Nästa artikel
Peugeot ansiktslyfter 3008 och 5008
Nyheter

Peugeot ansiktslyfter 3008 och 5008

Publicerad 30 augusti 2013 (uppdaterad 30 augusti 2013)
Franka dubbelnollorna Peugeot 3008 och 5008 får varsitt ansiktslyft. En nyhet är att jättegapet på 3008 knipits ihop.

Peugeots stora nyhet på bilsalongen i Frankfurt i mitten av september är nya 308, men den franska tillverkaren presenterar också en rad uppdaterade modeller.

Bland annat ska man visa ansiktslyfta versioner av flexbilen 3008 och sjusitsiga familjefraktaren 5008. Modellerna får en del finputs både utvändigt och i kupén, men det finns inget nytt att berätta om när det gäller motorer eller det mekaniska.

Peugeot har helt enkelt satsat på att modellerna med dubbla nollor i namnen ska få en design som liknar andra nya bilar från det lejonprydda märket. Och som så ofta när det gäller ansiktslyft är det i fronten de största förändringarna skett. Strålkastarna är nya och på 3008 har Peugeot dragit ihop käkarna och därmed minskat gapet i kylargrillen.

Diskutera: Vad tycker du om uppdaterade 3008 och 5008?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-08-30 16:31
Oomkullrunkelig

Nästa trend kanske är ett litet fyrkantigt hål längst fram, eller varför inte en näbb? Och fyrkantiga stråklastare så klart.

#2 • Uppdaterat: 2013-08-30 20:12
Raphael

En del "ansiktslyft" kan göra så bilen ser sämre ut än innan, men Peugeot brukar faktiskt lyckas med sina och så även denna gång.

#3 • Uppdaterat: 2013-08-30 21:00
mcregor (ej verifierad)

Ibland är det ju ovanligt lätt att lyckas med att få till ett snyggare resultat än tidigare, Raphael...:) Och uppenbarligen har Peugeot tänkt om lite när det gäller fronten på sina bilar - och lyckligtvis till det bättre.

#4 • Uppdaterat: 2013-08-30 21:18
Erlandson

Jag väntar tills en "ansiktslyftning" till har kommit.
Då kan man börja fundera på en sådan!

#5 • Uppdaterat: 2013-08-30 21:18
Peugo

Själv tillhör jag en av de många som gillade den "stora" fronten i 3008, passade bilens stil på något sätt. 3008 med 2l diesel och tillhörande aktiva krängningshämmare är nog en av dom bättre bilarna man fått köra!

#6 • Uppdaterat: 2013-08-31 17:47
JorgenE

Nu kanske det äntligen går montera extraljus på ett normalt sätt.

#7 • Uppdaterat: 2013-09-01 09:47
saabnisse

Ännu ett par bilar med konstigt designade lampor.
Långt in på 1970-talet var det lag i USA på att strålkastarna måste vara runda.
Det var dumt att man tog bort den lagen och det var dumt att den inte kom och finns kvar i Europa.
Då hade vi sluppit dessa svindyra kisande öppningar med diskutabelt ljusutbyte som placeras på varje bil idag.
Det fanns några olika standarddimensioner och t.ex. kunde man köpa en komplett 7" insats för mindre än femtio kronor!
Idag kan en insats kosta 100 gånger mer.

#8 • Uppdaterat: 2013-09-01 19:07
Hackenbush

Skönt att slippa de bredflabbade monstergrillarna.

#9 • Uppdaterat: 2013-09-02 08:11
Mistro

Välbehövlig uppdatering enligt många men vad hände med 807 som var på återintåg?

#a • Uppdaterat: 2013-09-02 20:18
Raphael

Nu är ju dessa modeller några år, men jag ser dem fortfarande som goda köp. 5008:an är finurlig och både komfortabel och skön att köra, en av de trevligaste i klassen och en bil som vinner i längden - för den som behöver maximalt utrymme, flexibilitet och mer än en traditionell kombi sväljer. Men den är ingen storsäljare i Sverige och jag tror inte att det förändras nu. Få svenskar köper minibussar. 3008:an går det bättre för, men så är den ju lite mer av en crossover med förhöjd markfrigång. Tänk vad lite höjd markfrigång kan göra för en bil i Sverige. :)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.