Bild
Nästa artikel
Peugeot 508 – rapport från provkörningen

Peugeot 508 – rapport från provkörningen

Direktrapport

Nya Peugeot 508 ersätter både 407 och 607. Vi Bilägares Håkan Bäcklund stack till Spanien för att provköra.

Tidigare i veckan var Vi Bilägares Håkan Bäcklund i spanska Alicante för att bekanta sig med nya Peugeot 508.
 
Ditt första intryck?
– Mycket bil för pengarna och dessutom med många viktiga ”mjuka” plusvärden som bränsleekonomi, låga utsläpp, säkerhet.

Kombin blir förstås intressant i Sverige. Var den rymlig?
– Peugeot säger att den sväljer fem liter mer last än Volvo V70. Vad gäller passagerarutrymmet så är den även där rymligare än många konkurrenter.

Hur var den att köra?
– Tyst, komfortabel, stadig utan att sticka ut åt något håll.

Jämfört med konkurrenterna, hur står sig nya 508?
– Det är förstås ett riktigt getingbo i stora mellanbilsklassen. Passat, Mondeo, Octavia, Volvo V70, Citroën C5…finns hur många som helst. Men Peugeot 508 bör kunna vara med i matchen.

När kommer bilen till Sverige och vad kommer den att kosta?
– Det är lansering den 8 april både av kombin (SW) och sedanmodellen. Två bensinmotorer och fyra dieselvarianter erbjuds.

– Priserna börjar från 209 900 kronor för den lilla bensinaren, sedan, och slutar på 315 000 kr för 2,2-litersdieseln med 204 hk i kombiutförande. Volymmodellen blir förmodligen miljöbilsklassade 1,6-liters e-HDi med stopp/startfunktion. Priset för den blir 239 900 kronor.


– Andra halvåret 2012 ska 508:an finnas att köpa med Peugeots omtalade Hybrid4-teknik, det vill säga en dieselhybrid.

Läs hela provkörningen av nya Peugeot 508 i Vi Bilägare nummer 3/2011. Tidningen finns i butik från 22 februari och kommer till prenumeranter 16 februari.

Diskutera: Vad tycker du om nya Peugeot 508?

Kommentarer

#1
skoda prisvärd
2011-02-11 13:51

intresant bil

#2
Manta
2011-02-11 13:56

Jag har alltid tyckt väldigt illa om alla franska bilar men detta är helt klart den snyggaste familjebil jag har sett. Kan man få den med awd (inte hybriden) och aut är detta en given bil nästa gång det är dags att byta.

#3
2011-02-11 13:56

Detta är en mycket intressant bil. Tycker också den är skitsnygg! Hellre den är än en misslyckad uppdaterad VW Passat. Tror denna kommer att bli succe.

#6
DeN
2011-02-11 14:24

Vore kul med lite fler bilder, gärna på inredningen.

#7
2011-02-11 14:46

DeN:
Nu finns även bilder på instrumentering och bagageutrymme.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#8
emellertid
2011-02-11 15:56

Instämmer, denna ser betydligt fräschare ut än "nya" Passat. Är det inte en hel del Audi i designen?

#9
bilfreak
2011-02-11 16:20

Mycket snygg bil ! Bara kvaliteten blir bra , i så fall är den nog en vinnare. Peugeot är annars komfortabla och relativt billiga i drift.

#10
2011-02-11 19:50

Rätt snygg tycker även jag. Men Audi? Lika gärna V60, Insignia, Mazda6 eller vad som helst. (Inget fel i det.)

#12
Börje bilkunnig
2011-02-11 20:58

Har äntligen Peugeot köpt en normal designer igen? :) Inga konstigheter i fronten, lite mindre grill och en stötfångare som slutar i normalhöjd så att bilen inte ser så billigt, plasigt ut som andra Peugeot och t ex Volvo V60.

En Peugeot man inte får huvudvärk av att se pga lustiga former, det var länge sedan...

Ändå är den inte alls tråkig, ett mer normalt, mindre plastigt utseende gör att en bil ser mer sportig ut. Skulle gärna få mogna lite till.

Lite tom mitt på sidan, en sidolist (men inte löjligt smal eller tjock) skulle hotta upp den (och samtidigt skydda.)

#13
Erik F
2011-02-11 22:08

Verkar vara en mycket fin och bekväm bil. Bara de fått till pisksnärtsskyddet och ett bra rostskydd (-massa) vore önskvärt.

#14
Lars A
2011-02-11 22:32

Det talas och, framför allt, tycks mycket om "kvalitet" i vilket ord mycket ryms. Själv föredrar jag fakta framför tyckande i kvalitetssammanhang och jag brukar roa mig med att titta på brittiska Car Reliability Index. En och annan kommer säkert att haja när de tar sig en titt på vad de ser där. För inte kan man väl tycka så fel?

#15
Börje bilkunnig
2011-02-11 22:38

Lite väl låtsassportbil invändigt men inte för stram eller för rund (som vissa småbilar). :)

#16
2011-02-12 00:19

fronten är ju fint men .. bakifrån ser ut som lik bil!

#17
saabHenke
2011-02-12 10:28

klart snyggaste peggan på länge...
skulle helt klart vilja ha den... saab är trotts allt inte allt

#18
Börje bilkunnig
2011-02-12 11:17

saabHenke: Saab är ett farligt köp. Snart finns det inte kvar. Andrahandsvärdet är fotfarande rekordlågt.

Volvo är heller ingen höjdare men är tryggare och har mer modeller att välja på.

Saab hade ett bra erbjudande för oss företagare men jag tackade nej pga märkets kveksamma kvalitet och säkerhet, kommer det att finnas kvar? Andrahandsvärde? På måndag får vi hem två Passater! Modern men samtidigt diskret! Mkt fin bil.

#19
truebeliver
2011-02-12 11:39

Och passaten är felfri!

#20
Börje bilkunnig
2011-02-12 11:58

Riktigt dåligt andrahandsvärde på Saabar. Passatens design är dessutom exklusiv och reprensativ.

Kollegan ville ha Avensis. (Han lever kvar vid den tiden Toyota byggde bäst bilar runt år 2000) Men en ful, bullig plastlåda (stötfångaren går enda upp till framrutan nästan!) som hela tiden ska återkallas? Nejnej! Sa jag. Frugan har dessutom en som har skurit...

#21
DeN
2011-02-12 13:20

Tack för bilderna på insidan...

Ser fin ut, får nog bli ett besök och kolla närmare på den. Dock lite väl mycket knappar på ratten.

#22
2011-02-12 18:31

Jag har blivit mer och mer förtjust i den här bilen ju mer jag läst om den och tittat på bilderna. Men jag är som sagt skeptisk till kvaliten på bilen. Sist jag tittade på en Peugeot var en 3008 och allt kändes bra när man klämde och kände på bilen och även när man körde den. Sedan så öppnade jag huven och tittade på bilen elektriska kontakter etc hur det var gjort. Jag blev mörkrädd hur simpelt allt var gjort,såg ut som engångs grejor. Annars var även den Peugeoten tilltalande. Hur är denna 508 påkostad tro......? Någon som har erfarenhet av Peugeot?

#23
Lars A
2011-02-12 21:18

Shogun!

Har inte tittat på någon 3008 men vad beträffar Peugeot så har de sedan några år ett nytt kvalitetssäkringssystem (L'Andon). Däri ingår bl a att nya modeller provkörs 3 000 000 mil före lansering. Detta infördes därför att man inte var tillfreds med sina produkter. Tråkigt nog infördes systemet efter 407:ans introduktion och modellen led av många barnsjukdomar. Vad jag hört kommer 508:an med 5 års nybilsgaranti.

#24
sweeny
2011-02-12 23:15

3 miljoner mil, stämmer det??

#25
Lars A
2011-02-13 00:55

Ja, 3 000 000 mil lär stämma och senast såg jag att den ansiktslyfta 308:an körts just detta.

#28
DeN
2011-02-13 12:55

Ja, det är nog inte en och samma bil som körs 3 000 000 mil, om nån trodde det...

#30
skoda prisvärd
2011-02-13 13:19

det blir intressant att se hur 508 klarar sej mot skoda superb., har vunnit över volvo v70 och NYA vw passat mm

#34
2011-02-13 17:21

Lars A.

Andon kommer från Toyota och det bådar ju gott för kvaliten framöver förhoppningsvis. Detta har Toyota kört med i många herrans år. Många har försökt att kopiera det men inte lyckats fullt ut. Men det är en början för att höja kvaliten. Vi jobbar med The Toyota Way på mitt arbete också kallat WCM. World Class Manufacturing.

http://www.kommits.se/download/18.49f9501011c3ec1398b800021744/Dag+Lotsander+-+Toyota.pdf

Rekommenderar denna bok Lars att läsa nedan.

http://www.liber.se/Facklitteratur/Ekonomi-och-ledarskap/Kvalitet--Miljo/The-Toyota-Way/

Denna boken är ett måste att läsa. Många här som kommenterar skulle må bra av att lära sig ett och annat.......

#35
Lars A
2011-02-13 20:12

Shogun!

Tack för litteraturlänkarna. Jag arbetar med kvalitet till vardags och tar tacksamt emot tips och råd.
Du har alldeles rätt i att l'Andon inte är ett eget "Peugeotskt" påhitt utan det är en anpassning av redan befintliga system (som Lean). Införandet visar att Peugeot tar begreppet kvalitet på största allvar.

#36
Thomas-Sollentuna
2011-02-13 20:33

Enligt en artikel i Teknikens värld så körs/ testas nya modeller 300 000 mil före lansering f o m 308'an. Tidigare var det 200 000 mil.
Shogun undrar om du tittat på tex en 406'ans kontaktdon, bättre eller sämre än 3008'an? Kör en -99'a 406'a och har inte haft några problem med några strulande kontakter.

#37
Uno von Lööv
2011-02-13 21:38

Känns tryggt att vissa nya bilar testas redigt...

#38
Raphael
2011-02-14 08:57

Jag har en C3 Picasso nu körd på den andra sibiriska vintern och snart uppe i 4000 mil och troligen ännu enklare elektriskt än toppmodellen från Peugeot, och det har inte varit några som helst problem med bilen. Allt elektriskt fungerar precis som det ska. Min förra Citroën var en Xsara och den hade jag i flera år utan några som helst problem.
(Citroën och Peugeot använder samma delar).

#39
Bror Erik Jansson Kalix Kommun
2011-02-14 18:14

Snygg men tråkigt att alla kombin är stöpta i samma form. V60 sticker faktiskt ut lite iaf. Peugeoten här får mig att tänka på Mazda 6 som får mig att tänka på Mondeo som får mig att tänka på insignia osv.. Trist när blir det designrevolution igen?

#40
Lars A
2011-02-14 20:40

Thomas-Sollentuna har helt rätt! Enligt Maria Lantz på Peugeot har de testats 3 000 000 km, och inte mil. Något som nu korrigerats på deras hemsida.
3 000 000 km är förstås avsevärt mindre men är ändå, om jag inte räknat fel, 75 varv runt jorden. Nya Saab 9-5 kördes, vad jag sett, 500 000 km.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.