Bild
Nästa artikel
Playboy prisar Mazda 2

Playboy prisar Mazda 2

Nyheter

Småbilen Mazda 2 ger ”Best Bang for the Buck” – mest bil för pengarna. Det enligt amerikanska Playboy Magazine.

Playboy Magazine presenterar nu tidningens årliga utmärkelser i kategorierna ”Car of the Year”, ”Best Sports Sedan”, ”Best Sports Coupé” och ”Best Bang for the Buck”.

Årets bästa bil blev måsvingen Mercedes SLS AMG samtidigt som Aston Martin Rapide och Cadillac CTS-V utnämndes till bästa sportsedan respektive bästa sportkupé.

Nyligen uppdaterade småbilen Mazda 2 ansågs ge mest valuta för pengarna.

Diskutera: Vilken bil tycker de ger ”mest bil för pengarna”?

Taggar: Nyheter, , Mazda 2

Kommentarer

#1
Gert Andersson
2011-03-25 15:48

Dacia Sandero!

Mazdan äro en dyr plastlåda som snart rostar.

#2
2011-03-25 16:32

Gert, vad vet du om det?
Inte ett dugg!

Men det är ju väldigt svårt att som bilköpare uttala sig om en sådan här sak, det är ju väldigt individuellt.
Värderingar av olika kriterier är ju väldigt olika.
Personligen skulle jag aldrig reflektera över en bil som inte kan levereras med automatlåda, klimatanläggning och farthållare.
Det är minimikrav.

#3
mendefera
2011-03-25 16:55

Håller helt med Gert, Dacia har billigare reservdelar dessutom beprövade sådana! vänta bara när någonting går sönder på mazdan kommer bli svin dyrt! och inte är mazdan lika lättmekad heller hehe.bara volvo håller sig bort från reservdels försäljningen. Dacian har dessutom mycket bra rostskydd!

#4
2011-03-25 19:03

Mazda är kanske lite dyrare än vissa andra bilar
men häller betydligt högre kvalite
Dacia är billig i inköp men reservdelarna kommer att kosta över 100 % mer än Mazda under dess livslängd

När Dacia fyller 10 är är det snart dags för skroten
Då kommer Mazdan att rulla ca 8 år Till.
Efter Mercedes och Volvo har Mazda längt livslängd av alla bilmärken Tom högre än bilar som BMW Och Audi
Att sen Mazda har bland de lägsta servicekostnaderna av alla är också ett stort Plus

Slutsats Dacia är ett dåligt kop långsiktigt

#5
2011-03-25 20:17

Trevlig bil 2:an. Kompakt, lätt och körglad. Märkligt att inte vi svenskar upptäckt den i större omfattning då systerbilen Fiesta säljer mångdubbelt bättre.

Att den här i Sverige skulle vara kandidat för att vara mest bil för pengarna är däremot tveksamt pga priset. Då vill jag hellre framhålla bilar som t ex. Skoda Octavia, Citroen C3 Picasso och Suzuki Swift som prisvärda, kompetenta och även säkerhetsmässigt konkurrensmässiga.

#6
2011-03-25 23:00

Även för mej är det ett mysterium att nya Fiesta säljer så bra. Finns tydligen fler bullertåliga svenskar än jag kunnat föreställa mej. (Mazda2 har också ett visst bullerrykte. Överdrivet tycker jag.)

#7
mendefera
2011-03-25 23:30

Re Jalle j om 10 år? då har mazdan hunnit luckras upp av rosten så det inte finns något golv att sitta på! och sedan måste den ha lite sås också motorn då den kokar ris.

#8
Gert Andersson
2011-03-26 08:35

Kan inte herr Diits ta bort Yarl och allt vad han sig kallar.
Jagh blifva förbannad på herr Diits.

Man skall icke gynna Mazda. Visst, vettiga bilar men Dacia äro bättre och rostar icke.

Inget från japan skall inhandlas då dem de senaste åren gjort totala skitbilar med all dess återkallningar.
Dessutom sprider japanerna radioaktifva ämnen öfver hela werlden.

Mitt företag har i veckan brytit all kontakt med Japan.
Jag äro upprörd. Och deras "miljöbil" Prius kräfva 6 ggr mer energi vid tillverkning än en enklare bil.

#9
2011-03-26 11:54

Sabbnisse.

Jag rekomenderar blockera knappen för vissa individer,den gör ett bra jobb ;o)

#10
2011-03-26 18:28

Gert, japanerna sprider radioaktivitet ca 3 mil från reaktorerna. Du däremot sprider dig själv överallt hela tiden. Frågan är vad som borde bojkottas?

#11
2011-03-27 17:58

Blockera knappen gör ett utomordentligt jobb fortfarande....;o) Perfekt uppfinning Fredrik Ditts Vikström.

#12
2011-03-28 17:22

Jag är kanske opåläst, men hur vet man att daciorna inte rostar? De har väl inte funnits särskilt länge på den svenska marknaden? Och vad mazdorna anbelangar har jag hört från en återförsäljare som har flera olika märken, att de är rena mardrömmen kvalitetsmässigt. Men det är ju en andrahandsuppgift så jag tar den med en nypa salt. Själv har jag bara erfarenhet av sena 80- tidiga 90-talsbilar, och de var ingen höjdare jämfört med de andra japanska märken jag arbetade med då.

#13
2011-03-29 00:07

Forema (säljer Ford, systerföretag till Rejmes som har Volvo/Renault här i Östgötatrakten) har slutat sälja Mazda. Främsta anledningen var Mazda inte lånade ut några bilar som demo, utan de var tvungna att köpa dom. Det är svagt av Mazda, det håller jag med om. Men en annan anledning som nämndes var att de helt enkelt inte tjänade några pengar på Mazda. Då det bara var servicear som gjordes. Kan tänka mig att Ford drar in lite mer pengar ;) Den handlaren du pratat med amoC måste haft en rätt unik upplevelse om Mazda, då de allra flesta, oavsett om de gillar märket eller ej, är överens om att det är bra byggda bilar.

Tyckte själv det var lite komiskt när jag frågade säljaren på Alfa, hur jag skulle uppleva en 159 kvalitetsmässigt jämfört med min Mazda. Jag har aldrig varit med om att någon skruvat på sig och och undvikit ämnet så pass som han gjorde då ;)

#14
2011-03-29 11:57

Ja, han var arg på Mazda av några andra anledningar så jag tar som sagt det uttalandet med en nypa salt. Överlag brukar ju japanska bilar hålla god kvalitet.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.