Bild
Nästa artikel
Provkör drömhojen i helgen

Provkör drömhojen i helgen

Nyheter

Nu är det dags för årets första Start2Ride. Årets bästa tillfälle för MC-entusiaster att provköra årets motorcykelnyheter.

I helgen kommer över 130 motorcyklar att finnas på plats för provkörning på Gillingebanan norr om Stockholm. Därefter rullar motorcirkusen vidare till Stora Holmbanan norr om Göteborg för samma upplägg helgen efter. Som besökare får du möjlighet att provköra motorcyklarna under två varv på testbanornas provslingor.

Eventet är kostnadsfritt med kravet att du måste boka din provkörning i förväg så arrangören vet vem som kör vad. Det går att boka på plats med risk för att just din drömhoj är fullbokad. 

För den som saknar körkort finns trafikutbildare på plats med övnings-mc och skyddsutrustning på Gillingebanan nu till helgen. För övriga motorcyklar krävs körkort med rätt behörighet. Med körkortsbehörighet B får du provköra tre- och fyrhjuliga motorcyklar samt alla mopeder på plats. Ett utbud som växer sig allt större. 

Besökare som har bokat provkörning behöver ta med sig hjälm, handskar och skyddsjacka. Motorcyklarna på plats har en provkörningsförsäkring men vid skada på fordonet kan föraren debiteras upp till 15 000 kronor i självrisk. Med andra ord – kör vackert. 

8-9 juni  
Gillingebanan, norr om Stockholm


15-16 juni 
Stora Holmbanan, norr om Göteborg
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2019-06-06 12:22

Jag äger redan min drömhoj men provkörning är alltid kul. Synd att Stockholm är lite långt iväg för mig.

#2
2019-06-06 13:18

Jag har bokat tre hojar.
R1250GS
XTZ1200
Africa Twin

#3
2019-06-06 18:07

Bra val Mäkinen.

#4
2019-06-06 23:13

Har jag tyvärr missat, Ducati Scrambler Icon var annars den jag var intresserad av. Bara en 800cc, men jag gillar den. Får åka till en butik istället och provköra.

#5
2019-06-08 20:58

Jag har omvärderat R1250GS. Sanslöst smidig och tillräckligt med kraft för att ha kul med.
Africa Twin var dagens besvikelse. Inte nog med att den hade världshistoriens tråkigaste motorkaraktär. Den var dessutom avsedd för tjejer för vibrationerna fick k***n att domna bort.
XTZ1200 kändes rappare, skakade mindre och var ganska bekväm. Dock långt från BMWn i hanterbarhet.

Provade tre hojar till på skoj. Allra skojigast var Brutale 800RR som är som en Street Triple på uppåttjack.
R1250R gav mersmak, men Triumph Street Scrambler 900 behöver jag inte köra igen.

#6
2019-06-09 11:17

Optimus
Bara i Sverige man mäter sin självkänsla i kubik. Det går alldeles utmärkt med 800, eller till och med 650 eller 400... :-)

#7
2019-06-09 19:26

Axa,
Går och går, det är bekvämt med större motor. Min minsta är på 250 cc, men den tänder varje varv och inte lite då och då.

#8
2019-06-09 19:43

Axa, det beror på vad man ska göra. Om man ska pendla, som få gör i Se men många utomlands så räcker vad som helst. Om man ska hobbyåka och är ute efter rejält med kraft så funkar det sämre. Inget konstigt med det tänker jag. ¨
Jag testade Ducce Diavel och där fanns det kraft, väldigt underhållande och lite lite skrämmande, som det ska vara ;-) BMW 1250 var fin, Husqvarna 410 var väldigt annorlunda med framhjulet rakt under styret kändes det som, Suzuki SV 650 var värdelös, trist motor och ringlade sig genom kurvorna som jag inte trodde att en modern hoj kunde göra. Det var min "start to ride", trevligt evenemang och effektivt med bokningssystemet.

#9
2019-06-09 21:17

John
Jag har en SV650 men den är från 2001 så det är väl inte riktigt samma hoj som den senaste. Jag tycker dock den är tillräckligt underhållande. :-)
Annars har väl den nya lovordats en del i tester...

Mäkinen
Jo det är sant att det blir lite bekvämare med större motor. För de flesta applikationer funkar 600-1000 cc menar jag.

#10
2019-06-09 22:05

Axa,
Jag har inte haft mer än 750 i garaget, men det saknas lite grundknuff. Speciellt nu när jag funderar över att skaffa en mc som klarar att spruta lite grus ibland vill jag inte behöva jaga varvtal. Min Super Tenere går bra på höga varv, men mer botten hade inte skadat.

#11
2019-06-09 22:26

Mäkinen
Ja, jag är inte emot dig. Var och en väljer som man själv vill. Allt beror på vad man använder hojen till och hur mycket vikt som ska förflyttas (tex packning, medpassagerare...).
Jag tycker bara att det allt för ofta blir för mycket diskussion om kubik och en jakt efter större motorvolym. Folk med custom är väl de mest extrema. Idag är 1800 standard, när jag tog kortet för 20 år sedan var väl 1400 det vanliga. Om 10 år ska det väl vara en 4000 cc V8... ;-)

#12
2019-06-10 08:06

det finns redan idag, Boss Hoss har en V8 med ca 350-400 hk.

#13
2019-06-10 11:03

Jag ser ju gärna att en mc är hanterbar. Min första mc var en customhoj med samma namn som min saxofon (köpt, inte fått av en släkting som är stor som en husvagn), men jag får ont i ryggen av att sitta med fötterna för långt fram. Kan inte avlasta med att sträcka lite på benen.

Vad man har en mc till vet jag egentligen inte. Min grundtanke är att aldrig använda dem när jag ska någonstans utan bara för att ha kul.

#14
2019-06-10 11:27

Hacken
Jo, jag vet men de är inte direkt normen för glidare. Men inom några år så... :-D

Mäkinen
Som min gamle körskollärare sa...en mc är bara till som leksak...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.