I årtionden har det funnits planer på en motorväg som ska knyta ihop de östliga delarna av Stockholmsområdet. Den gick tidigare under namnet Österleden.
Nu har Stockholms stad, region Stockholm och regeringen tillsammans med Nacka kommun kommit överens och skrivit under en så kallad avsiktsförklaring. Det innebär att motorvägen tagit ett steg närmare att bli verklighet.
Kritiker har länge hävdat att den här typen av motorvägar ökar trafiken och bilberoendet genom en princip som kallas inducerad trafik. Förespråkare hävdar i stället att biltunneln är nödvändig för att minska trafiken i innerstaden.
Kostnaden uppges hamna på 34 miljarder kronor, eller drygt fyra miljarder per kilometer. Det är i så fall betydligt dyrare än de 2,4 miljarder som Förbifart Stockholm kostar enligt den senaste beräkningen.
Trafikverket har tidigare uppgett att biltunneln inte är i närheten av att bli samhällsekonomiskt lönsam, trots att boende i exempelvis Nacka och Värmdö skulle gynnas av tunneln.