Nästa artikel
Regn och rusk döljer fortkörare
Nyheter

Regn och rusk döljer fortkörare

Publicerad 5 februari 2014 (uppdaterad 5 februari 2014)
Dåligt väder är bra för fortkörare. På grund av regn och rusk minskade antalet böter för fortkörning under 2013, uppger polisen.

Förra året minskade antalet hastighetsböter som registrerades av fartkameror med 10,5 procent. Totalt fick 60 000 bilister böta för att ha passerat någon av Sveriges cirka 1 100 fartkameror i för hög hastighet, det är drygt 6 000 färre jämfört med 2012.

Rikspolisstyrelsen, som ansvarar för fartkamerorna, förklarar minskningen med ”yttre omständigheter”. Enligt myndigheten försvårades arbetet med att granska kamerornas bilder på grund av förra årets ruskväder och mycket smuts på vindrutan.

– Vi är beroende av yttre omständigheter för en bra bildkvalitet och väder och vind varierar från det ena året till det andra, säger Anders Drugge, chef för den så kallade ATK-sektionen vid Rikspolisstyrelsen, i en kommentar.

Totalt registrerade fartkamerorna 232 759 fortkörningar under 2013 och av dessa bedömde Rikspolisstyrelsen att ungefär 200 000 gick att utreda.

– Vi måste fastställa förarens identitet och det gör vi genom att jämföra pass eller körkortsbilden med bilden från trafiksäkerhetskameran. Om inte bildkvalitén är god nog kan vi inte identifiera föraren och inte heller bötfälla, säger Anders Drugge.

Diskutera: Vad tycker du om minskningen?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-02-05 15:37
Dieter Uhlman

Synd att metoden inte funkar till 100% och att så många fortkörare kommer undan. Jag känner också till fortkörare som drar ner solskyddet före en fartkamera så att deras ansikte inte kan identifieras. Är helt övertygad om att det med tiden kommer att utvecklas en metod där all fortkörare identifieras och bötfälls.

#2 • Uppdaterat: 2014-02-05 16:21
Krister_L (ej verifierad)

Ja, det är väl skönt att vi kan få "sträcka ut" lite ibland, utan att behöva tänka på ekonomin hela tiden.

// Krister

#3 • Uppdaterat: 2014-02-05 16:25
Tjalle

@Dieter: det är risk att du får rätt - på sikt. Just nu fungerar solskyddsmetoden alldeles utmärkt - men det kostar- ett solskydd om året :o)

Jag sparar mycket bensin - och miljön, genom att inte behöva accelerera efter fartkamerorna.

#4 • Uppdaterat: 2014-02-05 17:44
Gunnar 44

Där ser man svagheten med hastighetsövervakning med plåtpoliser. Men några trafikpoliser ser man aldrig till, allrahelst om det är dåligt väder. Eller så har dom fått utegångsförbud eller?

#5 • Uppdaterat: 2014-02-06 12:21
saabnisse

Och nu ska det investeras i bättre kameror för att få låttare att identifiera tomteskäggen bakom ratten.
Hur ska det gå till?
Är det röntgenkameror som ser genom skäggen, genom händer som just snyter sig, genom solskydd osv.?
Trams!
Ut med trafikgrupper på vägarna istället för detta vanvett.
När ska man inse att det är betydligt bättre att ta hand om de drogpåverkade i trafiken än de som åker något för fort?

#6 • Uppdaterat: 2014-02-06 20:30
saabnisse

Nej, 328i, där har du helt rätt, men att din drogpåverkade körning skulle vara mindre farlig än någon som kör något för fort förstår jag inte.
Dessutom kan inte någon fartkamera ta fast en tomte för fortkörning hur bra kamera det än är!

#7 • Uppdaterat: 2014-02-07 11:49
Hackenbush

Jag är övertygad om att polisen vet att de inte tar rattfyllerister med fartkameror och det är inte meningen heller.
Man får nog se det som så att det är bra att poliserna slipper hela hanteringen med fortkörningar ute på vägarna och istället kan ta hand om rattfylleri och olämpligt beteende när fartkamerorna gör jobbet med fortkörningar.
Se bara hur lång tid det tar för polisen att behandla en fortkörning när de är ute med laser. Denna tiden är bättre spenderad för att ta hand om rattfyllerister och bilister med olämpligt beteende.
Kamerorna frigör poliser till annat, att de sen inte är ute så väldigt ofta på vägarna är av andra orsaker t.ex dåligt med pengar, små personalresurser.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.