Nästa artikel
Portabel laddare ska rädda strandade elbilister
Nyheter

Portabel laddare ska rädda strandade elbilister

Publicerad 28 maj 2020 (uppdaterad 28 april 2021)
Ny tjänst erbjuds helt gratis under en försöksperiod.

Elbilister som fått slut på ström kan snart bli räddade med hjälp av en portabel laddare. 

Alla elbilar har olika typer av varningssignaler när batteriet börjar ta slut, och när strömmen är nästan slut stoppas bilen helt för att inte batteriet ska ta skada. Då behövs en extra ”boost” med energi för att bilen ska kunna ta sig vidare, annars väntar bärgning.

På samma sätt som bensin- och dieselbilister kan toppa upp tanken med en reservdunk och köra vidare har nu uppstartsföretaget Sparkcharge kört igång två pilotprojekt i Kalifornien där strandade elbilister får snabb hjälp längs vägen.

Sparkcharge erbjuder en portabel laddare som snabbt ger tillräckligt mycket ström för att kunna rulla vidare ytterligare några kilometer, till närmaste laddare.

Minst två mils räckvidd

Laddaren består av ett antal batterimoduler på 3,5 kWh vardera (med samma cylindriska celler som i batterierna till Tesla Model S och Model X) och själva laddaren högst upp. Den kan ladda med 20 kW och efter utfört uppdrag körs den tillbaka till bärgningsfirman där den laddas upp igen.

Beroende på bil och hur många batterimoduler laddaren har erbjuds mellan två och tolv mils körsträcka.

Gratis under provperioden

Tanken med pilotprojektet är att bärgningsfirmorna som Sparkcharge samarbetar med ska lära sig mer om hur laddning längs vägen kan fungera, och under försöksperioden i vissa amerikanska städer erbjuds tjänsten helt gratis. Om tjänsten senare även ska erbjudas i Europa är oklart.

– Nu behöver elbilsägare inte slösa timmar på att behöva bli bärgade för något som enkelt kan lösas på tio minuter, säger Joshua Rapoza, marknadschef på Sparkcharge.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-05-28 12:42
Styggavargen

Någon som vet om detta är ett stort problem idag?

#2 • Uppdaterat: 2020-05-29 09:28
aiskylos

Knappast ett problem alls. Räckviddsångest är ett fenomen innan man börjar köra elbil. Numera tänker jag aldrig på det. Fullt laddad bil direkt på morgonen varje dag. Jag behöver kaffe långt innan bilen behöver snabbladdas vid långfärder. Största bekymret är att man behöver abbonemang, kort och donglar från flera nätverk för att vara garanterad att kunna ladda överallt.

#3 • Uppdaterat: 2020-05-29 12:50
Henrik M

Tror inte heller detta är nåt stort problem, har aldrig sett nån elbil ståendes utmed vägen och aldrig hört om någon som fått tomt på el förutom media när de verkligen testat maxräckvidd men då under kontrollerad form. Tror att de som skaffat sig elbil har koll rätt fort och smidigt hur de ska planera om de köpt en elbil med kort räckvidd och med längre räckvidd är det en ickefråga mer eller mindre.

#4 • Uppdaterat: 2020-05-29 18:54
ELvis

Om man eventuellt, mot förmodan kör slut på batteriet. På Teslan har man så bra koll så händer inte.
Däremot kan det ju hända att man tvingas parkera på vintern med lite ström och kylan slår till.
Även här varnar bilen...
Men om det nu händer.
Så hjälper inte denna lösning då även 12V batteriet tar slut.
Då tar inte bilen emot laddning utan att först köra med en hederlig gammeldags 12V laddare.
Men återigen, risken är liten med Tesla och tyvärr tror jag inte denna pryl löser problemet.
Då är det värre att köra tomt med en dieselbil som måste luftas.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.