Nästa artikel
Bilförsäljningen fortsatte backa i juli
Nyheter

Bilförsäljningen fortsatte backa i juli

Publicerad 1 augusti 2011 (uppdaterad 4 augusti 2011)
Efter att ha mattats av i juni fortsatte bilmarknaden nedåt i juli. Jämfört med samma månad förra året sjönk försäljningen med 3,7 procent.

Efter att ha ökat under hela året stannade bilförsäljningen av något i juni. Då sålde man färre bilar än samma månad året innan för första gången sedan i oktober 2009.

Även i juni har man nu sålt färre bilar än under samma period förra året, enligt siffror från branschorganisationen Bil Sweden. Sammanlagt registrerades 19 621 nya personbilar, vilket innebär att försäljningen har minskat med 3,7 procent jämfört med juni 2010.

– Det är viktigt att komma ihåg att det var en registreringsdag mindre i juli i år. Det innebär fem procent färre registreringar, säger Bertil Moldén, vd för Bil Sweden.

– Korrigerat för antalet registreringsdagar låg juliregistreringarna på ungefär oförändrad nivå jämfört med förra året, säger Bertil Moldén.

Nytt dieselbilrekord
Hittills har 176 663 personbilar registrerats i år, vilket är en ökning med 11,5 procent jämfört med januari till juli förra året.

Precis som i juni innebar juli månads försäljning också att andelen sålda dieselbilar har slagit nytt rekord. Inte mindre än 12 331, eller 62,8 procent, av de sålda personbilarna var dieselbilar.

– Den ökade dieselandelen är positiv ur miljösynpunkt och är en viktig förklaring till att koldioxidutsläppen från nya bilar i Sverige nu sjunker mycket snabbt, säger Bertil Moldén.

Försäljningen av bränslesnåla bilar har också ökat kraftigt. Jämfört med samma månad förra året såldes 19 procent fler bilar med koldioxidutsläpp på högst 120 g/km.

Saabs stillastående fabrik har resulterat i att man sålde betydligt färre bilar än i juli 2010. Försäljningen minskade från 801 till 100 bilar. Volvo ökade från 3 445 till 3 747 bilar.

Diskutera: Vad tycker du om statistiken för juli?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-08-01 11:53
matda

Ökande andel dieselbilar är inte alls positivt ur miljösynpunkt som Bertil Molden hävdar. Etanol- och biogasbilar sänker koldioxidutsläppen mer än den snålaste dieselbilen. Och dessutom inte bidrar med hälsofarliga utsläpp. Okunniga personer som Bertil Molden, och stora delar av svenska journlistkåren, har direkt bidragit till att utvecklingen går åt fel håll. En utveckling med fler dieselbilarna som ger ett fortsatt beroende av fossilt bränsle och ger ökade hälsoproblem i våra storstäder.

#2 • Uppdaterat: 2011-08-01 12:21
Granlund (ej verifierad)

Enda fördelen med ökad dieselandel är väl för dom som läser sjukvård. Lär inte bli brist på jobb på lung och canceravdelningar i framtiden.

#3 • Uppdaterat: 2022-11-02 21:27
Gäst (ej verifierad)

Trenden med ökad andel dieselbilar fortsätter vilket är glädjande, bl a ur miljösynpunkt. Tills vi har utvecklat ännu bättre drivmedel är diesel det bästa valet. Lägre koldioxidhalter från dieselmotorer är ett faktum och div. spekulationer om farliga partikelutsläpp från dagens avancerade dieslar är just bara det: Helt obevisade spekulationer från människor med olika grumliga agendor för att förtala dieselmotorns överlägsna energieffektivitet.

Jag liknar dieselhatarnas argumentation med de som redan när mobiltelefonen kom för drygt tjugo år sedan påstod att vi skulle få allvarliga hälsoskadliga effekter av användandet. Hur det gick med den saken vet vi ju..

#4 • Uppdaterat: 2011-08-01 14:08
Mythbuster

Shogun, det var ju en pinfärskt studiematerial du hittade. Juli 2007. Har hänt en del sen dess. Har dessutom läst kurser för den föreläsaren. Ta inte allt på för stort allvar. Fanns en hel del felaktigheter i det där materialet. Ex. kan det vara svårt att förstå varför alla bilar av ett vist bränsle bedöms lika oavsett vad de drar.

#5 • Uppdaterat: 2011-08-02 08:46
1 Tysken (ej verifierad)

Vi skall nog vara tacksamma för att det finns alternativ till bränsle. det finns inget av nämda bränslen som inte är skadliga på det ena eller andra sättet.
Skall man granska elbilarna så kan dessa vara mer skadliga än dieselbilar, beroende på hur elen framställs, en stor del av elen i europa kommer från brunkol, jag lovar att detta är inte någon hälsokur precis.
Hybridfordon, med blandning av el och bensin..där glömmer man hur batteriernas tillverkning påverkar miljön.
Tänk på att framförandet av en cykel påverkar CO2...
Så att sitta och moralisera med de kunskaper som flertalet här besitter är löjligt.
De mest insatta i klimatförändringarna är klara över att vi kommer att ha behov av en mängd olika bränsletyper, lika att styrningen från forsila till el är startad och fullt införd runt 2030, Hybrid lösningar kommer förmodligen bra finnas övergångsvis eftersom den lösningen är dyr och energiintensiv.
Vätgas är ytterligare en lösning som kommer om man löser infrastrukturen ...men i samtliga fall så talat vi om 15-25 år.
I den övergången är det samtidigt bra att forsila andvändningen per fordon minskar och det gör den bäst för närvarande med smådieslar.

#6 • Uppdaterat: 2011-08-02 12:31
matda

Stoor, en modern ottomotor har nästan lika hög verkningsgrad som som en dieselmotor. Särskillt om tillsatsvärmare bekatas för att dieselmotorn ska komma upp i värme under vintern. Men ottomotorn har inte de negativa sidorna som dieselmotorn med höga utsläpp av hälsofarliga ämnen. Den lilla besparingen av CO2 som dieselmotorn ger istället höga hälsofarliga utsläpp Därför är ottomotorn att föredra, även om den bara körs på bensin. Men helst ska ju ottomotorn också vara anpassad för biobränslen.

#7 • Uppdaterat: 2011-08-03 10:03
Granlund (ej verifierad)

Kloka kommentarer

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20110801/allt-fler-valjer-dieseldriven-bil

#8 • Uppdaterat: 2011-08-03 22:36
Mythbuster

Shogun, nu var det ju just inte nanopartiklar din referens hänvisade till utan ett mkt förenklad assassment method. I stora drag rätt men för att ha nytta av just det studiematerialet måste man även gå kursen. Som hålls i för sig på Chalmers så skall nog inte vara problem för den som är intresserad. Vet av egen erfarenhet att just den föreläsarens kurser behöver kompleteras men både studiematerial och föreläsningarna. D.v.s. att enbart hänvisa till studiematerialet ger inte någon bra inblick.

#9 • Uppdaterat: 2011-08-03 22:53
amoC

I alla förbränningsprocesser släpps det ut partiklar av varierande storlek. Folk klagar på bilarnas utsläpp, men sen sitter de i hemmets lugna vrå och eldar ved, stearinljus och lagar mat över gaslåga.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.