Bild
Nästa artikel
Nyheter

Premiär för Volkswagen ID 5 – här är nya elsuven

Publicerad 3 november 2021 (uppdaterad 23 november 2021)
Volkswagen har visat upp coupéversionen av eldrivna suv-modellen ID 4. Nykomlingen Volkswagen ID 5 bjuder bland annat på snabbare laddning.

Under våren börjar Volkswagen leverera ”coupéversionen” av elsuven ID 4. Den blev officiell under onsdagen och döps till Volkswagen ID 5.

Nyheten som märks mest är förstås den sluttande taklinjen som förutom annorlunda design ger något lägre luftmotstånd.

Under skalet hämtas allt från ID 4 och de båda modellerna bygger på samma MEB-plattform. Det finns bara ett batteripaket, på 77 kWh, men tre olika drivlinor. Versionen med längst räckvidd klarar 52 mil enligt WLTP-körcykeln.

Billigaste modellen har bakhjulsdrift, 174 hk och 310 Nm. Mellanmodellen är något starkare, 204 hk, men vridmomentet är detsamma. Toppversionen heter Volkswagen ID 5 GTX och är fyrhjulsdriven med en systemeffekt på 299 hk.

Den inbyggda laddaren klarar 11 kW och snabbladdningseffekten ligger numera på 135 kW. Dessutom är ”tvåvägsladdning” numera tillval – bilen kan alltså ladda andra prylar, som Hyundai Ioniq 5 och Kia EV6 också kan.

Priserna för Volkswagen ID 5 är inte klara. Försäljningsstart blir kring årsskiftet.

En intressant detalj är att bagageutrymmet i ID 5 officiellt är några liter större än i ID 4. Men litersiffran säger som vanligt inget om hur lättlastad bilen är.

Volkswagen har stött på problem med mjukvaran under utrullningen av elbilarna ID 3 och ID 4. Den nya ID 5-modellen har version 3.0 av mjukvaran som bland annat innehåller head up-display som kan visa navigationspilar i vindrutan.

Ett batteri – tre modeller
Version ID 5 Pro ID 5 Pro Performance ID 5 GTX
Effekt 174 hk 204 hk 299 hk
0–100 10,4 sek 8,4 sek 6,3 sek
Räckvidd 52 mil 52 mil 48 mil
Drivning Bakhjulsdrift Bakhjulsdrift Fyrhjulsdrift
Släpvikt 1 000 kg 1 000 kg 1 200 kg

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (33)

  • 5 november 2021 För mig som då gillar att…
  • 5 november 2021 Har åkt en hel del uppe i…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.