
Att göra vanliga förbränningsmotorer snålare är viktigt – lägre förbrukning ger både mindre klimatpåverkan och billigare fordonsskatt.
Nissan lanserar nu en nyutvecklad, trecylindrig bensinmotor på 1,5 liter i suven Qashqai. Den får en verkningsgrad på hela 42 procent, vilket innebär att ”bara” 58 procent av energin som stoppas in försvinner, främst i form av överskottsvärme.
Som jämförelse brukar vanliga bensinmotorer ha en verkningsgrad på upp till 40 procent. I dieselmotorer är den i bästa fall något högre och i elmotorer är den upp till 95 procent.

En ny tillverkningsteknik gör det möjligt att montera motorns ventilsäten på cylinderhuvudet i stället för dagens pressmonterade ventiler.
På så sätt bildas en bättre geometri för bränsleinsprutningen och mindre turbulens i luftinsprutningen vilket ska göra motorn effektivare.
Motorn använder den så kallade Miller-förbränningscykeln och används inte för att driva hjulen, utan för att ladda upp bilens batteri. Det skickar sedan kraften till bilens elmotor som driver hjulen.
Bläddra mellan bilderna nedan för att se skillnaden mellan teknikerna.