
I Norge har säsongens stora räckviddstest för elbilar genomförts i samarbete mellan norska NAF och Motor.
Testet kördes i tidvis regn och 15 grader. Totalt deltog 27 bilar, och det var upplagt för rekord eftersom Lucid Air var med.
Lucid Air körde längst men presterade sämst. Med en officiell räckvidd på 96 mil satte modellen nytt rekord när bilen stannade efter 83,2 mil. Den hade dock en avvikelse på 13 mil – den största skillnaden jämfört med sin uppgivna WLTP-räckvidd bland testets bilar.
I stället presterade Tesla Model Y och Model 3 bäst. Den förstnämnda hade bäst positiv räckviddsavvikelse – elva procent – och stannade efter 65,3 mil. Den körde 6,7 mil längre än den officiella WLTP-siffran. Model 3 stannade efter 72,9 mil, vilket är näst längst sträcka efter Lucid Air.
Däremot underpresterade flera dyra prestigebilar, såsom Audi Q6, Porsche Macan, Mercedes G-Klass och Lotus Emeya.
Även Zeekr 7x presterade bra sett till räckviddsavvikelsen. Modellen var näst bäst på den punkten – åtta procent bättre än WLTP-räckvidden.
Volvo EX90 deltog också i testet. Bilen har en officiell WLTP-räckvidd på 60,9 mil, men rullade bara 58,1 mil innan den stannade. En negativ avvikelse på fem procent.
Hela 15 av 27 bilar körde längre än sin officiella räckvidd innan de stannade – fler än vanligt.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (19)
- Igår 21:44 vroombruum skrev: Det är…
- Igår 21:44 Högst relevant för oss i…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.