Bild
Nästa artikel
Northvolt Ett är namnet på batterifabriken i Skellefteå. Till hösten börjar den byggas.

Pengarna på plats för Northvolts batterifabrik

Nyheter

Produktionen vid Northvolt Ett i Skellefteå är säkrad för kommande år.

I augusti tas första spadtaget på den svenska jättefabriken som ska producera elbilsbatterier, efter att bland andra investeringsbanken Goldman Sachs, Volkswagen, BMW, Folksam skjutit till motsvarande drygt 10 miljader kronor.

Med hjälp av tidigare stöd från bland annat Scania och Europeiska Investeringsbanken har Northvolt lyckats säkra den storskaliga produktionen av litiumjonbatterier i Skellefteå, inledningsvis till en kapacitet av 16 Gigawattimmar. Senare ska detta ökas på till minst det dubbla. Northvolt Ett har ingått avtal om att leverera litiumjonbatterier till olika kunder till ett ordervärde på 130 miljarder kronor fram till 2030. 

– Det är inte bara en stor milstolpe för Northvolt, detta markerar också en höjdpunkt för Europa som tydligt visar att vi är redo att tävla i den kommande vågen av elektrifiering och att vi kommer att göra det med battericeller som har lägsta möjliga CO2-avtryck, säger Northvolts vd, Peter Carlsson.  

Vid sidan om detta har Northvolt ingått ett joint venture med Volkswagen och kommit överens att bygga en kopia av Skellefteåfabriken i tyska Salzgitter, enbart dedikerad att förse biljätten med batterier till deras kommande elbilssatsning.

Produktionen i Tyskland inleds i årsskiftet 2023-2024 och kapaciteten kan ökas från 16 till 24 Gigawattimmar under åren som följer. 

Northvolt har redan etablerat en forskningsanläggning i Västerås och en fabrik i Polen som tillverkar batterimoduler till energilagring och gruvindustrin. 

Diskutera: Vad tycker du om Northvolts etablering i Skellefteå?
 

Kommentarer

#1
2019-06-19 15:52

Yes! En jättelik batterifabrik... Det vet man ju sedan barnsben att batterier är bra för miljön... Inte. .

#2
2019-06-19 16:48

Äntligen!

#3
2019-06-19 17:23

Är alltid lite skeptiskt till företag som vill etablera sig i Norrland! Man erhåller stora medel och löften om många arbetstillfällen, men övertid har det blivit konkurser, där kommunen fått ta smällen!

#4
2019-06-19 17:54

Vad bra. Nu har de snart en fabrik. Var skall allt material (metaller och mineraler) tas ifrån för att tillverka dessa batterier? Råkar det finnas en stor depå med dessa i närheten? Eller skall man tvinga ännu fler barn i Afrika att gräva i osäkra gruvor?
Sedan skall allt material köras på båt/tåg/lastbil från gruvorna genom Europa och Sverige. Därefter skall de klara batterierna fraktas till bilfabrikerna osv... Hur mycket påverkar inte det klimatet?

Det blir säkert bra detta. Jättebra.

#5
2019-06-19 18:35

En del material finns under renhjordarna. Vad gäller kobolt så finns det utan att komma från barnarbete. Utvecklingen går mot allt lägre halter av kobolt i batterier.
Fast fakta är inget för oljekramare...

#6
2019-06-19 19:28

@seth, du låter ju som en riktig norrlänning (innan någon gnäller så...är jag en själv), klagar gärna på att det inte finns några jobb, men börjar det nalkas jobb, ja inte fan är det bra med något nytt, det kommer aldrig att lyckas...slutar med skuld och elände. Nåja, läs med ironiglasögonen på.

Till er som gnäller på batterier inte är miljövänliga, näää men kom med något själv då som är "miljövänligt", bedrägligt ord, knappast något som är farligt för jorden iaf, den har varit med om värre!

Till er som undrar, så finns det gott om elförsörjning, tror ni det är en slump att fabriken hamnar där den hamnar? Mineraler kanske man får importera, men nog går vissa att hitta i närheten.

Som slutord, grattis som fan till Skellefteå!! Bra jobbat tillsammans med Northvolt att ni ror detta i land, knappast några som trodde att det skulle bli verklighet om vi backar 3 år. Hur man kan sitta och gråta över denna "nyhet" är helt otroligt enligt mig, men samma människor hade ondgjort sig minst lika mycket om fabriken hamnat i något annat land och vi gått miste om 3000-10000 jobb. Vissa vill inte bli nöjda, bara gnälla.

Jag säger som Jokern, lets put a smile on your face:)

#7
2019-06-19 19:42

Riktigt kul. Grattis Skellefteå!

#8
2019-06-19 20:02

Kul! Men det är ju inte direkt någon brist på jobb i Skellefteå. Kommer nog bli en liten utmaning att hitta så mycket kompetent personal. Men kanske man kan locka dit en del folk från andra ställen?

#9
2019-06-19 21:06

Äntligen kanske vi slipper blodsdieseln.

#10
2019-06-19 21:42

Grattis Skellefteå!!
Det är bara att börja bygga bostäder till alla nyinflyttade som skall jobba på fabriken.
Och grattis till er som flyttar hit upp med härlig natur midnattssol och livskvalitet.
Och Sveriges bästa hockey lag :) :)
Vi får hoppas att detta är ett lyckokast för Norrland.

#11
2019-06-19 23:52

Med de stora takytorna borde man få plats med en rejäl mängd solceller. Även gröna tak med växtlighet skulle man kunna ha.

#12
2019-06-20 06:18

Synd om den globala miljön bara; (

#13
2019-06-20 09:18

Man undrar hur mycket svenska skattepengar som har sänkts i det här eländet. Samtidigt undrar man också vart all ström skall komma ifrån - vi har ju enorma problem med ström som det är. Att tillverka 16 GWH lär ju dra enorma mängder ström. Ja, vi får väl importera än mer kolkraft från det europeiska elnätverk vi (och även Ryssland) är anslutna till.

Hål i huvudet, med andra ord.

.

#14
2019-06-20 09:22

Vackra tankar. Men att producera en fabrik som ska producera batterier i världsklass i volym... I Sverige. När man aldrig byggt batterier tidigare från ett nystartat bolag. För mig låter det fortfarande som världens största sol och vårare.
Klart att jag blir glad om de lyckas. Men jag är inte det minsta förvånad ifall bolaget harvar på ett gäng år, kommer ingenstans och alla pengar är "slut".

#15
2019-06-20 09:24

Gräsligt ful, iCockpit satte spiken i kistan!

#16
2019-06-20 11:53

Jag tror att största hotet långsiktigt, förutom arbetskraftsbrist, är om Batteritekniken skulle göra ett språng som nystartade northvolt inte mäktar med att ställa om till.

#17
2019-06-20 17:13

Dom får väl göra som NEVS, uppvakta media med ständiga kommunike´er för att hålla aktieägare och investerare stången.
Förstår att det blir brist på batterier med denna explosiva utveckling mot batteridrift men har inte Northvolt något patent som ger rejäla konkurrensfördelar så skulle inte jag sätta några pengar i detta projekt.

#18
2019-06-20 18:10

Jag älskar känslan av positivitet och framåtanda som genomsyrar detta forum!

#19
2019-06-20 18:41

"Northvolt Ett har ingått avtal om att leverera litiumjonbatterier till olika kunder till ett ordervärde på 130 miljarder kronor fram till 2030."
Känns ganska ok...men det kanske finns andra som tycker det verkar vara dåligt...

#20
2019-06-20 19:04

skarj, det skadar inte att ta storfinansens löften om guld och gröna skogar med en nypa salt. I norr glömmer man inte Northland Resources (Sveriges största konkurs någonsin), Blaikengruvan i Västerbotten et.c.

#21
2019-06-20 19:37

Känns bra att i den VW jag kommer köpa om nåt år sitter det batterier förmodligen tillverkade i Skellefteå.
Tack VW!

#22
2019-06-21 12:11

Stora planer bara det inte är för att få ett antal miljoner skattepengar för att sedan köra det i konkurs som gruvan i Pajala där gick mycket skattepengar till moderbolaget i Kanada plus att ett gäng direktörer försåg sig med en ansenlig mängd pengar i mångmiljonklassen och Pajala stod med lång näsa

#23
2019-06-24 21:10

Varför så långt ifrån alla bilfabriker?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.