlampa.)

#15
2011-08-05 21:56

Pender, kopplingsbytet vet jag inget om, men en lampa byter man idag på 2 min genom att dra ut hela insatsen framåt efter att ha lossat 2 skruvar, iaf på Megane...

#16
2011-08-06 00:51

Flac, om byte av glödlampa tar 2 minuter, så har verkstan en timpeng på 42.000 kr (Modus). Jag tror jag ska omskola mej till glödlampsbytare. (OBS, jag talar historia. Årets modell av Modus vet jag inget om.) När det gäller kopplingsbyte, så handlar det främst om tidigare modell av Clio. Byta koppling kostade ungefär lika mycket som att köpa en bättre begagnad Clio. Idioter, som kostat Renault många miljoner, är väl det snällaste man kan säga om deras konstruktörer. (Troligen handlar det väl om minst flera tiotals miljoner i kostnad för dåligt rykte. Jag skulle gissa hundratals miljoner.)

#17
2011-08-10 08:11

Pender: om du läser mitt inlägg igen ser du att jag skrev Megane, jag vet för jag har en själv och mig tog det ca 2 minuter att byta en halvljuslampa nyligen. En ganska rejäl skillnad mot förra generationens Megane som jag fick åka till verkstaden med, de tog iofs en hundring plus lampan så jag blev inte skinnad direkt men irriterande var det. Modus vet jag inget om, har aldrig kört en ens en gång. Förresten, vem tusan kör slut på en koppling? slirande gubbar?

#18
2011-08-17 22:35

Laguna av nyare modell har väl inte rosat marknaden direkt, körde en Laguna kombi -99 tidigare som höll ihop riktigt bra de 28000 mil den var i min ägo.
Vi uppvaktades rätt hårt av renaultförsäljaren på Bilia när den nya modellen kom 2001 men med den elektronikhysteri som fanns i den bilen + det futtiga bagageutrymmet så blev det ingen ny sådan och tur var väl det, den hade rekordet för anmärkningar i nybilsenkäterna under ett par år (85% större fel vill jag minnas..) och har väl bara överträffats i den listan av Volvos flqaggskepp XC90 ( 99% större fel.. till fyra gånger högre pris! Jojo, det kostar att vara på topp och köra det bästa svensk bilindustri kan producera..))

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.