Bild
Nästa artikel
Formspråket är helt nytt och inspirerat av japansk kalligrafi, enligt Subaru. Ändå ser Impreza ut nästan precis som förut.

Provkörning: Subaru Impreza (2017)

Nyheter

Efter några års frånvaro gör Subaru Impreza comeback i Sverige. Det märks inte utvändigt men modellen är sprillans ny.

Impreza har ingått i Subarus sortiment sedan 1992 men de senaste åren har modellen inte tagits in till Sverige. Importören har istället satsat på den höjda versionen XV.

Men i början av nästa år kommer Impreza tillbaka. Bilen är ny från grunden och bygger på samma teknik som senaste XV.

När man ålar sig ner i sätet märker man att Impreza är låg. Markfrigången är bara 13 cm, nio cm lägre än XV. Det gäller att inte bli övermodig på oplogade vägar. 

Typiskt för märket är permanent fyrhjulsdrift standard. Kombinationen av låg halvkombi och seriös fyrhjulsdrift gör Impreza till en udda fågel.

Körupplevelsen är också ganska annorlunda. I låg fart är bilen överraskande tung att ratta. Först när hastigheten ökar blir styrningen lättare och kommer till sin rätt. På kurviga vägar trivs Impreza utmärkt. Bilen rör sig direkt och stadigt, fjädringen är fast men inte för hård. Trots 18-tumsfälgar är åkkomforten godkänd. På grov asfalt, däremot, bullrar det friskt från däcken.

Motoralternativen är två: 1,6-liters bensin på 114 hk eller tvåliters bensin på 156 hk. Båda är boxermotorer utan turbo som kopplas till en steglös kedjedriven växellåda. Diesel och manuell låda har strukits från utbudet men inom ett år ska en hybrid med stöttande elmotor komma.

”Stora” motorn är måttligt stark men så länge man är försiktig med gaspedalen kommer drivkraften mjukt och smidigt. Vid större gaspådrag aktiverar växellådan sju konstgjorda växlingssteg i ett försök att imitera en vanlig automatlåda. Ändå är gasresponsen ganska slö och vid kraftigare acceleration låter motorn mycket och ansträngt. 


Invändigt har Subaru tagit ett kliv framåt. Materialen känns mer påkostade än tidigare och stolarna är sköna. CD-spelare blir allt ovanligare i nya bilar men är standard i Impreza, blåtand och telefonspegling likaså.

Att bilen blivit 3,5 cm längre märks i baksätet. Två vuxna har gott om utrymme. Mittbältet är upphängt i C-stolpen och länkas fram via en krok, rätt bökigt.

Lastutrymmet sväljer aningen mer bagage än tidigare men den stora förbättringen är att öppningen blivit tio cm bredare. Skidlucka ger extra lastmöjligheter. Fälls baksätet blir det en liten kant. Insynsskyddet lämnar glipor på sidorna.

I Japan utrustas Impreza med en krockkudde i motorhuvens bakkant som skyddar fotgängare men den finns inte på svensksålda bilar. Automatisk nödbroms är däremot standard. Euro NCAP har ännu inte testat modellen men den japanska motsvarigheten har utdelat rekordhöga säkerhetspoäng.

Svenska priser är ännu inte spikade men gissningsvis hamnar nivån 20 000 kr under motsvarande XV. Det blir 269 900 kr med tvålitersmotorn.

Diskutera: Vad tycker du om Subaru Impreza?

Subaru Impreza 2.0i-S Lineartronic

Pris, från kr: Inte fastställt.
Säljstart: Första kvartalet 2018.
Mått, cm: L 446/B 178/H 148.
Bagagevolym, l: 385–1 310.
Tjänstevikt, kg: 1 379.
Max dragvikt, kg: 1 200.
Motor: Fyrcylindrig bensinboxer, volym 1 995 cm3, max effekt 156 hk (115 kW) vid 6 000 v/min, max vridmoment 196 Nm vid 4 000 v/min.
Kraftöverföring: Permanent fyrhjulsdrift, steglös automatlåda med sju inprogrammerad steg (CVT).
Prestanda: Toppfart 205 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,8 s.
Deklarerad förbrukning: 7,0 l/100 km. CO2-utsläpp: 159 g/km.
Konkurrenter: Subaru XV, VW Golf, Skoda Octavia, Opel Astra, Renault Mégane med flera.

Vad nytt?
Ny generation Impreza.

För vem?
Den som vill ha framkomlighet men inte en suv.

Plus:
Framkomlighet, säkerhet, framstolar, baksäte.
Minus:
Drivlina, låg markfrigång, anonym design.

Kommentarer

#1
2017-12-23 11:27

Jösses. 156 hk och hur slö som helst. Dessutom ganska hög förbrukning, förvisso antagligen pga 4wd.
Vem väljer denna?

#2
2017-12-23 12:59

Acceleration från 0-100 km/tim på under 10 sekunder och toppfart på 205 km/ tim kallar inte jag slö Axa. Skulle mycket väl klara mig med en sådan bil, och det tror jag de flesta skulle kunna leva med. Ska vi kalla det ett välfärdsfenomen att bilen betecknas slö och att ingen skulle välja den.......? Skulle dock vänta på hybridvarianten. God hjul!

#3
2017-12-23 13:03

Rätt snygg ändå. Och rätt trevlig inredning. Kan de bara skippa den där otäcka CVT-lådan så...

#4
2017-12-23 13:28

Specifikationerna visar att den är gammal redan som ny. Blir nog ingen hit i Sverige.

#5
2017-12-23 13:47

Utan 4WD hade jag kunnat tänka mig en sådan, och snacket att man inte klarar en oplogad väg med 13 cm eller 20 cm.. så har det ingen relevans. (ingen blocker). CVT lådan förstör nog lite i sådan här bil, det blir mest "surr" och ingenting händer, vilket är lite synd.

#6
2017-12-23 15:31

Vem 17 köper denna Subba som är fruktansvärt slö, acceleration på runt 10! sekunder från 0 - 100 km/h som ju är 80 tals prestanda dessutom bälgar den i sig 7 liter per 100 km vilket i verkligheten bli 9 till 10 liter per 100 km. Dessutom är busken även bullrig och har en trist inredning som liknar en kolgruva mm. Nä, denna buske kommer att ha väldigt svårt att hitta köpare.

#7
2017-12-23 15:51

Håller med Shogun att prestanda är fullt tillräckliga. Men är den bullrig och möjligen också lite törstig så känns ju inte det speciellt modernt - även om den säkert är välbyggd. Men + 270.000 kr låter i högsta laget för den bilen - om ViBs gissning slår in.

#8
2017-12-23 17:00

Trött CVT-låda, slö, ful, törstig.. nej tack, inget för mig men jag förstår om många andra skribenter här gillar den.

#9
2017-12-23 17:42

Bilen jag har är det 150 hk i och gör 0-100 på 8 sek. Dessutom billigare. Dessutom snålare. Om man ändå ska lägga dom pengarna på bil så vill man ha en pigg bil men ändå så låg förbrukning som möjligt.

#10
2017-12-23 20:31

Det är ganska långt ifrån den Impreza som folk blev kära i vid millennieskiftet.

#11
2017-12-23 21:21

På något sätt känns den överprisad om den hamnar på 270 papp, det saknas inte direkt giftiga och bättre prissatta konkurrenter i Golfklassen.

#12
2017-12-23 21:24

Jag har alltid haft ett gott öga till Subaru, mest på grund av drivlinan, men …

#13
2017-12-23 22:09

269900,Subaru kan nog stänga några butiker i förebyggande syfte.
Vad kommer bara denna att kosta i skatt med nya reglerna.

#14
2017-12-23 22:42

En förklaring till det väl tilltagna grundpriset är att Subaru brukar ha en rätt omfattande lista av saker som ingår som standard. Tag valfritt bilmärke och ungefärlig motsvarande model. Lägg på 4-hjulsdrift, automat, adaptiv farthållare, laneassist, Apple CarPlay etc. Priset drar iväg.

Men visst hade det varit trevligt med ett lägre pris, men man hade fått räkna med mindre "lull-lull".

#15
2017-12-23 23:38

Arla - för bilar i den prisklassen så är det väl huvudsakligen automat och 4WD som normalt är tillägg. Övrig utrustning börjar bli mer eller mindre standard i prisklasser liknande denna.

#16
2017-12-24 00:20

Stoor, hur snabbt tar sig din diesel rykande Toyota sig upp till hundra knyck? En förmiddag... förlåt, kunde inte låta bli (hoppas du tar det mest som ett skämt).

#17
2017-12-24 00:29

Stoor kör ju Volvo Xc70......den är blixtrande snabb jämfört med Impreza......;o)

#19
2017-12-24 06:39

Ang frigångshöjden:
Det är inte oplogat snödjup som är problemet, men Subarudrivning klaras alla rimliga snödjup. Det är den tilltryckta snön från bilar som kört innan som är problemet. Vid en första test av VW Passat Alltrack skrev jag om ett demoex som misslyckades köra i spåren efter en gammal Volvo 745 och krävde bogsering. Moderna bilar med slät undersida får stor yta mot snön, det minsta snön är packad kommer problemen.

#20
2017-12-24 10:06

Det var en förskräckligt trist och svartmurrig inredning. Man får hoppas det finns lite färggladare och ljusare alternativ.
En rolig detalj är de "urborrade" pedalerna, de ger signal om racerbil, vilket den knappast är med sin råmande motor och sega CVT-låda.
Ok,DAF körde rally och racing med CVT, men de är nog de enda...

#21
2017-12-24 10:20

Styggavargen:
Jag fattar att du skämtar och det är helt ok men min dieselToyota är visserligen inte en racerbil men den säljs ju inte som en sådan heller. Många tror ju däremot att Subaru är en racer / sportbil... Dock ryker inte Toyotan utan den har väldigt rena och fina avgaser.

Shogun: Visst skulle jag gärna / hellre köpt en diesel Volvo XC70 om jag haft råd men var och en köper den bil hen har möjlighet till. Somliga har råd med fina välbyggda herrgårdsvagnar och andra får nöja sig med simplare bilar typ, Toyota.

#22
2017-12-24 12:09

Stoor.

Jag skulle aldrig köra en Xc70 med sin dåliga awdsystem jämfört med tex Subaru. Men Volvo är ju nu så förståndiga att de går i Toyotas och Subarus fotspår att man slutar med dieselmotorer i kommande generationer bilmodeller när utsläppen är skadliga. En återvändsgränd helt klart. God Jul tomten Stoor!

#24
2017-12-24 11:27

Kör han XC70 och säger att han kör en Avensis?, måste Volvo ägare skämmas över sitt bilval. I båda fallen är det nog höga utsläpp, Toyota är ingen vidare på diesel och Volvo har höga utsläpp pga sin tyngd bland annat. Jag skäms inte över min Skoda, den funkar ifrån A till B helt utan fyrhjulsdrift och med låga utsläpp. I vart fall, God Hjul!

#25
2017-12-24 11:45

Shogun:
Du e ju så himla pueril och patetisk! Jag tror snarare att det är så att du som har en dubbelnatur som påstås med sanning äga fem, sex Volvobilar som du hatar samtidigt som du hyllar Japanska bilar som du bara har en utav plus den som du prackat på din stackars fru... Din sons fina Audi vill / kräver du också att han ska byta ut mot en japansk droska. En dag, när ekonomin så tillåter, kanske även jag köper en Volvo XC70 eller Volvo V90 CrossCountry eller ännu hellre en Volvo XC60. Nä, skärp dig iaf en dag som denna, det är ju trots allt jul. God jul på dig!

#26
2017-12-24 12:24

Styggavargen.

Det är Toyota som hjälpt Volvo med den senaste av Volvos dieselgeneration av dieselmotorer genom sitt företag Denso i Toyotasfären. Man använder sig ganska mycket av Toyota hos Volvo av någon anledning. Troligtvis att man säljer gammal teknik som dieselteknik ganska billigt nu när klockorna klämtar för diesel och den typ av gammal rening man har på sina dieselmotorer hos Volvo. Ska man ha senaste tekniken så blir det för dyrt och dålig lönsamhet. Därför blir det inga fler generationer dieselmotorer från Volvo utan man kan lika gärna ta det elektriska spåret direkt. Vilket är bra. Subaru lämnar ju också diesel mer och mer precis som de flesta andra gör idag om vi ska få ner de skadliga utsläppen. Man satsar på hybrider istället, liksom Volvo.

#27
2017-12-24 13:22

Inom en snar framtid kommer, tack och lov, dieselmotorn slå igenom ytterligare en gång då det mest primära är att kapa Co2 utsläppen samtidigt som man självklart ska minska övriga avgasrersinnehåll likaså. Den som ännu inte begripit det måste vara fullständigt döv, dum, blind och icke läskunnig / obildbar. Men det är klart sitter man bara och läser Kalle Anka, Fantomen och Toyotareklam så visst kan man ha det trevligt men vi som förstår att tolka vår omvärld ser vad som håller på att ske och agerar därefter där ett betydelsefullt steg är att välja en dieselmotor och tanka den med riktigt klimatsmart bränsle tex HVO100. Alla dieselmotorer körs redan idag på dieselbränsle med en biosndel uppemot 50% tillskillnad från bensin som innehåller i bästa fall bara futtiga 5!% biobränsle i form av etanol.

https://www.wwf.se/raddahaven/havskampen-menu/vad-wwf-gr/1601954-wwf-p-p...

https://www.google.se/amp/s/svenska.yle.fi/amp/7-1242826

https://www.google.se/amp/s/svenska.yle.fi/amp/7-1260626

#28
2017-12-24 14:04

Då är jag nog obildad, blind och döv då jag inte tror alls på diesel, eftersom jag tror man kapar co2 nivåer genom att köra lättare bilar som inte drar massor med energi. Tung SUV med fyrhjulsdrift behöver vi inte köra runt i helt i onödan. Vi behöver inte heller ha bilar som väger 2 ton för en medelstor bil. Jag hoppas att folk och företag börjar vakna upp och tar ditt lilla förnuft till fånga och börjar bygga effektivare och energisnåla modeller igen.

#29
2017-12-24 14:16

Styggavargen:
Nä, du uppfyller inte kriterierna för att betraktas såsom mindre vetande. Du förstår säkerligen att en dieselmotor är betydligt mer klimatsmartare med avseende på Co2 utsläppen dels därför att de förbrukar mindre bränsle och dels genom att dieselbränslet i sig innehåller betydligt med biobränsle jmf med bensinen. Att folk sedan köper onödigt stora och ”onödigt” säkra bilar med mängder av tunga säkerhetssystem som genererar mer vikt är en annan diskussion. Även om vi återgår till lättare bilar vilket i sig är bra så skall man likväl ha klimatsmarta dieselmotorer i dem, för klimatets skull.

#30
2017-12-24 17:22

@Stoor Om dieselbilen kommer tillbaka eller inte har endast att göra med vad konsumenterna vill ha och hur dieselbilen hanteras i media.
När bilbranschen väl växlat om till el eller bränslecellbilar så är dieselmotorn död för privattrafik.
Om inte konsumenterna efterfrågar diesel så kommer heller inga bilföretag att tillverka dem.
Att sedan dieseln är ett bra alternativ körd på biobränsle är ointressant tyvärr.

#31
2017-12-24 17:33

Stoor, när det gäller lättare bilar tjänar man inte stora mängder co2 utsläpp, ty de är nästan detsamma när det gäller nivåer. Titta på en golf tex, det skiljer 5 gram/km. Du fixar inte co2 problemet med diesel, tyvärr.

#32
2017-12-24 17:57

Styggavargen:
Det skiljer INTE bara 5 gram Co2 mellan den diesel vs bensin drivna Golfen. Det skiljer väsentligt mycket mer då dieseln innehåller upp till 50% bioandel och till och med 100% bioandel om man tex tankar HVO100 i sin dieselbil. Jag tittade på Blocket och fann två Golfar. En bensinare, OFG686 som släpper ut 122 gram och en motsvarande dieseldriven Golf, OOK486 som släpper ut 104 gram co2 per km. Diesel Golfen släpper ut 18 gram dvs 14,75% MINDRE koldioxid jämfört med bensinaren. Ordinär diesel innehåller minst 40% bioandel som i sig ger 36% lägre co2 utsläpp. Alltså i realiteten släpper dieselGolfen ut 66,5 gram koldioxid jämfört med bensin Golfens 118 gram inkl etanolreduktionen på 3% med 5% inblandning i bensinen. Alltså inkl bioandelen (66,5 gram jmf med 118 gram) har diesel Golfen 44% lägre co2 utsläpp jmf med motsvarande bensin Golf.

#33
2017-12-24 18:01

för 25 år sen har den bilen varit högsta mode

#34
2017-12-24 18:38

Jamför vad lite en hybrid som Prius släpper ut av co2 och även Nox utsläpp m.m jämfört med den hemska dieseln. Prius släpper ut mellan 78-82g/co2. Och då har även Prius en modern automatlåda som är bekväm. Diesel är för dinosaurier, hybrider och elbilar i olika utföranden är framtiden, något som Volvo nu insett, man följer Toyota i spåren. God Jul Tomtar o troll.......

#35
2017-12-24 22:39

Stoor, tittade du på nyaste modellen? Det skiljer 5 ynka gram. Allt snack med HVO kan du lägga ned, det funkar inte i längden. Hybrid och elmotor är framtiden med någon form av bränsle vi kan tillverka utsläppsfritt. Diesel är INTE framtiden för bilar.

#36
2017-12-24 22:39

Stoor, tittade du på nyaste modellen? Det skiljer 5 ynka gram. Allt snack med HVO kan du lägga ned, det funkar inte i längden. Hybrid och elmotor är framtiden med någon form av bränsle vi kan tillverka utsläppsfritt. Diesel är INTE framtiden för bilar.

#37
2017-12-24 23:29

Styggavargen:
Jag tittar på 2017 / 2018 års modell. Jag har angivit respektive Golfs registreringsnummer och hämtat datauppgifterna avs utsläppsnivåer direkt från Trafikverkets hemsida. Titta efter så får du se hur verkligen ser ut. Snacket om HVO100 är inget som är passé eller läggs ned, tvärtom är det något som verkligen är på frammarsch. Har du radio och TV i ditt hem och isf lyssnar / ser du på vetenskapsprogram / nyheter? Isåfall borde du veta vad som sägs om HVO100s enorma potential i omställningen till förnybara drivmedel inför 2030.

Shogun:
Det är korrekt att en Prius släpper ut runt 80 gram koldioxid per km och att en något större Golf diesel med DSG automatlåda släpper ut ca 66 gram dvs Priusen släpper ut ca 24 gram MER koldioxid jmf med Golfen.

Det betyder att Priusen är 36% skitigare än motsvarande Golf diesel mätt med avseende på växthusgasen koldioxid. Dessutom har Priusen dubbelt så många motorer och tillika batterier som i sig är väldigt miljöförstörande att tillverka och sedan destruera / återvinna. Bl.a. Litiumet i batterierna kommer från den sk Diktaturtriangeln i Sydamerika vars ekenomier man verkligen inte borde stödja med tanke på gruvarbetarnas arbetsvillkor etc.

Inom kort kommer en motoffensiv då elbilen kommer att sågas jämns fotknölarna då fokus riktas mot el / hybridbilarnas enorma miljöpåverkan. Det betyder inte att jag är negativ till elbilen i sig men att haussa den till skyarna kommer inte att vara den rätta vägen mot ett bättre klimat på jorden. Dock tror jag att den kommer att finnas och behövas några år till tillsammans med diesel, etanol, gas och bensin. Men givet dagens teknik tror jag än så länge att (bio)diesel, (bio)gas och motoralkoholer tex metanol och etanol har störst potential att kapa människans största hot mot att förinta sig själv, de enormt höga koldioxidutsläppen som måste reduceras, NU!

#38
2017-12-25 06:36

När du nyktrat till kan du räkna på Nox utsläppen också mellan den lilla Golf bilen och Prius i jämförelse, Nox som bla skadar hälsan på människor speciellt i städer. Du kan även räkna på andra utsläpp i en jämförelse. Hvo minskar inte de skadliga utsläppen av bla Nox nämvärt. Och dels är inte Hvo godkänt av de flesta biltillverkarna vilket gör att man riskerar garantier på sin bil. Ingen frisk människa gör det. Bättre då att köpa en betydligt bättre bil som en hybrid med lägre utsläpp än en dieselbil som de flesta tillverkare kommer att sluta tillverka. Se på ditt älskade Volvo, men även VW de vet vad som gäller i framtiden och följer i Toyotas fotspår, det borde du också göra Toyota lover ;o)

#39
1
2017-12-25 11:31

Steglös automat, det bästa som finns, men så förstör de känslan med att bygga in steg. Så korkat.
Men, med hybrid blir den värd en provtur. Snygg som få.

#40
2017-12-25 12:28

Plocka samtidigt med bensen i den beräkningen Stoor - som är en faktor hos bensinbilar. Bensen är ett av de mest högcancerogena ämnen vi känner till idag, dessutom utan nedre tröskelvärden.

I takt med bättre reningsteknik och minskad andel bensinbilar har dock koncentrationerna av bensen sjunkit i våra tätorter.

MVH AL

#41
2017-12-25 12:59

Shogun:
Du är så fruktansvärt patetisk så när dina argument tar slut börjar du med personangrepp och påstå att jag är onykter. Skäms på dig! Försök istället att läsa på och komma igen med aktuell FAKTA i ämnet. En sketen Toyota Prius är ca 36% skitigare än en motsvarande Golf diesel som dessutom har en fantastiskt skön DSG låda tillskillnad från Toyotans ylande Remjohan cvt låda som Daf hade på 1970 talet dvs Toyota Prius släpper ut ca 36% MER växthusgaser än vad diesel Golfen gör, utöver allt annat såsom giftig bensenavgaser som bl.a. kloke AL tidigare har redogjort för. Det är fakta det!

#42
2017-12-25 16:05

Har du ingen humor så här dan efter dan? Du får nog ta och läsa på bättre vilken bil som är "sketen", det är dieselbilar som står inför att bli förbjudna att köra i städer tex inte hybrider likt Prius. Det beror på att dieselbilar har mer skadliga utsläpp om du kollar upp den saken. Kolla också upp så finner du att Prius inte är någon "remjohan" likt Daf utan en betydligt mer påkostad och utvecklad konstruktion. Du är väldigt dåligt påläst på det du skriver om. Därför går biltillverkare som Volvo, VW mfl som tidigare satsat på diesel bort från det precis det som Toyota sagt under många år. Är inte det märkligt om det nu är som du försöker inbilla oss? Volvolover....

#43
2017-12-25 16:05

Jag skrattar alltid när jag ser gubbar i Prius. Så jäkla osexigt!

#44
2017-12-25 16:29

Angående utsläppen så visar vetenskapliga mätningar att en dieselbil har 1/6 av bensinmotorns utsläpp. Dessutom utan ett av de mest farliga ämnen som bensinbilarna spyr ur sig, som WHO klassar som högcancerogent och som Karolinska institutet skriv spaltmeter med varningsrapporter om.

Det är fakta som är ytterst lätt att kolla upp, både i mätningar som inom den mest elementära kurslitteratur. Samtidigt är det också vettigt att man tar reda på vilka fordon och bränslen som påverkas i störst grad av nya skärpta utsläppskrav. Sanningen är nämligen att regelverket påverkar betydligt fler bensin- än dieselfordon. Tur är väl det;-). Cancer har vi nog av...

MVH AL

#45
2017-12-25 16:28

Tänk att i snart sagt varenda jäkla tråd så skall nån börja dra in utsläppsfrågor och hela tiden tala för sin sjuka mor - alltså rent konkret försvara sitt eget bilval. Det finns inga nyttiga utsläpp ifrån bilmotorer så vi kanske kan diskutera bilarna i sig istället för att varenda jäkla tråd skall översvämmas av bråk om vilken fossilbränsle-motortyp som är bäst för mänskligheten.

#46
2017-12-25 16:33

Javisst Pi. Det är korrekt.

Men när man gör religion av saker och ting och tar på sig en roll som korsfarare så uppstår det lätt konflikter med vetenskapen.
Det är den skiljelinjen som vi stöter på här i trådarna varje dag. Kunskap och bildning mot desinformatörer, fundamentalister och fabler. Det är och förblir varandras motsatser.

MVH AL

#47
2017-12-25 17:07

A.L bluffar vidare och hugger nu till med både WHO och Karolinska och "vetenskapen" som vanligt.
Det här stämmer naturligtvis inte A.L!

Källgranskning går ej att göra med uppgiften "Karolinska institutet skrivit spaltmeter om"..

#48
2017-12-25 17:11

Kan kanske både A.L och leo_1 lägga ner sin tuppfäktning runt utsläpp och istället berätta lite om vad dom tycker om just denna bilmodell ? För nu är det ju också liiiite andra egenskaper än bilarnas olika utsläpp av onyttiga ämnen som bestämmer bilvalet för de allra flesta.

#49
2017-12-25 17:32

Hur kan "en anonym design" vara ett minus för en bil? Tycker motorjournalisten att det är pinsamt att inte åka i något vräkigt? Om bilen är anonym så åk till Dalarna och få den Kurbitsmålad eller limma på julgranspynt?

#50
2017-12-25 18:08

Bara en snabb sökning i Karolinska institutets egen databas gav mig 743 träffar på rapporter om bensen och ytterligare 49 stycken om kväveoxider. Hos Världshälsoorganisationen (WHO) finns ytterligare tusentals sidor med litteratur och rådata inom samma ämne som är tillgänglig för allmänheten.

Att Leo väljer att blunda för både innehållet som relevansen i detta omfattande kunskapsmaterial, med den bakvända förhoppningen att det skall skapa tyngd i hans desinformationskampanj, får snarare anses spehla vederbörandes verkliga intentioner och uppenbara inkompetens inom naturvetenskap. Ja det faller uppenbarligen tillbaka på honom själv.
Vem som bluffar är alltså tydligt, inte minst efterson Leo inte förmår backa upp sina påståenden eller ens lyckas härleda alla falsarier med annat än sin personliga uppfattning (eller tidningsrubriker till rapporter som han uppenbarligen inte läst eller förstått).
http://search.ki.se/search.do?q=bensen

http://www.euro.who.int/en/health-topics/environment-and-health/air-qual...
MVH AL

#51
2017-12-25 18:10

Jag är ledsen Pi. Men lögner, påhitt och dogmatisk propaganda skall alltid bekämpas. Även här i pissrännan.

MVH AL

#52
2017-12-25 18:13

Jag är ledsen Pi. Men lögner, påhitt och ideologi skall alltid bekämpas. Även här.

Aktuellt Kunskapsläge:
" Ökande utsläpp från dieselpersonbilarna ger sämre stadsluft"

https://www.naturvardsverket.se/Nyheter-och-pressmeddelanden/Okande-utsl...

#53
2017-12-25 18:13

Dock kan jag givetvis skriva något om bilen..
Jag tror personligen inte att Subaru har någon större möjlighet att slå sig in i EU och EFTA. Man har alltid varit ett udda märke - med en produktfilosofi som inte attraherar köparna här. Bilarna är säkert bra på mycket, men på tok för tråkiga och intetsägande i sin design. Dessutom verkar man ha sparat in på både komfort som prestanda med denna modell.

Så frågan är hur länge till Subaru kommer fortsätta i Sverige?

MVH AL

#54
2017-12-25 18:14

Nu är det ju så här, frågan var: "Vad tycker du om Subaru Impreza?"
Det finns några trådar på forumet där ni kan tjata om diesel eller bensinmotorer!
Återvänd gärna till tråden, tack!

#55
2017-12-25 18:18

De få gånger per året som jag är tvungen att besöka Stockholm ser jag alltid till att hyra de fetaste dieseldrivna SUVarna jag kan hitta, typ Touareg, X6, eller Q7. Sedan kör jag medvetet på lägsta möjliga växel samt håller foten på gasen så motorn går på högre tomgångsvarv vid rödljus och i köer, gillar inte 08:orna detta så får de väl flytta ut till glesbygden.

#57
2017-12-25 18:20

Leo. Vågar du ta en diskussion om Naturvårdsverkets data med mig så är du välkommen till NOx - tråden.

Du försvann (som vanligt kan tilläggas) sist när det blev för jobbigt att förklara att NOx från transportsektorn aldrig varit lägre i Sverige än år 2016 - trots rekordmånga körda kilometer med diesel.

MVH AL

#58
2017-12-25 19:02

Det är diesel som är påväg att förbjudas i städer. Därför inte Subaru Impreza finns med dieselmotor. Undrar vem det är som kör med propaganda i olika trådar för ett bränsle som är påväg att försvinna. Hybrider och elbilar är framtiden så lägg ner tramset om karolinskainstitutet etc och att diesel skulle vara rena rama hälsokuren, det är helt enkelt inte sant. Och det vet nu Subaru, Volvo, VW ( som försökt fuska med dieselutsläpp, varför?) Toyota som gått i bräschen för hybrider sedan 20år med renare utsläpp och lägre förbrukning och nu följer konkurrenterna efter och lämnar det skadliga dieselspåret och dess utsläpp. Snart kan vi ha renare luft i städer när diesel blir förbjuden och där finns iställer bensinhybrider med hälsosammare utsläpp och elektriskabilar. Subaru bidrar med en hybriddriven Impreza förnuftigt nog. Billtillverkarna lämnar dieselmotorer oavsett vad okunniga skriver här på VIB hemsida som vill framstå som kunniga på tvärs mot allt och alla som är kunniga i ämnet avgasutsläpp från fossilamotorer. Ser fram emot Subaru Impreza med hybriddrift. Det är mycket som kommer att fallatillbaka på de som försvarar diesel här på hemsidan de närmaste åren. Ju finare ord, ju större fall senare. Vi har sett det förut och vi kommer få se det igen.......

#59
2017-12-25 19:05

Det finns ingen som förbjudit någon diesel Shogun - det har dock prövats att förbjuda delar av dieselpopulationen i Oslo. Men resultatet på NOx uteblev. Vad som diskuterats är hårdare utsläppskrav för samtliga motorer, där betydligt fler bensin än dieselmotorer drabbas. Att Subaru och Toyota sedan inte har ekononiska muskler för att rena sina motorer är sedan inte samma sak som att det inte går. Dags att läsa på kanske? MVH AL

#60
2017-12-25 19:15

Ja, läs på AL! Du är säker på att jag kommer påminna dig som jag brukar när du har fel. Och det sker väldigt ofta till ditt förtret. Klart man inte lägger ned onödiga resurser på att rena motorer som i förlängningen är en återvändsgränd från Subarus och Toyotas sida. För att inte tala om Volvo och VW, alla går på hybrid och det elektriskaspåret. Som alla pålästa vet.

#61
2017-12-25 19:19

Ge dig A.L - om du slutar så slutar också tuppfäktningen er emellan. Man måste inte jämt få sista ordet vilket f ö är omöjligt i er "debatt".

#62
2017-12-25 19:25

Shogun. Ja elektrifieringen är det som alla satsar på nu. Så långt är vi överens. Det gäller inte bara Toyota utan (troligtvis) även Subaru (där jag dock inte har några uppgifter vad som ligger i pipe) och Volvo.

Men att marknaden svänger har inget med att diesel enskilt kommer att regleras att göra. Det är nämligen inte det lagda förslag går ut på. Läs gärna in dig på ämnet och uttryck dig i frågan på forumet så kan vi diskutera saken baserat på vad som faktiskt gäller.

MVH AL

#63
2017-12-25 19:42

Pi. Jag har som sagt svårt för falsarier som är odlade av kommersiella (eller radikaliserade ideologiska) krafter och som inte går att finna forskningsmässigt stöd för. Det är därför jag ofta kommer på kant med fundamentalister, vilka numera koncentrerar sig på VIB och som väljer sin agenda baserat på dogmer och personliga åsikter. Och mycket riktigt var diskussionen redan igång när jag började skriva i tråden.

Men vi har trådar på forumet för att diskutera det här och jag välkomnar Shogun och Leo dit. Den respekten kan vi visa till de som önskar diskutera Subaru istället.

MVH AL

#64
2017-12-25 19:50

Gapskratt! ;o) Jag diskuterar hellre Subaru men även andra varför de lämnar dieselmotorer bla. Det är ju uppenbart varför.
Impreza har ingen dieselmotor. Och snart inte Volvo och andra heller. Subarus reklam löd för några år sedan" Tänk själv!" Och det tänker jag fortsätta göra.....

#65
2017-12-25 20:05

Shogun:
Ditt svar till kloke AL är:

Subarus reklam löd för några år sedan" Tänk själv!"
- Detta visar återigen att det ENDA du läser och är mottaglig för är asiatiska tidningars reklam vilket du slaviskt gör genom att retoriskt besvara ditt egna inlägg med "Och det tänker jag fortsätta göra....." Tänk om du för bövelen någon enda gång kan läsa något annat än toyota / lexus / subarureklam, Fantomen och Kalle Anka! Varför inte tex vetenskapliga artiklar i vitt skilda ämnen? Då skulle du också kunna tillföra något kreativt i ViB debattfora! Jag tror på människan och hennes förmåga att tänka nytt och lösa uppkomna problem och det inbegriper även ett hopp och omsorg om dig, Shogun ;o )

#66
2017-12-25 20:05

Shogun. Anledningen till att Subaru överger diesel hittar du på sista raden i bokslutet. Har Shogun koll på det?

MVH AL

#67
2017-12-25 21:54

Man kanske bör skilja på varför biltillverkarna rör sig bort från diesel och på vilket sätt diesel påverkar omgivningen.
Biltillverkarna inkl Subaru gör det av strategiska skäl, inte på grund av miljö. Biltillverkarna har förstått att den politiska trenden just nu är att missgynna dieseln. Något vi kan se med bonus malus bland annat. Vad politikerna gör är inte alltid förankrat i vetenskapen.

#68
2017-12-25 22:15

Vet inte varför jag ger mig in i detta...

Axa är nog inne på rätt spår. Subarus största marknader är USA och Asien. Dessa marknader har inget intresse av diesel.

Gissar att de utvecklade diesel för att ta marknadsandelar i Europa. Om jag får gissa vidare så gav denna satsning för dålig utdelning och det kommer att kosta för mycket att möta framtida utsläppskrav på dieseln. Därför släpper man dieseln helt.

När dessutom framtiden på alla marknader är rena elbilar eller hybrider så har man tagit fram en ny plattform för detta. Hur det går får framtiden utvisa.

Frågar någon mig vad jag tycker om Subaru så är det mest positivt. Är nu inne på min andra. Dock gör de sig mest rättvisa på vinterväg. Så jag förstår varför de är vanligast norr om Dalälven och runt alperna.

#69
2017-12-26 11:06

Subarus boxer diesel släppte ut mer än 12 gånger euro 6 kravet vid ett test vid verklig körning. Tyskarna dominerar i toppen och når kraven i Euro 6.
http://equaindex.com/download/6980/

#70
2017-12-26 12:36

Jag började läsa, tyckte det såg spännande ut, sedan kom jag till motorutbudet, tack och hej! Vem f-n köper en trött sugmotor idag? Det är 2018 om en vecka! Jag förstår inte varför asiaterna är så hopplöst efter i denna fråga! Honda har äntligen fattat 2017 att det är överladdning som gäller med deras 1,0 och 1,5 som äntligen kommer i CRV också. Toyota har väl nån 1,2 med turbo men annars så envisas dom med sin 1,8 sugmotor som suttit i Avensis sedan gud-vet-vad-hur-länge.

#71
2017-12-27 11:14

Det ironiska är väl att Toyota skapat några av de mest ikoniska turbomotorerna som någonsin gjorts under åren, tillsammans med Nissans RB26DETT.

Men ja lite tråkigit är det. Samt att Subaru envisas med CVT. I övrigt är det en snygg bil. Det nya är verkligen ett lyft från förra modellen.

#72
2017-12-27 12:44

Kan hålla med om att det är lite tråkigt att de inte kan erbjuda denna bil med Turbo, då de har en 1,6L med turbo i Levorg. Men nu påstår de att hybriden bara är 1 år bort. Blir intressant att se vad deras hybridsystem kommer att fungera. Blir det bara snål-körning som den optimeras för, eller kommer den att ge lite mer klös?

#73
2017-12-28 11:48

Subaru suger..

#74
2017-12-28 12:06

adzam, ja om den inte har en turbo.......

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.