Bild
Nästa artikel
Fyra gastankar ger Audi A4 G-tron en räckvidd runt 37 mil, plus nio mil på bensin.
Fyra gastankar ger Audi A4 G-tron en räckvidd runt 37 mil, plus nio mil på bensin.

Provkörning: Audi A4 Avant G-tron (2020)

Provkörning

Audi A4 Avant finns nu även i gasutförande. Senaste versionen har fått en tankvolym för bensin på bara sju liter vilket tyvärr gör bilen oanvändbar i stora delar av landet.

Med en bensintank lika stor som en större spolarvätskebehållare börjar fantasin att skena efter en vecka med nya A4 Avant G-tron. Någon gasmack finns inte i Nynäshamn där jag befinner mig över helgen och bilens navigator hänvisar till Haninge fyra mil bort.

Åtta mils körning för att fylla bilens fyra gastankar känns inte som ett tekniskt försprång.

Audi A4 G-tron hade tidigare en tankvolym på 25 liter men för att kunna registreras som miljöbil har Audi tvingats minimera tankvolymen till sju liter.

Instrumentklustret har dubbla tankmätare, en för bensin och en för gas. Motorn startar alltid på bensin för att sedan växla över till gas.
Instrumentklustret har dubbla tankmätare, en för bensin och en för gas. Motorn startar alltid på bensin för att sedan växla över till gas.

I tron om att göra miljön en tjänst skrämmer politikerna bort bilägare som tycker att elhybrider fortfarande är för dyra i inköp. För egen del löser jag helgens räckviddskatastrof med två 20-litersdunkar i bagageutrymmet.

Nuvarande generation av G-tron blir sannolikt den sista. För att Volkswagen ska kunna uppfylla målet med nollutsläpp senast 2050 krävs elektrifiering och VW-koncernen planerar att fasa ut samtliga gasbilar vid nästa generationsskifte.

Vad som kommer ut ur avgasröret är centralt i dagens miljöpolitik och någon hänsyn tas inte till drivmedlets totala livscykel vilket drabbar biogasen negativt.

Andelen biogas i fordonsgasen ligger över 90 procent i Sverige vilket gör att utsläppsnivåerna av koldioxid i realiteten är betydligt lägre än vad som visas i bilens typgodkännande. Vår provkörda A4 Avant G-tron har till exempel ett missvisande koldioxidutsläpp på 128 g/km baserat på fossil naturgas enligt EU-standard.

Gastankarnas livslängd är 20 år. Inför kontrollbesiktning krävs att bilens plastkåpor demonteras.
Gastankarnas livslängd är 20 år. Inför kontrollbesiktning krävs att bilens plastkåpor demonteras.

Trots gaskonverteringen är Audi A4 Avant sig lik – bekväm, trivsam och dyr. Fjädringen är behagligt hård, bromsarna tar direkt och styrningen är en njutning på svenska motorvägar.

Kraften från fyran på 2,0 liter och 170 hk räcker precis till vid fullastad bil och omkörning. Gaskonverterad tappar A4 Avant 20 hk och blir 100 kg tyngre jämfört med en bensindriven A4 – motorkraft som hade behövts i G-tron.

Förarmiljön är annars perfekt på Audivis, enda synliga skillnaden är dubbla tankmätare. Ett stort frågetecken i all perfektion är mittkonsolens utformning som saknar både plats och induktiv laddning för mobiltelefonen.

Totalvolymen på bilens fyra gastankar är 17,3 kg.
Totalvolymen på bilens fyra gastankar är 17,3 kg.

A4 Avant i gasutförande lockar med komfort och finess och hade för svensk del kunnat bli ett alternativ till dagens växande utbud av laddhybrider. Med drygt 200 gasmackar i Sverige, att jämföra med över 2 500 bensinmackar, begränsas tyvärr bilens användningsområde till ett minimum.

Om du inte befinner dig i någon av Sveriges större städer kommer livet med A4 Avant G-tron bestå av en enda lång jakt på närmaste gasmack.

Plus: Tankas med biogas, hög åkkomfort, detaljfinish.

Minus: Räckvidd på bensin vid resor utanför gasnätet.

Vad nytt? Audis komfortabla mellankombi med gasdrift.

För vem? Arbetspendling där en laddhybrid inte räcker till.

Med en bensintank lika stor som en större spolarvätskebehållare börjar fantasin att skena efter en vecka med nya A4 Avant G-tron. Någon gasmack finns inte i Nynäshamn där jag befinner mig över helgen och bilens navigator hänvisar till Haninge fyra mil bort.

Åtta mils körning för att fylla bilens fyra gastankar känns inte som ett tekniskt försprång.

Audi A4 G-tron hade tidigare en tankvolym på 25 liter men för att kunna registreras som miljöbil har Audi tvingats minimera tankvolymen till sju liter.

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

OM AUDI A4 AVANT 40 G-TRON S TRONIC

PRIS, FRÅN KR: 456 700 (miljöbonus 10 000 kr, fordonsskatt 547 kr/år).

SVENSK LANSERING: Säljs nu.

MÅTT, CM: L 476/B 185/H 140.

BAGAGEVOLYM, L: 495–1 495.

TJÄNSTEVIKT, KG: 1 774.

MOTOR: Längsmonterad fyrcylindrig gas-/bensinmotor med turbo, fyra ventiler/cylinder. Max effekt 170 hk vid 4 450–6 000 v/min. Max vridmoment 270 Nm från 1 650 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Sjuväxlad  dubbelkopplingslåda..

PRESTANDA: Toppfart 210 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,4 s.

DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 4,6 kg/100 km. CO2-utsläpp: 128 g/km.

KONKURRENTER: Skoda Octavia Combi G-tec, Suzuki Vitara 4x4 CNG.

Kommentarer

#1
2020-07-07 17:48

Blir svårt hitta Bensinmack, när det bara är 7 liter bensin i tanken.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.