Nästa artikel
Plastmotor kan göra bilar lättare
Nyheter

Plastmotor kan göra bilar lättare

Publicerad 8 april 2015 (uppdaterad 8 april 2015)
Cylinderblocket är i plast på den tyska experimentmotorn.
Nästa steg för att göra bilar lättare är att bygga delar av motorn av plast. Det menar tyska forskare som tagit fram en första prototyp.
I ett försök att banta bilarnas vikt och därmed minska bränsleförbrukningen har tyska forskningsinstitutet Franhofer tillverkat en encylindrig motor med cylinderblock av plast.
 
Genom att använda ett glasfiberförstärkt plastmaterial kan vikten minskas med 20 procent jämfört med en motsvarande konstruktion i aluminium.
 
Enligt forskarna ska plasten klara påfrestningarna i en motor och kostnaden ska vara ungefär lika mycket som för ett aluminiumblock.
 
Prototypen visas på motormässan i Hannover i mitten av april och därefter är det tänkt att forskarna ska bygga en flercylindrig motor med fler plastdelar.
 
Diskutera: Vad tror du om motorer i plast?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2015-04-09 14:25
Mr.Wheeler

@1storstark: Itera var ingen lyckad plastkontruktion, men med statliga utvecklingspengar körde man på blint, trots att plastindustrin inte trodde på idén.

#9 • Uppdaterat: 2015-04-09 17:06
Roy J

Som Tvärnit konstaterar, så är plastmotorer inte precis någon ny tanke. Som hultarn konstaterar, så blir det nog lite marigare med återvinning om man ska använda kompositer.

Vikten har betydelse vid alla hastighetsförändringar (inkluderande även svängar). Bromskraftåtervinning tar endast tillvara på en del av energin vid just inbromsningar.

Rullmotståndet och luftmotståndet är de som påverkar bränsleförbrukningen i jämn fart. Rullmotståndet är i princip konstant medan luftmotståndet ökar med kvadraten på hastigheten. Exakt var brytpunkten ligger beror på aerodynamiken hos fordonet ifråga, men torde väl för en normal personbil ligga runt 100 km/h. (Har inte räknat på det.)
I stadstrafik är alltså definitivt vikten det mest betydelsefulla.

#a • Uppdaterat: 2015-04-09 22:03
Swemba

@Roy, en hybrid kan ta tillvara på ungefär 70% av rörelseenergin vid inbromsning och återföra den vid acceleration. Det är just detta moment som är det avgörande för bränsleförbrukning i stadskörning med vikt som en betydande faktor. En mycket liten del av rörelseenergin försvinner som värme vid svängar.