Nästa artikel
Premiär för Polestar 4: Här är nya elsuven
Nyheter

Premiär för Polestar 4: Här är nya elsuven

Publicerad 18 april 2023 (uppdaterad 18 april 2023)
Polestar lanserar en helt ny elbil med fokus på design. Den saknar bakruta – men lockar i stället med lång räckvidd och mycket ny teknik.

I oktober visades Polestar 3 upp som är en eldriven suv med samma grundteknik som Volvo EX90. Nu kommer en ny modell som Polestar beskriver som en coupésuv – en trend som vuxit sig allt starkare i bilvärlden de senaste åren och som det svenskkinesiska märket i Geelykoncernen inte heller vill gå miste om.

Nykomlingen heter Polestar 4 och ska vara märkets snabbaste produktionsbil hittills. Storleks- och prismässigt ska den hamna mellan Polestar 2 och Polestar 3, men särskilt ”suvig” upplevs inte bilen.

– Vi har tagit ett helt nytt grepp på coupésuvens design. I stället för att bara modifiera en befintlig suv, ge den en ”snabbare” taklinje och kompromissa med saker som bakre takutrymme och komfort, har vi designat Polestar 4 från grunden som en ny typ av suv-coupé som förhöjer komforten och upplevelsen för baksätespassagerarna, säger Polestarchefen Thomas Ingenlath.

”Vi har tagit ett helt nytt grepp på coupésuvens design”

För att sänka luftmotståndet har Polestar 4 även infällda dörrhandtag och en låg front med aerodynamiska detaljer. Bilen är 4,84 meter lång vilket är 23 centimeter längre än Polestar 2. Tjänstevikten är 2,2–2,3 ton beroende på version och maximal dragvikt är 1 500–2 000 kg beroende på version.

Saknar bakruta

Det mest kontroversiella designgreppet är att bilen saknar bakruta. Däremot finns ett stort glastak som löper över hela bilens längd. Som tillval finns en funktion där föraren kan bestämma med ett knapptryck om taket ska släppa in direkt solljus eller inte.

Bakrutan ersätts av en kamera och en digital innerbackspegel som visar utrymmet bakom bilen. Det ska ge ett bredare siktfält än med en konventionell innerbackspegel. Men om tekniken fallerar finns ingen backuplösning – då får föraren förlita sig på sidobackspeglarna.

Enligt Polestar innebär lösningen att utrymmet i baksätet blir större och ljusare eftersom den bakre takbalken kunnat placeras längre bak. Då kan panoramataket dras längre in bakom baksätespassagerarnas huvuden.

Polestar 4 bygger på Geelykoncernens så kallade SEA-plattform. Med en effekt på 544 hk klarar den fyrhjulsdrivna varianten 0–100 km/tim på 3,8 sekunder. Den främre motorn kan kopplas ur helt om den inte behövs. Den bakhjulsdrivna versionen tar 7,4 sekunder på sig att nå 100 km/tim.

I baksätet har passagerarna en egen kontrollenhet för att styra stolarna.

Interiörmaterial som består av återvunna pet-flaskor är en av nyheterna. Men skinnklädsel finns kvar som tillval.

Svenska köpare får vänta

Batteripaketet är stort och har en kapacitet på hela 102 kWh. Det ger en preliminär räckvidd på upp till 56,4 mil enligt WLTP-körcykeln för den fyrhjulsdrivna varianten. Med bakhjulsdrift har bilen en uppskattad räckvidd på 60 mil.

Polestar 4 klarar snabbladdning på upp till 200 kW och hemmaladdning på 22 kW. Värmepump och möjlighet att ladda upp andra prylar med bilens batteri är standard.

Både Polestar 2 och 3 har en stående pekskärm för infotainmentsystemet, men i Polestar 4 är skärmen liggande. Systemet bygger på Googles operativsystem Android Automotive.

Kina blir först ut när Polestar 4 börjar tillverkas i november 2023. Europeisk lansering blir tidigt 2024. Priserna är inte officiella men Polestar siktar på motsvarande 680 000 kr i instegspris utan tillvalspaket.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (8)

  • 18 april 2023 Mr Snoid skrev: Då slipper…
  • 18 april 2023 Optimus skrev: Nästan att…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.