Bild
Nästa artikel
Premiär för Audi A3 30 g-tron – här är nya gasmodellen

Premiär för Audi A3 30 g-tron – här är nya gasmodellen

Nyheter

Flera konkurrenter har lagt ned tillverkningen. Men hos Audi lever gasbilarna fortfarande.

Det finns inte särskilt många gasdrivna bilar till salu i Sverige och efterfrågan är betydligt mindre än för exempelvis elbilar. Men för den som inte har möjlighet att ladda sin bil kan en bil som tankas med biogas vara nästan lika bra ur ett klimatperspektiv.

Både Volvo och Mercedes har lagt ned utvecklingen av gasbilar och även Volkswagen ska på sikt sluta med tekniken. Men hos Audi är gasbilarna fortfarande vid liv.

Nu lanseras nya Audi A3 med gasdrift och döps då till ”30 g-tron”. Den har en bensinmotor på 1,5 liter som använder den så kallade Millercykeln och ger 131 hästkrafter och 200 Nm. 

Cylinderhuvud, insprutningssystem, turboladdare och katalysator har anpassats för gasdrift. Motorn startar alltid på gasdrift och tillför bara bensin i specifika fall. Om gasen är på väg att ta slut byter motorn själv till bensindrift men tanken är på bara nio liter, så det gäller att ha framförhållning om du ska åka i ett område med få gasmackar. Bensintankarna har gjorts mindre för att prioritera gasdriften, enligt Audi.

Det är också något som vår provförare Klas Skarin anmäkte på vid provkörningen av Audi A4 som gasbil. ”I praktiken gör det bilen oanvändbar i stora delar av landet”, skrev han.

Bränslenivån i tankarna visas i den instrumenten och de två påfyllnadsrören för gas och bensin är placerade under samma tanklucka.

Premiär för Audi A3 30 g-tron – här är nya gasmodellen

Kortare räckvidd

Räckvidden enligt WLTP-körcykeln är 44 mil på gasdrift vilket är kortare än för motsvarande bensin- eller dieselmodell, men å andra sidan blir utsläppen lägre om bilen tankas med biogas.

För några år sedan drabbades gasbilar från flera märken av stora rostproblem som kan få allvarliga konsekvenser. De nya gastankarna som används i A3 g-tron är enligt Audi tillverkade av komposit med två olika lager (ett av kolfiberförstärkt komposit och ett av glasfiberförstärkt komposit). Det yttre lagret har även en funktion som innebär att det skiftar till mjölkvitt om det skulle skadas, vilket gör eventuella skador lättare att upptäcka.

Audi A3 30 g-tron har dubbelkopplingslådan S-tronic som standard och kostar från 331 700 kronor. Den är berättigad till 10 000 kronor i miljöbonus och tjänstebilister får förmånsvärdet nedsatt till 1 278 kronor i månaden vid 50 procent marginalskatt.

Läs också: Volkswagen ser slutet för gasbilarna: "Förödande"

Premiär för Audi A3 30 g-tron – här är nya gasmodellen
Premiär för Audi A3 30 g-tron – här är nya gasmodellen
Premiär för Audi A3 30 g-tron – här är nya gasmodellen
Taggar: Nyheter, Audi A3

Kommentarer

#1
2020-09-16 22:16

Samma räckvidd som ID3 och nästan lika dyr. Skillnaden är att bränslekostnader för denna är 5 gånger högre. Andrahandsvärdet är uselt på gasbilar. Denna bil kommer inte sälja bra.

#2
2020-09-16 22:17

Dåligt att ni måste knycka någon annans design på bakljus och strålkastare Audi, hitta på något eget.

#3
2020-09-16 22:19

Utmärkt att Audi fortsätter med gasbilar, för ska man klara olika klimatmål är det nödvändigt med dessa.

#4
2020-09-17 06:58

Större benzintank gör väl att man tappar poängen med just gasbilen. Bor man i tjotaheiti väljer man nog annat drivmedel.

#5
2020-09-17 09:38

Alla knycker design-element av varandra, N-iklas. Så det är väl inget att bli upprörd över.

#6
2020-09-17 10:34

Är räckvidden inkl. bensin 44mil så blir det lite jobbigt... hoppas det gäller enbart gas.
Ett problem är att en del gasmackar har gamla dispensers, så att det inte går i så mycket gas i tankarna som det borde. Ofta är det 15-20% bortfall pga detta.

#7
2020-09-17 10:54

Oerhört mycket enklare med en ren elbil

#8
2020-09-17 11:02

Jovisst när det är systematiserat och det upprepas gång på gång och det inte är en kinesisk tillverkare, Audi är faktiskt inte vilken "hemmafixare" som helst, fast VW har varit inne på samma tema så tydligen är det något som gäller inom hela koncernen.

Dessutom är detta inte samma sak som övrig design, strålkastare och bakljus har under de senaste 10 åren, eller mer i vissa fall, utvecklats till att bli en form av märkesemblem, detta är som en form av identitetsstöld.

#9
2020-09-17 13:42

Varför envisas ni med att använda formuleringen "tjänstebilister får förmånsvärdet nedsatt till 1 278 kronor i månaden vid 50 procent marginalskatt"? Ni menar ju då inte ens förmånsvärdet utan skatten på förmånsvärdet - som är det dubbla, dvs 2556 kr/mån

#10
2020-09-17 17:57

Gastankar i stål, rostar. Så det måste vara komposit, för att hålla i längden. Det går också att använda naturgas, men då blir utsläppen högre.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.