Bild
Nästa artikel

Peugeot 308 får ansiktslyft och e-HDi

Nyheter

Nu presenteras bantade och ansiktslyfta Peugeot 308. Med ny, snål dieselteknik klarar bilen ett CO2-utsläpp under 100 gram/km.

9 000 exemplar av Peugeot 308 har levererats till svenska kunder sedan modellen år 2007 ersatte föregångaren 307.

För att öka attraktionskraften ytterligare meddelar Peugeot att 308:an nu ska genomgå både en bantningskur och ett kosmetiskt ansiktslyft. Uppdateringen gäller alla tre karossvarianter: halvkombin med fem dörrar, cabrioleten CC och kombimodellen SW.

Det stora luftintaget och den rejäla stötfångaren framtill har tonats ned och förminskats vilket ger bilen en annan framtoning. Nytt är också positionsljus med lysdioder intill dimljusen, omformade strålkastare med kurvljusfunktion och en till viss del omstöpt motorhuv.

Baktill har en horisontell kromlist tagit plats ovanför lejonemblemet och baklyktorna har berikats med mer lysdioder.

Nytt stopp/start-system
Men det finns även mekaniska nyheter att rapportera. Jämfört med nuvarande Peugeot 308 har modellen bantats med 25 kilo.

Peugeot uppger också att servostyrningen förfinats, att luftmotståndet sänkts i och med förändringarna i fronten och att 16-tumshjul med reducerat rullmotstånd monterats.

Uppdaterade Peugeot 308 erbjuds med åtta motoralternativ, fyra bensinare och fyra dieslar som alla optimerats för lägre bränsleförbrukning. Mest intressant är dieselmotorn på 1,6 liter och 112 hästkrafter med snåltekniken e-HDi, som i själva verket är den senaste generationen stopp/start-system.


Motorn stängs av när bilen står stilla och startas igen av en generator. Vid stadstrafik kan förbrukningen kapas med upp till 15 procent, uppger Peugeot. Med en automatiserad manuell växellåda blir CO2-utsläppet endast 98 gram/km.

Ansiktslyfta Peugeot 308 får publik premiär på bilsalongen i Genève i början av mars och dyker upp i svenska bilhallar under maj.

Diskutera: Vad tycker du om Peugeot 308?

Kommentarer

#1
Yarl (ni kan kalla mig världsbäst)
2011-02-08 11:53

Ser inte harmonisk ut för fem öre.

#2
Ulf Lagerkvist
2011-02-08 12:32

Peugeot skall vara glada över att de sålt så bra av 308 trots sitt groteska utseende. Tyvärr är den faceliftade inte mycket bättre.

#3
2011-02-08 12:40

Om man kan leva med utseendet så är det en kanonbil. e-HDi med 98 gram/km borde bli marknadens vettigaste miljöval.

Komfort och utrymmen är klassledande plus att prissättningen är human. Synd att den är så ful bara.

#4
Peugeot 307
2011-02-08 13:59

Den blev ju inte mycket bättre av en Audi-grill

#5
jan edman
2011-02-08 15:25

tänk va olika man tycker en riktigt snygg bil i mina ögon

#6
2011-02-08 15:44

Personligen tyckar jag den likanar en sutare med den stora mu_ _ _ öh, grillen..... Fast vem vet man kanske vänjer sig med tiden...

När Audi släppte sin grill tyckte jag den var fruktansvärt ful, nu tycker jag bara den är ful....)

#7
SiggeN
2011-02-08 17:17

Åtminstone en design som väcker känslor...till skillnad ifrån bilarna ifrån öster som bara är "jaha undrar om det är en nya japan eller korean?"

#8
2011-02-08 18:44

Jag skull vilja påstå att det är precis tvärtom, finns väl ingen bil som väcker såna känslor som Toyota och möjligtvis Saab, hela forumet och var och varannan tråd slutar med en diskusition om Toyota, snacka om att väcka känslor...:)

#9
Olle Ström
2011-02-08 18:49

En generator genererar ström till batteriet. En startmotor tar ström från batteriet. Men skulle kunna vara typ Dynastart från 50-talet som var en generator som omkopplades till motor vid start utan behov av startkuggkrans eller Bendixdrev. Fanns på skotrar, mc-bilar och småbilar. (Goggomobil, NSU Prinz...)

#10
abc124
2011-02-08 19:29

I Teknikens Värld har man visat photoshoppade bilder på bilar där man vänt på kupén så att den sitter åt fel håll på karossen. 308 Cab ser ut som man förverkligat en bild. Den skulle nog vara snyggare om man vände på hytten, så att säga.

#11
2011-02-08 20:21

Såvitt jag vet är det bara V50D som hittills nått under 100 gram, med utrymmen i den klassen. Nu under våren kan den nya miljöbilsgränsen bli just 100 gram.
(Dyra, trånga hybrider är en sak för sig.) Gissar att Golf kombi snart hänger på.

#12
2011-02-08 21:49

Pender, Trånga dyra Hybrider i dina egna tankar? Prius släpper ut 89 gram på mindre skadliga bensin-avgaser med automatlåda och har rymligare baksäte än Volvo V50.
Prius bagagevolym är 445liter och V50:s bagagevolym är 417 liter, det är fakta!
Prius kostar 18 600kr mer än Volvo V50 drive (det är ungefär vad Volvo tar för en automatlåda om det nu hade funnits till V50 Drive)
Prius har mer effekt och är snabbare än V50 Drive så visst finns det fler än V50 drive i samma klass som har lika låga och även klart lägre utsläpp trots bensinmotor och automatlåda.

#13
Lars S
2011-02-09 00:01

Varför måste de vara så fula bak. Framförallt kombin, skulle inte köpa den bara för att den är skitful bak.

#14
2011-02-09 06:10

Hanzzon, när det gäller lastvolymer har du säkert rätt. (Fast om man räknar totalt, upp till takhöjd, måhända V50 blir större.)
Jag kanske har fördomar om hybrider. Men Auris HSD var ungefär lika rymlig som vår Yaris. Men 90.000 kr dyrare. Så den försvann från önskelistan.

#15
2011-02-09 10:19

PS. Vad gäller Prius så har den ett ordentligt prispåslag i Sverige. Svenskar sätter extra stort värde på att skylta med sin egen förträfflighet inom miljöområdet. Tyskar, som är mer sansade, betalar ungefär lika för en Avensis 1.8, som för en Prius.

#16
emellertid
2011-02-09 11:53

Den där bredflabben ser stötande ut

#17
Micke Grahn
2011-02-09 12:39

Har en 308 av 2008 årsmodell, och det är en kanonbil. Går tyst och extremt billigt, när jag drog en Adria husvagn vägandes 1300 kg bakom drog den 0,85 l/mil. Har en 1.6 HDi MCP, ångrar inte en dag att jag valde bort Kia, Hyunday eller Volvo...

#18
2011-02-09 13:42

Min son:s familj har en 308, -09:a (etanol pga parkeringsförmån, 5.500 kr/år) Relativt snål. Rätt bullrig på grov asfalt. (Fast t.ex. Golf/Octavia/A3/cee´d låter ännu värre.) Men dom gillar verkligen bilen. (Bulller är inte deras största gnällämne.)

#19
skodaprisvärd
2011-02-09 14:28

ser hyffsad ut har aldrig kört

#20
skodaprisvärd
2011-02-09 14:35

obs!! octavian finns i greenline utförande 99co2 /100 km start -stop system ,bromskraft återvinning. mm

#21
Sweeny
2011-02-09 14:58

Fantastiskt, du har en själv förstår jag? eller vad gör din Skoda-hyllningssång i varenda tråd? Är det så här Skoda försöker sälja sina bilar nu för tiden?

#22
Putte58
2011-02-10 03:25

Det har alltid funnits tre läger. Antingen gillar man Italiensk eller Fransk design som kan vara otroligt vackert och fuktionellt eller Brittisk/Amerikansk design som är istort världsledande och vacker det också på många olika tolkares sätt, eller så gillar man den stramare hårdare Tyska skolan som på sätt och vis går att jämföra med skandinavisk eller stram Japansk design utan skryt där kvalitet tillbakadragenhet går först och kvalitet prestanda är mer normalt.

#23
bilfreak
2011-02-10 10:08

Hur är det med kvaliten hos Peugeot numera? Det skröts rejält om att från år 08 är kvaliten ypperlig,hos Peugeothandlarna. Jag läste samma sak i deras tidning Drive,508,308,3008 mfl =Kvalitetsbilar!!!? Det stämmer dåligt med verkligheten . När jag har frågat en del Peugeotägare får man höra om bla fel på bromsservon, ideligen slocknande glödlampor, försvinnande kylarvätska, OLIKFÄRGADE KAROSSDELAR!!! Lös fallande inredningsdelar mm.mm!!! Min sambo har en Peuoegot från år 2008 = PROBLEM!!!

#24
volvokunnig
2011-02-10 15:22

Honda Fitta är finare.
Skrivet av
WHO
2011-02-10, 14:

Franska fittor inte mycket ha !

#25
skoda prisvärd
2011-02-10 18:24

titta på reklamen på tv ""ALLA BORDE KÖRA SKODA"".
BÄST JUST NU---------------------------------------------------

#26
2011-02-10 18:57

bilfreak, de flesta undersökningar visar att Peugeot numera är ett ganska felfritt märke. Troligen över snitt. Dock är det lagom kul när nåt går sönder. Dels håller sej importören med snål garantipolicy. (Och ordet Goodwill är helt okänt.) Dels har den bara 2 års garanti. Nån 3:e Pegga kommer det aldrig bli för mej.

#27
2011-09-18 08:42

Den har numera 5års garanti och med den 6 växlade manuella lådan går den oväntat snålt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.