Bild
Nästa artikel

Peugeot 2008 ­– rapport från provkörningen

Direktrapport

Nya Peugeot 2008 är en praktisk liten vardagsbil, konstaterar VI Bilägares testförare efter första provkörningen.

Vi Bilägares testförare Calle Carlquist befinner sig utanför Strasbourg, på gränsen mellan Tyskland och Frankrike, för att köra Peugeots nya kompaktsuv.

– 2008 är helt enkelt en förhöjd och förlängd 208, den har inte större axelavstånd, men den är rymligare och mer högbyggd, säger Calle Carlquist.

Första intrycket?
– Det är väldigt bra. Jag tycker att 2008 är en lite smartare småbil, den är 4,15 meter lång, 20 centimeter längre än en vanlig 208, men formatet är ändå kompakt och den är lätt och smidig att köra på alla sätt och vis.

– Det är en praktisk liten vardagsbil som också har ett större bagageutrymme. Det kanske inte är en bil för storfamiljen, men den är hyfsat rymlig.

Vad blir priset?
– Den kommer att kosta från 149 900 kronor för enklaste versionen. Till att börja med finns två dieselmotorer och två bensinmotorer, varav en bensin är trecylindrig utan turbo, men senare kommer också den med turbo.

– Jag har kört både bensin och diesel och dieselmotorn är snabbare och rappare att köra, men bensinmotorn med turbo kommer säkert spotta upp sig.

När kommer den hit?
– I juni.

Läs hela provkörningen av Peugeot 2008 i Vi Bilägare nummer 8/2013. Tidningen utkommer den 28 maj och kommer till prenumeranter en vecka tidigare. Klicka här för att läsa mer om prenumeration på Vi Bilägare.

Diskutera: Vad tycker du om Peugeot 2008?

Kommentarer

#1
2013-05-16 16:45

Detta kan bli min nästa bil. Den funkiga stylingen och den trevliga inredningen är helt i min smak. Jag antar att priset 149 900 kr gäller med 1.2 VTI motorn i det enklaste utförandet. Dieslarna är säkert bästa valet tills turbon kommer på 1.2VTI:n.

#2
2013-05-16 17:26

"Just för att den löper moturs så blir den inte lika lätt skymd som om den hade löpt medurs." Citatet avser instrumentens funktion i nya 308, som ännu inte har setts i verkligheten av någon här. Eller?

Denna bil är således defekt i sin instrumentering;-)

#3
2013-05-16 17:59

Audi, varmt tack för ditt inlägg och din trevliga fråga. Det gäller varvräknarens funktion som du tar upp. Som vi kan se när vi jämför mellan 2008 och 308, så har 308:an bytt plats på hastighetsmätare och varvräknare. I tråden om 308 så gav jag en lång förklaring till varför Peugeot valde att göra det med 308:an, och jag känner inte riktigt för att skriva om allt en gång till - inlägget finns kvar i tråden om 308:an någonstans.

Så låt mig istället sammanfatta, fast på ett så tydligt och klart sätt som jag kan för att undvika missförstånd.
208:an har en högre sittposition än 308:an, med sätena i lägsta läget. 2008:an har en ännu högre sittposition än 208:an (något som vissa provkörare i brittisk media har klagat på f ö de tycker man sitter för högt jämfört med 208:an, men det är en smaksak). Det är alltså följakltigen en något mer tillbakalutad, lite lägre, sittställning i 308:an som grund. På grund av detta har man justerar om instrumenten för bästa vision för att passa den något lägre stilen i 308:an jämfört med 208 och i synnerhet 2008:a.

Det är därför som mätaren har bytt plats mellan dem och det är därför som varvräknaren går moturs i 308 men inte gör det i 208 och 2008. Man anpassar alltså panelen efter vald modells särskilda förutsättningar. Det är inte ens samma stolar i 308 som i 208 eller för den delen 2008.

Så nej, instrumenten är varken defekta i 308 eller i 208 eller i 2008, men de har lite olika förutsättningar på grund av skillnader i storlek mellan bilarna och att 308 tillåter mer variation på stol- och rattjustering. Dvs, det är längre spel i 308:an jämfört med 208 och 2008, just också för att det är en större bil så det finns mer utrymme att ha större spel mellan minsta och längsta justeringsmöjlighet, än i den betydligt mindre 208:an och även 2008:an.

2008:an, som jämförelse, har faktiskt kortare justeringsmöjlighet än i 208:an, vilket beror på att det är en bil där man sitter högre och den har högre takhöjd. Ratten kan du inte justera lika mycket i längd och höjd som i 208:an, även om skillnaden är liten. (detta enligt brittiska provkörningsrapporter).

Så, för att undvika att instrumenten skyms i 308:an om föraren utnyttjar 308:ans större justeringsmöjligheter jämfört med de mindre 208 och 2008, så har man bytt plats på hastighets- och varvräknare så att man också kan utnyttja denna större modells större variation för bästa kombination av ratt och stol på ett sätt som passar föraren på bästa sätt.

Nu är det inget ovanligt att bilar i Golfklassen, eller "308-klassen", har större justeringsmöjligheter jämfört med småbilar. Redan den utgående 308:an har detta jämfört med dåtidens 207 exempelvis. Golf har det jämfört med Up. Och så vidare.

Men du är givetvis varmt välkommen att besöka en Peugeot-säljare nära dig och prova en 208 och njuta av i-cockpit lösningen, och sen senare i höst prova en 308 och njuta av den, och så kan du själv jämföra för att bilda dig en uppfattning om jag har rätt eller inte. Det jag nu utgår från här det är dels brittiska provkörningsrapporter om 2008, min egen personliga erfarenhet av 208 och så tillgängligt pressmaterial om 308:an om de större utrymmena och i-cockpit lösningen i just den modellen.

Om du har fler frågor om detta så ser jag fram emot dem. Popcornen är poppade, energidrycken klar, jag är redo och taggad att skriva mängder med inlägg om instrumenten i nya 2008:an, jag blev rejält uppvärmd i 308:a tråden och nu kör vi på riktigt tycker jag för det var ju bara en mjukstart. Nu börjar loppet! :) Jag funderade just på vad jag skulle göra ikväll, men nu vet jag! :)

Ps. Franska bilar har instrumenten lite hursomhelst, till skillnad från italienarna som oftast har hastighetsmätaren till vänster - utom i de fall där instrumenten sitter i mitten av panelen som Ypsilon eller hos Fiat Multipla. Men det finns alltid en förklaring och sydeuropeisk logik bakom, men allt detta har jag redan gått igenom i 308-tråden. För vidare om detta så hänvisar jag dit.

Pps. 2008:an har, precis som 308, även en digital hastighetsmätare i mitten mellan rundlarna, den syns ovanför rattkransen.

Ppps. Skrev jag förresten att 2008 kan bli min nästa bil?

Pppps. Varför har ni inte kommit igång än med att lyncha mig? Popcornen kallnar!

#4
mcregor
2013-05-16 20:10

Raphael - hur kan det komma sig att du har så exakta förklaringar på t ex Peugeots konstruktionslösningar på bilar som helt nyligen visats för första gången ? Har du tillgång till Peugeots "hemliga rum" - eller är du så fräck så du skriver det du tror är orsaken ? Lite märkligt är det när det gäller helt nya bilmodeller där man knappast offentliggjort tankar bakom olika konstruktionslösningar... Har du ev läst journalisters beskrivningar så behöver ju inte dessa vara med sanningen överensstämmande...

#5
2013-05-16 20:30

Tack Mcgregor för din fina fråga. Det är en mycket bra fråga. Ja, hur kan det komma sig? Jo du, det ska jag tala om. Om du har följt med i trådarna här kanske du minns att jag jobbar som frilansare inom marknadskommunikation, konsumentkontakt och med information? Nu jobbar jag inte inom bilbranschen, jag har inga bilföretag som kunder, men det händer genom mitt yrke att jag kommer i kontakt med andra inom branschen och däribland även journalister. Marknadskommunikation, PR och journalister är inte så långt från varandra. Det händer i detta även att jag har internationella kontakter, inte så mycket och inte så vanligt, men det förekommer.

För att göra en lång historia kort, jag känner en fransk journalist. Och vi brukar prata bilar. Han har en Peugeot 404 som hobbybil. Och vi pratar bilar ibland, däribland PSA-gruppen. Han får reda på en hel del via sitt kontaktnät. Hur Peugeot tänker när de gör en ny bil, det är inte någon superhemlig information, verkligen inte - eller det är hemligt tills Peugeot lättar på informationen. Nu har ju faktiskt Peugeot släppt information om 308:an, den är officiell och inte hemlig längre. Vi har inte all information än, inte ens min vän i Frankrike, det finns fortfarande mycket som är oklart, men det finns en del information, däribland det jag skrev. Och mer kommer att släppas ut efter hand ju närmare vi kommer Frankfurtsalongen där 308:an får sin officiella premiär. 308 är en bil som franska journalister har varit engagerads i under rätt lång tid, både spekulationer och läckor från Peugeot, det fanns en hel del material om den innan det officiella släppet - mycket mer än som svenska medier tar upp.

Jag ska förresten ner i sommar och hälsa på honom, kanske även köra en sväng med hans 404:a. :)

Jag hoppas att du finner din fråga besvarad på ett sätt som du är nöjd med. :)
Nu är ju detta inte en tråd för 308 utan för 2008, så om du har fler undringar kan vi fortsätta i den 308 tråd som redan finns så kan vi fortsätta diskutera 2008 här. Men 308 kom upp som en fråga genom skillnaden i instrumenten gentemot 2008:an och då besvarade jag den här. Dock tycker jag nu att vi fortsätter med 2008:an så vi har en viss ordning iaf om det är okej. :)

#6
2013-05-16 20:53

För övrigt så tycker jag att 2008 är väldigt snygg i blått!

#7
mcregor
2013-05-16 21:34

Raphael - tack för ditt svar. Dock blir jag lite konfunderad när du säger att du jobbar med marknadskommunikation men ändå är dina inlägg på detta forum ofta väldigt långa vilket man brukar försöka undvika när man skall kommunicera ett budskap effektivt. Dessutom upprepar du vissa saker närmast in absurdum så att många av oss läsare helt enkelt inte orkar läsa dina inlägg. Skriv kortare och undvik upprepningar så tror jag att du har lättare att nå framgång med ditt budskap.

#8
2013-05-16 22:07

Mcgregor, tusen tack för dina synpunkter - men jag ber vänligt få påpeka att jag hänger här på min fritid. Detta är inte mitt jobb att vara här. Om jag har kostym i jobbsammanhang, så har jag den inte på mig privat. Jag hänger inte här för att kommunicera budskap effektivt och professionellt, utan jag hänger här för att chilla, umgås med vänner och samtala om bilar. Jag är här för att det är underhållande, inte för att skriva artiklar med rubrik, ingress, mellanrubriker och en brödtext på ett visst antal tecken med ett visst budskap. Den kostymen tillåter jag mig att lägga åt sidan på min fritid. Jag jobbar inte när jag hänger här.

Det är inte så konstigt att det blir upprepningar - ta Audis fråga till mig. Jag har redan svarat på den i en annan tråd. Som om jag svarar på era frågor som ni tidigare har frågat mig, så blir jag kritiserad för att upprepa mig. Och om jag inte svarar på era frågor så kritiserar ni mig för att inte svara på frågor. Det är ju en rätt omöjlig situation, hur man än vrider sig så har man ändå alltid ändan bak.

Så istället för att försöka pleasa er, vilket jag har förstått är en omöjlighet för hur jag än gör så får jag kritik, så har jag bestämt mig att jag är faktiskt här för min egen skull, för att jag tycker det är underhållande och för att jag ska tycka och uppleva att det är underhållande så är jag mig själv. Bara mig själv, rakt upp och ner.

Jag konstaterar att ni ständigt gärna kommenterar personer i detta forum, ni ständigt håller på och säger hur man ska skriva och inte skriva och ni har åsikter om de som skriver. Jag håller inte på med sånt, jag tycker det är helt ointressant vem som skriver, jag är intresserad av vad som skrivs. Jag är intresserad av sakfrågor. Det är jag här för att diskutera. Jag kommer hit för att diskutera bilar, inte för att diskutera personer. Och jag är inte här för att säga åt andra människor hur de ska skriva, om de ska skriva långt eller kort eller upprepar sig eller inte. Brukar jag kritisera dig Mcgregor för hur du skriver? Nej, just det. Ändå kritiserar du mig.

Det enda önskemål jag har, det är att man undanhåller sig från personangrepp och faktiskt ägnar sig åt sakfrågor. Det är allt. Resten bryr jag mig inte om. Det är helt främmande för mig att bete mig som ni beter er med klagomål på personer - om man inte kommer med personangrepp. I min profession gör jag korrektur. Men i detta forum är det inte mitt jobb att ha bedöma era texter - ska jag göra det så skickar jag en faktura! :)

Den här tråden heter INTE "Vad tycker du om Raphael?" Isåfall har du missuppfattat trådens ämne, trådens ämne är Peugeot 2008. Jag är inte Peugeot 2008. Jag ber dig i vänlighet tänka på det i fortsättningen. :)

Jag önskar dig en underbar kväll!
And now back to our regular programme...

#9
2013-05-16 22:31

"Raphael" : Du har aldrig funderat på att de som snällt ber dig att tänka på vissa saker gör det utav omtanke?
Du får hemskt gärna uppskatta att vara ovän och anses som oseriös utav vissa här om du vill men jag ser det som bortkastad talang att motarbeta de som bryr sig.
Jag med flera vill gärna ta del utav dina kunskaper och tycker att det är synd att du förstör för dig själv och tro mig,du förstör för oss också då man snart inte orkar att läsa något som ändå tycks ha samma innebörd.

Vi har redan haft en liknande debatt tidigare som du valde att vinkla bort liksom nu men tro mig när jag säger att du inte främjar mitt intresse för ett märke genom att tjata sönder det.
I mitt fall stämmer alltså inte din tes om att även dålig reklam är bra reklam...
Har jag en dålig erfaranhet utav en bil så blir det inte bättre utav att du säger att jag har fel eftersom att du påstår att dina bilar är felfria o.s.v
Andra har vanligtvis liknande erfarenheter utav "sina" fabrikat.
Att du sedan väljer att svara på det som passar dig gynnar inte heller debatten!

#10
2013-05-16 22:45

För att nu återgå till Peugeot 2008 som denna tråd rimligen bör handla om då tråden finns under en artikel som nämner lite kort om provkörningen av just 2008...

Jag hade tänkt mig en e-HDI med MCP-lådan, men den har bara en dragvikt på 1150 - att jämföra med 1300 kg med den starkare dieseln, jag behöver 1200 kg. 50 kg hit eller dit kanske inte är så mycket, men det är ju ändå en gräns...

Här kanske jag måste tänka om något, och inte blir det lättare av att den starkare dieseln (114 mot 90 hästar) endast finns i finversion för Sverige. Jag kan förstå valet, de räknar väl med att inte sälja så många, men jag är inte ute efter finversionen (Feline) utan tänkte mig ett eller två steg ner (det finns 5 utrustningsnivåer totalt).

En annan reflektion jag gör är att grönt verkar inte vara på modet alls nu för tiden. 2008 finns inte i grönt. Jag har haft en grön bil en gång... min andra Citroën var grön. Grön trollsländemetallic hette den, ett förtjusande namn och en härlig färg (en form av olivgrön kan man säga).

Nu tycker jag att 2008 har en snygg blå färg, och den är fin i vitt också, men kanske det kommer fler lite mer ja annorlunda färgval längre fram...

Däckstorleken förvånar mig. 1.6 e-HDI med MCP har 205-55/16, medan manuella versionen har 195. Öh? Nu ska ju detta vara snålversionen, den drar 0,40 l/mil blandad körning och ligger på 98 g Co2, men är bredare däck mer lättrullande än smalare? Fast logiskt borde ju 195-55/16 också fungera som dimension, kanske t o m mina vinterfälgar till Picasson fungerar då det är vad jag kör på den...

#11
mcregor
2013-05-16 23:05

Mistro - kan bara säga att jag håller med dig helt i ditt senaste inlägg. Som du tydligen förstått så var mina råd till Raphael välmenta för att han skulle kunna få mera genomslag för sina tankar. Men hans svar gör mig mycket tveksamt inställd till att han är kommunikatör till professionen. Men det hörde visst inte till denna tråd. Så det är bäst att vi återgår till 2008:an men jag personligen vill nog se den i verkligheten innan jag börjar spekulera - för jag har ju inga kontakter till Peugeots "hemliga rum" som kan ge mig värdefull information...:)

#12
2013-05-16 23:13

En till fråga som man kan ställa sig om 2008:an, det är hur den kommer att tas emot i Sverige. Prisbilden är inte så mycket att orda om tycker jag, möjligen att jag är förvånad över att man tar in så många utrustningsnivåer som man gör - de lär knappast lagerhålla allt. Det är alltså två bensinmotorer och en diesel med två olika effektuttag som gäller för Sverige, plus 5 utrustningsnivåer, där den minsta bensinmotorn inte finns med de högre utrrustningsnivåerna och där där då kraftigaste dieseln endast finns i den högre utrustningsnivån. Det blir en hel del... Renault Capture kommer bara med två motorer till Sverige, och tre utrustningsnivåer.

Detta är tydligt ett annat erbjudande än den vanliga 208:an, lite tuffare kanske, lite mer rymlig, lite mer praktisk, höjd markfrigång, finns med Grip control. Jag tror absolut att den kan vinna vänner i Sverige, särskilt bland oss som bor utanför storstädernas djungel... bland åkrar, ängar och skogar med grusvägar och en snöröjning som kan ta tid på vintern så tror jag på denna bil.

Eller så blir det så att den blir en succé hos dem som behöver den minst - stadsborna. :)

#13
2013-05-16 23:31

Mistro och McGregor - återigen, jag är här för att diskutera bilar och inte personer. Så länge som man inte gör personangrepp så får man för mig skriva hur långt eller kort som man vill, det har jag överhuvudtaget inte några synpunkter på för jag går inte omkring och stör mig på andra människor. Jag kan välja att störa mig på hur andra människor är, och jag kan välja att låta människor vara lyckliga som de är. Jag har konstaterat att jag är lyckligare när jag låter människor vara som de är, det är mycket trevligare än om jag väljer att störa mig på andra människor. Ni gör egna val utifrån det som känns bäst för er självfallet och jag har inga synpunkter på det. Jag önskar er båda en underbar kväll! Och krama varandra i trafiken! :)

#14
2013-05-16 23:32

PR man/PSA fantast uppbackad av fransk journalist/PSA fantast, vem kan längre ha mage att ifrågasätta?......

#15
2013-05-16 23:38

En vädjan till moderatorn; Kanske börjar bli dags att införa en maxlängd på inläggen + ett begränsat antal per ämne, dag och person..... Det här är mer än tröttsamt.

#16
2013-05-17 00:47

Det här är en intressant bil! Tillräckligt rymlig för dem som oftast åker en eller två men ändå vill ha ett användbart baksäte. Tack vare höjden ett bra insteg och en bra trafiköverblick. Bra bagageutrymme. Trevlig inredning.
Och instrumenten på rätt plats (även om det inte är lika uppenbart som där instrumenten ses genom ratten). Skälet till de rättvända instrumenten är väl helt enkelt den att det är samma som i 208. Det har här inte funnits några skäl till udda avvikelser, vilket man tackar för. (Udda avvikelser kan ju aldrig befrämja säkerheten.) Att ha instrumenten högt placerade i synfältet kan ju inte vara annat än bra - om det inte blir problem för kortväxta, som jag skrivit i andra sammanhang.
Nej, den här bilen kan jag tänka mig! Men likt andra vill jag nog se den i verkligheten också.

Sen är det ju alltid lite tråkigt när en del inte kan ta till sig råd, hur uppenbart välmenta (och välformulerade) de än är. Och välbehövliga.

Likt Raphael så saknar jag gröna nyanser. De nya, bruna finner jag inte lika attraktiva.

#17
2013-05-17 00:58

För den som inte känner till det så kan jag nämna att detta är en 208 med annan yttre form plus högre markfrigång, den har precis samma chassi som 208 och använder de lite starkare motorerna från den. Men interiören är lite lyxigare och den har andra stolar som iaf på bild ser väldigt bra ut tycker jag, jag ser fram emot att sitta in den på riktigt snart. :)

#18
2013-05-17 08:30

Mycket intressant storleksklass.
Väntar ivrigt på test mellan 2008, Renault Captur och Opel Mokka.

#19
2013-05-17 10:38

Intressant trend att de mindre bilarna lyxas till och görs mer attraktiva. Många kan säkert tänka sig att byta "ner" sig, bara bilarna lockar och denna ser ju snygg ut. Positivt att det stora gapet i fronten tonas ner lite.

#20
2013-05-17 11:02

Raphael, du kan ju lite ändra på utseendet med tejpningar o.dyl.?

#21
2013-05-17 12:21

Peugo, jo jag känner till man kan fixa till utseendet en del - jag har sett den franska broschyren. :) Det är inte lika omfattande som Captur, som nästan går till överdrift där enligt min mening :) men visst för de som uppskattar det absolut. Jag är dock personligen inte så mycket för sådant. Jag är lite mer ja modest i min smak. :)

Irvor, i din lista bör även Chevrolet Trax finnas. Tittar man på dem så ser man att motorutbudet är väldigt olika mellan dessa modeller. Peugeot har fler dieslar, Captur ingen i Sverige, Opel/Cheva har en och den är störst. Peugeot med bensinmotor drar mindre än Opel/Cheva med dieselmotor, även om vi jämför med den kraftigaste Peugeot bensinaren på 130 hästar som kommer till vintern - den ligger på 109 g Co2. Här upplever jag att Opel/Cheva ligger efter med motorerna, men med tanke på det nya samarbetet mellan GM och PSA torde detta iaf innebära möjligheten för en PSA-diesel ner i Opel/Cheva och det tror jag skulle uppskattas. Gamla 1.9l dieseln har sett sina bästa dagar menar jag. :)

#22
2013-05-17 12:33

*Rapport från Peugeots utvecklingsavdelning:*

*Chefen!! Vi har problem med instrumenteringen...
C.Va?

Ja, ratten skymmer delar av instrumenten ibland...

C. Men det sa ni ju att den INTE skulle göra!!

Jo men vi tänkte inte på att bilarna var olika höga.....

C. Jösses, vad gör vi...nej, NI åt det?

Vi vet inte riktigt..men vi kanske kan ändra åt vilket håll varvräknaren går...o kanske flytta runt bland instrumenten...

C. Jaja...gör vad ni måste...men. Vi måste ju förklara detta på nåt sätt...hmm. Vi kanske kan skriva ihop nån historia om att det blir bättre på det här sättet. Skriver vi riktigt mycket i faktabladen så kanske folk går på det, för då verkar det som om det var tänkt så från början.

Ja, det var en bra idé. Det var en sak till förresten!

C. Vad?

Vi hittade en massa blå dioder i sopbingen utanför en VW fabrik...tror du/ni vi kan använda dom?

C. Det blir utmärkt...billigt o bra.

#23
2013-05-17 12:43

Detta med blå dioder runt instrumenten i versionerna Allure och Feline tycker jag är mycket snyggt, det är alltså inte själva instrumenten som lyser blått, utan det är rundlarna omkring instrumenten. I Active och Action-versionerna lyser de istället vitt.

När vi ändå är inne på dioder, i Feline version finns LED-belysning i taket enligt ett häftigt mönster för att skänka extra atmosfär. Jag har bara sett det på bild men det kan bli intressant se det i verkligheten. :) En ljussatt inredning, ja varför inte? :)

#24
2013-05-17 13:10

Biltillverkarna verka besatta idag med Led-lampor överallt, mysbelysning inne i bilen längs golvet och massor med led belysning runtom bilen utvändigt.
Detta har vi sett på många av de nya konceptbilarna.
Man kan ju nästan missta dessa nya konceptbilar för rullande glädjehus :-)

#25
2013-05-17 13:17

Bilen ser rätt trevlig ut men jag är tveksam till startnyckelns placering (har man inget nyckelfritt system - någon som vet). Sedan förutsätter jag att den finns med 4wd (som Opel Mokka exempelvis) annars är ju hela konceptet fel ute.

MVH AL

#26
2013-05-17 13:25

Tycker Roy sammanfattar bilen bra, den är säkert en vettig bil, ser ingen anledning till att påstå nåt annat.
Ska bli kul att prova den, när den kommer hit.

Sedan tycker jag att Raphael inte borde diskuteras här, låt honom vara positiv utan att börja kasta paj. De flesta har sina favoriter, och är lyckliga i sitt val, ingen unikt med det.
Raphael är vältalig, och det finns de här som gärna tetas för att få igång honom. Och han svarar och efter det klagas det på långa inlägg...

Kan vi nöja oss med det?

#27
2013-05-17 13:28

Hackenbush, nu har du lyft något intressant här. Jag tror du helt klart är inne på rätt spår. Med tanke på svårigheten att få lägenhet i stan, den ökande trångboddheten och ungdomar som stannar hemma allt mer. Jag tror du har förstått lösningen för ja lite mer ska vi säga "privatliv". :) :) :) Med de nya mysbelysningen i taket på 2008 Feline, ner med baksätet i ett handgrepp och låt romantiken flöda! :)

#28
2013-05-17 13:30

Romantik=röda lysdioder istället!

#29
2013-05-17 14:03

Perfekt Raphael och quattron :-) Nu börjar det likna något.
Välj färg på belysningen efter hur kvällen blir.

#30
2013-05-17 14:06

Det kommer säkert tillbehörssatser för att välja färg på belysningen i taket.. :)

#31
2013-05-17 14:07

Någon PSA diesel kommer inte i Mokka, den får de nya Opel 1.6 på 95 och 136 hk.
Dubbelturbon på 160 troligen inte.

#32
2013-05-17 14:08

Är det inte Aston Martin som har ett innertak med en massa lysdioder som på kvällen skall föreställa en stjärnhimmel när man tittar upp?
Eller var det Maserati? Såg det på ett Top Gear program.

#33
2013-05-17 17:35

När man ändå är inne på det sensuella, röda ljusdioder + parfym-ampulluttag á la Citroen C4! Kanske finns som AquaVera? Känner på mig att det skulle bli en hit!

#34
2013-05-17 18:29

Även jag tycker att nyckelns placering är suspekt. Speciellt då ratten måste justeras ner mot knäna för att instrumenten skall synas. Men man kanske sett till att det finns ett brytbleck i nyckeln.

Priset är ju faktiskt riktigt bra! Men det kan ju bero på att någon annan betalar mellanskillnaden upp till vad som krävs för att ekonomin funkar;-)

Känns bra att instrumentens mätare går åt rätt håll. Men reglagen i förardörren - man måste titta ner i golvet för att tolka funktionen? Eller kan man känna sig fram?

#36
2013-05-17 18:49

Raphael, din modesta smak omfattar alltså inte blingbelysning...
För övrigt verkar inte belysning utanför instrumenten som någon synergonomisk höjdare. Ögonen ställer alltid in sig efter det starkaste ljuset och dras även automatiskt till ljuspunkter.
Nu vet jag inte hur detta ljus är placerat och hur starkt det är, men någon synergonomisk förbättring är det i vart fall inte.
Jag tänker ibland med saknad på Saabs rena instrumenttavlor som de var för några år sen. Inga extrastreck eller ringar, endast tydliga, vita siffror. Visaren i avvikande gulorange. För att inte tala om den extra vilsamma Night Panel.

Att ha svaga ljuspunkter utspridda i bilens vrår är däremot bra. Du uppfattar snabbare bilens format och orienterar dig snabbare i interiören som dessutom känns rymligare.
Här kolliderar inte trivselfaktorn med ergonomin.

#37
2013-05-17 18:53

Hackenbush, det är faktiskt ärevördiga Rolls Royce som erbjuder stjärnhimmel.

#35
2013-05-17 19:00

När jag tänker efter skulle den nog vara snygg i lila också. Lila med lite rosa i...
Det skulle matcha en röd LED i taket. Och så tar vi Feline med alcantra-klädsel...

Feline har Grip Control som standard med halv-terrängdäck (s k "mud & snow"), extra tillbehör till enklare versioner för 2 900 kr med 16" eller över 6' för 17" al-fälgar men nog tycker jag 16" räcker. Som vi vet var Vi Bilägare positiva till Grip Control för 3008:an, en bra hjälp i vinterlandskap.

Nyckeln sitter inte på annan plats än i andra bilar med nyckel och ratten behöver man inte ha i knäna för att se instrumenten - testa 208:an så får ni se. Det har jag gjort! För övrigt är det vatten man har i knäna och vågor i håret vet ni inte det? Titta ner i golvet för el-hissarna i dörrens armstöd... ja det är humor det. :)

Inga doftampuller, här är det äkta vara som gäller istället... ^^ :)

#38
2013-05-17 19:01

Roy, när det gäller inredningar är jag extravagant. Annars skulle inte min favoritbil vara Citroën GSA! :) Ljuset i rundlarna är soft och dimbart, instrumenten lyser starkare än rundlarna. Iaf på de bilder jag sett.

PSA-gruppen har night-panel! De har haft det i många år. Min Picasso har det. Kan ställas i flera nivåer beroende på vilken information man vill ha. Exakt hur det är implementerat i 2008 vet jag dock inte. När jag får tag på en instruktionsbok så vet jag det. Men det kan dröja ett tag. :)

#39
2013-05-17 19:10

Konstigt, på de bilder jag sett så lyser rundlarna starkare än instrumenten. Men vi kanske inte sett samma bilder Raphael..:)

#40
2013-05-17 19:12

Ja just det Roy. Du har rätt i att det är RR som har natthimlen.

#41
2013-05-17 19:12

Stjärnhimmel finns i Rolls Royce Wraith, Phantom och xxxx Adam

#42
2013-05-17 19:14

Nej, PSA har inte nightpanel..det är glappkontakt...

Sorry, kunde inte låta bli..det e ju fredag.. :)

#44
2013-05-17 19:24

F ö är det min inställning att det är fredag alla dagar i veckan utom på helgen. Men måndag - fredag är fredag - fredag! :)

#46
2013-05-17 19:44

NU förstår jag din "logik" bättre, Raphael. ;-)

#45
2013-05-17 19:44

"Nyckeln sitter inte på annan plats än i andra bilar..."

Aj, då; sitter nyckeln annorlunda placerad i rattsången än andra bilar? Jag tycker mig dock inte kunna se detta. Men Raphael har möjligen annan åsikt.

Eller som någon skrev i en tidigare tråd: " Det är ratten som sitter lägre och därmed skapar illusionen att instrumenten sitter högre, och ratten är mindre än i andra bilar för att man inte ska slå knäna i den utan man kan ha knäna vid sidan av ratten istället om man skulle ha extra stora ben."

Eller är det bara PSA-magi?

#43
2013-05-17 19:46

Jag vet inte vilka bilder du har sett Peter E, men om jag har sett bilder där instrumenten lyser starkare och du har sett bilder där de lyser svagare - ja då är den logiska förklaringen troligen att detta är justerbart. Det kanske t o m går att stänga av belysningen om man vill, skulle inte förvåna mig och då även stänga av instrumentbelysningen så bara digitalsiffrorna för hastigheten syns. Där har du night mode.

Men talar vi störningsmoment för ögat så borde vi prata färgglada navigatorer som var och varannan bil har idag...

#48
2013-05-17 19:50

Audi A5SB, nog sitter instrumenten lite högra än i andra bilar, allt.

Placeringen av tändningsnyckeln ser lite märklig ut på bild, även om bilen skulle ha ett gammaldags rattlås. Men det är inte säkert att de sitter i knäkrockarhöjud, fast så värst åtkomligt är det ju inte - åtminstone inte om man vill se vad man gör. Men det hela låter sig nog bäst bedömas i verkligheten (IRL).
Det gäller även reglagen i dörrarna.

#47
2013-05-17 19:50

Ah, så bra då. :) Gick det upp ett LED-ljus?

#49
2013-05-17 19:59

Jag har samma placering av nyckeln i min Picasso, vad är det för märkligt med det? Verkar vara samma nyckel dessutom, eller ja en liknande nyckel för det är inte min nyckel på bilden för jag har bara en. Men den ser likadan ut. Se vad man gör? Det är ju bara att stoppa in och vrida om.

Reglagen i dörrarna ser precis likadan ut som i min Picasso. 4 kontakter för fönsterhissarna och en rundel för sidospeglar och under den ett skjutreglage för höger eller vänster sidospegel. Kan jag sköta med förbundna ögon (don't try that at home, man ska inte ha förbundna ögon när man kör bil :) )... Ja man känner vad som är vad, man behöver inte titta på dem, men nere i golvet sitter de inte utan de sitter i armstödet. Bakom reglagen för fönsterhissarna finns barnlåset förresten.

Men de ser ut som de lutar lite framåt på bilden, kan vara bilden iofs att den har en konstig vinkel.

#50
2013-05-17 20:04

Nå, nu har jag inte skrivit ett ord om Picasso. Så där förstår jag inte relevansen. Poängen var att ett uttalande motsäger ett annat; bägge från samma person. Men denne väljer att försöka dribbla bort det hela.

En nyckels placering är en säkerhetsrisk. SAAB var snabba att fatta detta, om nu någon minns.

Aha, läget på reglage är rätt ointressant. Det var intressant!

#52
2013-05-17 20:23

Du är go; så här skrev jag; "Speciellt då ratten måste justeras ner mot knäna för att instrumenten skall synas."

Detta vill du få till; "Det var du som skrev att ratten var i knäna."

Ingen annan som ser det jag ser? Någon?

Nu skiter jag i detta. fredagskvällen är bättre än så här.

#53
2013-05-17 20:26

Som sagt; läs tiderna för inläggen, så förstår ni.

#54
2013-05-17 20:28

Ajdå, nu ser jag en färgglad störande navigator på bilden av 2008.ans panel..men det är väl bara jag som tycker den är färgglad..

Förmodligen är den gjord med någon ny teknik som gör att den inte alls stör på något sätt...den är bara perfekt i sin utformning och design.

Jösses...:)

#55
2013-05-17 20:33

"Speciellt då ratten måste justeras ner mot knäna för att instrumenten skall synas."

Och där har du fel, man behöver inte justera ner ratten mot knäna för att instrumenten skall synas, om inte någon har höjt ratten innan du satte dig i bilen. I alla bilar behöver man justera sittposition och ratt för att få bästa överblick över instrument och vägbana och sitta bra. Vad försöker du få fram med det? Man kan i alla bilar ställa ratten på ett sätt som gör att man inte ser instrumenten (om instrumenten är placerade framför ratten), men om man gör det brukar man inte ha en bra körställning heller...

"Ner mot knäna" blir en insinuation om att ratten är nära knäna. Det stämmer inte. Men man kan säga att all justering av ratten neråt är en justering ner mot knäna då, även i din Audi om du har ratten i högsta position. Men de flesta uttrycker sig inte så, utan de säger bara justera ner ratten. Inte "ner mot knäna". Just "ner mot knäna" får därför en extra innebörd.

Men om du inte menade att ratten var nära knäna, om jag har missförstått dig, ja då ber jag om ursäkt för mitt missförstånd. Men jag undrar om du själv kan förstå hur jag tolkar dig som jag gör utifrån det du skriver?

Och om ratten inte är nära knäna, vad är då problemet?
Vad är det du försöker diskutera?

#56
2013-05-17 20:39

"Ajdå, nu ser jag en färgglad störande navigator på bilden av 2008.ans panel..men det är väl bara jag som tycker den är färgglad.."

Jag skrev att om vi ska prata störningar för ögat kan vi prata färgglada navigatorer som finns i var och varannan bil numera, och ja även Peugeot har färgglada navigatorer precis som de flesta andra idag. Min poäng är att om vi pratar om instrument och ljus, varför pratar vi inte om navigatorer som allt fler bilar - oavsett märke - är utrustade med? Du hittar en navigator i Volvo, Volkswagen, Audi, BMW ja allt möjligt idag...

Men denna touchpanel i 2008:an, den är mer färgglad när bilen står still. När man kör är flera funktioner inte tillgängligt och den får även en enklare grafik, just för att inte vara så störande.

Men oavsett det, så är min poäng att nagivatorer rent generellt borde vara störande - även i andra bilar än Peugeot, eller?

#51
2013-05-17 20:52

Audi, nyckeln sitter på rattstången. Nycklar brukar sitta på rattstången, eller iaf om de stoppas in i ett hål för rattlåset. :)

Och nej, man har inte ratten i knäna. Man har vatten i knäna och vågor håret, det fick iaf jag lära mig när jag var liten. :) Jag har inte sagt att man har ratten i knäna, så vad är det som är motsägelsefullt? Det var du som skrev att ratten var i knäna. Om du tror att ratten vid knäna så förstår jag din oro över nyckeln, men då du har misstagit dig på ratten så kan du släppa din oro nu. :)

Ja ratten sitter längre ner, men det innebär inte knäna. Det är ingen större skillnad jämfört med i andra bilar, men den finns där. Det viktiga är att ratten är mindre.

Jag har inte sagt något motsägelsefullt. Du blandar ihop två uttalanden om olika saker. Så låt oss ta det tydligt nu vad jag har påstått:

1. Nyckeln sitter där den gör på många andra bilar med nyckel - på rattstången.
2. Ratten är lite lite lägre placerad i andra bilar och så är den mindre.

Och detta är alltså motsägelsefullt?
Vad är det för motsägelsefullt med det? Vad är ditt motiv till att påstå det? Vad försöker du åstadkomma, vad är din poäng?

Och ja, den sitter på samma ställe i min Picasso. Alltså strax bakom och lite nedanför reglaget för torparen till höger på rattstången. Precis samma placering. :)

Jag tycker det är dags att du provar en 208, som jag har gjort. Det skulle underlätta den här diskussionen betydligt! Jag tror knappast det är svårt att hitta en Peugeot återförsäljare i dagens läge, det finns rätt många av den. Åk dit och provkör en 208 så kan vi ha ett snack sen. :) Du kanske gillar den, vågar du chansa? :)

#57
2013-05-17 20:54

För tydlighetens skull bör jag nog nämna att mitt första inlägg om att jag inte anser nyckeln sitter på ett konstigt ställe, var riktigt mot Roy. Inte mot Audi. Jag borde ha markerat i mitt inlägg vem jag svarade, jag ber om ursäkt för att jag inte gjorde det och jag ber även om ursäkt för den förvirring som tydligen uppstod genom mitt misstag.

Jag beklagar verkligen detta. Skäms på mig!
Men även jag kan fela, fela, fiolin :)

#58
2013-05-17 21:00

En annan sak som är störande..förutom det starka ljuset kring instrumenten och navigatorn är att hela instrumentpanelen är så ful.

Jag menar: Den är så ful att man knappt vill se på den, och då är den ju trafikfarlig och minst sagt störande.

Borde vara förbjudet med så fula paneler.

Annars är bilen utvändigt ganska behaglig.

#59
2013-05-17 21:01

Och Raphael..jag förbehåller mig rätten att tycka så. :)

#60
2013-05-17 21:06

Jag skrev: "Nyckeln sitter inte på annan plats än i andra bilar..."

Audi skrev: "Aj, då; sitter nyckeln annorlunda placerad i rattsången än andra bilar? Jag tycker mig dock inte kunna se detta. Men Raphael har möjligen annan åsikt."

Audi, om du läser så ser du att jag skrev att nyckeln inte sitter på annan plats än i andra bilar, och du svarar med som att jag skulle ha påstått att den sitter på en annan plats än i andra bilar, men det var alltså inte så jag skrev.

Jag har följaktligen inte åsikten att nyckeln sitter på en annan plats.
Min kommentar var dessutom riktad till Roy, som skrev att han tyckte att nyckelns placering såg konstig ut.

Så vad är problemet? Vad försöker du säga?

#61
2013-05-17 21:07

Peter E, du får tycka vad du vill. Du har copyright på ditt tyckande, alla dina rättigheter är bevarade. Du kan vara helt lugnt. :)

#62
2013-05-17 21:25

Jag tror att du förvirras Audi av att jag skrev att om ratten hade varit stor så hade den varit nära knäna, men det jag menar med det är mer höjden inte placeringen av knäna. Har man ratten vid knäna så får man sträcka armarna rätt mycket och det är obekvämt. Så det jag menar är egentligen låren, men knäna sitter framför låren. Det är samma höjd på knäna och låren när man sitter ner. Eller om du så vill framför magen. Och jag skrev att detta kan gälla om man har väldigt stora ben, typ att man är väldigt överviktig exempelvis - vi talar alltså om en speciell situation.

Men nu är ratten mindre än i andra bilar och då finns det ingen anledning att vara orolig för väldigt överviktiga med stora ben. Ratten är inte nära knäna, som jag skrev.

Jag ber om ursäkt om jag har varit otydlig tidigare, men jag hoppas att du Audi nu bättre förstår vad jag menar.

Jag tackar dig för att du hjälper mig att vara extra tydlig och jag ska försöka tänka på att vara ännu tydligare när jag skriver till dig i fortsättningen. Dina inlägg är en väldigt stor hjälp för mig och du har min tacksamhet för det.

#63
2013-05-17 21:32

Loggade in för att läsa detta: "Jag tror att du förvirras Audi av att jag skrev att om ratten *hade varit stor* så hade den varit nära knäna, men det jag menar med det är mer höjden inte placeringen av knäna. Har man ratten vid knäna så får man sträcka armarna rätt mycket och det är obekvämt. Så det jag menar är egentligen låren, men knäna sitter framför låren. Det är samma höjd på knäna och låren när man sitter ner. Eller om du så vill framför magen. Och jag skrev att detta kan gälla om man har väldigt stora ben, typ att man är väldigt överviktig exempelvis - vi talar alltså om en speciell situation."

Extrakt: "Så det jag menar är egentligen låren, men knäna sitter framför låren. Det är samma höjd på knäna och låren när man sitter ner. Eller om du så vill framför magen."

Popcornen tog slut och ja, jag gick och slaggade;-)

#64
2013-05-17 21:34

Dubbelpost

#65
2013-05-17 21:56

Och vad är det med det då Audi? I många amerikanska bilar har man haft en tilt-ratt för att göra det enklare att kliva in och ur bilen, alltså att man fäller upp ratten. Jag har haft en Mitsubishi som hyrbil och det var nästan så mina knän tog i ratten när jag satte mig för ratten var i lägsta läget. En bidragande orsak till problemet var att den ratten inte var justerbar i längsled. Hade den varit det hade jag kunnat skjuta mer ifrån och därmed fått en lägre vinkel på benen. Nu blev det den klassiska böjda ben och raka armar-körställningen... Slog jag ihop benen så åkte de in i ratten. Den hade vanligt rattlås men benen var ju långt från på sidorna.

Nu har 2008:an en ratt som är justerbar i längs- och höjdled och gör man en justering för en bra körställning så ser jag inget problem för det fungerar ju fint i 208:an. Men visst man kan alltid justera på tokiga sätt... Och det kan vara ett säkerhetsproblem, att många helt enkelt sitter fel.

Jag kan ta ett exempel - jag ser ofta när jag går på stan människor i bilar som sitter för långt ner. De nyttjar inte höjdjusteringen av stolen.. De är korta och ja, jag undrar hur deras sikt ut verkligen är. Och det kan ju inte vara särskilt säkert. Om man sitter på det sättet så kommer man nog inte se instrumenten så bra i en 208 eller 2008. Nu är jag medellängd så jag spekulerar bara för jag har inte de fysiska förutsättningarna att prova det.

Min poäng är att vi inte får glömma parametern föraren. Har föraren fel inställning på grejerna så minskar detta säkerheten och det handlar inte om bilen. Hur många sitter fel i bilarna idag?

Jag tänker så här - då kan denna i-cockpit öka säkerheten genom att den hjälper en att sitta rätt. Alltså upp med stolen och vinkla ratten och du ser över instrumenten om du är kort. Den uppmuntrar att man inte sitter nere i backen med lägsta höjd när man är kort. Det kan ju öka säkerheten tänker jag mig är rimligt... Längdjusterbar ratt är bra. :)

#66
2013-05-17 22:02

Slaggade? Sover du när jag skriver inlägg? Nu blir jag besviken Audi.
Jaja, ta dina popcorn du och ha en bra kväll och även en bra helg. Jag ska njuta av vädret i helgen...

#67
2013-05-18 11:08

Äsch, det regnar ju idag. Just nu. Det får mig att tänka på för några veckor sedan det var lerigt och dant här i bygden, gick knappt att köra på de tjälskadade grusvägarna med djupa spår och vissa ställen tog underredet i. Det är helt enkelt för många traktorer och tunga fordon som åker på grusvägarna så att vanliga bilisters bilar slår i de djupa spåren. På sina ställen iaf. Det är för sådana situationer det är bra med en bil med högre markfrigång, och så Grip Control med mud-läget och mud-däck. Det är min motivering till intresse för denna biltyp och särskilt då Peugeots variant med Grip control. Att den sedan drar 1 300 kg på B-kort med starkaste dieseln är fint för hästsläpet med hästen. Det är faktiskt riktigt bra för en småbil som bara är 4,18 lång. (ja detta är ändå en småbil, ingen stor bil). Min Picasso drar 1200 kg med samma motor. Jag har gärna 100kg mer det ger lite mer marginal och då kan man lasta mer i hästvagnen.

#68
mcregor
2013-05-18 13:22

Raphael - småbil vete tusan om jag vill kalla den och definitivt inte till det pris den 2008 betingar som får dra 1300 kg. Du får betala minst 230.000 kr för den bilen och i den prisklassen finns det många andra intressanta alternativ.
Tyvärr finns det väl inget bra bensinalternativ f n men å andra sidan skall man nog vänta minst 6 månader så börjar det ramla in extraerbjudanden med attraktivare prisbild. Om det inte var för just detta behov av 1200 kg tillåten släpvagnsvikt på B-kort så skulle ju t ex en Dacia Sandera Stepway á 112.900 kr för bensinaren eller 127.900 kr för dieseln fixa detta med ditt behov av lite högre markfrigång. Du får väl köra upp för den nya utökade B-behörigheten så kanske du klarar dig med andra bilar...

#69
2013-05-18 14:37

McGregor, 2008 med största dieseln kostar 224 900 kr, alltså inte 230 000 kr. Då är den i maxad Feline-version med Grip control, 17" mud & snow däck på aluminiumfälgar, och fullständigt nerhängd med massa lullull av både tänkbara och otänkbara finesser. Det jag uppskattar mest i listan är Hill assist, mörktonade bakrutor och navigator med Europakartor som standard plus den exklusiva premium-klädseln med Alcantra, och så 2-zons klimatkontroll, automatiska elinfällda sidospeglar (bra i stan och när man kör genom biltvätten!)... Och så har den panorama-glastak också med kreativ LED-belysning. Inget mer behöver köpas till förutom dragkrok! :)

Detta är en bil under Golf-klassen, Golf-klassen är +/- 4.25-meter. Denna ligger alltså på 4.18. Ok man kan kanske kalla det för gränsfall då, men för mig börjar Golf-klassen på 4.20 meter går till 4.30.

Gällande att ingen bensinversion finns, den finns med två bensinmotorer just nu. 1.2 VTi på 82 hästar och 1.6 på 120 hästar. Till vintern kommer 110 och 130 hästars 1.2 THP turbo där 130 hästar bara har utsläpp på 109 gCo2. Feline-versionen finns inte med bensin, men det är ju motorerna som bestämmer dragvikten inte om det är Feline eller Active.. Jag har ingen aning om dragvikten på kommande 110 och 130 hästars 1.2 THP.

Väljer man den billigare 90 hästars dieseln så drar den 1150 kg och denna finns i flera utrustningsnivåer. Kostar från 184 900 kr i Active utförande. 1150 kg är absolut ett alternativ för mig, jag menar 50 kg hit eller dit... Och så sparar man mycket pengar dessutom. Men man får inte lika mycket utrustning, men visst det viktigaste plus lite mer finns ju där. Panorama-tak är kanske inte världens viktigaste eller Alcantra eller navigator eller eller... :)

Jag är inte intresserad av Dacia Stepway även fast det är en kul bil. Jag tycker den inte verkar lika praktisk, och så har den inte längsjusterad ratt bara höjdjusterbar. Visst är den billig men då kan man lika gärna ta en 2008 1.2 VT för 149 900 kr som ändå är mer utrustad...

Fast jag vill ha diesel, inte bensin. :)
Men visst, man kan absolut tycka att den stora dieseln borde tas in även i enklare utrustningsnivå... exempelvis Allure eller t o m Active då skulle priset sjunka rejält. Å andra sidan ser man till den utrustning man får så menar jag ändå att 1.6 e-HDI Feline är prisvärd. Dock tror jag inte de kommer att sjunka i pris för jag tror inte den kommer lagerhållas reguljärt i Sverige utan tas in på beställning, men jag har inte kollat med KW Bruun än så jag är lite osäker men jag tror de satsar mer på den mindre och billigare dieseln.

#70
2013-05-18 14:43

Dacia Stepway är onekligen en mycket prisvärd bil och absolut säkert attraktiv för många. Jag uppskattar Dacia, enkla och bra basbilar för rejäla människor. Perfekta bilar på landsbygden. :)

Men 2008:an är snyggare... :)

#71
2013-05-18 19:35

"rejäla människor" .... Hmmm, Är det verkligen målgruppen?
Och då undra jag lite ... i vilken avdelning finner man Raphael ... Bland de rejäla eller de mindre starka, kraftlösa ofungerande och bohemska kanske?

#72
2013-05-18 20:48

Rejäla människor behöver inte ha ratten "i knät" och riskerar således inte att skadas av nyckeln vid en kollision. Fransosen fattade inte detta, utan gav sig (i vanlig ordning) in på en väg med argumentation om allt emellan himmel och jord. Sorgligt.

Hade han, som alla andra möjligen gjort, skrivit: "Ja, det där kan man diskutera, vi får väl se hur det ser ut när bilen finns på marknaden. Men visst borde man ha tänkt på detta, så problemet är nog löst."

I stället kommer det "spam". Vad jag har förstått, så jag inte ensam om att tycka illa om "spam". Eller?

#73
mcregor
2013-05-18 21:59

Raphael - din kommentar om det pris jag angivit för den veresion av 2008 som får dra 1300 kg tycker jag faktiskt är tramsig. Du nämnde tidigare att du gillade den blå och den kostar idag 224.900 kr + 4.900 kr = 229.800 kr. Ma o o så var min angivelse betydligt bättre än din. Vill du sen ha nödhjul i s t f däck-klet och kompressor, lastskyddsnät och parkeringsradar så är du uppe i 235.100 kr (om min huvudräkning var riktig). Sen finns det ju rätt många som inte kan vara utan en rejäl ljudanläggning och i så fall är slutpriset exakt 240.000 kr. Visserligen en hyfsat välutrustad småbil (verkar dock sakna backkamera vilket i så fall är svagt) men 240.000 kr - ujja...
Säkert en trevlig "liten" bil men i det utförande du tycks föredra så är den i mina ögon alldeles för dyr - ännu i alla fall. Missade detta med dragkrok så där tillkommer säkert ca: 10.000 kr och då är vi uppe i rätt exakt kvartsmiljonen för en "småbil".
Sen har jag aldrig sagt att det inte finns nån bensinversion - jag sa att det inte fanns nån attraktiv bensinversion f n och det är något helt annat.

#74
2013-05-18 23:23

Jag har en Vattenbana Hemma.

#75
2013-05-19 18:27

Audi A5SB, jag uppfattar inte någon motsättning i det Raphael nu skriver.
Att man flyttar ratten i riktning mot knäna betyder inte att ratten därmed bokstavligen läggs mot knäna - det är en riktningsangivelse.
Raphael gör en jämförelse mot något som redan finns, i detta fall en Picasso. Själv jämför du med Saab (och deras förnuftiga placering). Vad är problemet?

Reglagen i dörren kan möjligen vara lite svåra att överblicka på grund av den horisontella placeringen, men troligen är de så logiskt placerade att man klarar sig utmärkt med känseln.

Raphael, att tändningslåset sitter i anslutning till rattstången betyder inte att alla tändningslås är lika åtkomliga på alla bilar med rattlås. De kan skymmas på olika sätt och ha mer eller mindre knäknäckarpositionering.

#76
2013-05-19 18:54

Roy; om nu ratten måste justeras ner mot knäna/låren/magen/underlivet (vilket vi kan anse vedertaget genom åtskilliga erfarenheter och genom en nästan enig press), finns det då inte en risk att just knäna kommer i riskzonen för nyckeln vid en kollision?

Eller sitter du på annan information?

#77
mcregor
2013-05-19 19:27

Provsatt ett par nya Fiat-modeller idag och konstaterade åter att den omvända placeringen av varvtals och hastighetsmätare definitivt inte fungerar för mig. Med hastighetsmätaren till vänster så skymmer endera ratten eller vänsterhanden den första delen av hastighetsmätaren - alltså den del man mest använder. Visst kan man höja ratten så att det ev fungerar men så vill jag personligen inte ha den så jag tror att de bilmärken som placerat hastighetsmätaren till höger tänkt till mera än de som valt motsatt placering. Kanske passar min kommentar bättre i tråden om nya 308 men diskussionerna snurrar ju runt mellan trådarna så nu hamnade den här...:)

#78
2013-05-19 19:28

Jag tror inte grundproblemet ligger i bilen .. den är säkert utmärkt, dock lite väl dyr i sitt segment .. utan problemet är nog att finna i det outhärdliga förklarande och förhöjande från generalagentens forumagent ..

#79
2013-05-19 19:38

Jag tror han är utsänd av en annan generalagent, eftersom effekten har blivit att man har ruttnat helt på Peugeot!

#80
2013-05-19 19:41

Jes_ prickar nog "problemet" med en fem-etta. Bilen/bilarna är sannolikt bra, det blir bara så tröttsamt att läsa den ena tråden efter den andra där dessa bilar är helt felfria i alla aspekter.

#81
2013-05-19 19:43

Eller så har trasten rätt. Genialiskt och verkligen en diabolisk plan;-)

#82
2013-05-19 19:53

Kan det finnas en motsvarande anti-toyotaagent bland forummedlemmarna också tro?

#83
2013-05-19 20:04

Ja McGregor bilen är snygg i blått, men den är snygg i vitt också. Den kostar från 224 900 kr inte från 230 000 kr. Visst kan man alltid extrautrusta den, men jag tycker det som den har som standard är fullt tillräckligt. Det är bara dragkrok som saknas.

Det stämmer att den finns med en JBL-stereo på massa hästkrafter, öh watt menar jag, och subwoofer. Det är inget jag behöver. Jag har väldigt bra ljud hemma, inget jag skulle satsa på i bilen. De medföljande anläggningarna brukar jag tycka är mer än tillräckligt bra. Den har ju 6 högtalare som standard. I min Picasso är det en Blaupunkt, skulle inte förvåna mig om det är samma leverantör till grundljudet i 2008. Dessutom har lyxversionen Feline en bättre ljudanläggning redan än basversionen, det är Wip Bluetooth-anläggningen den har som standard, den kostar 2 900 kr som extra till grundversionen som har basstereon med MP3. Wip-anläggningen har musikstreaming m m. Men även grundversionen har USB-uttag för iPhone/iPod etc.

Och så har den Wip Nav, navigatorn som kostar 4 900 kr annars.

Nödhjul m m, inget jag skulle satsa på. Men alla har vi olika preferenser. Och nej, jag tycker inte lyxversionen är dyr, inte om man ser till vad som är inkluderat.

Feline har backradar, det ingår. Inget du behöver betala extra för. Detta kostar 3 500 kr för Active versionen. (Pack Urban) och så ingår Pack Visibillité (1500 kr extra till Active).

Jag tror du menar den automatiska parkeringsfunktionen, den har parkeringsradar fram och bak plus att bilen parkerar själv. Den kostar 3 500 kr. Men jag kan parkera själv, så jag klarar mig med parkeringsradarn bak som är standard. :)

Och om du tycker att min argumentation är tramsig, så är du självfallet välkommen att tycka det. Du får t om tycka att min argumentation är fulsltändigt idiotisk och helt uppåt väggarna vansinnig. Det visar bara att vi har olika personliga preferenser på vad vi gillar. :)

#84
2013-05-19 20:11

Audi försöker tydligen föra en diskussion att man kan behöva justera ratten, ja hur man kan behöva justera ratten beror ju på ens kroppsbyggnad givetvis. Det kan även hända att man behöver justera stolen så att man sitter rätt. Jag ser inget konstigt med det. Jag brukar behöva justera dessa parametrar i varje bil jag sätter mig i. Väldigt viktigt för mig är längdjusterbar ratt. Inte för att jag är särskilt lång, jag är av medellängd, men jag har oproportioneligt långa ben i förhållande till armarna. I min Picasso har jag ratten så långt utdragen så det bara går, och så har jag den i längsta läget och stolen satt en pumpning upp. (maxhöjden är 4 pumpningar upp). Då sitter jag perfekt.

Bilar utan längdjusterbar ratt, som flera mindre eller enklare bilar har, brukar innebära för mig böjda ben och raka armar... :)

Ja jag vet att jag ser konstig ut, skratta inte nu. :) :) :)

Att visa passion och entusiasm för något verkar inte uppskattas i forumet. Men ok, jag är en nörd. Jag är en bilnörd, jag är en hi-fi nörd, jag är en nörd på musik, jag är en nörd på kameror, jag är en nörd på ganska mycket och jag har passion och entusiasm för mycket. Det gör livet roligare. :) Ni skulle bara se min vinylsamling. :) Jag kan prata i timmar om en pickup vs en annan pickup. Det är sådan jag är. Och så brukar mina vänner kalla mig för ett vandrande lexikon. :) :) :)

#86
2013-05-19 20:18

I Danmark kostar den billigaste versionen 180.000 d-kr .. förvisso en ganska skral utgåva men med tanke på att avgifterna är 180% där .. tycker jag steget till kvarts-miljonen här, även om det då handlar om en välutrustad mindre bil .. tyder på att någon roffar åt sej så att någon annan måste känna sej grundlurad ..

#85
2013-05-19 20:20

Förresten McGregor så är det inte bara italienska märken och vissa franska modeller som har hastighetsmätaren till vänster och varvräknaren till höger, utan även Mercedes nya S-klass! Även BMW har denna layout i flera av sina modeller.
Här har du en interiörbild från BMW 7-serie med hastighetsmätaren till vänster...
http://www.bmw.com/com/en/newvehicles/7series/sedan/2012/showroom/interior-design/

Range Rover årsmodell 2013 har också hastighetsmätaren till vänster och varvräknaren till höger, i vänsterstyrda bilar.
http://www.google.com/imgres?imgurl=http://www.autoinfoz.com/gallery/interior/big/1354345956int-rangein.jpg&imgrefurl=http://www.autoinfoz.com/car-interior-photo-gallery/Land_Rover/Land_Rover_Range_Rover/Interior-Photo-2176.html&h=480&w=640&sz=42&tbnid=1Po5WSRPR4SPaM:&tbnh=96&tbnw=128&zoom=1&usg=__OnXo89NOAAEgdnq0GmLVccrc4QM=&docid=B2BX-jIwUioxgM&sa=X&ei=DRiZUafZA6ji4QT68YDoCQ&ved=0CDYQ9QEwAw&dur=26

Dessa märken kanske inte vet att lilla Fiat Panda har samma layout. :)
Men visst, detta berör inte 2008:an specifikt då den har den analoga hastighetsmätaren till höger och den digitala i mitten.

#87
2013-05-19 20:23

Så då är vi där igen: "Det är ratten som sitter lägre och därmed skapar illusionen att instrumenten sitter högre, och ratten är mindre än i andra bilar för att man inte ska slå knäna i den utan man kan ha knäna vid sidan av ratten istället om man skulle ha extra stora ben."

Citatet är från Raphael.

#88
2013-05-19 20:56

Den billigaste versionen av 2008 kostar 149 900 kr i Sverige. Jag har inga åsikter om priserna i Danmark då de har ett helt annat system och andra skatter.

#89
2013-05-19 20:58

Audi, jag har redan besvarat dig tidigare. Då du tydligen inte såg mitt svar så upprepar jag det igen.
---

Jag tror att du förvirras Audi av att jag skrev att om ratten hade varit stor så hade den varit nära knäna, men det jag menar med det är mer höjden inte placeringen av knäna. Har man ratten vid knäna så får man sträcka armarna rätt mycket och det är obekvämt. Så det jag menar är egentligen låren, men knäna sitter framför låren. Det är samma höjd på knäna och låren när man sitter ner. Eller om du så vill framför magen. Och jag skrev att detta kan gälla om man har väldigt stora ben, typ att man är väldigt överviktig exempelvis - vi talar alltså om en speciell situation.

Men nu är ratten mindre än i andra bilar och då finns det ingen anledning att vara orolig för väldigt överviktiga med stora ben. Ratten är inte nära knäna, som jag skrev.

Jag ber om ursäkt om jag har varit otydlig tidigare, men jag hoppas att du Audi nu bättre förstår vad jag menar.

Jag tackar dig för att du hjälper mig att vara extra tydlig och jag ska försöka tänka på att vara ännu tydligare när jag skriver till dig i fortsättningen. Dina inlägg är en väldigt stor hjälp för mig och du har min tacksamhet för det.

#90
2013-05-19 20:59

Och vad är det med det då Audi? I många amerikanska bilar har man haft en tilt-ratt för att göra det enklare att kliva in och ur bilen, alltså att man fäller upp ratten. Jag har haft en Mitsubishi som hyrbil och det var nästan så mina knän tog i ratten när jag satte mig för ratten var i lägsta läget. En bidragande orsak till problemet var att den ratten inte var justerbar i längsled. Hade den varit det hade jag kunnat skjuta mer ifrån och därmed fått en lägre vinkel på benen. Nu blev det den klassiska böjda ben och raka armar-körställningen... Slog jag ihop benen så åkte de in i ratten. Den hade vanligt rattlås men benen var ju långt från på sidorna.

Nu har 2008:an en ratt som är justerbar i längs- och höjdled och gör man en justering för en bra körställning så ser jag inget problem för det fungerar ju fint i 208:an. Men visst man kan alltid justera på tokiga sätt... Och det kan vara ett säkerhetsproblem, att många helt enkelt sitter fel.

Jag kan ta ett exempel - jag ser ofta när jag går på stan människor i bilar som sitter för långt ner. De nyttjar inte höjdjusteringen av stolen.. De är korta och ja, jag undrar hur deras sikt ut verkligen är. Och det kan ju inte vara särskilt säkert. Om man sitter på det sättet så kommer man nog inte se instrumenten så bra i en 208 eller 2008. Nu är jag medellängd så jag spekulerar bara för jag har inte de fysiska förutsättningarna att prova det.

Min poäng är att vi inte får glömma parametern föraren. Har föraren fel inställning på grejerna så minskar detta säkerheten och det handlar inte om bilen. Hur många sitter fel i bilarna idag?

Jag tänker så här - då kan denna i-cockpit öka säkerheten genom att den hjälper en att sitta rätt. Alltså upp med stolen och vinkla ratten och du ser över instrumenten om du är kort. Den uppmuntrar att man inte sitter nere i backen med lägsta höjd när man är kort. Det kan ju öka säkerheten tänker jag mig är rimligt... Längdjusterbar ratt är bra. :)

#91
2013-05-19 21:17

Tja du Roy. Ser fram emot dina kommentarer.

#92
2013-05-19 21:29

I Danmark tar de förresten bara in 2008 med de minsta motorerna. Bl a säljs den med 1.4 HDI dieseln på knappt 70 hästkrafter. Den tas inte in till Sverige. Och billigaste versionen i Danmark har inte luftkonditionering som standard, vilket den har i Sverige. Så det är inte riktigt jämförbart. Varje lands importör anpassar ju erbjudandena till sin marknad för vad de tror kan slå. I Danmark finns inte den starkare dieseln på 115 hästar.

Ser vi på förbrukning så drar den minsta och den starkaste dieseln typ i stort sett samma. Nu har jag inte i huvudet om den minsta har start-stopp system (jag har inte varit så intresserad av att kolla den då den inte säljs i Sverige) men båda varianterna av 1.6-dieseln har start-stopp system - och även då 1.2 VTI-motorn. Jag skulle inte köpa en ny bil utan det för egen del.

#93
2013-05-19 21:53

Nu har vi klarat av Danmark. Undrar hur Peugeot är i Norge?

#94
2013-05-19 22:39

Tack för din fråga Trasten. Jag svarar på din utmaning genom att surfa in på den norska hemsidan, som fö ser likadan ut som den svenska (frånsett språket då).. och ser en hel del intressant. Norrmännen har också den där 1.4 HDI-dieseln! Jaja... Och så erbjuder de manuellautomat på 1.2 VTi, det gör de inte i Sverige om jag minns rätt. Och den heter EMG i Norge men MCP i Sverige. Hur intressant som helst. (undrar vad EMG står för... Elektronisk Manuell Gierkasse?).

Men det mest spännande, det är faktiskt att de har 115 hästarn dieseln i Allure-version, inte Feline. Feline finns inte alls i Norge. De tycker tydligen Allure räcker. Alltså, jag har inget emot Allure i Sverige på 115 hästarn.

Och så har de inte luftkonditionering som standard i Access, precis som Danmark, fast det är standard i Sverige. Access i Norge har inte ens radio heller. Hm...

Fler frågor? Ska vi ta Finland också? Men jag kan inte finska. Island? Kan inte isländska heller. Så jag stannar nog här. :)

Detta är ju nästan lika spännande som att samla tio-i-topplistor från Top of the Pops i England från 85 - 95. (ja det gör jag med). Men det har med min nostagiska ungdomstid att göra, kalenderbitare som man är... :)

#95
2013-05-19 22:49

Ja tänk vad spännande.. ;)

#96
2013-05-20 00:43

Nä, Audi A5SB, jag sitter inte inne med någon speciell rattinformation. Glöm det jag skrev. Jag tror jag missade en sida med kommentarer i allt detta skrollande och ologiska klickande. Det var väldigt mycket rattar hit och dit ett tag. Eller uppåt och nedåt. Kanske var det Raphael som missuppfattade det du skrev, med flit eller inte. Eller så var det kanske tvärtom. Eller så var det jag som inte fattade någonting alls. Inte ens ratten. Just nu vet jag knappt vad jag heter.

Men en liten ratt måste ju inte med nödvändighet sitta lågt för att inte skymma instrumenten, snarare tvärtom om man jämför med en större ratt.
Och det där tändningslåset vill jag nog bedöma i verkligheten.

Raphael, du behöver inte gå längre än till Volvo för att hitta den bakvända mätarplaceringen. Dock slipper man det problemet i de allra nyaste.

Och skriver någon ordet "ratt" igen så vet jag inte vad jag gör!

#97
2013-05-20 00:55

Kan man inte få bileländet utan ratt...
Snälla!

#98
2013-05-20 09:39

Roy, hur visste du att Volvo säljaren är närmast mig? Det är bara 1 mil dit! :) Apropå att inte gå så långt. Men jag tar nog bussen istället om jag ska dit. De säljer Renault också. Det är 4,5 mil till närmaste Citroën säljare och till Peugeot är det knappt 4 mil. Men man kan ju ta bussen också fast den går bara en gång i timmen.

Jag tror vi kan vara överens om att vi inte ska ha ratten i hatten för då kan man bli full i fnatten! :)

#99
2013-05-20 10:33

Informationoverload!

#100
2013-05-20 12:47

Skulle man inte kunna tänka sig att var och en först provkör bilen, innan man hyllar eller kritiserar sittställning och instrumentens placering och läsbarhet?

Svårt att uttala sig trovärdigt om något man inte har provat...

#101
2013-05-20 13:01

Hultarn.

Precis, hur alla kan veta hur bilen är innan de ens suttit i bilen är för mig en gåta. De kan inte ens veta hur bilen är då, då måste de äga bilen ett tag.

#102
2013-05-20 13:20

Fast att tändningslåset och tillhörande nyckel verkar sitta illa till behöver man knappast provsitta för att konstatera. Det syns ju rätt tydligt på bilderna.

Men i NCAP kommer detta troligtvis inte ge något utslag (alla biltillverkare krockar sina fordon enligt NCAP-normen INNAN man presenterar produkten för allmänheten), sannolikt för att krockkudden ger ett tillräckligt skydd. Men som jag tjatat om nu i en sisådär femhundra inlägg, testa att kollidera bilen på ett annat sätt än enligt NCAP så kommer nyckelns placering innebära en ökad skaderisk.

Säg att bilen först voltar/snurrar runt, för att därefter ta stopp i ett skyddsräcke (inte helt ovanlig olyckstyp på motorväg). Då har redan krockkudden löst ut innan det kraftiga stoppet kommer - så vad kommer tändningslåsets placering att ställa till med då?

MVH AL

#103
2013-05-20 17:30

Det är precis samma instrumentpanel och ratt och layout som i 208. 2008 och 208 är i mångt och mycket samma bil, enkelt uttryckt är 2008 en något förstorad 208 - typ en 208 kombi, med förhöjd markfrigång. Det som skiljer i inredningen är att panelens material är annorlunda i 2008:an, det är en annan textur och känsla på dem - Peugeot anser att 2008 är mer premium. Och så är stolarna annorlunda. Och så är de nya stolarna lite högre i sin lägsta position (enligt journalister som har provkört och jämfört 208 och 2008), även rattens justeringsmin har då ändrats för de nya stolarna. Men i övrigt är det alltså samma förarmiljö.

#104
2013-05-20 18:14

Såg någonstans att PSA produkterna kommer att delas upp så här i fortsättningen:
- DS kommer att bli ett helt eget märke i premium segmentet.
- Peugeot blir near-Premium.
- Citroen blir mainstrem (likt den är i dagens läge).
- Citroen C-line mainstream (olikt tex. Dacia) men betydligt billigare (likt Dacia).
PS. Ingen 100% information.

#105
2013-05-20 18:55

Informationen från PSA är följande...

Citroën DS som lyx och premium. Det pågår spekulation att märket blir enbart DS då Citroën skapar "DS stores" i Kina, men för Europa-marknaden är det än så länge bara spekulation. Jag tror det blir Citroën DS som det är nu, tappar poängen liksom om det bara kallas DS. Konkurrenterna är Mercedes, BMW, Audi.

Peugeot som "premium light". Närmaste konkurrenter är Volkswagen och Volvo.

Citroen C-serie blir funktionella basbilar med ny design och bra priser. Skillnaden mot Peugeot är att ingen modell konstrueras för att klara över 200 km/h (räkna med max 180 km/h) vilket gör att man kan bygga dem billigare. Alla Citroëns sportmodeller och motorstarkare versioner flyttas därmed till DS-serien. Citroën kommer genom detta konkurrera prismässigt med Skoda.

That's it. :)
På Frankfurtsalongen premiärvisas nya Peugeot 308, men även Citroëns E3 / ID-projekt, som blir först ut i nya C-serien. Detta är en bil i storleksklassen mellan C3 och C4. Detta är en folkbil fokuserad på bekvämlighet och modern utrustning (elhissar, klimatanläggning och touchscreen för stereo) som standard. Sägs ha ett speciellt och nyskapande utseende, enligt Citroëns chefer... vi får väl se.. om några månader.

Jag tycker personligen att detta är en bra plan.
Detta innebär då även att DS-serien utökas med fler modeller. Dvs dagens DS3 kommer även i en lite större modell som 5 dörrars, och DS4:an kommer i en mer familjebetonad version (nu är den mer en sportcoupé).

Citroën får två nya mellanklassbilar - en C5 III och en DS6. C5 III blir enklare, medan DS6 blir lyx-komfort-premium då med hydraulfjädring och allt. Dagens C5 finns med diesel på 200 hk m m, räkna med att detta slopas för nästa C5, det blir DS6 som får de biffigare motorerna.

Ända in i 70-talet gjorde Citroën enkla folkbilar (Ami exempelvis) och lyxbilar, så de återgår till sitt tidigare koncept och så stoppar de in Peugeot mellan detta.

Detta gör då även att Citroën och Peugeot diversifieras mer.
Detta då för Europa-marknaden.
Ingen Dacia-konkurrent från PSA för Europa-marknaden.

Utanför Europa finns dock Citroën C-Elys och Peugeot 301, som i grunden är sedanversioner av en förlängd Citroën C3 / Peugeot 207 med enklare teknik och lägre pris. De säljs inte i Europa, om vi inte räknar Europa som Eurovision räknar. Räknar vi som Eurovision så säljs dessa i Europa. :)

Finns bl a mer om detta här http://alltomcitroen.info.se

F ö tror jag inte på att man kan bedöma säkerheten på en bil genom att titta på den... :)

#106
2013-05-20 19:45

Ännu ett bilmärke som har "valt" att bli premium. Lycka till! Det kommer garanterat att fungera;-)

#107
2013-05-20 20:14

Ja du Rafael, tänk om det var så enkelt som att när PSA informerar om att man nu har premium , premium light och basbilar, så är det så.
Det man kan erbjuda idag är väl basbilar.

Jag ska maila GM och be dom uppgradera min Opel till Premium. Wauxhall kan få vara premium light och Chevrolet en basbil.

#108
2013-05-20 20:45

Japp Lars58 och Audi, jag tänkte även bjuda in Dacia och Datsun (som ju hänger ihop med Renault så där är väl saken mer eller mindre klar enligt "vissa") så kan vi kalla alla bilar för premuim.

Sanningen är att luspanka PSA inte är en lyxbil. De saknar den sista förfiningen och den senaste teknologin för att kunna konkurrera på riktigt, förutom att hemmamarknaden är för svag för att bära upp ett lyxbilsmärke.

MVH AL

#109
2013-05-20 20:58

Är Audi en premiumbil och varför? Förut var det självklart då det var nån skillnad på bilarna men nuförtiden får man nog ta till förstoringsglaset om ens det räcker. Samma gäller tex. BMW också. Premium = inget verkligt utan sagor målade av marknadsföring avdelningen? Tycker dom borde rycka upp sej och bjuda till bättre för som det är nu tycks det vara endast priset som är större men inte det vad man får för pengarna.

#110
2013-05-20 21:00

Lars58 sammanfattar det hela rätt väl. Basbilar;-)

#111
2013-05-20 22:17

Ok, Peugo, då ser jag fram mot en redogörelse över folkbilar som kan mäta sig med Lexus, BMW 7-serie, MB s-klass eller Audi A8. För att inte göra Jes_ ledsen så lägger jag även in Volkswagen Phaeton. :-)

Har vi något PSA - märke med Lexus kvalitet, BMW:s teknik, Audis framkomlighet och kvalitetskänsla eller MB:s säkerhet så lägger jag ett bud på en sådan bil imorgon. Jag kräver dock perfekt komfort, allehanda tekniska system, fyrhjulsdrift samt högsta säkerhet. Som sagt, presentera mig en sådan bilmodell (och troligtvis till ett lägre pris än de ovan nämnda) så är jag den första att beställa.

Jag är idel öra.

MVH AL

#112
2013-05-21 07:24

MVH AL, du nämner dom på toppen med borde inte hela tex hela Audi -serien av bilar erbjuda något extra? Jag anser att dom absolut borde göra det. Varför gör du det här till en tävling? Nu pratar vi om bilar i premium-klassen.

Den tekniska kvaliteten är den största bristen i tyska bilar, mycket teknistrul med dom och det blir alltjämt mycket, mycket dyrt. Dom borde satsa på verlkig kvalitet men gör det tydligen inte för det behövs väl inte för dom som har råd med dessa har också råd att köpa ny när den gamla börjar falla ihop (och det brukar dom tyvärr göra). "Vorsprung durch technic" borde tas på allvar.

#113
mcregor
2013-05-21 09:25

Peugo - har du verkligen erfarenhet nog av eget ägda tyska bilar så att du har verkligt fog för dina påståenden ? Såvitt jag förstått så kör du en Peugeot 308 vilken i mina ögon knappast uppfyller kravet på tysk bil - och än mindre på tysk premiumbil? Eller har du en "tysk" som andrabil ? Jag är alltid lite skeptisk till människor utan egen erfarenhet och som hårt driver en linje baserad på vad han "hört" eller läst. Säkert finns det problem med både tyska (premiumbilar) liksom med franska, italienska, koreanska eller japanska bilar men varför hacka på kvaliteten på bilar man inte äger och saknar erfarenhet av ? Jag personligen köper nästan aldrig samma märke på den nya som jag har på den gamla oavsett om den gamla fungerat bra eller ej för jag vill helt enkelt köpa det jag för ögonblicket tycker uppfyller mina krav bäst. På köpet får man då erfarenheter av lite olika märken och jag kan knappast påstå att jag sett nån trend att tyska bilar generellt skall ha "lägre teknisk kvalitet" än bilar från t ex Japan. Inte baserat på mina egna erfarenheter i alla fall.
Kan vi inte skippa att hela tiden racka ner på andra märken än de vi själva äger och har erfarenhet av utan istället ärligt dela med oss av de erfarenheter vi faktiskt har av våra egna bilar. Alltså helt neutralt berätta vad som är bra och mindre bra så kan jag, som potentiell köpare av t ex det märke/modell du har, bedöma om de plus och minus som delats ut av ägare är relevanta för mig och mitt behov ? Jag tycker inte heller att korta provkörningar man som privatperson gjort egentligen ger speciellt många generellt användbara erfarenheter. De flesta egenskaper som man kan bedöma efter en kort provtur är sällan applicerbara på alla andra presumtiva bilköpare eftersom alla har olika krav och preferenser. Man skall i alla fall vara försiktig med fördömanden som bara är baserade på en enda provkörning.

#114
2013-05-21 10:32

Mcregor, jag har svårt för människor som tror att den egna erfarenheten är så mycket mer värd än ett betydligt större statistiskt underlag.
Om man verkligen är analytiskt lagd med en bra förmåga att verkligen dra de rätta slutsatserna och därmed också verkligen är tekniskt kunnig med verklig erfarenhet av många konstruktioner - då kan jag tycka att det kan finnas en viss möjlighet att bedöma en del av bilens förutsättningar.
Med andra ord så kan man visst uttala sig om andra bilar än egna.

#115
2013-05-21 10:42

Jag kör en 308 SW GT med 2l diesel och ingen har väl sagt att den är premium fastän den inte knarrar i plastdelarna eller har haft några som helst extra fel på 4 år? Jag jobbari i ett stort företag med hundratals företagsbilar och har nära kontakt med dom som använder sej av tjänsten. Vi använder LeasePlan (VW-ägda) så det betyder att de flesta kommer att välja en bil från VW-koncernen för att dom förstås är dom förmåndligaste att välja från just LeasPlan och det kontrakt som vårt företag gjort (hade förut ett annat bolag men vi har lite business ihop med LeasPlan så...). Man lär sej fort att även premium plasten kan börja knarra (större BMW/Audi) men det är småpotatisar mot dom stora fel som bilarna har (motor/växellåda/datorbox). Inte borde bilar under 2 år gamla behöva gå in på extra servicar inte! Dom pålitligaste, enligt vår statistik, är bilar som har "föråldrad" (eller vad dessa tekniktroende nu vill kallar dom?) teknik i sej. Tex ingen turbo, ingen direktinsprutning, manuell växellåda osv. Själv gillar jag teknik men helst fungerande sådan, därför undviker jag tex THP i PSA produkter (tack BMW! ;) ). Har man lite koll på vilka typfel det finns i olika bilar så lär man sej nog fort vilka bilar man bör undvika om man köper begagnat som jag alltid nuförtiden gör. Sanningen kommer inte dock fram på den första googligen utan med tiden ser man sambanden väldigt klart. Jag skulle hoppas tyskarna på riktigt försökte skapa bilar som håller "i en evighet" men det tror jag dom inte ens vill för där skiter ju deras business! Samma gäller dock alla fabrikanter, man måste hitta den gyllene medelvägen men kom igen, 2 års garanti är helt löjligt! :)

PS. Seat Leon FR gillade jag skarpt på en av mina provkörningar, lite hård men man skulle nog kunna leva med det?

#116
2013-05-21 10:48

Roy J, statistik är ok om den öppnas tillräckligt för läsarna. Ifall man bara presenterar %-tal så berättar den inte tillräckligt. Man borde få borra sej in i materialet och få söka sin egen sanning, är felen stora eller små, vad betyder det i rena pengar? Det flesta som presenteras nu kan man slänga i soptunnan för man berättar inte fakta runt insamlingen, eller annat. Behövs mera fakta annars går det som för Professorerna här senast när en 18-årig kille inte fick samma svar som dom hade kommit till i sin "statistik". Det gäller att vara väldigt skeptisk till just statistiker (kolla vem betalar och vilka samband företagen har) för där finner man ofta väldigt ruttna ägg när man gräver. Fransmännen gör inte världens bästa bilar men inte gör dom världen sämsta heller, tycker bilar överlag har faktiskt blivit mycket bättre bara man undviker dom med stora typfel (motor/växellåda o dyl.).

#117
2013-05-21 11:03

Åter till ämnet, folk!

Lilla 2008 ska väl knappast blandas med S-klasse...
Premiumdiskussionen pågår redan i forumet, och borde fortsätta där, inte här.

#118
2013-05-21 12:15

Kvalitetsmässigt så är Peugeot redan premium, genom det arbete som de har lagt ner på x08 och x008-serierna. Om vi nu med premium menar bilar som håller hög kvalitet utan dessa enerverande elfel och motorfel som så många drabbas av, men enligt en sådan definition på premium är det inte många tyska bilar som är premium ^^ :)...

Men det räcker inte med en bra grundkvalitet och hållbara grejer, utan det handlar även om upplevelsen av inredningen, vilket Peugeot är väl medvetna om. 2008:an har ett större utbud av texturer och material, för mer känsla av premium i inredningen. Det finns finisher som är mer sammet över panelen, det finns läder och det finns flera detaljer i aluminium (äkta aluminium, inte silverfärgad plast). Det finns aluminium-pedaler som är borrade. Det finns en exklusiv interiörbelysning med LED-lampor och det finns stolklädsel i alcantra-material. Detta tillsammans finns för att stärka upplevelsen av premium i interiören som då förhöjer den höga grundkvaliteten. Till skillnad från vissa andra märken som satsar sina pengar på att göra inredningar som känns som premium och sedan hamnar bilarna på verkstaden med dyra motorskador... som jag har tagit upp i andra trådar redan med flera exempel på detta.

F ö så jobbar en av mina vänners släktingar med att reparera VAG-produkter. Det är inte färre fel på en Audi jämfört med en Skoda eller Seat, snarare tvärtom faktiskt, och Audin är dyrare att reparera och dyrare i inköp. Han kör själv Audi, men han får ju rabatt på delarna från VAG eftersom han jobbar med dem själv... Enligt honom så var Audi bra fram till 2006, efter det började det stora fallet. Så den Audi han kör är av äldre årsmodell. Han rekommenderar inte någon att köpa en Audi av nyare årsmodell därför att de håller sämre kvalitet än de äldre modellerna.

#119
2013-05-21 13:48

Nej jag gör inte det här till en "tävling", jag konstaterar bara att PSA inte blir premium bara för att man skriver ut att man är det på sin hemsida, ja inte ens för att man samtidigt anlitar skribenter att sitta och trumpeta ut samma sak i sociala medier gör bilarna till premium. :-)

PSA är inte ens i närheten än, vare sig lönsamhets, prestige eller tekniskt sett. Kvaliteten har vi redan avhandlat och där har vi en samsyn gällande den statistiska bearbetningen. Dock skall det väl påpekas att det inte är statistiken som det är fel på utan medias vantolkning av densamma och det gäller oavsett vad det är man "rapporterar". Sätter man lekmän att tolka statistiska underlag blir det lika tokigt som om man låter en kvacksalvare operera.

Så baserat på Peugos senaste inlägg kan vi konstatera att det saknas empiriskt stöd för att PSA förbättrat sin kvalitet, ja särskilt kontra andra bilmärken som klarar av att man använder dem och som också är premium på riktigt. Att en och annan detalj sedan fallerar är inget unikt. Men med mängden tekniska system ökar risken för fel och som sagt, vill man slåss med eliten så måste antalet tekniska system (och därmed potentiella felkällor) upp högst avsevärt i fallet PSA. Och hänvisningar till kompisar på bilverkstäder eller tidningsartiklar är om möjligt ännu mer bristfälligt än ett vantolkat statistiskt underlag så då kan vi också enas om att den typen av utfästelser skall slängas på den soptipp där de hör hemma.

Så SvD:s skribent Jonas Fröberg slutsats kvarstår: PSA tillhör C-laget och går en säker död till mötes (förutsatt att protektionisterna inte pumpar in mer skattemedel i det sjunkande skeppet vill säga - det är ju så man överlevt hittills)....

MVH AL

#120
2013-05-21 14:36

"Dock skall det väl påpekas att det inte är statistiken som det är fel på utan medias vantolkning av densamma ."

Japp, statistik är egentligen helt fel att relatera till. Det bevisas ju här på ViB, där folk tolkar statistiken som de själv vill. Och skulle det dyka upp annan statistik som inte passar, kan man ju alltid rata, bortförklara eller helt enkelt blunda för den...

På tal om statistik så kommer min hobbybil vara med i statistiken som "underkänd".
Inte för att det var nåt fel på bilen, allt var fint, utan för att ägaren glömt lägga i triangeln...

Nog om det, tillbaka till frågan: "Vad tycker du om Peugeot 2008?"

#121
2013-05-21 15:16

Nej hultarn, jag tolkar statistiken helt enligt de matematiska lagar och regler som den svarar under. Matematik ljuger nämligen aldrig utan är vad den är, en siffra. Det är också sådan kritik som Peugo lägger fram och det är mycket kloka synpunkter som jag håller med honom om.

När man då hänvisar till siffror som inte går att verifiera eller kontrollera, exempelvis via en hypotesprövning, så är det frågan om vantolkningar eller inkompetens hos de som åberopar den. Om man däremot presenterar ett underlag där jag kan räkna och kontrollera samt repetera resultatet så böjer jag mig för sådana fakta. Tyvärr har inte någon hittills lagt fram ett sådant underlag, så frågetecknen runt den franska bilkvaliteten kvarstår fram tills dess att motsatsen bevisats (påvisats).

I fallet varningstriangeln är det ett ägarrelaterat fel och inget som jag ägnar särskilt mycket tid åt att studera. Det som intresserar mig är de modellspecifika felen, där allehanda modeller från Renault underpresterar å det grövsta - trots få mil på mätaren, lär dig skilja på dem.

MVH AL

#123
2013-05-21 15:26

Så för att då återgå till Peugeot 2008, så tycker jag att det är en intressant bil i en ny och växande bilklass. Det finns företrädare för branschen som menar att 20 procent av de som tittar på en halvkombi i B-segmentet kommer att lockas av dessa små crossovers. Detta innebär då även en krympande marknad för små kombibilar. Crossover-segmentet tar över där. Vi får väl se om de får rätt, vi får se om det finns marknadstäckning för alla dessa nya modeller som nu kommer ut på marknaden. Ford har ju visat sin modell, Honda har en på gång. Volkswagen har en designstudie som kan komma att bli verklighet. Vi är än så länge bara i början.

#122
2013-05-21 15:41

Som vi tidigare har kunnat konstaterat och är överens om så har inte statistik från Bilprovningen någon relevans i en diskussion om bilars kvalitet, möjligen om trafiksäkerhet men inte om kvalitet. Som vi även tidigare konstaterat och är överens om så finns det andra och bättre undersökningar, bl a från Tyskland, Storbritannien med flera, och vi har länkat dem tidigare och vi har diskuterat dem tidigare och där är evidensen att det inte bara är tomma ord gällande Peugeot x08 och x008-serie eller för den delen Renaults senaste modeller där Mégane III lanserad 2008 hyllas för sin excellenta kvalitet. Att bortse från detta underlag som vi kan se att vissa gör här på forumet som istället för fram äldre statistisk över äldre modeller, ja då öppnar man sig inte för en seriös och adekvat diskussion enligt min mening.

Allt detta har vi ju dessutom redan diskuterat flera gånger utan att har kunnat ta steg framåt, det finns några åldermän på forumet som väl visar det gamla talesättet "svårt lära gamla hundar att sitta" även hur mycket ny information som kommer fram som visar något annat än deras personliga trosuppfattning i ärendet. Det finns följaktligen empiriskt material som visar att de franska tillverkarnas aktuella modeller idag håller en hög kvalitet, för dessa undersökningar som det har länkats till så många gånger redan i flera flera månader oavbrutet och oavtrutet är inte fria fantasier utan bygger på just empiriskt material. Vi har även kvalitativa undersökningar gjorda av journalister som har utgått från empiriskt material för sina bedömningar där de rekommenderar begagnade franska bilar.

Detta är återigen inte fria fantasier utan bygger på empiriskt material som leder till de ställningstaganden som dessa journalister gör - exempelvis Teknikens Världs rekommendation av Renault Mégane III, eller deras sågning av kvaliteten på Volkswagen Polo på grund av motorskador och motorproblem som inte syns i Bilprovningens statistik.

Som jag även tidigare framfört flera gånger i tidigare diskussionen de senaste månaderna, så är det fel att enbart gå på siffror - man behöver även se till typerna av fel. Det är skillnad på ett glödlampsbyte och att en hel motor behöver bytas, exempelvis.

#124
2013-05-21 15:49

Så om vi nu skall gå på Raphaels senaste inlägg så bygger Renault trafikfarliga bilar, eftersom deras kvalitet avseende trafiksäkerhetskomponenter underpresterar så grovt i SBP. Men det var ju bra att vi nu kunde få till ett sådant erkännande. Jag kan godkänna det Raphael: Renault bygger bilar som har så dålig kvalitet på sina trafiksäkerhetskomponenter att de alltså borde förbjudas att saluföras (vilket c:a 40% gör hos SBP).

När det sedan handlar om evidens så skiljer sig Raphaels uppfattning rätt markant åt gentemot Peugos. Hans åsikter går också på tvärs med all vetenskaplig och ingenjörsbaserad metodik inom området. Ja faktum är att om man skulle använda eller åberopa ett sådant tveksamt underlag inom andra sammanhang så skulle man antingen kunna bli åtalad (för kvacksalveri) eller tvingas att återkalla produkter då de inte klarar ett certprov (de blir alltså inte godkända enligt läkemedelsverket) och slutligen, vore det inom flygsäkerhet så skulle samtliga flygningar ställas in.

Men nu handlar ju detta om bilar och där får man tydligen presentera vilken dynga som helst så länge som det ger ett stöd för ens subjektiva uppfattning. Men detta innebär inte att det är korrekt utan det indikerar bara en svag moraluppfattning - förhoppningsvis till följd av bristfälliga kunskaper inom fordonsmekanik och matematisk statistik.

Men är det som jag tror så sker detta med fullt uppsåt och helt utan skrupler. Då är uppträdandet på alla sätt förkastligt och bidrar enbart till att förvilla konsumenterna i deras produktval (s.k asymmetrisk information). Ur det hänseendet borde egentligen Raphael skämmas ordentligt vilket han kanske också gör innerst inne - vad vet jag.

MVH AL

#125
2013-05-21 16:16

AL: finns det en möjlighet att man ska kunna diskutera en fransk bil utan att du börjar sprida diverse floskler och högst personliga åsikter?

Det är nog fler här som behöver skämmas, som använder statistik för bilar som är mellan 7 och 17 år gamla, när vi diskuterar bilar som görs nu och i framtiden.
Man ska se till att ha rent framför egen dörr, sägs det.

Att häva ur sig diverse floskler som "Renault bygger bilar som har så dålig kvalitet på sina trafiksäkerhetskomponenter att de alltså borde förbjudas att saluföras " är heller inget som höjer trovärdigheten, utan istället belyser hur hårt ansatt somliga är av sina personliga åsikter.

Raphael har en bra poäng i att allt inte mäts i trasiga glödlampor hos SBP, utan det är ju så mycket annat som kan ställa till det för ägaren. T.ex. trasig styrservo och tändningslås hos V70, vilket är relativt vanligt, men som inte syns hos SBP.
Till detta kommer de personliga värderingarna, vad man uppskattar hos sin bil. Vi har alla olika syn på vad som gör en bil bra, och det är inte för mycket begärt att andra kan respektera det.
Jag gillar personligen inte Saab 9-5, men inte känner jag att jag måste köra något slags privat korståg mot dem som uppskattar bilen. Tvärtom kan jag rekommendera den som ett alternativ.

#126
2013-05-21 17:14

Begrepp som premium är väl just ett av våra nutida mest använda floskler hultarn, och det var denna term som lades fram.

I fallet statistik vågar jag faktiskt säga att jag nog är den som har bäst koll på detta ämne här. Baserat på den sakkunskapen kan jag också falsifiera en rad påståenden som förekommer i dessa debatter. Ett sådant är att kvaliteten hos allehanda utvalda märken ligger i nivå med de bästa. Ja, en del skrupelfria individer använder till och med en terminologi som man normalt sett hittar inom medicin, troligtvis för att försöka öka trovärdigheten på sina propaganda. Det är ett mycket fullt sätt att driva en argumentation på, förutom att det givetvis strider mot all tillgänglig kunskap och forskning inom ämnet.

Men i dessa diskussioner så handlar det inte om att begrunda och analysera saker och ting på ett intellektuellt sätt, eller att jämföra olika lösningar inom bilkonstruktion mot varandra baserat på en ingenjörsmässig grund. Det görs heller inte ett uns av försök att kunna verifiera sina påståenden eller försvara dem med sakkunskap. Vad det till syvende och sist handlar om är en smutsig och illaluktande retorik och skrupelfri propaganda som bottnar i en anti-intellektuell inställning gentemot sakkunskap. Det tycker jag är tråkigt eftersom det trots allt kan förekomma en och annan lättledd varelse som faktiskt kan få för sig att tro på falsarierna.

Men jag kan härleda allt jag skriver: Det går att objektivt styrka att Renault har dålig kvalitet med hjälp av totalundersökningar. Motsatsen är däremot svårare att påvisa och därför kvarstår vad vi vet ända tills någon lägger fram ett trovärdigt underlag. Punkt slut!

Sedan kan man ju egentligen fråga sig vad det tjänar till. PSA kommer ju ändå inte att finnas kvar om tio år så då är alla Raphaels ansträngningar förgäves.....

MVH AL

#127
2013-05-21 17:27

Det jag trycker är allra tråkigast med dessa diskussioner är att vissa biltillverkare kan presentera vilket skräp som helst och komma undan med det. Titta bara på nyckelns placering som vi diskuterat tidigare. Även om Peugeot satt dit en spik så hade vi kunnat läsa långa skrupelfria inlägg här från en viss herre i frågan som helt gått ut på att det egentligen är rätt säkert att sätta en rejäl spik i rattcentrum riktad mot föraren.....

Det är alltså ett exempel på anti-intellektuellt och okritiskt förhållningssätt gentemot nya produkter. Hade jag suttit och försvarat en sådan dum grej skulle jag inte kunna sova ordentligt om natten.

MVH AL

#128
2013-05-21 17:40

Jag är kanske inte rätt deltagare att tycka ... men vill nog hålla med hultarn gällande AL's bevis för sitt synsätt på de franska.
.
Å andra sidan faller jag inte heller för våra franska agenters vetenskap ..
.
Å så dessa låååånga, likadana inlägg :o/

#129
2013-05-21 18:24

Vissa inlägg i tråden som sådan får mig att osökt associera till Dianetik och möjligen även Homeopati.

Lägger till en :-) för säkerhets skull.

#130
2013-05-21 18:55

Spik i ratten är nog ingen dum idè! En påminnelse om vår egen dödlighet! =)

#131
2013-05-21 20:41

Jag nöjer mig med att konstatera att representanter för det kvantitativa forskningsperspektivet är ibland mer subjektiva än representanter för kvalitativ forskning, och dessutom tycks helt omedvetna om det subjektiva draget i hur de använder positivistisk empiri. Inom kvalitativ forskning så finns begreppet reflexivitet som ett krav inom den vetenskapliga forskningen, och det kan nog vara på sin plats att även införa det inom positivistiska forskningsfält.

Jag fick anmärkning på att jag hade glömt att kolla lampan i dimljuset på min Renault. Det finns de som tydligen skulle skylla på bilen. Själv erkänner jag mitt misstag, jag tänkte inte på det helt enkelt. Jag brukar inte använda dimljuset och därför gjorde ingen reflektion över huruvida det var dags att byta lampan eller inte.

#132
2013-05-21 20:47

Men som vi tidigare har konstaterat så visar undersökningar i bl a Tyskland att Renault tillhör de främsta i kvalitetseliten idag, Mégane III är en väldigt bra bil. Nya Clio IV uppskattas djupt av sina ägare, den leder småbilsklassen försäljningsmässigt. Även Peugeot 208 går väldigt bra på Europamarknaden. Jag anser att man definitivt kan säga att ryktet om franska märkens snara död är betydligt överdrivet och inte har någon som helst koppling till en faktisk verklighet.

Det ska bli intressant att se hur marknaden reagerar på 2008 och Captur som nu introduceras.

Vad som inte har nämnts i denna tråd tidigare, men som kanske borde nämnas - tycker iaf jag - det är att 2008:an är den första Peugeot som har designats som en världsbil. Detta innebär att modellen från början har designats för att fungera på flera marknader än den europeiska. Designstudios i Kina och Brasilien har varit med om att skapa modellen förutom designcentret i Frankrike.

Tidigare så tog Peugeot en bil för Europa och förändrade den lite här och lite där och hoppas den skulle sälja bra utanför Europa, eller så tog man fram speciella modeller för olika marknader - som inte säljs i Europa.

Med 2008:an har man en modell för en global marknad redan från start. Det kan vi absolut skåla i Pommac för!

#133
2013-05-21 20:56

Det finns folk som skriver utan att tänka. Reflektionen i mitt förra inlägg får därför viss relevans.

Men om man nu vill hävda att ett bortglömt dimljus gör en viss bil överrepresenterad när det gäller nedslag hos SBP, så får man ju faktiskt dra slutsatsen att bilen i fråga har ett uselt elsystem, alternativt att dess ägare är debilare är gemene man/kvinna. Hur ska man annars tolka resultatet?

Eller, så går man på DEKRAS slutsats och utnämner Audi A4 till den bästa bilen i världen.

Fritt tänkande människor förstår att detta är sannolikt väldigt osannolikt.

#135
2013-05-21 21:20

Jag tror absolut att Europamarknaden kommer att ägna sig allt mer åt mindre och därmed resurssnålare bilar. Vi behöver tänka på miljön mer och därmed ha mindre bilar, bilar som tar mindre resurser i tillverkningen. Jag tror helt klart på att det finns en trend på marknaden idag som går mot allt mindre, men även lyxigare, bilar. Människor vill inte avstå lyx bara för att de väljer en mindre bil. Och det är i detta ljus som vi ska se 2008:an och att den finns i lyxiga versioner.

Peugeot själva räknar med att Allure och Feline ska stå för majoriteten av försäljningen.

#136
2013-05-21 21:32

"de som äger en fransk bil inte tvättar sina bilar lika ofta som de som äger en tysk bil. Jag tror absolut att det handlar mer om inställning till livet"
.
Tror säkert det finns undersökningar som visar att de som byter kalsonger varje dag men förnekar det ... har större humor än omvänt :oD
.
Exempelvis köper min fru trosor i sju-pack ... Måndag, tisdag, onsdag osv ... Medan jag köper kalsonger dussinvis ... Januari .. :o)D)

#134
2013-05-21 21:36

Det finns undersökningar som visar att de som äger en fransk bil inte tvättar sina bilar lika ofta som de som äger en tysk bil, rent generellt. :) Och de som har en Mercedes var de som tvättade sina bilar oftast (är det därför som de rostar så mycket?). Jag tror absolut att det handlar mer om inställning till livet och att detta får oss att välja vissa bilar och välja bort andra bilar.

En fransk bil köper man inte för att glänsa för grannarna. Man köper den bara för sin egen skull, inte för en idé om att grannarna lider så fort de ser den nytvättad på uppfarten till villan. Man köper den för att det är ett bekvämt, trevligt och bra transportmedel, men det är inte en produkt som upptar hela ens liv. En fransk bil är en bil, en trevlig bil men ändå en bil. Det är inte ett helt liv. Man gråter inte blod när en glödlampa har gått sönder. Man mår inte dåligt över att sätet har fått en liten fläck för att barnen har spillt chokladsås och blåbärsglass ihopgeggat med tugummi. Man söker inte psykiatrisk hjälp för att en budkille smällde upp sin bildörr rakt i sidan så att det blev en liten liten repa. Livet går vidare ändå, för det är inte hela världen. :)

Världen och livet innehåller mer än bilen. Och då kan det hända att man glömmer att kolla om en lampa i dimljuset lyser innan besiktningen. För världen går inte under för det. Man har en fransk bil, men den är inte ens identitet. Det är inte bilen som man visar upp som ett alter ego för sig själv. Det är inte som Mercedes som kör med "Du är vad du kör". De som har en fransk bil förstår och känner sig trygga med sin egen färgstarka personlighet. De behöver inte köpa en bil för att få en personlighet och en status, för de har redan detta i sig själva, även när de går ute på stadens gator och torg utan bilen. :)

Det är en skön och avslappnad inställning till livet. :) Idioti? Nej, det tycker jag inte.

Det finns empiriskt material som visar detta. Undersökningar som säger att de som köper franska bilar är mer konstnärligt lagda än andra, mer bohemiska, mer kulturellt intresserade. Mer samhällsvetenskapliga och kulturvetenskaliga om ni så viill. Humanister kör franskt. Det är ingen slump att flera svenska författare och filmare kör Citroën... Jan Guillou körde Citroën under många år. Jan Myrdal körde Citroën. Larsen, han som säljer hi-fi högtalare under eget namn, kör Citroën. Osv osv.

Kvinnliga ägare och förare är i majoritet för franska bilar, de uppskattar tydligen de mjukare och mer kulturella, humanistiska värdena som franska bilar indikerar. :)

Franska bilars låga utsläpp (PSA-gruppen tillhör eliten i Europa på lägst utsläpp bland biltillverkarna), kompakta format som gör dem mer resurssnåla i tillverkningen, högre användning av återvunna material, högre andel markerade material för återvinning - mer i en fransk bil kan återvinnas än i många andra bilar (Franska tillverkare var tidigt ute med detta).. De franska bilfabrikernas satsning på Zero-waste tillverkning med slutna system för vattenresurser med mera.

Att köpa en kompakt fransk bil som drar under 0,5 l/mil i blandad körning i verkligheten (min Picasso drar 0,5 l/mil blandad körning - snitt på stads och landsvägskörning) är ändå mer ekonomiskt och inte lika dåligt för miljön som att köpa BMW:s i halvmiljonklassen.

Detta innebär en skillnad i attityd, i personlighet, och i vilken respekt vi ger åt miljön.
I Frankrike har man ett litteraturprogram på bästa sändningstid i televisionen, det är den kulturen som skapar de franska bilarna. Och i Sverige hittar man kunderna hos de som tittar på Kobra och Kulturnyheterna. Och de som spelar tennis, de väljer en Peugeot Roland Garros. :)

#137
2013-05-21 22:45

Raphael säger sig verka för den kvalitativa forskningsansatsen samtidigt som han åberopar kvantitativa studier för att stärka sin argumentation. Men säg mig Raphael: De där undersökningarna, hur stora skillnader föreligger det mellan de olika bilmärkena, säg skillnaden mellan plats 6 och 1 i undersökningarna. Ge mig ett värde så kan jag ta till mig vad du skriver, annars är det just ren rappakalja och skall så även behandlas.

Sedan är det som sagt inte de ägarrelaterade felen som är värst för Renault i bilbesiktningen utan de modellrelaterade, d.v.s sådana som kan relateras till brister i fordonets konstruktion. Jag är medveten om att ett sådant positivistiskt förhållningssätt inte passar herr Raphael. Men nu är det bilar och bilkvalitet vi diskuterar och då räcker det inte med att tycka om saker och ting utan man måste både kunna mäta, repetera och härleda fysikaliska samband för att det skall vara meningsfull information. Resterande flum bygger inga bilar, inte ens en mutter får man ihop med den typen av skitprat så lägg ner det.

Klockrent Audi!

MVH AL

#138
2013-05-22 02:28

Statistik är faktasamlingar, data, som jag skrivit så många gånger tidigare. Hur dessa faktasamlingar används och tolkas är en annan sak.
Enkätundersökningar är inte fakta i egentlig mening, utan oftast en samling uppfattningar (omdömen, tyckanden - såvida inte enkäten verkligen rör rena fakta (antal dörrar, växlar och så vidare).

Så när Raphael löst refererar till olika icke namngivna undersökningar, så undrar jag om det gäller alla dessa "undersökningar" av nöjdhetsgrad som säger oerhört lite om produktkvaliteten.

AL stödjer sig ganska ensidigt på SBP:s statistik som endast är en del av sanningen beträffande hållbarhet.
Och den sanningen är historia och säger ingenting om nyproduktionen, som denna 2008.
Så, AL, häv inte ur dig så många totalt nedvärderande omdömen som du gör. Det rimmar illa med den saklighet du vill åberopa och är dessutom endast baserade på antaganden. Inget annat.

#139
2013-05-22 08:43

Roy: exakt vad jag försöker få fram, och belyser med mina exempel om V70. Allt syns ju inte i SBP's statistik.

Som en person berättar:
"Här är mina garantirep under de 2,5 år (5200 mil) jag hade min V70 2,4D -10...

Torkarmotor bak
Ena Bakljuset (dioderna lyste svagare på ena sidan)
Tempgivare till avgasreningen
Klädsel förarstol + pass stol ett år senare
Gluggen för nyckeln i panelen (bytte helt plötsligt karaktär och blev trögare)
Spännrulle multirem

Kan säga att jag var faktiskt riktigt nöjd med min trots allt. "
En annan berättar: "Mycket knarr och skrammel från instrumentpanel och dörrar. Krackelerad yta på skinnet på förarstolens rygg. Gnissel från hjulupphängning fram och bak vid kyla redan på ny bil. Gnissel från låskistan till bagageluckan. Usla spolare / isiga torkare fram. P-läget på bakrutetorkaren (min bil har klarat sig). Sensorer till Partikelfiltret som byttes (bilen gick på någon typ av nöddrift) "
Men, han är ändå nöjd.

Med detta vill jag belysa att en bil inte behöver vara bäst i SBP för att ägarna ska vara nöjda med sin bil. Omvänt: även om någon bil har fler fel än snittet, så kan faktiskt ägarna vara nöjda med bilens kvaliteter.
Och huvudsaken är ju att ägaren är nöjd, vad hans/hennes granne, bekant, kollega tycker är ointressant.

#140
2013-05-22 14:03

Vi har tidigare sett dessa undersökningar Roy. Tyvärr brister de i sin bearbetning, eller rättare sagt - den redovisas inte. Så ingen kan repetera eller pröva resultatets giltighet (det är alltså inga signifikanta skillnader mellan fordonen). Dessutom finns där en störvariabel i form av skillnader i körsträckor inbyggd - förutom det enkla faktumet att de är tagna från en annan miljö än de svenska. En ytterligare invändning är hur slumpmässigt urvalet verkligen är, jag finner det snarare troligt att där finns en systematik inbyggd som förklarar en del av utfallet (men korrelationskoefficienten och variansen redovisas inte så mer djupgående analyser är omöjliga att genomföra).

Att SBP har sina brister är vidare inget som jag kan förneka (precis som att de ovan nämnda undersökningarna inte heller dem mäter hela spektret). Men SBP går att verifiera - vilket är en förutsättning för att man som biltillverkare skall kunna ta till sig och analysera resultatet samt genomföra produktionsförändringar. Därför har vi inte så mycket att gå på i fallet nyare Renault eller PSA-fordon - i alla fall inte i skrivande stund. Dock kan det ju mycket väl vara så att man förbättrat sitt kvalitetsarbete högst väsentligt (från en uppenbart mycket låg nivå) och att detta kommer att slå igenom i undersökningarna på sikt. Idag kan dock ingen visa på ett sådant trovärdigt underlag.

Så frågan är hur kunderna kommer att reagera på den tänkta premiumstämpeln (och prislapp) när de samtidigt har den dåliga kvaliteten i färskt minne? Det tycker jag skall bli intressant att ta del av (om PSA nu överlever vill säga).

MVH AL

#141
2013-05-22 21:02

Roy, vi har gått igenom undersökningarna tidigare... Vi har talat om Adac, Dekra i Tyskland och Reliability Index i Storbrittannien med flera, vi har givit länkarna både en, två och tre gånger, och statistik över de nyare modellerna som visar absolut att franska bilar idag håller en hög kvalitet. Och detta är undersökningar som inte går på ägaromdömen, utan faktiskt handlar om bilarna själva och fel eller inte fel på dem. Det känns inte särskilt fruktbart att gå igenom hela den diskussionen ännu några varv till när vi redan har givit länkarna till dem och har diskuterat dem i flera månader på detta forum utan att denna fakta tas emot. Det blir ingen utveckling av diskussionen när den står och stampar på samma fläck hela tiden. Jag konstaterar att det finns de som har åsikten att de själva räknar rätt och att alla andra räknar fel, och då känns det inte meningsfullt att diskutera.

Och att människor kan bedöma att ägare inte har bytt lampan som "dåligt elsystem"... Menas det att bilägaren har dåligt elsystem i sin kropp som gjorde att bilägaren inte bytte lampan? Hur skiljer man från statistik ut de lampor som går pga "dåligt elsystem" och de som går på grund av att lampan faktiskt har gjort sitt? Och varför skulle att ägare vara mindre benägna att byta lampor som går för "dåligt elsysem" än för att de bara går av sig själva? Och tänker verkligen människor "Nu har lampan gått pga dåligt elsystem så därför åker jag till Bilprovningen nu utan att byta lampan" eller "nu har lampan gått för att den har gått och eftersom det är ett bra elsystem i bilen så byter jag lampan innan jag åker till Bilprovningen"...

Sådana där teorier är ju förvisso roande, men har inget med verkligheten att göra.

Vad vi däremot kan konstatera, det är att många franska bilar har långt serviceintervall - 3 000 mil är snarare regel än undantag för många modeller - och det finns absolut ägare som inte byter lampor själv utan det görs på servicen. Och har man otur så går det en lampa och så är det flera tusen mil kvar tills nästa service och då hänger den trasiga lampan med...

Men jag byter mina lampor själv, fast jag har slarvat en gång med ett dimljus. Det tar 2 minuter att byta halvljuslampa. Dimljuset är knöligare då det är längre ner och närmare markenmen det är fullt möjligt. Men det har jag inte behövt byta än. :)

#142
2013-05-22 21:05

Hultarn, visst har du rätt. Det finns mängder med fel som kan inträffa på bilar som inte syns på Bilprovningen. De fel som Teknikens Värld hittar på VW Polo i sitt begagnattest för ett par nummer sedan, är fel som inte syns hos Bilprovningen. Fel relaterad till motor och motorfunktion. Dyra, besvärliga och jobbiga fel - som Polon är drabbad av. Men det syns inte hos Bilprovningen. De fel som Clio III drabbas av, ja det är inte värre än att ägaren glömt kolla lamporna innan Bilprovningen. Men går man efter Bilprovningen så tolkas det då som att Clion är en sämre bil, fast det är Polon som har sämre driftsäkerhet, som har de dyra besvärliga felen. Därför anser jag, som jag har skrivit och argumenterat för i flera månader nu, att Bilprovningen inte är en källa som handlar om kvalitet på bilar, utan tvärtom är missvisande statistisk.

#144
2013-05-22 21:17

"Enkätundersökningar är inte fakta i egentlig mening, utan oftast en samling uppfattningar (omdömen, tyckanden - såvida inte enkäten verkligen rör rena fakta (antal dörrar, växlar och så vidare)."

Men enkätundersökningar med förinställda svarsalternativ är ju faktiskt positivistisk empiri och faktaunderlag, alltså det är fakta vad ägarna tycker.

Men själv är jag ingen vän av kvantitativa enkätundersökningar, utan jag gillar kvalitativa enkätundersökningar. Kvalitativa enkätundersökningar har fria textfält där informanten får motivera sig och använda sina egna ord. Detta är en vanlig forskningsmetod inom humaniora och samhällsforskning, där det handlar om att förstå mening och innebörd. Världen är ofta mer komplext än vad som ryms inom kvantitativa enkäter, därför behövs det kvalitativa underlaget.

#143
2013-05-22 21:21

Med andra ord så kunde Raphael inte svara på frågorna om hur stora skillnaderna är och alla tveksamheter runt den statistiska bearbetningen. I min värld tycker jag att en sådan argumentation är oseriös - ja den faller på eget grepp.

För skall vi kunna komma ner på djupet och inte enbart debattera triviala ting så måste man reda ut hur tillförlitlig en mätning är (den mätning som Raphael hänvisar till för att styrka sin tes), tråkigt nog verkar inte Raphael vara intresserad - eller förmå - ett sådant resonemang.

Men den dagen någon kan redovisa ett underlag där jag själv kan kontrollera sakens innebörd och natur - ja den dagen är jag beredd att ompröva mina slutsatser.

Och som ett komplement till Raphaels senaste falsarier till hultarn: SBP mäter och delar upp sin statistik på både modell- och ägarrelaterade fel. Clio har där inte särskilt många fel på sina glödlampor - inte fler än någon annan i alla fall. Det här har jag redan gått igenom med Raphael. Att man ständigt måste upprepa gammal fakta tycker jag är tröttsamt och påvisar enbart att Raphael inte har några argument i frågan (varför Clio underpresterar i SBP), så egentligen faller det bara tillbaka på honom själv.

MVH AL

#145
2013-05-23 05:40

En undersökning som endast bygger på subjektiva uppfattningar må du kalla kvalitativ, Raphael, Själv kallar jag det bullshit. Om inte undersökningen endast ska visa just olika uppfattningar och att alltså inte dessa uppfattningar ligger till grund för vidare omdömen om produktkvalitet.
Jag förstår inte varför en undersökning med fritt formulerade svar skulle vara så mycket mer värd. Alla har inte ordets gåva, så svaren kan ge helt fel intryck än skribenten tänkt eller vara mångtydiga. Framförallt är det tämligen omöjligt att få fram ett statistiskt material.
Färdiga svarsalternativ har förstås också sina risker. Ibland förekommer faktiskt tvetydiga frågor och oftare förekommer svarsalternativ där man inte kan välja något utan att reservera sig. Men som metod ger den ett betydligt mer användbart underlag - under förutsättning att frågor och svarsalternativ är välkonstruerade.

#146
2013-05-23 08:44

Som "Roy J" säger så är det nog ett måste att frågorna ser ut som de brukar i undersökningar för att kunna fastställa något resultat.
Problemet är ju som vi är inne på hur bra resultatet sedan stämmer.

Läste t.e.x igår om hur nöjda folk var med sin service och där fick Peugeot ett vädigt bra betyg. ( bilar 2006-2012 )
Frågorna som ställdes som har fastställt detta resultat kan klart ifrågasättas då jag var frustrerad över att det saknades svarsalternativ.
Inte en chans att jag är nöjd med min service om den är väldigt dyr.
Att den blir ordentligt utförd räknar jag med men att bli rånad? ( nej tack )

Men vi är alla olika,..i samma tidning klagade en kille då han insett att hans verkstad inte var auktoriserad vilket han hade fått ett intryck utav.
Han reagerade över vad han ansåg som ett lågt pris och utgick därför ifrån att bilen fått fel service.
Att "orginalverkstaden" överdebiterade var inget som föll honom i tanken och kanske är det därför som prisbilden ofta ser ut som den gör.
De tar betalt för att de KAN och tydligen har långt ifrån många några problem med detta ....
Ett vänligt ( påmålat ?) bemötande i servicedisken och en snabb tid är tydligen det som folk bemöter. ( att det är dyrt hör ju till ? )
Man får som bekant svar som man ställer frågor och svaret på dessa "undersöksfrågor" kan jag därför vara utan.

#147
2013-05-24 17:20

"En undersökning som endast bygger på subjektiva uppfattningar må du kalla kvalitativ, Raphael, Själv kallar jag det bullshit."

Då konstaterar jag Roy att du kallar kulturforskning och samhällsforskning för "bullshit" då de bygger på subjektivt material. Och det är inte jag som har hittat på uttrycket "kvalitativ forskning", utan kvalitativ forskning är ett vetenskapligt begrepp och vetenskaplig metod som skiljer sig från kvantitativ forskning.

Kvantitativ forskning är positivisim och används inom naturvetenskap.
Inom kultur- och samhällsforskning, det som även är humaniora, så talar man om kvalitativ forskningsmetodik och exempel på detta är hermeneutik, fenomenologi,

"Kvalitativ forskning är tolkande samhällsvetenskaplig forskning, och innebär analys av lågt strukturerade data, exempelvis intervjuer och enkäter med öppna svar och beslutsdokument som analyseras textkritiskt. Kvalitativ forskning är vanligt inom bland annat sociologi och vid marknadsanalys, och syftar till att skapa fördjupad förståelse för attityder och idéer som förorsakar människors handlingar, formuleringar och beslutsfattande".
[...]
"Kvalitativ forskning använder metoder med vetenskapsteoretisk/filosofisk grund i hermeneutik och fenomenologi. Den kvalitativa forskningen är starkare kopplad till vetenskapligsfilosofier som kritisk realism och konstruktivism, det vill säga ontologin (hur världen är beskaffad) om att det åtminstone inom vissa discipliner inte finns en objektiv och observerbar verklighet, utan data är i hög grad beroende av betraktarens subjektiva tolkning, som påverkas av observatörens grupptillhörighet, värderingar, fördomar och kunskaper. Empirismens möjlighet att beskriva verkligheten, och vetenskaplig positivism, ifrågasätts inom denna tradition, och teorier och modeller betraktas som skapade av människor som befinner sig i en historisk och kulturell kontext."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kvalitativ_forskning

Så Roy, detta är inte "bullshit", detta är vetenskap!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.