Bild
Nästa artikel
Pantsätt bilen med nytt sms-lån

Pantsätt bilen med nytt sms-lån

Nyheter

Lämna din bil som säkerhet och låna via sms upp till 25 000 kronor. Det erbjuder nu en ny tjänst.

Ett nytt snabblån med bilägare i åtanke lanseras nu i Sverige. Enligt amerikansk modell erbjuder CarCash snabblån från 5 000 till 25 000 kronor med bilen som säkerhet.

– Vi är ett tryggt och rejält lånealternativ. Vi riktar oss till alla som behöver en tillfällig kassaförstärkning och som äger en bil, säger Patrick Lund, vd på företaget bakom tjänsten.

Genom att skicka bilens registreringsnummer via sms kan bilägaren låna pengar i upp till en månad. Under låneperioden får kunden behålla bilen.

För att låna 5 000 kronor tar CarCash ut en avgift på ungefär en tusenlapp. Samtidigt uppgår den effektiva räntan för ett lån på 25 000 kronor till hela 179,5 procent.

Klarar man inte av att betala tillbaka säljs bilen.

Diskutera: Vad tycker du om ett lån med bilen som pant?

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
Raymond K
2010-12-06 13:31

Jättebra, jag skall låna direkt

#2
Lennart S
2010-12-06 14:29

Smaka på den 179% ränta. Vansinne och åter vansinne. Förbjud alla typer av SMS-lån. Lån är inget man skall kunna ta lättvindligt.

#3
Gurg
2010-12-06 14:29

Perfekt, jag har en bil som max är värd 5 papp.
Ta hit 25000 så får ni ta bilen.
Eller kanske regga annans fordon?

#4
2010-12-06 16:03

På en annan blogg så hävdar en av cheferna på utlåningsföretaget att räntan är bara 17,9%..
Låter otillförlitligt med olika uppgifter...
De som lånar på det här viset är vanligen de som inte ska låna nåt alls...

#5
Lennart S
2010-12-06 16:10

Räntan är 17,9% men med avgifter blir den effektiva räntan, alltså vad kunden betalar 179%.

#6
Peugeot 605
2010-12-06 17:15

Vad händer när dom sålt bilen eller inte fått den såld? Blir man skuldfri eller inte? Vad händer, det framkommer inte av artikeln tycker jag.

#7
DEK
2010-12-06 18:53

Ytterligare ett lån man INTE ska ta - var det någon klok som sa!

#8
Roy Jägestedt
2010-12-06 20:16

Finns det något man absolut aldrig någonsin ska ta, så är det ett SMS-lån!
Det här alternativet gör inte saken mycket bättre.
Kan för övrigt passa på och varna (om det nu behövs) även för L'easy, vars reklam jag använt som avskräckande eempel för mina barn på hur kostnader kan dra iväg.

#9
jan edman
2010-12-06 22:12

ett lån för den fattige som blir ännu fattigare

#10
Flax
2010-12-07 10:33

Att det finns ngn som är så korkad så dem gör det, det övergår mitt förstånd,ett förslag är sälj bilen själv om du behöver pengar!

(Eller varför inte ta grannens bil som är värd 300000 då blir han glad.)

#11
2010-12-07 10:58

Sjlävklart ska man aldrig ta ett SMS-lån och "billån"är bara en variant för att komma undan ockerlagen. Precis som hos SMS-lånen är räntan låg men "avgifterna" höga.
Sk-t smma , det viktiga är vad du tvingas betala i slutänden.
Kan denna artikel hindra bara EN från att ta ett av dessa vansinniga lån har den fyllt sin uppgift.
Dagens knepiga matematik: Vad blir ränta+avgift på årsbasis om jag lånar 3000 och ska 30 dagar senare betala tillbaka 3500?
Svar kommer senare.

#12
789
2010-12-08 10:46

Undrar hur många öre man kan låna på en Toyota av 2011 års modell? Går det ens att få ett SMS lån på det bilmärket? Någon som vet?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.