
Porsche har nyligen gjort om sin strategi och skalat ned satsningen på elbilar. I stället blir det fler bensin- och hybridmodeller framöver.
Ett steg i den riktningen kan vara märkets senaste patentansökan. Det handlar nämligen om en W18-motor med – som namnet antyder – 18 cylindrar. Det rapporterar Carbuzz.
Till skillnad från de tidigare så kallade W-motorerna som VW-koncernen haft (bland annat Volkswagens W8 och Bentleys W12) ser den här motorn faktiskt ut mer som ett W från sidan.

Porsches W18-motor har tre individuella cylinderbankar med sex cylindrar vardera. Motorn kan även skalas upp eller ned för att skapa en W12-, W9- eller W15-motor.
Varje cylinderbank kan dessutom ha ett eget turboaggregat. Eftersom insuget sitter precis ovanför varje cylinderbank behöver luften heller inte ta någon krokig väg ned i cylindern. Det minskar turbulensen och friktionen.
Porsche har tidigare sökt patentskydd för en sextaktsmotor, men som vanligt gäller att en patentansökan inte nödvändigtvis betyder att tekniken går vidare från ritbordet.