Bild
Nästa artikel

Rammade snögubbe – förlorar jobbet

Nyheter

Här byter busschauffören körfält för att köra över snögubben som byggts på vägen. Efter ett möte med bussbolaget står föraren utan jobb.

 

Ett videoklipp med titeln ”Snögubbe mördas brutalt av galen busschaufför” sprids som en löpeld över internet. På webbplatsen Youtube har filmen visats hundratusentals gånger.

Studenter i amerikanska delstaten Illinois filmar hur trafikanter reagerar på en snögubbe de byggt på vägen. Först syns en privatbilist sakta in och försiktigt runda kroppen av snö.

Därefter kommer en buss från motsatt riktning. Bussen blinkar åt vänster, byter körfält och rammar snögubben i full fart. I bakgrunden hörs studenterna skrika och skratta.

Stöd från tusentals
När bussbolaget så småningom fick vetskap om det uppmärksammade videoklippet arrangerades ett möte mellan ledningen och chauffören. Chauffören sade upp sig kort därpå.

Enligt amerikanska nyhetsmedier vägrar bussbolaget kommentera uppgifterna.

Fler grupper har därefter skapats på Facebook som lockat tusentals personer att stödja busschauffören. De menar att chauffören förtjänar en andra chans och borde få tillbaka jobbet.
 
Diskutera: Rimligt att chauffören mister jobbet för att ha kört över en snögubbe?

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
Erwin Stålkotte, Illinois
2010-12-17 09:58

I en organisation utan större problem blir detta säkert något jänkare drar vapen för.
"Don't you go messin' with mah propery, son..." [BAM! BAM! BAM!] N don't you go disgracein out troops...

#2
Vem
2010-12-17 13:21

Sjukt att byta körfält, mot körriktningen dessutom. Livsfarligt bussen sladdar lite och tänk om den fått möte, sikten verkar sådär. Sen tänk om det inte varit en snö-gubbe o istället en gubbe...........Bra att chaffisen fick gå - det finns nog med idioter bakom rattarna somdet är!

#3
2010-12-17 15:20

Vad hade hänt om en person stått på snögubbens andra sida för att sätta dit en näsa?
Bra att chaffisen fick sluta eftersom han inte kan tänka på orsak och verkan.

#4
nilwes38
2010-12-17 17:18

Tänk om det varit en pappkartong med människoliv i som maskerats till snögubbe vad hade då kunnat hända ? Detta är lika straffbart för både förare och offer.
Allt man ser i trafiken och som bryter ett normalt mönster måste räddas. Det finns allt för många förare i tunga fordon, bussar som lastbilar , som älskar att köra i blöta snösträngar för att smutsa ner oskyldiga trafikanter. Detta gäller även trafikanter som cyklar och går.
Bussnisse

#5
K
2010-12-17 19:53

Nja... gjort av trafiksäkerhetsskäl kanske.
Idioter bygger snögubbar i vägbanan som blir till is, vad händer om en personbil kör in i den? Eller väjer för den i halka? De som skulle haft repressalier är de knäppgökar och skränande ligister som riskerar människoliv med trafikfarliga sabotage som att placera ut hinder i körbanan i vinterväglag.

Bussföraren borde belönas för sitt civilkurage att få bort skiten, något som alltmer lyser med sin frånvaro i vårat kuschade och förklenade samhälle, inte minst i USA.

#6
Så är det.
2010-12-17 22:15

Ja, tänk om?
Om om fanns så skulle det inte finnas några olyckor.

#7
2010-12-17 22:41

Avsiktligt köra på en snögubbe?
Allvarligt talat ! ?
.
Chauffören borde nog arbeta med något mera destruktivt än att köra buss.
.
Tycker jag iaf

#9
Jookern
2010-12-18 19:52

Är det ingen här som har fattat att det är studenterna som är de stora idioterna? Bygga en snögubbe mitt i vägen så att personbilen vi ser i klippet måste ut i körfältet med mötande trafik för att komma förbi snögubben, det är idioti. Att sen stå och filma tills någon kör in i den, jag det säger en del om studenterna, vår framtid.
Busschauffören gjorde helt rätt som passade på att ta bort den, eftersom han inte hade mötande trafik och det kunde ske på ett ofarligt sätt.
Kan hålla med leifer eftersom jag också kört buss. Tråkigt är ordet och att fälla en snögubbe muntrar upp! :)

#10
2010-12-18 21:33

Möjligt att studenterna kan vara idioter. Chaffisen gör ändå fel!
Avsiktligt köra på en snögubbe, nej!
Ett eventuellt hinder på allmän väg är en sak för vägverket, inte godtyckligt för en förare av motorfordon
... Hmmm, är du en sådan som brukar sparka ner sandslotten som barnen byggt på stranden Jookern?

#11
janke11
2010-12-19 05:23

Han tog bort ett hinder från vägbanan och får sparken?

#12
Flux
2010-12-20 14:33

Tycker inte han gjort något som han förtjänar att mista jobbet för. Bussen kanske inte ens var i linjetrafik just då coh han har troligvis sett denna snögubbe på samma plats ett flertal gånger. Därför fick han nu nog och tog bort den. precis som vilken annan bilist som hellst har en skyldighet att avlägsna hinder från vägbanan. Avgassystem, stenar, grenar eller annat skrymmande som utgör en fara för andra trafikanter, under förutsättning att man rår med att avlägsna dem förstås. Gör man inte det ringer man Vägverket och Då blir det deras sak. Ungjävlarna ska ha böter för detta!

#13
Mupp
2010-12-20 15:19

Körsättet stämmer bra på bussförare även i sverige...
Kör fort men fel...

#14
Roy Jägestedt
2010-12-20 18:13

De första kommentarerna man läser ondgör sig över bussföraren - inte ett ord om idioterna som byggt denna snögubbe mitt i vägen, förrän i senare kommentarer.
Jag håller med med K (som antagligen har ett namn).
Självklart ska ingen köra över i mötande körbana, men jag har förståelse för manövern. Och somliga här bygger upp den mest fantastiska hyopoteser. - "Tänk om..." Ja, vadå? Om ettt barn skulle befunnit sig inne i snögubben? Men, det är ju klart, är man så korkad så att man bygger en snögubbe mitt i gatan, så kanske man också tycker att det är kul med stora stenar inne i gubben som kanske dessutom spolats och blivit ishård..
Bussföraren visste förmodligen betydligt mer om omständigheterna kring situationen än vad vi gör. Det var inget fel i sig att avlägsna hindret, endast att köra över till mötande vägbana för detta.
Jag håller alltså med leifer (vilket inte alltid är fallet), Jookern, janke11 och Flux.

#15
Åkeriägaren
2010-12-20 20:49

Cahufför!
Det enda föremålet som du med avsikt får skapa kontakt med är tvättborsten.
Kör du med avsikt på något annat objekt, oavsett vilket och i vad syfte, får du omedelbart sparken. Du får inte ens en varning.

#17
2010-12-20 22:02

Det kunde ju ha varit en minerad gubbe, så den gubben borde man inte gå på. Med tanke på alla terrorister som finns och med tanke på att det verkar ha hänt i USA - som vanligt - så var det ytterst oansvarigt och omdömeslöst att utsätta sig själv, sin eventuella familj, eventuellt andra trafikanter, och inte minst, alla eventuella pasagerare i bussen. De kunde faktiskt ha sprängts i småbitar. Men jag tycker också att de som gjorde snögubben mitt i körbanan har delaktighet i vårdslöshets i trafik och framkallande för fara för andra genom allmänfarlig handling. Den första bilen fick ju i det hala väglaget väja över till andra sidan med risk för sladd och risk för att en mycket stor olycka skulle ha kunnat skett. Mycket klantigt och omdömeslöst tycker jag. Visst, det är jätteroligt med kramsnö, men jag tror att det hör mera hemma på sidan om vägen än på vägen. Vi vuxna vill ju inte (hoppas jag) att våra barn ska leka på vägen. Men barn gör inte som vuxna säger, de gör som vuxna gör. Nog ska vi vuxna också få leka lite, men inte på bekostnad av andras liv och lem.

#18
2010-12-21 19:19

Du, Åkeriägaren, var går gränsen för storleken på snökokor...? Ett antal såna körs rinmligen över dagligen. Och krossas till mos! Huga!

#19
Micke00
2010-12-22 14:47

Problemet är att bussföraren blinkar och kör över på felsida om vägen.
Själva "överkörandet" av snögubben är inget problem.

#20
Ackewm
2010-12-26 22:59

Såg faktiskt något liknande här i Sverige i somras, då en långtradare styrde över på fel vägbana för att mosa ett dött rådjur som låg på vägen nära mittlinjen. Man kan ju undra varför? Mina barn blev vittne till dett hela och skrek av fasa när rådjurets kroppsdelar flög åt alla håll. Själv skrek jag av fasa eftersom vi alltså mötte en tradare i full fart i vår egen fil. Kommentarer på det?

#21
Nithin01
2010-12-27 23:06

"Såg faktiskt något liknande här i Sverige i somras, då en långtradare styrde över på fel vägbana för att mosa ett dött rådjur som låg på vägen nära mittlinjen. Man kan ju undra varför? Mina barn blev vittne till dett hela och skrek av fasa när rådjurets kroppsdelar flög åt alla håll. Själv skrek jag av fasa eftersom vi alltså mötte en tradare i full fart i vår egen fil. Kommentarer på det?"

Gör man det för att eliminera ett hinder på vägen så finns det andra sätt om man nu bryr sig så förbannat.
Man kan stanna och lyfta det av vägen.
Kan man inte det så kanske man ska låta det vara istället för att riskera andras liv och lem?

Den du mötte bör bli av med frikortet för det som är hans leverne.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.