Bild
Nästa artikel
Tesla Model 3 blev femte mest nyregistrerade bil under mars 2019.

Rekord i laddbart

Nyheter

Aldrig förr har det registrerats in så många nya elbilar och laddhybrider som i mars månad. Men gasbilarna har det kämpigt.

I mars 2019 nyregistrerades 30.256 nya personbilar, enligt siffror från branschorganisationen Bil Sweden. Det är nästan 19 procent färre än samma tid i fjol, men det slogs ändå rekord under månaden i antalet elbilar och laddhybrider. De var 4.360 stycken, och utgjorde en andel på drygt 14 procent av alla nya bilar.

Månadens raket blev Tesla Model 3, som kort efter introduktionen blev femte mest nyregistrerade bilmodell i mars 2019.

Antalet gasbilar är fortfarande lågt, hittills i år var mindre än en 1 procent av alla nya bilar gasdrivna. Bil Sweden vill se att efterkonverterade gasbilar också får rätt till klimatbonus, något de inte är befogade till i nuläget. Klimatbonusen för gasbilar ligger på 10.000 kronor. 
– Gasbilarna är en viktig del för att vi ska nå klimatmålen, säger Mattias Bergman, vd för Bil Sweden. 

Volvo prickade in tre pallplatser i mars, med S/V60 som vanligaste nybil, följd av S/V90 och XC60. Volkswagen Golf parkerade på fjärde plats och så elbilen Tesla Model 3 på femte. 

Diskutera: Vad tycker du om statistiken?
 
Klimatbonusbilarnas 10-i-topp mars 2019

(Placering, modell, typ, antal registreringar)

1. Tesla Model 3, elbil, 1005 st.
2. Mitsubishi Outlander, laddhybrid, 642 st. 
3. Kia Optima, laddhybrid, 383 st.  
4. Kia e-Niro, elbil, 296 st. 
5. Volvo XC60, laddhybrid, 237 st. 
6. Volvo S/V60, laddhybrid, 223 st.
7. Renault Zoe, elbil, 194 st.  
8. Kia Niro, laddhybrid, 191 st.
9. Volvo S/V90, laddhybrid, 165 st. 
10. BMW i3, elbil, 146 st.

Klimatbonusbilar definieras som elbilar, laddhybrider med koldioxidutsläpp max 60 g/km och gasbilar oavsett koldioxidutsläpp, som nyregistrerats från 1 juli 2018.

Bilmärkenas 10-i-topp mars 2019

(Placering, märke, antal registreringar, marknadsandel 2019)

1. Volvo: 5419 st, 18,9%
2. Volkswagen: 3623 st, 13,6%
3. Kia: 2245 st, 7,7%
4. Mercedes: 2124 st, 6,5%  
5. Audi: 2007 st, 5,7% 
6. Toyota: 1790 st, 5,4%   
7. Skoda: 1624 st, 5,6% 
8. BMW: 1615 st, 6,0%  
9. Renault: 1122 st, 3,2%  
10. Tesla: 1106 st, 3,7%

Bilmodellernas 10-i-topp mars 2019

(Placering, modell, antal registreringar)

1. Volvo S/V60: 2031 st.
2. Volvo S/V90: 1162 st.  
3. Volvo XC60: 1035 st.
4. Volkswagen Golf: 1026 st.  
5. Tesla Model 3: 1005 st.
6. Volkswagen Tiguan: 805 st.
7. Kia Niro: 713 st. 
8. Mitsubishi Outlander: 675 st. 
9. Volkswagen Passat: 614 st. 
10. Mercedes E-klass: 576 st.

Bil Sweden har i sin nyregistreringsstatistik för personbilar endast förstagångsregistreringar av bilar som tillverkats under de tre senaste åren. Direktimporterade bilar eller andra äldre bilar som registreras för första gången i Sverige ingår inte.

Kommentarer

#1
2019-04-02 09:15

Batteribilar kommer visa sig vara ett stickspår, precis som det var för drygt 100 år sedan.
Det är bra om fler bilar blir gasbilar. Dock helst bränslecellbilar. Framställs vätgasen genom elektrolys av vatten medelst el från sol så blir det det renaste vi kan få.

Ovanstående är på medellång och lång sikt (mer än 15 år). Vill vi göra något på kort sikt så borde de flesta av dagens bensinbilar konverteras till E85. En sådan konvertering behöver inte kosta mer än 3-5000 kronor per bil och klaras lätt av av en vanlig bilverkstad. Att vi skulle minska bensinåtgången på den befintliga bilparken med 80% på kort sikt är möjligt och nödvändigt. Tyvärr så stirrar sig politikerna blinda på nya bilar. De missar (som vanligt) att det redan finns miljoner bilar som kommer köras 15-20 år till. Dessa bilar måste konverteras omedelbart.

Det finns en Miljöpartist som faktiskt begriper något och som ordnat lösningen. Tyvärr är det ingen som lyssnar på honom.
http://www.kmfo.se/

#2
2019-04-02 09:54

Tabellerna ovan till höger stämmer inte helt, eftersom Tesla M3 registrerades i drygt 1000 ex. Alltså skall Tesla vara 10:a på märkeslistan för mars. Igår hade Bilswden lagt in dessa registreringar under "Övrigt", vilket lär vara förklaringen.

#3
2019-04-02 09:55

@Kanske: var skall all hållbart producerad E85 komma ifrån?

#4
2019-04-02 10:04

ToRy, du har alldeles rätt. Jag har kontaktat Bil Sweden om exakta siffror för hur många nya Teslor som registrerades in. De borde rimligtvis hamna på plats 10 under bilmärkena.

#5
2019-04-02 10:21

Nu har jag pratat med Bil Sweden. Tesla har som önskemål att Bil Sweden publicerar deras modeller men inte som fabrikat/importör, så därför ligger deras siffror under "övrigt" i den tabellen.

#6
2019-04-02 11:25

Vi har en bit kvar till de norska nivåerna på elbilar.

#7
2019-04-02 11:38

Synd att gasbilarna inte når framgång.
Sannolikt är det för att tillverkarna gaskonverterar alldeles för tråkiga motorer.
VAG har en motor på 90hk och en på 130hk.
(Audi på 170 - men den prisar ut sig)
Volvo borde verkligen sätta igång tillverkningen med hjälp av Westport igen.

#8
2019-04-02 11:52

Precis som internet kommer elbilar bara vara en fluga.

#9
2019-04-02 11:54

McTar
Gasstationer är väl inte väl utbyggt? Jag bor i större stad och jag vet att det finns en(1) gasstation. Däremot nya laddstationer ploppar upp regelbundet...

#10
2019-04-02 13:29

@ToRy, vi kan "koka" etanolen i Sverige. Behöver inte köpa etanol från Brasilien, USA eller något annat land heller för den delen. Den etanol (fossilfritt bränsle) vi behöver för att sluta använda bensin (fossilt bränsle) kan vi framställa i Sverige.

Visst är inte etanol den ultimata lösningen men den fungerar bra i en övergångsperiod tills dagens bensinbilar är skrotade. Eller vill du hellre att vi fortsätter köra bensin i 15-20 år till? För tro inte att omställningen går fortare. Att skrota fullt fungerande bensinbilar i förtid för att ersätta dem med s.k. miljöbilar är det absolut sämsta för miljön. Kör bensinbilarna på ett bränsle som är lokalproducerat och miljöneutralt.

De flesta bensinbilar kan konverteras, för en låg kostnad, till etanol. Den lösningen är det bästa både för miljön och plånboken. Dock inte för nybilfabrikanterna.

#11
2019-04-02 14:02

Beror väl på att Tesla började beta av "väntelistan" för model 3 i mars?

#12
2019-04-02 15:21

Axa; det behövs fler tankstationer, helt klart.
Men bor man söder om Sundsvall så borde det vara större underlag än 1%.

#13
2019-04-02 16:49

Några här tror att Sverige är det enda landet på jordklotet. För dem kan jag berätta att det är det inte. Faktiskt bor det nästan 7,7 miljarder människor på jorden. Många har bil. Många vill ha en bil. Hur vi i Sverige väljer att driva våra bilar är resten av världen totalt ointresserade av. Så jag kommer att göra som majoriteten av jordens bilägare. Driva mina bilar med fossilt bränsle. Hur ni andra gör får ni välja själva. Tänk att välja att behöva stå på macken i nån timme för att tanka. Inte för mig.

#14
2019-04-02 16:59

Arne, hur gör du när det svarta guldet sinar? De som lever då förstår att något måste göras. Alternativ måste fram.
Eller så skiter man i det och låtsas som ingenting.

#15
2019-04-02 17:05

Ni som förordar biobränslen, har ni någon som helst aning om hur mycket jordyta som krävs på bekostnad av matproduktion för att biobränsle ska vara ett meningsfullt alternativ? Kanske om vi hade haft två jordklot.
Det blir elbilar. Elen som krävs för att ersätta hela Sveriges fordonsflotta är bara runt 6% av vår nuvarande elproduktion. Det som har hindrat tidigare är dyra batterier men eftersom batterierna utvecklats och nu använder färre sällsynta metaller har batterierna blivit tillräckligt billiga. Det sista hindret är att det saknas batterifabriker. Tesla byggde sin egen. Alla andra tillverkare verkar hoppas på att Kina eller Sydkorea ska sälja dem billiga batterier. De billiga batterierna blir nog rätt dyra med tanke på konkurrensen.

#16
2019-04-02 17:07

För mig ä ELBIL en som har en sträcka på minst 400 km. De andra som har en sträcka på 20-30 km närmast ett skämt.

#17
2019-04-02 17:47

@Arne Nilsson1

Ja, Arne. Världens mest sålda bil, år efter år efter år, är F-150 som väger ~2.5 ton. På andra och tredje och fjärde [etc] kommer likartade bilar. Vad Sverige använder svenska skattebetalares pengar till att subventionera spelar inte en fis i rymden. Den här typen av sjukt dyra insatser, betalade av svenska skattebetalare, är helt bortkastade. Pengarna skulle i så fall göra bättre nytta globalt, för globala beslut och insatser.

.

#18
2019-04-02 18:42

Mini d: det biobränslet jag kör på upptar ingen odlingsbar yta. Idag är det en restprodukt. Det skulle annars bli metangas som sipprar ut och är 21ggr farligare växthusgas än co2.

#19
2019-04-02 18:56

"Klarsynt":
Om vi i sverige kan vara föregångare så kommer det att betala sig mångdubbelt i framtiden. Då är det lite hoppfullt att läsa detta från en som vet.
"Att ersätta fossila energikällor med förnybar energi är fullt möjligt idag. Tekniken finns. För att övergången ska ske snabbare måste vi hitta sätt att ändra attityden till förnybar energi. Tekniska lösningar, som energilagring, är också viktiga för att kunna integrera förnybar energi i den energi som används för främst transport men även uppvärmning, säger Magnus Lindén, energiförsörjningsexpert på Sweco."

#20
2019-04-02 18:58

Självklart skall vi inte konvertera den befintliga bensinbilarna till etanoldrift. Vi skall fortsätta köra bilarna på bensin i 15-20 år till. Det är säkert den bästa lösningen.

Vanligt folk kommer inte köpa en ny batteribil förens deras gamla bensinbil är slut. Med andra ord kan de köra den bilen på etanol eller bensin. Ni verkar dock tycka att bensin är en bättre lösning än etanol. Så då fortsätter vi på den inslagna vägen. Bra plan för klimatet!!!!

För de av er som inte är helt... så är etanoldrift är en övergångslösning för den befintliga bilparken. Inte att nya bilar skall tillverkas för etanoldrift utan endast under en övergångsperiod. Vad är svårt att fatta med det resonemanget?

#21
2019-04-02 20:53

Problemet är nog att vi har inte 15-20 år att fortsätta i samma stil...det är kris idag, och energiförbrukningen ökar hela tiden.

#22
2019-04-02 21:24

Vad gäller biobränsle så är frågan om det finns s k restprodukter så det räcker. Den här artikeln hävdar motsatsen:
https://www.expressen.se/debatt/ordet-biobransle-far-manga-att-sluta-tanka/
Här handlar det förvisso om flyg, men samma resonemang borde gå att tillämpa på bilar. Självklart är det bra att ta ut så mycket biobränsle som möjligt ut svensk skog (inkl. ev. odlad energiskog), men det lär inte räcka hela vägen. En kombination av olika tekniker: flytande biobränsle/gas/el/... lär behövas. Åtminstone under en närmaste framtiden; kanske kommer en teknik att dominera så småningom.

#23
2019-04-02 21:18

Helt rätt tory.
Eftersom flyg är så grymt energikrävande så bör man minska på nöjesresorna.

Jag tolkar gasa/bromsa så att de flesta här tycker "Eller så skiter man i det och låtsas som ingenting."
Det är ju beklämmande om resten av samhället tycker så också.

#24
2019-04-02 22:01

Eller minska på nöjesåkande med bil då:
”Att åka ensam i en bil ger ungefär lika stor klimatpåverkan per kilometer som när du sitter i ett flygplan”

#25
2019-04-03 17:29

Antalet elbilar och laddhybrider utgjorde en andel på drygt 14 procent av alla nya bilar. 14%!!!!!

Det innebär att 86% av de andra bilarna inte var s.k. miljöbilar. Dessa bilar kommer rulla på vägarna 20-25 år innan dags för skrotning. Om bensinbilarna kördes på etanol eller metanol och dieselbilarna på rapsolja eller liknande så borde det väl vara bättre för klimatet än om de framfördes med bensin/diesel?

Bonus/malus är ett otroligt korkat upplägg. Visst är det bra om bilar med hög förbrukning av energi straffas, men det borde handla om energiförbrukningen och inte endast bränsleslag. El från polska kolkraftverk är knappast bättre än bensin eller diesel.

Sedan borde staten fokusera på att konvertera befintlig bilpark till bättre bränslen än att subventionera dyra och inte särdeles miljövänliga elbilar. Att konvertera de bilar som redan finns och som kommer rulla 10-25 år till måste ju vara det bästa för klimatet?

#26
2019-04-03 19:04

Kanske, hur mycket Polsk kolkraft använder vi i Sverige menar du?

#27
2019-04-04 08:38

Jag pratade med en affärsbekant igår. Han menade att bilar som väger över 1500 kg borde begränsas till max 80 km/h av miljö- och säkerhetsskäl. De borde ha samma krav som annan tung trafik.

#28
2019-04-04 09:29

Mäkinen: Hoppas du upplyste din bekanta om att gränsen för lätt respektive tunga fordon redan finns i landet, den går vid 3500 kg. Om han nu menade "som annan tung trafik". Blir inte många fordon kvar som får köra över 80 då om han får som han vill. Vilka har egentligen en totalvikt därunder? Ibland borde nog folk tänka klart innan de uttalar sig.....
Jag sprang på en igår som började raljera som klarsynt när han såg jag hade elbil, att det var ju illa, de är ju inte miljövänliga då de måste byta batteri var 4:e år........

#29
2019-04-04 10:03

Henrik
Det finns en hel del bilar/modeller med tjänstevikt under 1500 kg.

#30
2019-04-04 21:06

En av mina bilar väger under 1000 kg.
Det var en tysk jag pratade med och han tyckte att vi har låtit bilar bli för tunga de senaste åren. Krocksäkerhet löser man elektroniskt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.