Bild
Nästa artikel
Premiär för Volkswagen ID 4 – alla fakta om nya elsuven

Premiär för Volkswagen ID 4 – alla fakta om nya elsuven

Nyheter

Volkswagen visar upp nya elsuven ID 4 som ska bjuda på mycket utrymme och räckvidd för pengarna.

Efter Volkswagen ID 3 har det blivit dags för nästa eldrivna modell att visas upp. Den här gången är det en suv, och det är kanske inte så konstigt med tanke på hur många bilköpare som nu går över till en suv istället för en vanlig kombi.

Visserligen hann koncernsyskonet Skoda före med eldrivna suven Enyaq iV, men det hindrar inte Volkswagen från att lansera en egen modell.

Volkswagen ID 4 kommer enbart med eldrift och blir ungefär lika stor som suven Tiguan Allspace på insidan. Kupén ska upplevas som rymlig med stort panoramatak och långt axelavstånd. Bagageutrymmet har plats för 543 liter last, vilket är betydligt mer än för exempelvis Volvo XC60 som rymmer 468 liter.

Designen visar att bilen är lite mindre ”suv” än många konkurrenter utan mer av en crossover eller en något upphöjd kombi.

– Vi vet att våra kunder älskar suvar, man har bra överblick och de ser lite tuffare ut. Nu kan vi ge köparna en suv som också är helt socialt ansvarsfull eftersom den har noll lokala utsläpp, sa Silke Bagschick, försäljnings- och marknadschef för e-mobilitet på Volkswagen Personbilar på global nivå, på pressvisningen av ID 4.

Läs också: Skoda Enyaq iV officiell – här är alla detaljer om nya elsuven

Premiär för Volkswagen ID 4 – alla fakta om nya elsuven

52 mils räckvidd

Vid lanseringen kommer Volkswagen ID 4 i två olika versioner som båda har 204 hästkrafter och 310 Nm samt upp till 52 mils räckvidd enligt WLTP-körcykeln tack vare ett 77 kWh-batteri. Toppfarten begränsas till 160 km/tim och 0–100 km/tim går på 8,5 sekunder. 

Volkswagen ID 4 kan snabbladdas med upp till 125 kW vilket är lite långsammare än vissa konkurrenter men att ladda 32 mils räckvidd ska ändå gå på en halvtimme.

Bilen baseras på Volkswagens plattform för eldrivna bilar, MEB, och blir därmed bakhjulsdriven som standard vilket ska ge en imponerande liten vändcirkel. Fyrhjulsdrift finns som tillval i vissa versioner. ID 4 mäter 4,58 meter på längden och är därmed sju centimeter längre än Tiguan och elva centimeter kortare än Volvo XC60.

Volkswagen ID 4 finns med dragkrok och får dra upp till 1 000 kilo (med bromsat släp och i högst 12 procents lutning). I utrustningslistan finns även LED-strålkastare kallade IQ Light som kan anpassa ljuset efter mötande bilister och hälsar föraren välkommen med ett litet ”ljusspel”, 3D-baklampor med ”rinnande” blinkers och adaptiv farthållare som även kan bromsa inför kurvor, rondeller, städer och hastighetsgränser.

Premiär för Volkswagen ID 4 – alla fakta om nya elsuven

”Elbilar i alla segment”

På insidan har Volkswagen ID 4 samma typ av infotainmentsystem som ID 3 med pekskärm, röststyrning, Apple CarPlay och Android Auto. Vissa finesser går fortfarande att styra med fysiska knappar. Under vindrutan löper också en LED-ljusramp som exempelvis kan visa ljuseffekter för blinkers eller inbromsning.

Den billigare lanseringsversionen av Volkswagen ID 4 kostar 514 900 kronor och den dyrare går loss på 614 900 kronor. I båda fallen får köparna 60 000 kronor i elbilsbonus. Bilen kan förhandsbokas nu och redan nu byggs 500 bilar om dagen, en siffra som ska skruvas upp under hösten.

Bilarna går även att privatleasa för 5 425 kronor i månaden i 36 månader inklusive service och 1 000 mil per år.

Som jämförelse kostar koncernsyskonet Skoda Enyaq iV från 452 500 kronor före elbilspremien och den dyrare modellen med större batteripaket kostar 551 100 kronor. Dock skiljer sig utrustningsnivåerna och räckviddssiffrorna åt.

Läs också: Toppchef lämnar Volkswagen med omedelbar verkan

Premiär för Volkswagen ID 4 – alla fakta om nya elsuven
Premiär för Volkswagen ID 4 – alla fakta om nya elsuven
Premiär för Volkswagen ID 4 – alla fakta om nya elsuven
Premiär för Volkswagen ID 4 – alla fakta om nya elsuven
Premiär för Volkswagen ID 4 – alla fakta om nya elsuven
Premiär för Volkswagen ID 4 – alla fakta om nya elsuven
Premiär för Volkswagen ID 4 – alla fakta om nya elsuven
Premiär för Volkswagen ID 4 – alla fakta om nya elsuven

Kommentarer

#1
2020-09-23 17:25

En given succé

#2
2020-09-23 17:51

Enyaqen är betydligt snyggare.

#3
2020-09-23 18:01

Ser lovande ut! Fast ska det inte vara 1200 kg på dragkroken?

#4
2020-09-23 18:07

Håller med Axa när det gäller Enyaq, den är snyggare, men det är ju personligt tyckande och saknar reell betydelse.
Men det är ju bra att det finns två likvärdiga modeller av samma bil att välja mellan, men vilken man än väljer blir det ändå ganska mycket pengar när man fått på nödvändiga tillbehör.
Det ska bli intressant när det tredje syskonet kommer med sin variant!

#5
2020-09-23 18:14

Grosser, det gäller nog 4WD.

#6
2020-09-23 18:17

Saabnisse, det stämmer säkert. Den får man vänta på ett tag dock.

#7
2020-09-23 18:29

Denna kommer redan runt årsskiftet, Enyaq kommer ett par månader in på 2021

#8
2020-09-23 18:29

Bra att Volkswagen kommer med en större elbil.

#9
2020-09-23 18:31

Ser mer ut som en buss än en SUV.

#10
2020-09-23 19:17

Det är plasten runt hjulhusen och fejkade hasplåtarna som gör att det är en SUV

#11
2020-09-23 19:22

Är det 20 tums fälgar? Får ont i ryggen bara av att titta på bilen.

#12
2020-09-23 19:29

Enyaq levererar mer.

#13
2020-09-23 19:35

:(

#14
2020-09-23 21:35

Mycket intressant Men jag inväntar en större version.

MVH AL

#15
2020-09-23 21:50

Hade fungerat bra för mig, osett skulle jag nog ändå välja Enyaq, men väldigt mycket är ju liknande...
Drag och möjlighet till lasthållare... och plats för bagage, då behövs bara fler 125KW laddare för att få nytta av batteristorleken vid långturer...

#16
2020-09-23 22:27

AL, ID.6 väntar väl runt hörnet med. Kanske lansering i Nordamerika först då.

#17
2020-09-23 22:37

Ja det tror jag också Grosser. Blir säkert en succé och troligtvis ännu lite bekvämare i Audi-utförande.

MVH AL

#18
2020-09-24 00:48

Varför ska man välja den här ner Enyaq iV är snyggare, minst lika bra med typiska omtänksamma Skodafinesser – och billigare.
Med Audin kan det bli en annan femma.

#19
2020-09-24 00:49

A.L, behöver du verkligen mer utrymmen? Elbilar är alltid bra mycket rymligare än motsvarande fossilbil.

#20
2020-09-24 11:45

L. Mäkinen, jag håller med mig...det är mer åt MPV hållet.. än en SUV kaross. Kanske MPV kommer tillbaka?, för trots allt är det en karossform som funkar enligt mig. SUV kaross är skit, inga bra utrymmen...bara klumpigt...äntligen kanske biltillverkare börjar förstå? Sedan blir det skit när folk köper SUV modellerna utan att vara kritiska... inga vanliga eller MPV modeller har tagits fram den 10 senaste åren... bara SUV modeller som är skit på alla områden.

#21
2020-09-24 12:22

"Vissa finesser går fortfarande att styra med fysiska knappar."
Nej, det är touch knappar.

#22
2020-09-24 13:57

Stygga
Suck..snacka om att inte veta vad man pratar om.
Bara att inse att vissa är bara ute för att provocera!

#23
2020-09-24 20:42

Roy J: Välkommen tillbaka!

Ja du har förstås en poäng där. Kanske man klarar sig med en mindre bil fast där man tack vare elektrifieringen ändå kan erbjuda bättre/motsvarande innerutrymmen. Frågan är bara om komforten förblir identisk likaså (tänker på buller och fjädring)?

MVH AL

#24
2020-09-25 14:05

AL, fungerar inte en e-tron för dig? Gissar att du behöver plats bak för vovven?

#25
2020-09-25 16:44

Läste nånstans att alla ID.4 1st redan är förbokade.

#26
2020-09-27 09:55

Nja Robban. E-tron är inte riktigt mitt val. Den verkar ha för dålig räckvidd. Jaguar har annars en intressant modell. Men inte heller där med tillräcklig räckvidd.

Däremot är jag nyfiken på Tesla.

MVH AL

#27
2020-09-27 11:28

A.L: Testa Model S raven LR så har du en stor bekväm bil med rejäl räckvidd, över 60 mil wltp, så typ oavsett hur du kör vid värsta tid på året kommer du lätt 45 mil.
Jag har ju en pre-raven och kommer utan problem 40 oavsett förhållanden. Och upp mot 60 i lugn sommarkörning. Raven-uppdateringen fick även bättre uppdaterad luftfjädring än den luftfjädringen jag har så ännu bättre komfort.

#28
2020-09-28 07:54

För dyrt då det är en vw med allt vad det innebär; (

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.