Nästa artikel
Rekordmånga taxiförare nu bältade
Nyheter

Rekordmånga taxiförare nu bältade

Publicerad 6 mars 2014 (uppdaterad 7 mars 2014)
1995 körde 80 procent av alla taxiförare utan säkerhetsbälte, men nu har det skett en rejäl förbättring. Kvinnor är bäst på att bälta sig.

Statens väg och transportforskningsinstitut, VTI, har sedan 1983 regelbundet kontrollerat bältesanvändningen i Sverige.

När det gäller förare i allmänhet har bältesanvändningen länge varit hög, och 2013 var den uppe i 97-98 procent, enligt VTI. Vuxna baksätespassagerare har varit betydligt slarvigare. Runt 10 procent använde säkerhetsbältet på 80-talet, och 2013 var siffran uppe i 84 procent. 96 procent av barnen i baksätet var bältade 2013.

Män är i allmänhet sämre än kvinnor på att använda bilbältet.

– I gruppen män 18-25 år ser vi den lägsta siffran. Endast 80 procent av unga manliga förare tar på bilbältet. I samma åldersgrupp använder 92 procent av kvinnorna bälte, säger Jörgen Larsson, utredare på VTI.

Taxichaufförer är en grupp som slarvat särskilt med säkerhetsbältet, åtminstone tills nu. 1995 började VTI kontrollera denna kategori av förare och då körde drygt fyra av fem taxichaufförer utan bälte. Sedan dess har användningen ökat kontinuerligt och 1999 blev det lag på att taxiförare ska knäppa bältet.

Vid 2013 års observationer hade 96 procent av alla taxiförare säkerhetsbälte på sig, nästan lika stor andel som för bilförare i allmänhet, med andra ord.

En annan grupp som slarvar är de som kör lastbilar och tunga fordon. Bara 5-7 procent av dessa förare var bältade 1999. 2013 använde 60 procent bältet.

Diskutera: Varför har bältesanvändningen ökat?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-03-06 14:53
Hackenbush

Jag tror att taxiförarna har insett att de inte är så starka att de kan hålla emot med bara armarna vid en krock. Det tog tid att inse det men bättre sent än aldrig.

#2 • Uppdaterat: 2014-03-06 15:16
nisseste

Redan i mitten på 80-talet använde jag bälte i taxin och fick även passagerarna att ta på det. Det var exceptionellt ovanligt med bältesanvändning i taxi då, kanske 5-10 procent. Det fungerade även vid överfall.

#3 • Uppdaterat: 2014-03-06 15:52
Leif Kavander

Finns det någon sanning i att taxichaufförer kör bättre än genomsnittet ?

#4 • Uppdaterat: 2014-03-07 11:57
Luke

Ja och nej Leif
Jag har tidigare kört Taxi och visst har man mer körvana och blir en mer driven chaufför, samtidigt som man har mer som distraherar.

Så sanningen är nog nära detta. Ja taxichaufförer kör bättre än genomsnittet - men inte alltid.

#5 • Uppdaterat: 2014-03-07 22:16
VW Polo 2012

Hej Leif Larsson förmodligen samma med busschaufförer, blandad kompott där. Måste bara berätta att jag var busschaufför på 1960 talet och körde mestadels buss nr 515 som gick från Sundbyberg genom Solna till Norra Bantorget i Stockholm. Under rusningstid gick det hör och häpna. sextioen bussar timmen i en riktning inkl, extrabussar som då sats in. Med andra ord mindre än en buss per minut mellan bussarna. Men det var innan tunnelbanan kom till Sumpan.

#6 • Uppdaterat: 2014-03-09 09:33
Leif Kavander

Ja, jag är av den åsikten att yrkeschafförer är duktigare bilförare än genomsnittsbilisten. I den mening att de har mer rattvana, kunskap om trafikregler, visar mer hänsyn i trafiken samt har vett att använda blinkers.
Men detta är en generalisering av mig, kan jag ha fel!?

#7 • Uppdaterat: 2014-03-09 14:15
duccedriver

Jag tror dom har insett att en airbag, utan bälte, är även i låg hastighet som att springa in i en betongvägg.
Jag slarvade ofta tidigare, har krockat i stadstrafik utan bälte, utan att det gjorde ont, med airbag är det en annan sak, att möta den halvvägs, sägs göra j-ligt ont!

#8 • Uppdaterat: 2014-03-11 12:19
Hackenbush

Vad jag har sett och upplevt så kör taxichaufförer fortare än genomsnittet men detta behöver ju inte betyda att de kör bra.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.