Bild
Nästa artikel
Nyheter

Privatleasing minskade 2017

Publicerad 8 januari 2018 (uppdaterad 8 januari 2018)
Trendbrott när andelen privatleasade bilar vände nedåt förra året.
Ökningen av privatleasade bilar på personbilsmarknaden, som pågått i flera år, har nu avstannat. 2017 var 28 procent av privatregistrerade personbilar privatleasade. Det är mindre än rekordåret 2016, då andelen var uppe i 29 procent. Det visar en sammanställning som Motorbranschens Riksförbund, MRF, har gjort.

MRF tror att andelen privatleasing kommer att ligga stadigt på 28 procent under 2018.

–Det positiva mottagandet från kunderna gör att produkten privatleasing är här för att stanna. Vår prognos är att det kommer att levereras ut mellan 40 000 och 45 000 privatleasade bilar 2018, säger Johan Holmqvist, bilhandelsansvarig på MRF. 

För de flesta bilmärken minskade privatleasingsiffrorna förra året, förutom hos Peugeot som ökat med 145 procent och kliver upp till en tredjeplats som tredje mest privatleasade bilmärke med 10 procent av marknaden. Volkswagen är dock fortsatt marknadsledande och innehar 19 procent. Volvo står för 11 procent av privatleasingarna.    


Diskutera: Tror du att privatleasingandelen kommer att fortsätta sjunka under 2018?  
 

Kommentarer

#1 • 2018-01-08 15:20
40-talisten

sonny_audi: Vilken frihet försvinner? Årlig körsträcka, hårdkörning, misskötsel??

#2 • 2018-01-08 16:14
Filip Samuelsson

Jag kan bara gå till mig själv, jag driver www.biloffert.se och vi ser en intressant utveckling bland bilar i det högre prissegmentet. Jag är övertygad om att privatleasing kommer öka 2018.

@Sonny_audi, låter inte som att leasing är något för dig :)

#3 • 2018-01-08 16:30
Optimus

Jag kan mycket väl tänka mig privatleasing, varför slänga ut 200-300.000kr ur egen bankbok(alt låna). Det enda du vet är att ca 50% av summan är borta efter 3 år. Lånar du summan så är du lika bunden som vid privatleasing. Amorterar du inte i rätt takt med andrahandsvärdet får du vacker slanta upp i slutet när bilen är värd mindre än lånet du har kvar. Så det där med frihet har jag svårt att se att man har när det gäller köp av bil, sitter med skägget i brevlådan till slut i alla fall.

#4 • 2018-01-08 16:34
Styggavargen

Leasing i större skala är inte hållbart. Vem suger upp alla bilarna efter 3 år? Ett tag funkar det, men sedan är marknaden mättad. Positivt är kanske att bilarna som leasas just nu är snåla med låga utsläpp, men det kan ändras snabbt. Nackdelen är att folk kanske väljer en SUV framför en vanlig bil och därmed ökar sin utsläpp mer än nödvändigt.

#5 • 2018-01-08 16:39
Styggavargen

Jag skulle kunna tänka mig leasa rätt bil för att efter 3 år köpa den. Tyvärr spretar utvecklingen nu, är det SUV man snart tvingas mer eller mindre köpa för att behålla sin egen säkerhet, eller är det elbilar? Just nu är det svårt att göra ett val som är på längre sikt. Drivmedel-frågan är också aktuell, vad bör man satsa på?

#6 • 2018-01-08 16:51
Optimus

Vargen, marknaden har sugit upp företagsleasing(3 år gamla förmånsbilar) i hur många år som helst. Det är väl bra om det kommer ut lite enklare bilar på marknaden som alternativ till alla gamla förmånsbilar.

#7 • 2018-01-08 17:12
Styggavargen

Förvisso, är det sant det du skriver men det finns en gräns för hur många köpare det finns för 3 år gamla bilar. Jag tror vi just nu ligger över den gränsen, då leasing sköt i höjden för något år sedan... dessa bilar börja så smått komma tillbaka nu.

#8 • 2018-01-08 18:51
L. Mäkinen

Min nästa bil blir privatleasad. Egentligen vill jag inte ha bilar i tre år, men frun vill.

#9 • 2018-01-08 20:31
junkers

Nu får jag ju en tjänstebil men om det skulle ändras så lutar jag också mot privatleasing.

#a • 2018-01-08 23:09
puttis

sonny_audi
Ifall du tänker misshandla din bil som en full psykopat är leasing det absolut sämsta att välja. En leasingbil är långtidshyra enligt avtal. Bilens skick ska motsvara åldern när den återlämnas efter avtalet slut. Lämnar man tillbaka en 3 år gammal bil som ser ut som våldtaget as blir man serverad en rejält fet räkning som ska betalas.

Det fina med leasing är att man kan prova en rad olika märken som nybil utan att behöva stå för risken. Allt för många märken är hutlöst idiot-dyra och rena fantasin att de ens erbjuder leasing, med andra ord kan premium-märken lägga ner för de erbjuder ingenting vettigt. På tok för dyrt och avtalen innehåller skrattretande dåliga villkor i jämförelse med andra.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.