Bild
Nästa artikel
Rekordmånga begagnade dieselbilar såldes

Rekordmånga begagnade dieselbilar såldes

Nyheter

Under hösten nådde försäljningen toppnotering för i år då 88.101 dieselbilar bytte ägare.


 

Tredje kvartalet i år ökade försäljningen av begagnade dieseldrivna bilar med 6 procent.
– Trots en het dieseldebatt byter fler dieselbilar ägare än någonsin. På begagnatmarknaden slår försäljningen rekord mycket på grund av att dieselbilar varit stora vid nybilsförsäljningen de senaste åren. Oavsett debatten om dieselbilens vara eller icke vara kommer vi ha en betydande andel dieselbilar på marknaden ett antal år framöver, säger Jonas Björkman, vd på bilvärderingsföretaget KVD Bilpriser, som sammanställt statistiken.  

Mellan augusti och oktober 2017 såldes 316 239 begagnade bilar, vilket är en ökning med 1213 bilar jämfört med motsvarande tidsperiod i fjol. Trots att dieseln ökade är den inte det största drivmedlet på begagnatmarknaden. Den stod för 28 procent av alla sålda begagnade bilar, medan bensindrivna bilar utgjorde 67 procent av alla försäljningar. Det såldes dock färre bensindrivna bilar än i fjol, försäljningen sjönk med 2,2 procent.

Rekordmånga begagnade dieselbilar såldes

Något som ökat är el- och hybridbilar. Försäljningen av elbilar gick upp med 108 procent under tredje kvartalet i år och hybriderna ökade med 33 procent. Detta är dock från väldigt låga nivåer och deras totala andel av försäljningen var 1 procent.

Under tredje kvartalet i år såldes allra flest begbilar i Västra Götaland, följt av Stockholm. Sammantaget minskade försäljningen av begagnade bilar i nio län och ökade i tolv. Största minskningen var i Norrbotten, följt av Värmland och Gotland. De län som ökade försäljningen mest var Blekinge, Södermanland och Kalmar.
 
Diskutera: Tror du att försäljningen av begagnade dieselbilar kommer att vara fortsatt stark?

Rekordmånga begagnade dieselbilar såldes
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#2
2017-11-15 13:59

"Tror du att försäljningen av begagnade dieselbilar kommer att vara fortsatt stark?"

Det beror nog till stor del på vad som händer med oljepriset. Skulle det stiga kraftigt så ökar förmodligen efterfrågan på bränslesnåla bilar igen.

#3
2017-11-15 14:03

I Norrland är det diesel som gäller. //Redigerad - Deeds

#4
2017-11-15 14:42

KVD säljer begagnade bilar. Självklart ökar utbudet av dieselpersonbilar efter dieselgate. Vi har haft en rekordartat ökning i nybilsförsäljningen ett antal år av tunga, hästkraft starka, höga fyrkantiga bilar. Några, typ Volvo, klassades som miljövänliga och fick skattesubventioner. Andelen av dessa tunga dieslar ökade kraftigt upp till 40%. EU böter väntar. Mätstationer i Stockholms området visar på ÖKANDE gifthalter! Hornsgatan är ett exempel med hög befolkningstäthet.
Intressant skulle vara att ta reda på vad som köpts istället.

#5
2017-11-15 15:29

Klart att beggad diesel säljer bra då det aldrig har varit så billigt att köpa begagnad diesel som idag och det går att göra riktigt bra affärer. Utbud och efterfrågan är marknadsekonomi 1A och just nu är är utbudet av begagnade dieselbilar enormt stort och betydligt större än efterfrågan. Vilket gör att priserna sjunker rejält. Något som ytterligare pressar ner priserna är en stor osäkerhet om dieselns fortsatta vara eller icke vara.

Vinnare är de idag som köper en eller ett par år beggad diesel för nästan inga pengar alls och som tänkt sig ha bilen ett tag. Förlorare är den som tar ut en ny dieselbil idag eller tänkt sig sälja sin något år gamla diesel.

#6
2017-11-15 15:45

Håller med föregående.
Man måste fatta att medelsvensson i snitt skiter i det mesta så länge ekonomin går ihop.
Och det är i ett land som Sverige där vi faktiskt ändå bryr oss och har relativt god ekonomi.
I de flesta länder i världen så hamnar miljö absolut allra längst ner på listan över vad folk bryr sig om när de bara försöker överleva dagen.

#7
2017-11-15 16:17

Dieselbilen är här för att stanna! Försäljningsandelen diesel vs bensin kommer att öka till dieselns fördel. Inom ett år har bilköparna, lobbyisterna och pressen glömt bort dieselgate "skandalen" och fokuserar på något nytt "offer" som kommer att skrivas sönder och samman. När jag väl byter bil igen blir det tveklöst en dieselmotor igen. Av de som jag känner som äger en dieselbil kommer knappt någon att byta "ned" sig igen till en bensinare. För egen del kan jag tänka mig en dieselhybrid som alternativ men dieseln ska vara huvudkraftkällan.

#8
2017-11-15 16:44

Hotet om dieselförbud i våra större städer bidrar till en perfekt omfördelning: stadsborna som kör lite byter till el och landsortsbor som pendlar långa sträcker övertar deras knappt begagnade dieslar.

#9
2017-11-15 18:11

Vartt ska stockholmarna som bor i stan ladda elbilarna?

#10
2017-11-15 19:03

Det var en artikel i DN om att riskerna med diesel överdrivs enligt forskare.

https://www.dn.se/ekonomi/motor/forskare-tonar-ner-miljolarm-om-dieselbi...

#11
2017-11-15 19:33

Lawett. Dieselförbud finns endast hos rubriksättarna. I verkligheten finns det begränsningar på äldre bilar med dålig avgasrening i många städer. Gäller både bensin och diesel. Undantaget är Oslo som har rätt att porta diesel de dagar som luftkvaliten är för dålig.

#12
2017-11-15 19:55

Axa.
Det har historiskt sett förekommit "vetenskapliga artiklar" och uttalanden från "forskare" i ett antal kontroversiella frågor. Den blyade bensinen uppmärksammades redan på 1920-talet som en hälsofara. Det tog mer än femtio år att bli av med eländet pga "vetenskapliga" studier och "respekterade" forskares ställningstaganden. Vissa av dessa forskare var därtill inblandade i tobaksindustrins nedtoning av hälsoriskerna vid rökning. Det handlar primärt om pengar. Det är idag ingen större match att beställa ett "sanningsdokument" som gagnar föreliggande intressen.

#13
2017-11-16 09:01

Nu börjar svarte petter, vem ska bli stående med halvnya hälsofarliga dieselbilar. Axa, när en enstaka forskare får ett uppslag i Sveriges största tidning kallas det "falsk balans". Dvs den som säger tvärt emot alla andra blir medialt intressant och får oproportionellt utrymme.

#14
2017-11-16 10:27

Inte så konstigt att det säljs många beg dieslar eftersom de lite nyare beg bilar som kommer ut på marknaden idag speglar nybilsförsäljningen för typ 2--5 år sedan - och då gällde ju nästan bara dieslar - påhejade av staten som "miljö-bilar", tyvärr.

#15
2017-11-16 12:52

Usch ja, vill man ha en halv ny begagnad bil idag är det mest diesel. På bara 4-6 år så ändrades allt ifrån bensin till diesel. Märkligt om man tänker efter. Men mycket av de nya bilarna kommer genom tjänstebilsmarknaden, det är där trender mm styr. Men vad skall vi göra med alla dessa dieselbilar, att bara ställa dem i ett hörn i en bilhall är inte direkt någon lösning.

#16
2017-11-16 13:59

John
Nåja, oproportionerligt utrymme har inte denna ”nyhet” fått. En mindre artikel i förvisso en större tidning. Det intressanta att forskarna som uttalar sig är från samma institut som larmat om höga dieselutsläpp. Dock har detta förstorats av media och jag antar att forskarna nu vill klargöra.

#17
2017-11-17 15:53

Jag tycker åt andra hållet, hur har man kunnat hålla sanningen borta så länge att diesel skulle vara något positivt. Dessutom alla dessa låga specificerade värden man ser i annonser, rena fantasivärdena om hur lite bilar förbrukar. Något hände uppenbarligen, förr stämde uppgiva värden med max felvärde 1-3%... nu slår det på 20-40%. Sanningen är att man började bygga allt mer energikrävande bilar, tyngre och ineffektiva och oftare med fyrhjulsdrift precis som detta inte påverkar något, hallå!? vakna!

#18
2017-11-19 17:18

leo_1:
Jag vet inte hur du definierar "gifthalter" men dom mätstationer som finns i Stockholm visar genomgående minskade föroreningar varje år, även för kvävedioxid, trots dieselbilarna: http://miljobarometern.stockholm.se/luft/kvavedioxid/

#19
2017-11-19 17:18

leo_1:
Jag vet inte hur du definierar "gifthalter" men dom mätstationer som finns i Stockholm visar genomgående minskade föroreningar varje år, även för kvävedioxid, trots dieselbilarna: http://miljobarometern.stockholm.se/luft/kvavedioxid/

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.