Bild
Nästa artikel

Pizza fixar potthålen

Nyheter

Den amerikanska pizzakedjan Domino´s Pizza ger sig in i entreprenadbranschen. ”Vägskador och potthål kan ge pizzan irreparabla skador, det ska inte behöva drabba någon pizza”, säger företaget.

Pizza fixar potthålen
Hade det inte varit för att första april passerade för ett par månader sedan hade Vi Bilägareredaktionen avfärdat det hela som ett skämt, men nu är så inte fallet. Under parollen ”Paving for pizza” (ungefär "Asfalterar för pizza”) har snabbmatsgiganten inlett ett samarbete med fyra amerikanska städer. Invånarna i Burbank (Kalifornien), Bartonville (Texas), Milford (Delaware) och Athens (Georgia) kan via kampanjens hemsida rapportera in de potthål som stör pizzans resväg hem till köksbordet. Att döma av statistiken är situationen i Athens särdeles alvarlig. Sedan den 11 juni har 150 potthål asfalterats. I Burbank har den cirkulära maträtten inte visat sig ha samma akuta behov av förbättrade transportvillkor. Endast fem potthål har eliminerats under den senaste veckan. Bor man inte i någon av de fyra städerna går det bra att nominera sin egen stad till att bli nästa anhalt för kampanjen.

Nu har inte Domino’s bara haft den runda fredagsfavoritens väl och ve i åtanke utan det hela är en reklamkampanj orkestrerad av den amerikanska reklambyrån CP+B. En kul detalj är att kampanjen leds av svensken Linus Karlsson. CP+B själva påstår att de är ”Den mest omskrivna, omtalade och osannolikt framgångsrika byrån i världen”. (Med tanke på att du läser detta på en svensk biltidnings hemsida ligger det kanske ett korn av sanning i påståendet…) Kampanjen sätter ett mycket avsiktligt finger på den eftersatta amerikanska infrastrukturen.

När ”National Transportation Research Group” i maj presenterade en analys av det amerikanska vägnätet kom man fram till att 37 procent av Amerikas större vägar är i ett mediokert eller dåligt skick. Man räknar med att det eftersatta vägunderhållet orsakar de amerikanska bilisterna kostnader för omkring 107 miljarder dollar. Det motsvarar ungefär 482 dollar (4 600 kronor) per bilist.

Domino’s Pizza är i full färd med att etablera sig i Sverige och ska under de närmaste åren starta omkring 100 restauranger. Om de asfalterar avgrunden till potthål utanför redaktionsgaraget lovar vi på Vi Bilägare att fira med pizzalunch.
Jo, det är faktiskt sant. Domino's Pizza asfalterar igen potthål i amerikanska städer. Hur långvarig kampanjen kommer att vara och hur många potthål som faktiskt kommer att försvinna är högst oklart.
Jo, det är faktiskt sant. Domino's Pizza asfalterar igen potthål i amerikanska städer. Hur långvarig kampanjen kommer att vara och hur många potthål som faktiskt kommer att försvinna är högst oklart.
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2018-06-19 21:52

Dags att höja skatten på drivmedel i USA och få pengar till att fixa de dåliga vägarna?

#2
2018-06-19 22:03

Tveksamt att de är sämre än våra vägar, så är högre skatt likställt med fina vägar?

#3
2018-06-19 22:36

Välkommen till Borlänge i Dalarna. Potthålens mecka, här har potthålen djupnat och vidgats i samma utsträckning som Sverigedemokraterna gjort framsteg. Vi vill inte fortsätta att bli sjösjuka när vi kör på Stadens gator. Social Dem styrda kommunen har inte pengar att laga gator så vi får hoppas på Pizza företagen, vi har ju ett 30 tal Pizzerior i vår närhet. Tack för en bra NYHET. Johan.

#5
2018-06-20 09:51

Givetvis inget vidare, inte för att inslaget kändes vinklat:) Men kanske inte något man kallar potthål eller som fixas lätt av Dominos.
Menar bara att vi knappast med våra vägar ska slå oss för bröstet och lyfta fram att hög skatt (som vi har) medför superstandard på vägarna. Sen har vi ett varierande klimat som såklart sliter och påverkar våra vägar, men inte tusan är de bland de bättre, detta till trots av att skatterna talar för att vi borde ha bland de bästa vägarna.

#6
2018-06-20 12:07

Jämförelsen mellan skatter och vägstandard går naturligtvis inte att göra med länder som inte har tjäle..

Många vägar i USA är riktigt dåliga, snittet är nog sämre än genomsnittet i Sverige. Men det är ett stort land med många klimatzoner och stater så det varierar självklart. De flesta städerna i reklamkampanjen har nog inga större problem med tjäle, ändå har en del tillräckligt stort behov av potthålslagningar för att kampanjen ska funka.

#7
2018-06-21 19:53

Modigt av vi bilägare att publicera en bild på ett fordon med logga från Dominos. Söker man på youtube hittar man att de stämmer folk som gör det.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.