Bild
Nästa artikel
Bilförsäljningen fortsatte backa i juli

Bilförsäljningen fortsatte backa i juli

Nyheter

Efter att ha mattats av i juni fortsatte bilmarknaden nedåt i juli. Jämfört med samma månad förra året sjönk försäljningen med 3,7 procent.

Efter att ha ökat under hela året stannade bilförsäljningen av något i juni. Då sålde man färre bilar än samma månad året innan för första gången sedan i oktober 2009.

Även i juni har man nu sålt färre bilar än under samma period förra året, enligt siffror från branschorganisationen Bil Sweden. Sammanlagt registrerades 19 621 nya personbilar, vilket innebär att försäljningen har minskat med 3,7 procent jämfört med juni 2010.

– Det är viktigt att komma ihåg att det var en registreringsdag mindre i juli i år. Det innebär fem procent färre registreringar, säger Bertil Moldén, vd för Bil Sweden.

– Korrigerat för antalet registreringsdagar låg juliregistreringarna på ungefär oförändrad nivå jämfört med förra året, säger Bertil Moldén.

Nytt dieselbilrekord
Hittills har 176 663 personbilar registrerats i år, vilket är en ökning med 11,5 procent jämfört med januari till juli förra året.

Precis som i juni innebar juli månads försäljning också att andelen sålda dieselbilar har slagit nytt rekord. Inte mindre än 12 331, eller 62,8 procent, av de sålda personbilarna var dieselbilar.

– Den ökade dieselandelen är positiv ur miljösynpunkt och är en viktig förklaring till att koldioxidutsläppen från nya bilar i Sverige nu sjunker mycket snabbt, säger Bertil Moldén.


Försäljningen av bränslesnåla bilar har också ökat kraftigt. Jämfört med samma månad förra året såldes 19 procent fler bilar med koldioxidutsläpp på högst 120 g/km.

Saabs stillastående fabrik har resulterat i att man sålde betydligt färre bilar än i juli 2010. Försäljningen minskade från 801 till 100 bilar. Volvo ökade från 3 445 till 3 747 bilar.

Diskutera: Vad tycker du om statistiken för juli?

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
2011-08-01 11:53

Ökande andel dieselbilar är inte alls positivt ur miljösynpunkt som Bertil Molden hävdar. Etanol- och biogasbilar sänker koldioxidutsläppen mer än den snålaste dieselbilen. Och dessutom inte bidrar med hälsofarliga utsläpp. Okunniga personer som Bertil Molden, och stora delar av svenska journlistkåren, har direkt bidragit till att utvecklingen går åt fel håll. En utveckling med fler dieselbilarna som ger ett fortsatt beroende av fossilt bränsle och ger ökade hälsoproblem i våra storstäder.

#2
Granlund
2011-08-01 12:21

Enda fördelen med ökad dieselandel är väl för dom som läser sjukvård. Lär inte bli brist på jobb på lung och canceravdelningar i framtiden.

#3
2011-08-01 13:42

Kan bara hålla med att inte motorjournalistkåren inte reagerar mer på detta om den ökade dieselbilsförsäljningen inte är av godo för vår hälsa. All ökning av nanopartiklar som hamnar i våra lungor är inte bra. Speciellt alla stadsbor borde vara medvetna om detta. Men av någon anledning så blundar motorjournalisterna för detta,troligtvis av okunnighet på området. Vad har ni för försvar att ni inte pratar mer om detta ni jornalister på VIB? Ta upp detta som en fråga på tidningen så vi kan läsa om den. Det finns personer att kontakta som är experter på området.

http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/45184.pdf

#4
2011-08-01 13:48

Trenden med ökad andel dieselbilar fortsätter vilket är glädjande, bl a ur miljösynpunkt. Tills vi har utvecklat ännu bättre drivmedel är diesel det bästa valet. Lägre koldioxidhalter från dieselmotorer är ett faktum och div. spekulationer om farliga partikelutsläpp från dagens avancerade dieslar är just bara det: Helt obevisade spekulationer från människor med olika grumliga agendor för att förtala dieselmotorns överlägsna energieffektivitet.

Jag liknar dieselhatarnas argumentation med de som redan när mobiltelefonen kom för drygt tjugo år sedan påstod att vi skulle få allvarliga hälsoskadliga effekter av användandet. Hur det gick med den saken vet vi ju..

#5
2011-08-01 14:08

Shogun, det var ju en pinfärskt studiematerial du hittade. Juli 2007. Har hänt en del sen dess. Har dessutom läst kurser för den föreläsaren. Ta inte allt på för stort allvar. Fanns en hel del felaktigheter i det där materialet. Ex. kan det vara svårt att förstå varför alla bilar av ett vist bränsle bedöms lika oavsett vad de drar.

#6
2011-08-01 14:11

Rålle:
Dieseln och biodrivmedel tex etanol, rapsdiesel, och Preems talloljediesel är definitivt det bästa ur miljösynpunkt eftersom det viktiga IDAG är att minska CO2 utsläppen. De som påstår ngt annat äger ngt speciellt bilmärke och kämpar med näbbar och klor för att en annan "sanning" INTE ska komma ut varefter deras bilmärke faller som en sten i värde... Kan berätta att "energiprofessor Björn Karlsson sågar hela el och hybridsatsningen som ett av de större feltänken som gjorts i modern tid"! Energiprofessorn förordar etanol och biodrivna dieselfordon parallellt med utveckling av nya smarta och energisnåla bränslen och nya fordon i kombination med skatter inom transportsektorn som gör det dyrare att frakta varor kors och tvärs över jordskorpan bara för att det ena är "finare" än det andra. Visst det blir en hämsko i världshandeln men vad är alternativet?

#7
2011-08-01 14:53

Mythbuster.

På området nanopartiklar som dieselbilar släpper ut i stora mägnder har det inte hänt ett dugg! Visa gärna på det om du har några andra uppgifter om det.

Att det finns personer som vill sprida ut falsk propaganda på detta område om nanopartiklarna är otroligt. Men den personen känner man väl sedan tidigare......och behöver inte tas på så stoort allvar. Men det är synd att många med lungsjukdommar som får lida pga detta. Sedan alla kommande som får men av det både lungsjukdommar och cancer pga dieselbilarnas ökade försäljning. Men vissa är väl immuna mot dessa sjukdommar och kan inte drabbas själva därför försvarar man dieselbilarna.........;o)

#8
2011-08-01 15:10

Mythbuster:
Det finns visst de som tror att ska man bli kvitt lungproblematiken ska man förbjuda eller iaf begränsa dieselfordon men tänker inte på att rökning är betydligt värre.
- Smart kille?
Att man sedan lyfter fram gamla uppgifter från 2007 och paketerar dem som färska är ju också begåvat... Att man vidare förkastar tidigare länkar och info från "topgear" ökar inte trovärdigheten nämnvärt! Nä, jag väljer att tro på Professorn i energiteknik Björn Karlsson och tror liksom honom på att framtiden hör till etanol och dieselfordon och att hybridbilen är en kort men ack så farlig "bluff" som vissa biltillverkare fastnat i pga farliga och skickliga lobbyister. I Auto Motor unt Sport skrev man "Follow the money" när man började nysta i "hybridbilsbluffen".

#9
1 Tysken
2011-08-02 08:46

Vi skall nog vara tacksamma för att det finns alternativ till bränsle. det finns inget av nämda bränslen som inte är skadliga på det ena eller andra sättet.
Skall man granska elbilarna så kan dessa vara mer skadliga än dieselbilar, beroende på hur elen framställs, en stor del av elen i europa kommer från brunkol, jag lovar att detta är inte någon hälsokur precis.
Hybridfordon, med blandning av el och bensin..där glömmer man hur batteriernas tillverkning påverkar miljön.
Tänk på att framförandet av en cykel påverkar CO2...
Så att sitta och moralisera med de kunskaper som flertalet här besitter är löjligt.
De mest insatta i klimatförändringarna är klara över att vi kommer att ha behov av en mängd olika bränsletyper, lika att styrningen från forsila till el är startad och fullt införd runt 2030, Hybrid lösningar kommer förmodligen bra finnas övergångsvis eftersom den lösningen är dyr och energiintensiv.
Vätgas är ytterligare en lösning som kommer om man löser infrastrukturen ...men i samtliga fall så talat vi om 15-25 år.
I den övergången är det samtidigt bra att forsila andvändningen per fordon minskar och det gör den bäst för närvarande med smådieslar.

#10
2011-08-02 08:55

1 Tysken:
Du har helt rätt! Fossilbränslena ska tas bort helt helst och hybridbilsbluffen kommer att klinga av samtidigt som merparten av elen också är miljöfarligt framställd via brunkol. Alltså det som återstår på kort sikt är biobränslen av olika slag samt snåla dieselfordon innan en helt ny infrastruktur växer fram.

#11
2011-08-02 12:31

Stoor, en modern ottomotor har nästan lika hög verkningsgrad som som en dieselmotor. Särskillt om tillsatsvärmare bekatas för att dieselmotorn ska komma upp i värme under vintern. Men ottomotorn har inte de negativa sidorna som dieselmotorn med höga utsläpp av hälsofarliga ämnen. Den lilla besparingen av CO2 som dieselmotorn ger istället höga hälsofarliga utsläpp Därför är ottomotorn att föredra, även om den bara körs på bensin. Men helst ska ju ottomotorn också vara anpassad för biobränslen.

#12
Granlund
2011-08-03 10:03

Kloka kommentarer

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20110801/allt-fler-valjer-dieseldriven-bil

#13
2011-08-03 22:36

Shogun, nu var det ju just inte nanopartiklar din referens hänvisade till utan ett mkt förenklad assassment method. I stora drag rätt men för att ha nytta av just det studiematerialet måste man även gå kursen. Som hålls i för sig på Chalmers så skall nog inte vara problem för den som är intresserad. Vet av egen erfarenhet att just den föreläsarens kurser behöver kompleteras men både studiematerial och föreläsningarna. D.v.s. att enbart hänvisa till studiematerialet ger inte någon bra inblick.

#14
2011-08-03 22:53

I alla förbränningsprocesser släpps det ut partiklar av varierande storlek. Folk klagar på bilarnas utsläpp, men sen sitter de i hemmets lugna vrå och eldar ved, stearinljus och lagar mat över gaslåga.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.