Bild
Nästa artikel

Qoros levererar första bilen

Nyheter

Nya kinesiska biltillverkaren Qoros har efter sex år av utveckling levererat sin första bil, en Qoros 3 sedan, till kund.

Den kinesiska biltillverkaren Qoros skapades för sex år sedan. I höstas fick modellen Qoros 3 sedan som första kinesiska bilmodell fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest. Nu har tillverkaren dock nått fram till sin största milstolpe hittills - första bilen är levererad till kund.

Kunden, Yu Min, var en 28-årig inredningsarkitekt från Shanghai, Kina, som förklarar att han valde bilen på grund av dess utseende, utrymmen, detaljrikedom och krocksäkerhet samt eftersom han säger sig gilla att pröva nya saker.

Ett 20-tal svenskar är inblandade i utvecklingen av Qoros som satsar stort på att kunna etablera sig på den europeiska marknaden och man hoppas kunna introducera mellan en och två nya modeller per år. Nyligen smygvisade tillverkaren en ny modell.

Diskutera: Vad tycker du om Qoros?
 

Kommentarer

#1
2014-01-08 19:54

Steinwasher? Det var ett roligt namn. :) Sedan detta med att Qoros skulle satsa stenhård på den europeiska marknaden, nja det är väl inte riktigt korrekt. Jag menar det är inte precis så att Europa är huvudmarknaden för Qoros. Qoros satsar internationellt. Med tanke på den europeiska bilmarknadens kräftgång där allt färre européer köper en ny bil så har Qoros klokheten att uppmärksamma tillväxtpotentialen på andra marknader.

#2
2014-01-08 20:12

Tja ..
Vad kör du för bil?; > En Kårås
En Gekås????; > Nej en ny Kårås
Visste inte ens det fanns en gammal Gekås!
:o)
.
Kan bli en kul bil att äga :oD

#3
2014-01-08 21:06

Det räcker nog med Kina för att få ut hur många bilar som helst på några år

#4
2014-01-09 07:30

Toyota sålde nästan en miljon bilar i Kina förra året så det finns nog plats för fler tillverkare på den marknaden. Om Qoros tillverkar kvalitetsbilar och sköter sina kort rätt kan det nog gå bra.

#5
2014-01-09 16:59

Vore kul om en europeisk motorjournalist kunde provköra bilen... Daewoo försökte ju komma med nån liknande bil för några år sen... den såg OK ut men hemskt vad den saknade allt sånt som heter väghållning, komfort och kvalité. För att inte prata om körglädje. Svårt att beskriva med ord men inte ens det superlåga priset fick mig att ens fundera på den.

#6
2014-01-09 17:21

Man bör allt hålla ögonen på kineserna.
De kommer...

#7
2014-01-09 19:10

Det skall bli intressant att se de första recensionerna. Den kan säkert ha vissa saker som inte faller de europeiska bilförarna i smaken. Men jag tror faktiskt inte det är en dålig bil. Sedan återstår att se om den tas in i Sverige och vad priset blir.

#8
2014-01-10 09:07

Ja vad ska man tro? Utseendemässigt är den ful som stryk framifrån och intetsägande för övrigt på gott och ont. Att den klarade krocktesten så bra kan vara en fingervisning att nu för första gången byggs en kinesisk bil som på allvar kan konkurrera med riktiga bilar. Räkna aldrig bort kineser. De är fruktansvärt duktiga och verkar aldrig ge sig. Just nu är det nybyggarboom i den kinesiska bilbranchen, men bäva månde alla biltillverkare när yrseln är borta och fokuseringen kommer!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.