Bild
Nästa artikel
Rättslig process om långa garantier

Rättslig process om långa garantier

Nyheter

Biltillverkarnas allt längre och villkorade garantier har fått de fristående verkstadskedjorna att reagera. Nu kan garantierna prövas i domstol.

Sveriges Bildelsgrossisters Förening, som bland annat Mekonomen tillhör, har gått så långt att de vänt sig till domstol för att få fallet med Kia, som erbjuder nybilsgaranti på sju år, prövat. Anledningen är att den fria konkurrensen hotas.

– Vi ser i vissa fall att de märkesbundna aktörerna knyter upp kunden med förlängda garantitider under förutsättning att bilen servas hos märkesverkstäderna, säger Marcus Larsson, marknads- och varuförsörjningsdirektör hos Mekonomen.

– Vi anser at det är ett brott mot EU-reglerna och därför driver vi sådana fall rättsligt just nu.

"Kundens fria val"
Ett annat sätt för återförsäljare och märkesverkstäder att binda upp sina kunder är att teckna serviceavtal.

– Det kan vi inte göra något åt, det är kundens fria val, säger Marcus Larsson.

I sammanhanget är det värt att påpeka att både förlängda garantier och serviceavtal naturligtvis på ett eller annat sätt betalas av kunden, även om det utåt sett inte verkar så.
Mekonomen ser annars ljust på framtiden, trots återförsäljarnas moteld med längre garantier.

– Vi ökar kraftigt, och tack vare EU-reglerna gäller det också bland privatkunder som har bilar som är yngre än tre år. Vidare får vi också in allt fler kunder från tjänstebilsmarknaden.

Diskutera: Vad tycker du om långa garantitider?

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
2010-11-04 11:52

Kias "7 åriga garanti" är svindyr och inget annat än en stor bluff för kunden.

#2
Henrik G
2010-11-04 12:35

Jag betalar ca 1800 kr per service för min Kia Cee´d på en märkesverkstad för KIA. Det kallar ja inte svindyrt. Ta reda på fakta innan du vräker ur dig.

#3
Beppe
2010-11-04 15:10

RE. Henrik: Fakta är att koreanerna HAR väldigt höga service- och reservdelskostnader. Denna tidning har exempelvis uppmärksammat detta. Självfallet så måste man ha det för att finansiera sin långa garanti.

Vill man ha ett tryggt bilägande på sikt så är ju denna garanti bra men du som kund får ju givetvis betala för den.

#4
Henrik G
2010-11-04 17:44

Beppe. Jag reagerade på ordvalen, "svindyr" och "stor bluff" Sen har jag också uppmärksammat att det kostar pengar att serva sin bil men det handlar lite om att jämföra priser. Att åka till den lilla verkstaden istället för det stora kan göra väldigt mycket på priset. I min stad finns en stor återförsäljare av KIA. Det finns också en liten verkstad som har rätt att serva KIA. Skillnanden mellan servicepriserna är ungefär 1500 kr. Att ha ett tryggt bilägande på sikt behöver inte alltid betyda "svindyra" kostnader...

#5
Jerry Gabriellson
2010-11-08 11:00

JeGaSafe: Ordvalen, "svindyr" och "stor bluff" Jag håller med Beppe det kostar pengar att serva sin bil, vad är det då som kostar, man kan jämföra reservdelarna. Ta tändstift till vilken bil som helst jämför vad Volvo, Ford, Saab etc. tar ut i pris, gå till någon av etablerade bil tillbehörs företagen och köp exakt samma tändstift, gäller 98% av reservdelar. Att åka till den lilla verkstaden istället för det stora kan göra väldigt mycket på priset. Generellt så besitter den lilla verkstaden, mera kunnande, de flesta i den lilla verkstaden har lång arbetslivserfarenhet från någon stor etablerad märkesverkstad. Problemet är att flesta bilar idag har någon form av diagnostik att använda sig av. Så det är inte personalen på märkesverkstaden som är duktigare utan diagnostiken som blivit effektivare. Vad är det som skiljer märkesverkstaden och lilla verkstaden, kundmottagande, kundmottagande och måna om kunden en bra kundrelation ger automatsikt nya kunder

#6
bozidar
2010-12-07 12:50

mekonomen är inte heller billig eller kunnig..

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.